Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4245
Da var jeg tilbake igjen...

Går nå på VG3 på allmenn påbygg, men etter et år på IKT servicefag så er det tøfft å gå tilbake til, og jeg gått veldig lei av "vanlig" skole.

Lyspunktet med allmenn påbygging var at den skolen jeg søkte på hadde IT-fag (I følge vilbli). Men når jeg begynte på skolen fant jeg ut at skolen ikke hadde IT-fag allikevel. Sendte da en mail til Hordaland fylkeskommune og forklarte problemstillingen og om jeg kunne få byttet skole til en som hadde IT, siden det var med på å få meg gjennom skoleåret.
Svaret jeg fikk fra fylket var dette:

Vi har ikke oversikt over hvilke fag de forskjellige skolene har.
Vis hele sitatet...
Nå går jeg på en skole og har 6-8 timer med rettslære, i stedet for IT-fag som jeg ønsker, i uken.

Jeg er generellt pisselei av skolen og har ikke motivasjon til å gjøre lekser eller lese til prøver. I timene sitter jeg masse på f.eks freak og diverse ande forumer.

Jeg har lyst å starte med frilans webutvikling, og starte mitt eget firma.

Jeg vet at jeg bør fullføre skolen, og hvis jeg vil ha videre utdanning så må jeg ha dette året uansett. Men jeg kan jo ta det som privatisk senere. Er vel bedre å gi seg nå enn å gå ut dette året med rævva karakterer?

Håper dere kan hjelpe meg litt her
Beklager å måtte si det men: Bit i det sure eplet! fullfør skolen. Tenk at du bare har ett år igjen til du er ferdig med vgs så kan stolt si at du har fullført:barneskole,ungdomskole og vgs
Sist endret av Pyromanic; 7. oktober 2010 kl. 00:53.
Slutt. Ingen vits å sitte på skolestolen og inget lære vil.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Lag webutviklingfirma du! Sånn som vi har snakka om littegranne! Jeg er med ivertfall, om du ønsker en partner
NULL vits å forsette på skolen om du ikke vil. (kanskje greit å fullføre vgs da)
Sist endret av Sk!ppy; 7. oktober 2010 kl. 00:57.
Tja, personlig anser jeg det som bedre å fullføre VGS med dårlige karakterer, enn å droppe ut så nærme slutten. Greit nok, du kan ta det opp i ettertid - men hvor kjedelig er ikke det, hvis du ønsker å studere videre om la oss si 4-5 år. Innen den tid er det kanskje andre krav som må oppfylles. Du kan jo alltids forbedre karakterene uansett, hvis du skulle slite med å komme inn på aktuelle skoler. I tillegg har du valg om å gå på privatskoler, hvor karakterkravene ikke er så høye.

Finnes ingen fasit her, gjør som du vil. Om du tror du har kunnskapene og ferdighetene til å opprette ditt eget firma og tjene gode penger på det, er kanskje det det beste veien for deg; om du er i tvil om du kommer til å klare det, er fullført VGS greit å ha med seg videre i livet.
For å bli tatt seriøst som webutvikler, så hadde jeg fulltført! Drit i om du går ut med bare 2ere eller 3ere.
Kan bare nevne at jeg slet som et helvete med motivasjonen i fjor.
Jeg går på Handelsgym og kravene kan ansees som ganske tøffe i forhold til andre Studiespesialiserende skoler. Så i fjor (første) fikk jeg et snitt som jeg anser som dårlig: 4,6. Så nå driver jeg å tar opp blant annet naturfag for å bedre snittet, og det er et helvete.

Jeg vet at jeg ikke akkurat kan kjenne meg igjen i din situasjon, men uansett så viste det seg at jeg fokuserte for mye på skole, og lekseøktene mine ble fryktelig inneffektive etterhvert, men i år, så prøver jeg å jobbe noe mindre med skole, og jeg har begynt å løpe en del i marka o.l, og det har allerede vist resultater! Jeg har allerede fått en 5/6 og en 6er på de to første prøvene!

