Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2096
På transportvedtektene til skyss, under kapittel 2, § 6 Å halde tilbake reisande utan gyldig reisebevis, står det følgende:

Skyss sine kontrollørar kan halde tilbake reisande når vedkomande

• ikkje framviser gyldig reisebevis,
• ikkje betalar tilleggsavgift på staden, og
• ikkje oppgjev korrekt namn, adresse og fødselsdato

Den reisande kan haldast tilbake inntil vedkomande oppgjev korrekt namn, adresse og fødselsdato. Ein kan også halde tilbake den reisande mens opplysningane vedkomande gir, blir verifiserte. Dersom den reisande likevel betalar tilleggsavgift, skal ein ikkje halde han eller ho tilbake lenger. Ein skal heller ikkje halde tilbake reisande dersom dette etter omstenda vil vere eit urimeleg inngrep. Personar under 15 år kan berre haldast tilbake i samråd med politiet.
Vis hele sitatet...
Men har skyss lov til å skrive regler på denne måten, og følgje dei? overgår ikkje den norske loven dei heimelaga lovene til skyss?

Kilde:
http://www.skyss.no/nn-no/Reise-koll...ortvedtektene/
Her er definisjonen av å "holde tilbake" ganske løs. Det betyr ikke at de kan fysisk holde deg, men dersom du ønsker å sette deg på bakbena kan du jo bare vente til politiet kommer og ta en større bot fra dem :P

Men det er i en gråsone for vektere å holde personer tilbake frem til politiet kommer, men rettspraksis idag er ikke langt ifra at de kan bruke fysisk makt dersom situasjonen tilsier det.
Om det ikke står noe i lovverket relatert til kollektivtrafikk har du pr definisjon ikke brutt en lov, og hverken vekter eller andre har lov å holde deg igjen.

Vektere bruker 90% av tiden loven om "ferske spor", noe som ikke er gjeldende dersom et lovbrudd ikke er begått

Edit: Dobbelpost
Sist endret av Tøffetom; 13. oktober 2010 kl. 19:45.
Det du må gjøre hvis du blir tatt i å snike på buss, trikk eller tog er å hevde at du har glemt å kjøpe billett, løse inn månedskort etc. Du straffes ikke med fengsel i tre måneder for en slik uaktsomhet og kan dermed heller ikke holdes tilbake.

Du sier så at du ikke har penger, oppgir falsk personalia, nekter å legitimerer deg og stikker så av.
En ting til: Om du blir tatt for første gang er du kun en mail unna "frikjennelse".

Sender du en mail til skyss og forklarer omstendighetene som førte til at du hadde en "midlertidig svikt i moralen" hvor du samtidig unnskylder deg slipper du også gebyret, dette var ihvertfall trenden for noen år siden.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
En ting til: Om du blir tatt for første gang er du kun en mail unna "frikjennelse".

