Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2597
Hvilken pc passer bra til studenter og er billig også (helst under 8000kr)?

Noen som har kjøpt ny pc i det siste? Hvilken kjøpte du?

Det viktigste for er at den bråker lite.
Klimafiendtlig troll
Hva skal den brukes til? Surfing, dokumenter og lette oppgaver eller tyngre ting?

Du kan jo sjekke brukte MacBook Air eller Pro, stort sett gode valg. Pass i så fall på at det ikke er tjuvgods og be gjerne om en video av at den starter opp. Pene å se på og brukervennlig, hvis du liker mac.

Sjekk forøvrig Tek's tester for et overblikk: https://www.tek.no/tester/259/datama...-og-datautstyr
Sitat av Entrappopp Vis innlegg
Hvilken pc passer bra til studenter og er billig også (helst under 8000kr)?

Noen som har kjøpt ny pc i det siste? Hvilken kjøpte du?

Det viktigste for er at den bråker lite.
Vis hele sitatet...
Kjøpte denne, skal hente den på mandag. Kan gi deg mien tanker om den når jeg har fått prøvd den

https://www.netonnet.no/art/data-og-...1012309.10997/
Klimafiendtlig troll
Sitat av Shaggylaggy Vis innlegg
Kjøpte denne, skal hente den på mandag. Kan gi deg mien tanker om den når jeg har fått prøvd den

https://www.netonnet.no/art/data-og-...1012309.10997/
Vis hele sitatet...
Et helt greit kjøp det, prøver de å legge seg inntil de nye Huawei Matebook D-serie? Har blanda erfaringer med Pavillion, EliteBook er veldig fine. Disse nye Pavillion-maskinene skal være noe dritt å åpne, noe som er/blir nødvendig ganske raskt for å oppgradere minne? Stod det er 2x4GB brikker i den du linka til, de kunne godt spandert 2x8GB for en tusing ekstra.
Om du ikke eier et nettbrett kan en 2-1 PC være fin å ha til å se på film i senga osv. Denne fra Lenovo er en 2-1 med siste generasjon Ryzen prosessor. 8GB minne kan dog for noen være litt knapt, men den har en stor SSD. Den har touch skjerm og det ser også ut som om at touch penn er inkludert for å ta notater.

I ordinært laptop format har Lenovo en maskin i samme serie som er litt billigere og har 16GB minne. Den har også den samme siste genrasjons prosessoren. Begge disse maskinene er akkurat utgitt så det kommer snart på lager. Ikke touch på denne.
Sist endret av Fekillix; 31. juli 2020 kl. 16:27.
Fikk meg akkurat en 15" macbook 2015model for 8.5K på finn, stor fornøyd med den, mye mer kraft en jeg hadde trodd
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Om du ikke eier et nettbrett kan en 2-1 PC være fin å ha til å se på film i senga osv. Denne fra Lenovo er en 2-1 med siste generasjon Ryzen prosessor. 8GB minne kan dog for noen være litt knapt, men den har en stor SSD. Den har touch skjerm og det ser også ut som om at touch penn er inkludert for å ta notater.

I ordinært laptop format har Lenovo en maskin i samme serie som er litt billigere og har 16GB minne. Den har også den samme siste genrasjons prosessoren. Begge disse maskinene er akkurat utgitt så det kommer snart på lager. Ikke touch på denne.
Vis hele sitatet...
Syns kanskje 8000 ble litt mye. Har du noe tips på 4-5 tusen? Og hva er det man egentlig ser etter i en pc? Man skal ha rask prosessor, men hvordan vet man Hva som er bra liksom? Og hvordan vet man om PCen er stillegående?
Du kan ha en PC til 12000 som har samme innmat som en maskin til 8000. Du betaler 4000 for bedre batteritid, bedre byggekvalitet (aluminium istedet for plast), gjerne også bedre batteritid og flere porter. Kan godt være at du er fornøyd med 8K maskinen i 5 år istedet for eksempelvis 3 med en budsjettmaskin.

Du kan også ha to maskiner som ser identiske ut, hvor den ene koster 4000 og den andre 8000. Det er fordi fabrikanten bruker samme chassis på flere modeller med forskjellig innmat, hvor de varierer prosessor, lagringsplass, minne, bakgrunnsbelyst tastatur, ikke fingeravtrykksleser etc.

Går man inn i en elektronikksjappe er det fort å kjøpe en eldre modell. Jeg anbefaler alltid siste generasjon prosessor så langt det er mulig og jeg bruker Prisjakt til å sortere. Her har du en billigere modell i samme serie. For å presse ned prisen har den færre porter (USB etc), ser ut til å mangle fingeravtrykksleser, den har en rimeligere mere fargesvak skjerm. Ytelsen burde dog være den samme.

For å holde budsjettet kan vi da gå ned et hakk på prosessor, men fortsatt velge en som er helt ny/siste generasjon. Da har vi denne maskinen som også er en 2-1 maskin, den har god skjerm og er mere funksjoner (siden mindre penger går til kraftig prosessor).

I ordinær laptop, enda billigere, her er du igjen over på mere fargesvak TN skjerm. Også tilgjengelig med 15" istedet for 14" for et par hundre ekstra.


Ser ut som om at du kan oppgradere minne på de ordinære laptopene. Det er loddet på 2-1 maskinene. Jeg hadde dog ikke gått lavere enn den billigste 2-1 maskinen for å fortsatt få god skjerm og mere premium porter.
Sist endret av Fekillix; 31. juli 2020 kl. 17:12.