Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2055
Har begynt med et stort hjemmesideprosjekt, mest for å ha det gøy, men kan muligens tjene noen kroner på dette i framtiden hvis det blir bra

Tidligere når jeg har laget nettsider har jeg laget en helt ny side for hver underside, men dette blir veldig tungvint nå som jeg må ha veeldig mange sider på nettsiden... så da er spørsmålet, hvordan kan jeg få headeren, menyen og footeren og css et så klart, til å være lik på alle sidene, slik at hvis jeg redigerer på en side redigerer det på alle?
Det finnes haugevis av template-rammeverk. Velg ett som passer: http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...mplate_engines
Lag deg en enkel template med php-filer:
Lag de forskjellige delene av sida i egne php-filer, f.eks. header.php, menu.php, sidebar.php, footer.php osv.
Så kan hovedsida (index.php) og andre sider f.eks. se slik ut:

Kode

<!DOCTYPE html>
<html>
<?php include("header.php"); ?>
<body>
  <?php include("logo.php"); ?>
  <?php include("menu.php"); ?>
  <div class="wrapper">
    <?php include("sidebar.php"); ?>
    <div class="content">
       <h1>Her kommer innholdet på sida</h1>
    </div>
    <?php include("footer.php"); ?>
.....
Støtter eppen sitt forslag, selv om php kan være litt knotete å installere. Med den metoden har du full kontroll, og det er lett å velge hva som skal være likt på sidene.

Css er det naturligvis bare å legge en link til i hver side.
Sist endret av olli408; 19. mai 2015 kl. 22:43.
Trådstarter
Endte opp med å lage en masterpage etter å ha fått litt hjelp av en onkel funker relativt bra, men er litt knøing med at den ikke vil fungere fullt på indexen
Avventende
nudo's Avatar
Bruk AngularJS sin 2 way data binding: https://docs.angularjs.org/tutorial/step_04

Hvilken webserver benytter du? nginx og apache støtter kun http1.1,
h2o støtter i tillegg http2, kan være verdt en titt.

Templating med AngularJS: https://docs.angularjs.org/tutorial/step_07

http://curran.github.io/screencasts/...ampleViewer/#/

( Bruk piltastene for å bla gjennom eksemplene )
Sist endret av nudo; 20. mai 2015 kl. 04:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av allibabb Vis innlegg
Endte opp med å lage en masterpage etter å ha fått litt hjelp av en onkel funker relativt bra, men er litt knøing med at den ikke vil fungere fullt på indexen
Vis hele sitatet...

Masterpage? Usikker på om vi legger det samme i ordet masterpage. Meg bekjent er det en term som brukes om dynamiske sider - du spurte om hjelp til statiske html sider. /confused

Anyway. En masterpage skal normalt være en mal som du bygger nettstedet rundt, dermed er det ingenting som hindrer at den også virker på index siden.

Det du bør fokusere på er hvordan du enklest mulig kan gjennbruke kode fra et rammeverk til det neste. Altså om du ser frem i tid og tenker at du skal lage nettsider til kunder du tar betalt av. Så må du spørre deg, er det nok for dine kunder å ha en statisk html side? Eller vil de være mer tjent med et dynamisk rammeverk? Om du bestemmer deg for å lage statiske sider så bør du likevel vurdere å bruke php include . Da slipper du kode om at og om at de samme tingene og kan bare droppe inn elementer der du ønsker.

Etterhvert som du koder vil du se at det er en grunn til at det er et så stort utvalg av CMS løsninger. De bringer rett og slett kjernefunksjoner og dynamisk innhold basert på utvidbare moduler slik at utvikleren kan fokusere på design, innhold og interne linker osv.

Det er helt ok å begynne med basic html, det gjør det tross alt enklere å forstå gangen i ting - men jeg tror at om du ser for deg å gjøre dette til en inntektskilde så kan du starte med et ferdig rammeverk som du gjør deg kjent med og som du har som hjørnestein når du utvikler nettsider.

