Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1627
har en kompis som går rundt og skryter over å ha raid.

hva faen er raid?
Vel jeg er ikke expert i raid men jeg kan forsøke å forklare litt...



vel raid består av at du har en raid kontroller og 2 eller flere hardisker.

det finnes flere måter å raide på (med forskjellig resultat)

raid0 og raid1

raid0 er for å øke ytelse (korriger meg hvis jeg tar feil)

raid1 er for å ta backup


raid1 ta simpeltten bare å kopiere det som blir skrevet til den ene disken til den andre

raid0 er litt mer avansert.

raid0 skriver 1 cluster på en disk og 1 cluster på den andre disken dvs at hvis du har 2 7200 rpm disker så virker de som en
14400 rpm disk (teoretisk du får ikke så høy ytelse..) normalt er det vel 30%-60% økning...

bakdelen med dette systemet er at hvis en disk fucker seg så går all dataen som var på begge til helvete... raid systemer ble i hovedsak før brukt av folk som drev med videoredigering capturing og ripping, og av store høyytelse servere. men nå brukes det av vanlige personer også om man har behov for det er litt opp til en selv men jeg vil si i de fleste tilfeller nei...




det er sikkert masse mer info om dette hvis du søker litt på internett...

(ikke stol blindt på det jeg sier her for det kan være at noe av det er feil)
Redundant Array of Inexpensive Disks.

En samling av to eller flere disker som arbeider sammen, for å gi økt ytelse og ulike nivåer av feilkorrigering. Tøfft hæ?!

Diskene oppfattes også av brukeren som én logisk enhet. Ingen som kommer springende og lurer på hvilken de skal lagre på mao...

Opprinnelig var det 5 ulike RAIDnivåer: RAID 1-5.
RAID 0 og RAID 6 har senere kommet til.
Så vil dere vel vite hva de forskjellige gjør, eller...:
0: Disk striping uten paritetsinformasjon.
1: Disk-speiling, én disk og én backup-disk som er nøyaktig lik.
2: Disk striping på bit-nivå + paritetsinformasjon.
3: Disk striping på byte-nivå, og én disk pr. sett for
paritetsinformasjon.
4: Som RAID-3, men disk striping i store blokker.
5: Disk striping i sekvensielle blokker over alle diskene, med paritetsinformasjon.
6: RAID-5, pluss redundante diskkontrollere mm.

I RAID-0 og 1 speiles informasjonen fra en disk til en annen, slik at du alltid kan ta ut én disk og lese den. Dette er en kostbar måte å ta vare på dritten din, da du har en disk du ikke bruker til noe annet enn speiling...

I RAID-5 spres data over flere disker. Hvis én disk krasjer, kan du bytte den ut uten at du mister data.
MEN du kan ikke rekonstruere data fra denne éne disken. Når en disk byttes ut, vil innholdet automatisk bygges opp igjen av systemet. Flotte greier?? Dette finnes det masse tørt men interesant stoff om på nettet... Enjoy!
kan jeg virklig gjøre alt dette her med raid'en min?

det visste jeg ærlig talt ikke
men så må du jo ha en like stor harddisk som du må bruke også da, hvis du har en på 20 gigz og en på 40 gigz, får du kun 20 40 gigz, det er pga. at den dobler den minste med to.
Better than thou.
Du mente nok 2(to) 20gigere eller 1(en) 40giger da, Tore.
nei nei carlo, raid funker slik at den dobler den minste disken på to, så hvis du har f.eks en disk på 1 gigz og en på 2 gigz får du kun 2 gigz i raid, 1*2 sant? Eller et annet eksempel, du har en 30 og en 45 gigz harddisk, det blir 30*2=60gigz, du får ikke 30+45=75gigz. Men hvis du har to 25gigz f.eks, blir det 25*2=25+25=50.


Jeg formulerte meg kanskje feil i forrige post
Better than thou.
Jeg er fullstendig klar over det tore. Prøvde bare å 'rette opp' feilen din fra forrige post. Men det ble veldig dumt forklart av meg. Beklager.
ok, du er tilgitt
▼ ... noen uker senere ... ▼
i manualen min står bare 0 og 1 forklart...
skal jeg fortsatt kunne bruke 2-6?