For å si det kort: Prøv å gjøre noe med rutinene dine eller et eller annet før du gir opp! Du blir nok tatt useriøst om du dropper ut nå, og dette ene året med slit vil nok lønne seg kraftig senere i livet!
Vel, jeg går også på allmenn påbyggning nå, og kan si at alt går som fjell, men det er bare rettslære 1, som jeg er redd for å få stryk på.. Hater rettslære.

Skulle ønske at jeg gikk IKT servicefag vg2.. Men det er for sent å ta privatist i IKT serivefag, da jeg går VG3, og har allerede fullført programfagene i tømrer.

Nå er vel og merke IT-opplæring i videregående skole et helvete uten likestykke med inkompetente lærere på de fleste skoler landet over. Om jeg var deg ville jeg fullført skolen, og heller prøvd å skaffe litt IT-kveldskurs, internetkurs, etc., alt etter hvilken kompetanse du ønsker.
fullfør. er svært liten sjans for at du kommer til å angre på det senere. du er jo kvartveis i siste året uansett. + russetid :>
Nå går jo ikke jeg på Videregående.. (Grunnskolen) Men kan du ikke ta det siste året på nytt senere?
Selv jeg som synes skole på et høyere nivå er generelt sett bortkastet kontra real life experience (medisinstudenter er utelatt fra denne meningen) mener at det er latterlig å slutte sisteåret på VGS, da har du trossalt kastet bort tre år av livet ditt for en gitt periode.
Tenk langsiktig! Vis du senere bestemmer deg for at du har lyst til å studere, er det utrolig kjedelig å måtte ta opp fag du kunne vært ferdig med. Tro meg jeg gjør det nå i en alder av 22, å det er lite gøy.
Må rett og slett hive meg på bølgen her, regner med det du vil høre er historier fra folk som ikke har fullført, men lever gode liv... Det kan du sikkert finne mange eksempler på, men det er mye lettere om du fullfører utdannelsen. Du sier nå at du er lei av skole, noe som er forståelig når du har gått sammenhengende i nesten 13 år, men om du velger å ikke ta vgs vil du bli sittende fast i den samme enformige jobben til du går av med pensjon (mer eller mindre) og om du er lei av å gå på skole etter 13 år kan du tenke deg hvor lei du er av å spikre eller støpe etter 50...

(Blir også mye lettere å studere når du kommer deg videre oppover. Høgskole/Universitet er fantastsike tider...)
Sist endret av Akanth; 7. oktober 2010 kl. 16:43.
Siden det nå er etter 1. oktober, så teller skoleåret som et helt år uansett hva du finner på å gjøre.

Om du ikke klarer å jobbe opp mot god karakter i alle fag, så fokuser på enkelt fag, så kan du i værste fall satse på å ta opp de andre fagene senere og få bedre karakter (evt gå 3. året på nytt, på en skole som har ønsket IT-fag).
Fullfør vgs og ha det litt kjipt ut skoleåret, så kan du iallefall begynne på et universitet en gang i fremtiden om det blir aktuellt.
Hvis ikke webdesign firmaet ditt fungerer, så har du iallefall generell studiekompetanse og kan evt begynne på en bachelor i noe interresant!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Selv jeg som synes skole på et høyere nivå er generelt sett bortkastet kontra real life experience (medisinstudenter er utelatt fra denne meningen) mener at det er latterlig å slutte sisteåret på VGS, da har du trossalt kastet bort tre år av livet ditt for en gitt periode.
Vis hele sitatet...
Det eneste problemet her er at det er veldig få firmaer som ansetter folk uten relevant utdannelse. De få programmererene jeg har møtt uten bachelorgrad begynte å programmere på 80 tallet liksom. De eneste yrkene man kan få jobb innenfor uten en utdannelse blir da service-yrker av forskjellige typer(Servitører, rengjøringsarbidere, sjåfører osv.). Jeg har tilgode å se en webutvikler i 20-årene som ikke har noen år på høgskole.
Selvfølgelig, alltid noen som klarer seg uten, men tror det er veldig få nyansatte innenfor Aker, IBM, Opera eller lignende som har kommet dit selv.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
For å bli tatt seriøst som webutvikler, så hadde jeg fulltført! Drit i om du går ut med bare 2ere eller 3ere.
Kan bare nevne at jeg slet som et helvete med motivasjonen i fjor.
Jeg går på Handelsgym og kravene kan ansees som ganske tøffe i forhold til andre Studiespesialiserende skoler. Så i fjor (første) fikk jeg et snitt som jeg anser som dårlig: 4,6. Så nå driver jeg å tar opp blant annet naturfag for å bedre snittet, og det er et helvete.