Sender du en mail til skyss og forklarer omstendighetene som førte til at du hadde en "midlertidig svikt i moralen" hvor du samtidig unnskylder deg slipper du også gebyret, dette var ihvertfall trenden for noen år siden.
Vis hele sitatet...
Dette funker ihvertfall ikke i Oslo, har prøvd ut å sende mail, og fikk svaret at det ikke endret noen ting ved saken.
De vanlige reglene en vekter forholder seg til gjelder selvsagt også her, men i tillegg åpner yrkestransportlovens § 33 (2) for at kontrollør kan holde tilbake en som nekter å betale frem til vedkommende har legitimert seg og disse opplysninger er sjekket og bekreftet. Dette forutsetter riktignok at vedtektene er godkjente, noe jeg regner med at de er. Det samme gjelder for øvrig også for tog, se jerbanelovens §7a.
noen som har greie på hvordan de sjekker opp om personopplysningene er riktige eller ei?
Sitat av WoggaBogga Vis innlegg
noen som har greie på hvordan de sjekker opp om personopplysningene er riktige eller ei?
Vis hele sitatet...
Spør samme personen to ganger. Jeg vil tro de ikke har lov til å holde deg igjen med mindre du har gjort et lovbrudd som har strafferamme på mer enn tre månder fengsel eller 3000 kroner i verdier.
Ufattelig mye synsing og dumme råd her, som det er i de aller fleste vektertråder på dette forumet.
Tror dere virkelig at Securitas driver direkte ulovlig i på tbanen i Oslo og har gjort det i mange år? Og ikke blitt stoppet?
De reglene som trådstarter lister opp er de vanlige tbane/trikk/buss etc reglene vektere bruker.
Vektere kan holde tilbake med makt når det skjer på fersk gjerning, ferske spor. Dette kan forøvrig alle gjøre.
Likevel skal maktbruken stå i forhold til forbrytelsen, så det å legge noen i jern fordi snikern ikke har betalt 26 kr i billett ville jeg ikke gjort.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Ufattelig mye synsing og dumme råd her, som det er i de aller fleste vektertråder på dette forumet.
Vis hele sitatet...
Ufattelig unødvendig med synsing når hjemmelen for dette er lenket til lenger opp.
Når jeg jobbet i hafslund for noen år tilbake hadde vi sikringsvakter på trikken. Vi hadde et par jenter som brøt seg ut mellom trikken og bussen vi skulle ha de over i.
Vi grep tak i det og regelrett lempet de over i bussen. Dvs jeg bærte en jente som skrek og hylte nesten 25 meter og ombord i bussen.
Vi fikk beskjed om å holde tilbake uansett så lenge de ikke ble trukket våpen mot oss.
Personalia ved tvil blir sjekket opp. Legger du ikke fram id så ringer skiftleder politiet å sjekker opp navn og person nr.
Som regel får vi vite at personen eksisterer ikke og da blir de holdt tilbake til politiet kommer. Som regel er noen av de du tauer inn etterlyst også så da får de med seg en giro i arresten var i allefal praksisen før
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Ufattelig mye synsing og dumme råd her, som det er i de aller fleste vektertråder på dette forumet.
Tror dere virkelig at Securitas driver direkte ulovlig i på tbanen i Oslo og har gjort det i mange år? Og ikke blitt stoppet?
De reglene som trådstarter lister opp er de vanlige tbane/trikk/buss etc reglene vektere bruker.
Vektere kan holde tilbake med makt når det skjer på fersk gjerning, ferske spor. Dette kan forøvrig alle gjøre.
Likevel skal maktbruken stå i forhold til forbrytelsen, så det å legge noen i jern fordi snikern ikke har betalt 26 kr i billett ville jeg ikke gjort.
Vis hele sitatet...
Sitat av Scipio Vis innlegg
Det du må gjøre hvis du blir tatt i å snike på buss, trikk eller tog er å hevde at du har glemt å kjøpe billett, løse inn månedskort etc. Du straffes ikke med fengsel i tre måneder for en slik uaktsomhet og kan dermed heller ikke holdes tilbake.

Du sier så at du ikke har penger, oppgir falsk personalia, nekter å legitimerer deg og stikker så av.
Vis hele sitatet...
Beklager, glemte det fullstendig: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=455358

Jeg synes riktignok det er smålig å snike på kollektivtransport, men det var ikke det det ble spurt om her.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Beklager, glemte det fullstendig: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=455358

Jeg synes riktignok det er smålig å snike på kollektivtransport, men det var ikke det det ble spurt om her.
Vis hele sitatet...
Dette er en utdatert kilde. Du vil legge merke til at yrkestransportloven, som inneholder hjemmelen for tilbakeholdelse i dette tilfellet, kom i 2002. Da kilden din er fra 1999 kan den vanskelig anses for å være relevant i så måte.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Dette er en utdatert kilde.
Vis hele sitatet...
Jeg er herved utdatert. KP
usertitle import
bleh's Avatar
For å si det sånn; tok selv Bybanen her en kveld og da satt det 3 personer bak meg og mekket seg hvert sitt skudd..inn kom Skyss sine herlige kontrollører - ikke ringte de politiet (ingen av de 3 hadde billett, kunne/ville legitimere seg + de var standardjunkies som satt og knipsa på sprøyta si foran alle andre..) og ikke ble de kastet av.

Men når jeg ikke får løst billett fordi Skyss sine billettautomater sliter med bankforbindelsen? ... I rest my case.
Ja men sånn var det når jeg var vekter der også-
Narkiser får de aldri noe penger ut av uansett så vi gidder ikke og gi de bot. De har store nok problemer fra før. Kaster du de av går de på på neste stopp og muligens lager kvalm med sjåføren eller andre ombord.
Og om de sitter og mekker seg hvert sitt skudd vet jeg ikke om du har prøvd og ta skudd fra en narkis. Men jeg skal love deg at det ikke forbigår i stillhet. Det skuddet betyr alt for dem.
Har de først fått mekka det lar du de som regel sette det før du eventuelt går bort til de.