Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2100
Som tittelen sier, så er jeg en ung mann som nettopp har kommet meg ut av gutterommet. Har levd veldig godt med å ikke måtte betale verken husleie eller mat hos foreldre

Nå har jeg bodd for meg selv i et par uker og merker hvor mye mat alene faktisk koster.
Det er ikke det at jeg ikke har råd til mat, det har jeg jo- men jeg har lyst til å bruke så lite penger på mat som mulig, men samtidig ha et sunt og variert kosthold.

Jeg vet det er mange økonomiske glupinger her inne, så jeg lurer på om det er noen som har noen tips til å spare noen kroner på handling av mat? Evt. hvor man bør handle, hva man bør handle osv.
Jeg er ikke kresen, spiser så og si alt som er
Handle ALT på kiwi og få deg trumf kort er første pri.

Firstprice kneip
Firsrprice smør
Pasta firstprice
Kjøttsaus firstprice
Kylling kjøttdeig
Pålegg firtprice
Skinke ost firstprice
Osv osv. Kan lett spise godt hver dag for 350kr per uke.
Og husk og pant alle flasker. Samt spare alle kvitteringer
Good luck
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Følg med på tilbudssider – jeg bruker mattilbud-appen. Kjøp store kvanta når du finner noe billig, og frys ned. I samme gate kan du gå i 50 %-disken på Rema, hvor jeg ofte finner gode kupp. For å ta den helt ut kan du begynne med dumpster diving.

Bytt ut kjøttdeig av storfe med kjøttdeig av kylling eller svin. Generelt er svin billig, og det er mange gode oppskrifter med koteletter og slikt der ute.

Velg billigmerkene First Price o.l. fremfor dyrere alternativ.

Bli flink til å spise opp all maten du lager og har i kjøleskapet, ha gjerne noen restedager i løpet av uken. Som regel lønner det seg både økonomisk og i tid å lage store middager som man fryser ned eller spiser i løpet av uka.

Ikke kjøp kaffe og lunsj ute, men lag hjemme og ta med.
Lager du maten fra bunnen av, er det mulig komme ned i 15-20kr dagen på middag.

Handler du mye halvfabrikata koster det fort mye penger.
Trådstarter
Sitat av stangut Vis innlegg
Og husk og pant alle flasker. Samt spare alle kvitteringer
Good luck
Vis hele sitatet...
Hvorfor spare kvitteringer?

takk for gode svar, skal ta det til meg.
Lag mat fra bunnen av. Hvis du ikke har lget noe særlig mat før så bare finn oppskrifter som ser gode ut. Det er ikke vanskelig hvis du leser oppskeiften nøye, og det er mye glede i å kunne lage god mat.

Utover det er det to ting jeg følger:
kutt i kjøtt og lage ukesmenyer.

Jeg spiser kjøtt en gang i uken, og sparer mye penger på det. Kan legge ut noen gode oppskrifter her om du er interessert.

Andre punkt krever nok at du som jeg er litt over gjennomsnittlig planmessig anlagt, men hvis du gidder er det mye å hente her.

En dag i uken planlegger jeg det jeg skal spise for denne uken, finner oppskrifter og alltingen og setter opp handleliste. Skriver ukesmenyen inn i et excelark.
Neste dag, etter frokost drar jeg og handler. Da er jeg aldri sulten når jeg er i butikken, og unngår spontankjøp. Se hva som er på salg når du lager meny. Frys ned kjøtt på salg. En del oppskrifter gir 4 porsjoner. Lag 4, sett til side en porsjon til dagen etter og frys ned de to andre.
På denne måten unngår du å lage noe drit fordi du er for sliten til å tenke ut noe sunt. Hvis noe uforutsett oppstår så har du alltid et sunt måltid klart.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
- Skaff deg coop-medlem, så får du igjen 1% på alt du handler + at du kan får avslag og gratis matvarer i Coop medlemsappen
Coop Extra er billigst i følge VG's matbørs, men de har ikke firstpricevarer. De har et eget billig Coop-merke.

- Kjøp større kvanta med ris, linser, krydder, etc hos en innvandrersjappe.
Der er også noen grønnsaker billigere enn i matbutikken, men ikke alt. Sammenlign.

- Noen butikker har også egen disk med 50% avslag på varer som går ut på dato samme eller neste dag.

- Sammenlign kiloprisene på produktene i butikken, ikke se på totalprisen.

- De billigste varene ligger som regel nederst på hylla.

- Bruk et handlenett eller sekk når du handler. Spar penger og miljø.

- Følg med når butikker har 10-kronersmarked - Men ikke la deg lure, se på opprinnelig pris.
Om du ikke allerede har det, skaff deg en fryser så unngår du matsvinn som blir dyrt i lengden. Selv lager jeg mat for en hel uke, og sparer inn en del på det.
Mine tanker etter 1 år alene

- Matpakke og kaffe på thermos.
- Alt av gode mastercard (Komplett gir 1%, Trumf gir 1%, Coop gir 1%) blir en del lapper i året av dette.
- Husk at du skal leve, du må ikke spare på alt.
- Frys ned, evnt spis restemiddager til lunsj.