Jeg vet at jeg ikke akkurat kan kjenne meg igjen i din situasjon, men uansett så viste det seg at jeg fokuserte for mye på skole, og lekseøktene mine ble fryktelig inneffektive etterhvert, men i år, så prøver jeg å jobbe noe mindre med skole, og jeg har begynt å løpe en del i marka o.l, og det har allerede vist resultater! Jeg har allerede fått en 5/6 og en 6er på de to første prøvene!

For å si det kort: Prøv å gjøre noe med rutinene dine eller et eller annet før du gir opp! Du blir nok tatt useriøst om du dropper ut nå, og dette ene året med slit vil nok lønne seg kraftig senere i livet!
Vis hele sitatet...
Litt uenig her.
Hvis ts virkelig vil starte eget firma, så får han det nok til. Er selfølgelig enig at man burde fullføre, men hvorfor mener du at han vil bli tatt useriøst?

Si at du skal kjøpe forsikring av en agent som representerer et stort kjent firma. Er det da uaktuelt for deg å forhandle med denne personen fordi han ikke fullførte vgs? Til tross for at denne personen gjør jobben sin utrolig godt?

Sorry, men klarer ikke å se argumentet ditt.
Ta å se litt på dette http://www.noroff.no/
Bare pass for all del på at du har noe å gjøre, noen rutiner eller noe å gå til og stå opp for hver dag. Det blir depresjoner av nyttesløsheten :P
Istedenfor å sitte på forum i timene, bruk tiden på webdesign-firmet. Bedre å sitte i timene å gjøre nyttig arbeid for en bedrift som trenger deg, enn å sitte i timene å surfe på freakforum.
Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke satset på webutvikling, det markedet kommer jeg til å ta over om noen øyeblikk og du går konkurs. Selv går jeg VG3 påbygg, driver med wedutvikling, trener, sykler DH, longboard, pudderski, heger med venner, er russ, chiller'n og har 5 i snitt.

Og jeg tror ikke jeg er så mye smartere enn deg, derfor tror jeg du lett klarer begge deler "fulloggal", Dessuten får du sikkert mye bedre resultater med webutviklingen din (hvis du fortsatt ikke vil overgi deg) når du går på skolen. Fordi da bruker du hjernen mer, - den utvikler seg, - du blir smartere.!

Shatt!!!


-cantsurvive
Sitat av moret Vis innlegg
Det eneste problemet her er at det er veldig få firmaer som ansetter folk uten relevant utdannelse. De få programmererene jeg har møtt uten bachelorgrad begynte å programmere på 80 tallet liksom. De eneste yrkene man kan få jobb innenfor uten en utdannelse blir da service-yrker av forskjellige typer(Servitører, rengjøringsarbidere, sjåfører osv.). Jeg har tilgode å se en webutvikler i 20-årene som ikke har noen år på høgskole.
Selvfølgelig, alltid noen som klarer seg uten, men tror det er veldig få nyansatte innenfor Aker, IBM, Opera eller lignende som har kommet dit selv.
Vis hele sitatet...
Tja.

