Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2475
Vel,

jeg er i Litauen nå. Så en skikkelig fin, brukt mazda MX-5 til 30 000KR.

den hadde gått ca 150 000 km.

I Norge koster denne bilen nesten 100 000KR. Derfor lurer jeg på om noen har en anelse om hvor mye det ville kostet å importere denne bilen til Norge.

Jeg får ikke kjørt bil før om to år uansett da (Når jeg blir 18, eller får lappen), men jeg forelsket meg i bilen.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
150 000 er en del da. motoren er sikkert ganske sliten siden den er så billig.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Kommer antakeligvis til å kosta MYE meir.
Norge har eit helvete med avgifter på nye bilar.
Importavgift, omregistreringsavgift, veiavgift, dekkavgift.........
Trådstarter
hmm, joa. jeg fant litt info her. http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer/bil/bil.html

gidder ikke å slette denne, kanskje andre som lurer.
Bare å gi opp import av bil til detta landet.. Er svinedyrt med alle mulige avgifter som Acidous nevnte, +enda flere. Det billigste er vel å kjøpe bilen og la den stå i utlandet i over 24 måneder, for da forsvinner visst mesteparten av de verste avgiftene.

En annen ting er at 150k på en Mazda MX-5 ikke er spes mye, men den kan seff være grisekjørt og dårlig vedlikeholdt. Har selv en Mazda som har gått 270k faktisk, km-telleren står på 170k da
Trådstarter
Jeg begynner å bli mer og mer irritert over alle de norske avgiftene.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Det jeg har hørt er at hvis du skal tjene litt på å importere en bil fra utlandet, burde den koste fra minst 100.000 kr og oppover.
hvis du kjenner noen som jobber på et verksted eller noe, kan du dele bilen i to, å importere den som delebil, og sveise den sammen etterpå. Da er det ingen avgifter.

Men det kreves en flink mekaniker/sveiser for å få det bra da. Hvis du kjenner noen som kan det, kan det bli ganske billig...=)

B
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Om 150000 er mye eller ikke, spørs jo på åssen årsmodell det er. Du kan forøvrig regne ut hvor mye du må betale for den på AmCar sine sider, her.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Tviler på han vil ødlegge bilen han har kjøpt!
Better than thou.
Han har ikke kjøpt den.
Sjekk denna http://www.dinside.no/ds/owa/Motor_ImpKalkBil.steg1
så kan du søk etter biler her mobile.de
Du kan spare kanske mye penger på å importere selv.
En bil som har gått 150000 km i Tyskland feks er i mye bedre stand enn en som har gått like langt i norge, det pågrunnet av klima og veien i norge er mye dårligere.

Kjenner en som driver med import og det er ganske mye penger å spare(tjene)
Opprinnelig postet av Angry Clown
Tviler på han vil ødlegge bilen han har kjøpt!
Vis hele sitatet...
jeg bare nevnte at det er en mulighet. Da betaler du kun for bilen der nede, og eventuell sammensveising her.
Opprinnelig postet av blaZin^
hvis du kjenner noen som jobber på et verksted eller noe, kan du dele bilen i to, å importere den som delebil, og sveise den sammen etterpå. Da er det ingen avgifter.

Men det kreves en flink mekaniker/sveiser for å få det bra da. Hvis du kjenner noen som kan det, kan det bli ganske billig...=)

B
Vis hele sitatet...
Man kan dele bilen i 10 hvis man vil det. Må betale avgifter uansett dersom man vil registrere bilen og få skilter på den...
det må du uansett da. Du sparer fremdeles endel....
Opprinnelig postet av blaZin^
det må du uansett da. Du sparer fremdeles endel....
Vis hele sitatet...
Du sparer jo ikke en jævla krone ved å dele bilen i to. Du får alle de samme avgiftene etter at du har satt den sammen, som du ville fått ved å importere den med en gang. Eneste du får ut av å dele den er at du sitter igjen med en bil ingen noen gang vil kjøpe av deg...
kan du da fortelle med hvorfor folk faktisk gjør det?? Jeg ville tro de tenker ganske godt gjennom det før de deler den i to...

