Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2147
Det er tid for å kjøpe ny PC, og jeg har tatt en titt på komplett.no. Jeg har omtrent 15000 å bruke, og PC'en skal ha en rask CPU, stor HD, mye RAM, DVD-spiller, CD-brenner, og kanskje en 19" skjerm. Jeg har sett litt på forskjellig hardware, og funnet disse:

Plextor CD-brenner IDE 24x/10x/40x Intern Retail Plexwriter
Webpris: NOK 2,215.00 inkl. mva

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM ATA/100 harddisk 2MB cache WD800BB
Webpris: NOK 2,308.00 inkl. mva

LG DVD-spiller IDE 16x/48x (DRD-8160B) Retail med "Power DVD" DVD-software !
Webpris: NOK 735.00 inkl. mva

Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400 Socket PGA478, 256kB cache
Webpris: NOK 3,325.00 inkl. mva.

Hansol 19" CRT 900P TCO-99 Skjerm
Webpris: NOK 2,678.00 inkl. mva.

Samlet pris: 11261


Jeg kan ikke sette maskinen sammen selv, men det skulle ikke være noe problem å få noen andre til å gjøre det for meg. Vel, er listen over å anbefale? Jeg kan evt droppe skjermen og satse på en raskere CPU.

Kommentarer?
Hvis jeg var deg ville jeg gått for Athlon og DDR 2100 RAM. Mer for pengene, og ikke glem at AMD CPU'er grisebanker Intel på samme frekvens! Og du har glemt kasse, floppy, grafikkort og hovedkort
Enig med Leif, gå for en Athlon!
Althlon 1.4 GHz med 266 MHz Bus er ukens tilbud hos komplett til 1250 kr.
Better than thou.
Enig med Morbuz. Og jeg tror komplett setter den sammen for deg. For 500 spenn eller noe sånt..
LurveLeif: Hvorfor er DDR RAM så mye bedre enn annen RAM? Hva er egentlig forskjellen? Hvis jeg f.eks kan få 512MB RAM til samme prisen som 256MB DDR RAM, kan jeg ikke helt se hvorfor jeg skulle velge DDR (sikkert dårlig eksempel). AMD CPU'er og grisebanking er notert. Kasse, floppy, grafikkkort og hovedkort kommer jeg tilbake til.

Carlo: Det stemmer at komplett kan sette det sammen for deg, men da kan du ikke velge blant alle varene. Jeg vet ikke hva du kan velge mellom, skal se på det i morgen.

Ellers, hva synes ni om det andre stashet?
Det andre stashet synes jeg ser bra ut, men personlig hadde jeg aldri betalt over 2 laken for en brenner. Jeg hadde gått for en til halve prisen. Men Plextor er meeeget bra, det er sikkert!
Det med RAM'en betyr veldig mye! DDR-RAM er veldig mye raskere enn SDRAM, og koster ikke så mye mer. RDRAM er altfor dyrt, og da må du attpåtil kjøpe Intel som er dyrere. Derfor!
Og bygg selv, det er alltid best.
Og hvis du vil ha ett enda raskere system, gå for RAID 0 (striping) (to klin like HD'er må du ha, meget viktig!) på ett hovedkort med innebygget RAID-støtte. Da øker du ytelsen fra HD'en med over 30% som er ganske så mye
Sist endret av LurveLeif; 26. september 2001 kl. 21:05.
DDR RAM er faktisk dobbelt så raskt
Derav navnet; Double Data Rate RAM
Originally posted by morbuz
DDR RAM er faktisk dobbelt så raskt
Derav navnet; Double Data Rate RAM
Vis hele sitatet...
Verdt å nevne at SD RAM betyr Single Data RAM, og at RAM egentlig betyr Read Access Memory (såvidt jeg kan huske)

RAM står for Random Access Memory
har alltid innbilt meg at det står for rapid access memory, noe som i og for seg ikke er så ulogisk, men du har vel rett.
jeg ville også gått for en athlon og litt ddr ram, faktisk 266mhz på de hvis jeg ikke husker feil, og det er jo litt mer en vanlig 133 feks

jeg ville ikke bytta ut skjermen, er sugen på 19" eller 21" selv
er du konge og driver med design ville jeg kjøpt et matrox millenium g450 dual og brukt den gamle 15" som du sikkert har vedsidenav. jeg har ikke sjekka hvor mye g450'n koster, men jeg har brukt det litt på skolen på en 19" og det er D I G G
Originally posted by morbuz
RAM står for Random Access Memory
Vis hele sitatet...