Stå på - practise makes perfect
Sist endret av frtoretang; 20. mai 2015 kl. 07:22.
Overskuddsmateriell
Vil anbefale Smarty til slike ting, ikke bare er det lett å lage templates men man vil lett kunne skille frontend og backend for å gjøre siden langt mer oversiktlig å jobbe med siden.

Har selv brukt det på flere prosjekter der vi jobber 2 sammen der en jobber med frontend og en annen tar all backend.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Masterpage? Usikker på om vi legger det samme i ordet masterpage.
Vis hele sitatet...
Jeg tolket det dithen at h*n mener et utgangspunkt for en boilerplate.
Sist endret av nudo; 20. mai 2015 kl. 09:12.
Sitat av allibabb Vis innlegg
Endte opp med å lage en masterpage etter å ha fått litt hjelp av en onkel funker relativt bra, men er litt knøing med at den ikke vil fungere fullt på indexen
Vis hele sitatet...
Regner med at du bruker ASP .NET? Siden du har brukt masterpage. Hva mener du med at den ikke fungerer fult på indexen?
Trådstarter
Sitat av Zirto Vis innlegg
Regner med at du bruker ASP .NET? Siden du har brukt masterpage. Hva mener du med at den ikke fungerer fult på indexen?
Vis hele sitatet...
Bruker dreamweaver Mente at den ikke vil oppdatere indexen når jeg forandrer på masterpagen, men alle de andre sidene fungerer fint men regner med at det bare er en liten bugg som jeg klarer å finne i dag

Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg tolket det dithen at h*n mener et utgangspunkt for en boilerplate.
Vis hele sitatet...
Ja er vell det de kaller boilerplate... fikk vite det heter masterpage jeg, men er i allefall på insert-template object-
Editable region

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Masterpage? Usikker på om vi legger det samme i ordet masterpage. Meg bekjent er det en term som brukes om dynamiske sider - du spurte om hjelp til statiske html sider. /confused

Anyway. En masterpage skal normalt være en mal som du bygger nettstedet rundt, dermed er det ingenting som hindrer at den også virker på index siden.

Det du bør fokusere på er hvordan du enklest mulig kan gjennbruke kode fra et rammeverk til det neste. Altså om du ser frem i tid og tenker at du skal lage nettsider til kunder du tar betalt av. Så må du spørre deg, er det nok for dine kunder å ha en statisk html side? Eller vil de være mer tjent med et dynamisk rammeverk? Om du bestemmer deg for å lage statiske sider så bør du likevel vurdere å bruke php include . Da slipper du kode om at og om at de samme tingene og kan bare droppe inn elementer der du ønsker.

Etterhvert som du koder vil du se at det er en grunn til at det er et så stort utvalg av CMS løsninger. De bringer rett og slett kjernefunksjoner og dynamisk innhold basert på utvidbare moduler slik at utvikleren kan fokusere på design, innhold og interne linker osv.

Det er helt ok å begynne med basic html, det gjør det tross alt enklere å forstå gangen i ting - men jeg tror at om du ser for deg å gjøre dette til en inntektskilde så kan du starte med et ferdig rammeverk som du gjør deg kjent med og som du har som hjørnestein når du utvikler nettsider.

Stå på - practise makes perfect
Vis hele sitatet...
trur han som lærte meg det sa feil eller noe, tror det kalles boilerplate Det skal være en mal som inneholder menyen og alt det der, sånn at jeg kun kan redigere teksten på alle andre sider som bruker den templaten Nesten alle sidene skal bruke det samme
hehe takk jaa har foebedret meg ekstremt mye i det siste, så snart er det forhåpentligvis bra nok
Sist endret av allibabb; 20. mai 2015 kl. 10:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av Zirto Vis innlegg
Hva mener du med at den ikke fungerer fult på indexen?
Vis hele sitatet...
Ja det er rom for utdyping der.
Trådstarter
Sitat av nudo Vis innlegg
Ja det er rom for utdyping der.
Vis hele sitatet...
Bare en bugg som gjør at den vil ikke oppdatere menyen og det på samme måte som den gjør på de andre sidene men er garantert en liten bugg jeg får fikset seinere med å lese over kodene og fjerne noen feil cx