Mange av de flinkeste folkene jeg vet om som jobber med utvikling og slikt har ikke gått noen form for skole, og de som har har ofte droppet ut etter 1-2år med høgskole, skal ikke si at alle de jobber fulltid med utvikling, men de lager fortsatt mye private applikasjoner som rocker teh socks.

Forøvrig er det haugevis av folk som jobber med drift som ikke har et fnugg av utdannelse utenom VGS, og da snakker vi i de fleste aldersgrupper fra 20-60, og jeg møter på nye hver eneste uke.

Du glemte forresten HP i din liste over større aktører.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du glemte forresten HP i din liste over større aktører.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så fan av HP Utelot også Apple og Lawson av samme grunn Men, det er nå ikke selskaper som teller her..

Nei, altså jeg ser at det finnes mange flinke folk uten utdannelse. Jeg kjenner et par av dem jeg også. Riktignok eldre personer, de gutta som hadde datamaskiner før noen andre, internet før det egentlig fantes osv.
Og det finnes også helt klart wünder-kids som klarer seg bra.
Men, i bunn og grunn tør jeg nesten ikke gå ut i jobb uten at jeg minst har en bachelor under armene, helst en master.
Flere som sier du bør holde ut dette året og det må jeg si meg enig i.
Gjør deg ferdig med dette året slik at du slipper å ta det om igjen dersom du skulle ønske å gå på høyskole/universitet senere.
Dersom du slutter nå og ønsker å ta høyere utdanninging senere vil du garantert angre at du sluttet. Det er mindre sansynlig at du angrer på at du fullførte.
Men ville også begynt med forberedelser til å starte selskapet ditt. Skulle du få oppdrag som tilsier at du kan leve av dette før skoleåret er omme kan det være hensiktsmessig å avbryte. Dersom oppdraget er så stort at du ikke har mulighet til å fullføre skolen sammtidig som du utfører oppdraget vil jeg si at du har en grunn til å avslutte utdanningen før tiden.
Men inntil du har fått et oppdrag eller tjener penger på bedriften vil jeg si du skyter deg selv i foten ved å avslutte skolen.

Men husk at dersom du avbryter og vil senere ta feks en bachelor innen IT så må du tar 1 år i forveien som privatist eller ta hele skoleåret på nytt. Tiden er det mest dyrbare du har, ikke kast den bort selv om du er dritt lei av skolen.

Lykke til
Så du fant rett og slett ut at du hadde kommet inn på feil sted altså?
Da lurer jeg bare på en ting. Hvorfor i helvette går du der enda? hahaha.

Kan jo ikke bare "ta det man får" når det gjelder hva du faktisk skal gjøre videre i livet da..
Trodde faktisk mange på forumet her skulle ha påpekt det iløpet av nå. Slutt så fort du kan, kom deg inn der du vil.
Er ikke så vanskelig, nå i 2010.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Hvis du piner deg gjennom dette året kanskje du endet med ille skolefobi. Tro meg jeg har vært der.
Bedre å hoppe av nå og finn en it-linje du kan fullføre på til neste år.
Hvis han ikke tar ferdig almenn påbyggning vil han nok ha seriøse problemer med å komme inn på høyskole senere, da det minste de krever er generell studiokompetanse. Mitt råd er at du fullfører VGS og gjør det så godt du kan i alle fag du har uansett hvor lei du er av de, så kan du ta et friår etter VGS for å tenke videre på hva du vil eller prøve å starte dette webutviklingsfirmaet ditt. Slik jeg ser det er det dummeste du kan gjøre å droppe ut av skolen, period.
Kan komme inn mange plasser basert på realkompetanse, så om du ikke har studiekompetanse har du fortsatt en sjangs...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Siden du har fullført VG2 IKT-Servicefag har du mulighet til å gå ut som lærling og få fagbrev som IKT-servicemedarbeider.
Hadde jeg vært deg hadde jeg fullført det siste skoleåret på almenn, det har du utrolig mye igjen for.