Og de ville antakeligvis ikke gjøre det hvis det ikke er penger å spare... dont ask me...
Jeg har aldri hørt om noen som har gjort det. Men alle biler som importeres og skal ha skilter i norges land må betale MVA og diverse avgifter på vekt, motoreffekt osv. Det er ingen måte å snike seg unna dette. Har sjekka dette ut ettersom at jeg for tiden holder på å fikse opp en ford mustang. Ville da gjerne ta inn en delebil. Bare for å få den inn i landet må man betale MVA. Men da kan bilen ikke registreres og kjøres på norske veier uten at alle andre avgifter er betalt.
Det er vel slik at bare folk som kjøper en bil i utlandet for å bruke den som delebil kapper bilen i to, for da er den helt ubrukelig etterpå uansett. Selvfølgelig for å slippe alt av avgifter. Det går.

Men, jeg trodde ikke det var mulig å dele feks ramma i to, for så å sveise den sammen igjen. Det kan jo på ingen måte bli like solid som ny => vanskelig/umulig å få registrert...
Sist endret av nalle; 18. juli 2002 kl. 17:35.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du får ikke godkjent omgjøring av ramma sånn uten videre. Er jo en grunn til at biler som blir rammeskjeive/rammeskadet blir kondemert.
Det man event kan gjøre, er og kjøpe en bil, avregistrere den, og selge den som delebil, det går det an og tjene noen kroner på.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Kapper du bilen i to, vil du ikke få mye penger for den når du selger den igjen. Dette er sløsing av penger.
må en ikke bo i landet i minst et år før man kan kjøpe en bil der og ta den med til moderlandet?
hørte no sånt en gang men vet ikke om det stemmer.
Alikevel ville jeg ikke kjøpt bil i et land som er kjent for gamle rustne ladaer, bruk pengene på noe annet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Exodus: Du må være statsborger i det landet i 3 år, først da kan du ta inn kjærra til norge, skattefritt.
For å importere bil avgiftsfritt(tror dette er rett):
1: Du må ha bodd i utlandet i minst 5 år.
2: Du må ha eid bilen i minst 2 år.
Altså, du må bo utenfor norge i 3 år, kjøp deg bil, bo der i to år til, og så flytt hjem igjen. Og det er jo veeeldig lett å få til
Opprinnelig postet av Exodus
Alikevel ville jeg ikke kjøpt bil i et land som er kjent for gamle rustne ladaer, bruk pengene på noe annet.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk mye feitere biler på veien i f. eks. Litauen. Var der for noen uker siden og hvor enn jeg gikk var det alt fra Mercedes og BMW til Mustang og Cadillac. Det er nesten ikke avgifter på bil der nede, i motsetning til det møkkalandet vi bor.
Trådstarter
Exodus: du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Det er et land som prøver å bygge seg opp igjen fra tiden de var i Sovjetunionen.

Du kan ikke kreve at alle skal bytte ut ladaene sine med Mercedezer med en gang.

Det er forresten en god del folk som har fine biler i Litauen.

Bilen jeg så var til salgs på et Leasing/Salgs- firma som heter BRC (Baltic Realization Company) som er datterselskapet til tyske Hansa Bank.

Masse fine biler der.
Har selv importert bil fra utlandet (tyskland) og man sparer ca 20-25k på en bil til mellom 100-200k ferdig tollet inn til norge. + at man får testa doningen på hellige Autobahn (noe som for meg er et stort +)

Når avgiftene skal beregnes er det flere ting som påvirker prisen: vekt, alder, effekt, slagvolum etc.

Her ligger et excel ark du kan beregne hva bilen kommer til å koste ferdig med avgfiter/tollfaenskap.
Ikke lagt veldig mye tid i design her. fyll inn i de grønne felta.
lykke til

http://home.online.no/~bj-eike/BILIMPpr01042001.xls
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
NiesseN2k: Hvis du har lest hele threaden, så ser du at jeg posta en URL til AmCar sine sider, som gjør akkurat det