Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 587
Hei, håper på litt hjelp her. Jeg er sånn middels til lite interessert i alt av teknologiske duppedingser, i alt fra mobiltelefon til, ja, TV. Derfor er kunnskapen deretter.

Nå må jeg uansett kjøpe meg en ny tv og har i det minste funnet ut at 40 og 42 tommer holder i størrelse fra hvor jeg skal se på tv. Jeg ønsker å kjøpe en så rimelig tv som mulig og ikke brukt. (dårlige erfaringer fra før, sikkert fordi jeg har så dårlig kunnskap om TVer at jeg har kjøpt dritt på finn)

Tven skal brukes kun til streaming og vanlig tv-titting, ikke noe gaming i det hele tatt. Jeg har prøvd å lese meg opp på en del av begrepene som brukes (Led, Oled, Qled, osv) og det har vel hjulpet litt.
Jeg er derfor lite kresen, men ønsker meg i det minste en Smart-Tv.

Har bladd litt i utvalget på Elkjøp og Power og skal vel i løpet av noen dager se hva andre butikker også tilbyr av billig-tv.

Så, er det noen her inne som har forslag til en ok tv i prissjiktet 2500 til 4000 kr?

Jeg har blant annet sett på disse:
https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/th...art/p-2580419/

https://www.elkjop.no/product/outlet...tv-2023/647254

https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/sh...4ea/p-1933099/

På forhånd takk til de som eventuelt gidder å svare
Har selv dårlig erfaring med sharp og tcl.
Kjøpte tv'er i det øvre kjiktet i størrelse og prisklasse av begge de merkene å begge to røk etter 1,5 - 2 år. Skjermen "blødde ut" over hele tv'n før den plutselig ikke var mulig og slå på, den andre mista all bakgrunnsbelysning og svart farge.

Kjøpte en Samsung og en LG sist gang som jeg er helt strålende fornøyd med ! Veldig kjappe og responsive smart tv funksjoner ( aldri gidda å brukt tidligere da det har vært for tregt på andre tv'er )
Ett alternativ kan være og kjøpe en tv uten smart tv om det er mye billigere og kjøpe til chromecast med Google tv. Alt av apper og smart tv funksjoner bare mye mye kjappere og du kan stemmestyre hele greia.
Forstår at folk trenger å spare mest mulig og alt det der, men kan jeg bare si en ting?

Å kjøpe noe «billig» kan ofte være noe som ryker etter bare noen år. Og ender opp med utgifter.

Kjøper du en skikkelig TV først som sist kan du kjøpe noe som du får glede av lang tid forover. Hva slags oppløsning vil du ha? Du får enda 1080P tver til under 2.000. Du kan også få kjøpt 75” for knappe 8.000
Om du kan velge bort smart-TV biten så gjør gjerne det. Har ennå tilgode å se en smart TV som er responsiv og og har et velfungerende GUI.

HTPC er det ultimate, men det blir gjerne overkill for deg. Men en 4x" TV med en nvidia shield box gir deg full streaming mulighet og du kan også utvide nvidia shield feks ved hjelp av Kodi.
Alltid kjøpt TV og forsåvidt mye annet på finn.no. Kjøpte sist en Samsung med 4k og 60HZ til 2000,- for rundt 3 år siden. Den fungerer fortsatt veldig fint. Det er mange som handler nytt støtt og stadig, så det finnes mye fint brukt.

Viktig å undersøke merket, sjekke omtalen til selgeren og spørre om kvittering på produktet om det ikke er eldgammelt.
LG oled er top G av top gs, hatt min i sånn 10 år bortsett fra at den ikke er 120hz og kan klistres på veggen er det 0 poeng å trekke. Magic Remote er smooth af og.
Sist endret av thetech; 1. mars 2024 kl. 14:34. Grunn: Skriveleif
Sitat av 420master Vis innlegg
Forstår at folk trenger å spare mest mulig og alt det der, men kan jeg bare si en ting?

Å kjøpe noe «billig» kan ofte være noe som ryker etter bare noen år. Og ender opp med utgifter.

Kjøper du en skikkelig TV først som sist kan du kjøpe noe som du får glede av lang tid forover. Hva slags oppløsning vil du ha? Du får enda 1080P tver til under 2.000. Du kan også få kjøpt 75” for knappe 8.000
Vis hele sitatet...
Generelt helt enig idet du skriver om at å kjøpe kvalitet lønner seg. Jeg følger jo det prinsippet på alle andre ting jeg kjøper meg og har feks mange skjorter og ullgensere som nærmer seg 15 år gamle, men allikevel holder seg i passform, mister lite farge, genserne nupper ikke ( jada, vet det er en evig debatt om det er personen eller plagget som nupper)

Så hvorfor jeg har en annen innstilling til tv-kjøp henger jo ikke på greip. Kanskje det handler om litt usikkerhet også. Siden jeg har så lite peiling og dermed synes det er utrolig kjedelig å lese om, så er jeg kanskje redd for å havne på et drittkjøp i mellomklassen fordi han 17-åringen på Elkjøp sa at dette er tven du skal ha. Så ender jeg opp med å ha betalt 8495 kr for noe som ikke gir meg noe ekstra fordi jeg evner ikke å skjønne forskjellen uansett. Derfor føles det tryggere å kjøpe ukens smart tv på kampanjepris til 2799.

Det er litt det samme som racketsport, skal du begynne med squash, bordtennis eller badminton, ikke kjøp racketten din på xxl. Du betaler 799 kr og om3 måneder så dekker ikke den behovet ditt, så du har blåst 800 kr for ingenting. Kanskje ikke verdens beste sammenligning, men hovedpoenget mitt står: aldri kjøp det som er litt dyrt, jeg vet det ofte er dårlig.

Så på TVer tenker jeg at en tv til 3000 er en dritt-tv, men den passer min økonomiske situasjon nå og funker bra nok(studerer et halvår) og dermed lever opp til forventningene. Ikke blir jeg så lei meg om den går til hælvete om tre år heller. Så jeg vet ikke hvor mye en god tv koster, fordi jeg har lært og erfart gjennom livet at dritten i midten blir det dyreste og dårligste kjøpet du gjør.

Kan noen si meg, eller vise meg et eksempel hva en god t 40 tommer tv koster når jeg skal bruke den hver dag, men kun til streaming og lineær tv-titting. Kanskje en FIFA eller NHL match i ny og ned hvis bruttern kommer innom med playstation sin.

Jeg vet jeg høres lat ut som spør om noen kan google og komme med svaret til meg, men sannheten er heller at jeg er direkte dum på dette området som så vakkert kalles tv og elektronikk

Folablakken kjører hest og kjerre vettu

Sitat av soppråte Vis innlegg
Alltid kjøpt TV og forsåvidt mye annet på finn.no. Kjøpte sist en Samsung med 4k og 60HZ til 2000,- for rundt 3 år siden. Den fungerer fortsatt veldig fint. Det er mange som handler nytt støtt og stadig, så det finnes mye fint brukt.

Viktig å undersøke merket, sjekke omtalen til selgeren og spørre om kvittering på produktet om det ikke er eldgammelt.
Vis hele sitatet...
Takk, men vet ikke hva jeg skal se etter på finn. Kjøpte tv på finn for nøyaktig et år siden for 1700 kr, nå er den på fyllinga.

Men takk som tar deg bryet å svare
Sist endret av folablakken; 4. mars 2024 kl. 19:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.