Du kan tenke deg at hvis du foreksempel ikke trives me web-utvikling eller hva det var du ville bli, eller som en annen sa at slike selskaper er i ferd med å gå konkurs.
Fullfører du dette året har du iallefall generell studiekompetanse og kan fortsette på BI eller Universitet (Ja, jeg leste at du ikke liker skole) hvis du failer i alt annet...

En slags Backup-plan på en måte
Sitat av datagutten Vis innlegg
Siden du har fullført VG2 IKT-Servicefag har du mulighet til å gå ut som lærling og få fagbrev som IKT-servicemedarbeider.
Vis hele sitatet...
Planen min er og ta fagbrev som IKT-servicemedarbeider og så ta 3. året med allmenn påbygg. Da har jeg backup hvis jeg finner ut at jeg ikke orker å ta høyere utdannelse Hadde jeg vært deg fulloggal hadde jeg i det minste prøvd å fullført året. Hvis det er noen fag det ikke går så bra med kan du jo bare ta det opp senere.
Sist endret av mar10an; 8. oktober 2010 kl. 19:10.
Hvis jeg var deg så ville jeg fullført, uten tvil. Noe skole er bedre enn ingen skole. Tro meg, det er alltid kjedelig i begynnelsen, men etterhvert lysner det seg opp. Slutter du nå så kommer du helt sikkert til å angre!
Jeg var i mer eller mindre akkurat samme situasjon på den tia her i fjor. Dama slo opp, slitsomme fag, alt var ganske mørkt, men tok meg et par (litt for mange, høyt fravær) fridager, og dro meg gjennom det. Må si jeg er forferdelig glad for det nå, jeg har generell studiekompetanse, og veien videre ligger der. Dropper du ut nå er sannsynligheten størst for at du aldri kommer til å gidde å få det gjort, og du ender opp med å angre på at du ikke bare fullførte mens du var i gang.

Kom deg gjennom det, ikke like enkelt alltid, men du kommer til å være ekstremt lettet når det er gjort og du er ferdig!
Fullfør. Jeg var også møkk, drita lei, og hadde en shitload med fravær. Fikk varsel om risiko for å få "Ikke Vurdert" i 9 av 9 fag, men klarte heldigvis å stå på alle. Fikk relativt greit snitt også, og kom overraskende inn på en relativt høythengende linje på universitetet som var mitt førstevalg, som jeg aldri hadde trodd jeg skulle komme inn på. Riktignok har jeg dessverre fortsatt den dårlige trenden her på universitetet, men jeg skal skjerpe meg snart.

Poenget er i alle fall at jeg er JÆVLIG glad for at jeg fullført nå. Jeg har tre-fire kompiser som droppet ut av skolen på VGS. Han ene klarer seg bra og er i jobb som maler for stefaren, der han tjener snaue 400k i året og gjør det greit. Dessverre er han låst i denne situasjonen, og selv om han sier han kan jobbe som maler resten av livet, er det noe som er vanskelig å vite som 19-åring. Han skal ta VG3 som privatist for å ha en backup, men dette blir utsatt hele tiden. Han får seg bare ikke til å gjøre det.

De to andre kompisene mine gjør egentlig ikke en dritt. Bare driver og soser og vaser, og fordriver dagene uten jobb eller noe. Begge to snakker om å begynne på skolen igjen, men det skjer jo aldri. Nå har han ene brukt 2 år på bare tull, to bortkastede år av livet, mens han andre har brukt 4. Nå snakker han om å begynne på VG1 igjen, sammen med 95-kullet som er 4 år yngre enn oss. Jeg tviler på han gidder det likevel.

Bare fullfør!!!! Alt blir så sykt mye lettere da!