*flau*


Blander alltid, ROM som står for Read Only Memory da?
Better than thou.
Noe sånt ja.
Jeg har ikke peiling på hva slags kasse, floppy, grafikkkort og hovedkort jeg skal kjøpe! Noen tips?
Kasse: Chieftec (se i dette forumet for mer info)
Floppy: Samme f**n, ta den billigste
Hovedkort: Abit KG7 Raid, evt vent til det kommer hovedkort med VIAK266A chipsettet. Det ruler så hardt at det er verdt å vente på (kommer om ikke lenge...)
Grafikkort: Nvidia. Say no more. Ta det du har råd til, gjerne med DDR-ram.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Xector's Avatar
Trådstarter
Siste oppdatering:

-----------------------------------------------------------------
BRENNER:
Asus CD-brenner IDE 24x/10x/40x
Intern Retail (Burn-Proof)
Webpris: NOK 1,660.00 inkl. mva

HARDDISK:
Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM ATA/100 harddisk 2MB cache WD800BB
Webpris: NOK 2,308.00 inkl. mva

DVD-SPILLER
LG DVD-spiller IDE 16x/48x (DRD-8160B) Retail med "Power DVD" DVD-software !
Webpris: NOK 735.00 inkl. mva

PROSESSOR:
Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400 Socket PGA478, 256kB cache
Webpris: NOK 3,325.00 inkl. mva.

SKJERM
Hansol 19" CRT 900P TCO-99 Skjerm
Webpris: NOK 2,678.00 inkl. mva.

HOVEDKORT:
Abit KG7-RAID Hovedkort Socket A (DDR) AMD761, ATA/100, RAID, ATX 266MHz FSB
Webpris: NOK 1,845.00 inkl. mva

MINNE:
DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC266mhz)
Webpris: NOK 879.00 inkl. mva

FLOPPY:
Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920
Floppydisk Intern
Webpris: NOK 180.00 inkl. mva.

MUS/TASTATUR:
Logitech Cordless Desktop iTouch USB/PS2
(Norsk) Trådløst tastatur/mus, Retail
Webpris: NOK 828.00 inkl. mva

VIFTE:
GlobalWin CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA
CAK38, Opp til 2GHz
Webpris: NOK 550.00 inkl. mva

HØYTTALER:
Høyttaler Sub Woofer + 2 monitorer
Webpris: NOK 550.00 inkl. mva

LYDKORT:
Creative Lydkort PCI SB 16
Retail
Webpris: NOK 365.00 inkl. mva

KASSE:
Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sort
Kabinett m/340W DA-01B-D P4 / AMD
Webpris: NOK 1,290.00 inkl. mva

-----------------------------------------------------------------------------

Dersom jeg har glemt noe, bare si ifra. (Må vel ha noen kabler også vel?) En komplett liste med mangler blir mottatt med takk.

LurveLeif: jeg fant ingen AMD prosessorer som var raskere enn 1.533Ghz?

Alt sammen fikk en pris på 17193, hvis jeg har tastet inn riktig på kalken. Kommenter og kritiser gjerne valgene mine nord og ned. Konstruktiv kritikk tas med i betrakningen før det endelige valget tas (innen to uker, sannsynligvis, hvis ikke det er noe som er verdt å vente lenger på).

[edit]glemte å ta med kasse[/edit]
Sist endret av Xector; 10. oktober 2001 kl. 21:51.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
husk å kjøp noe goop.
Better than thou.
Hovedkortet ditt er ikke kompatibelt med cpu'en din. Bytt ut den dyre dårlige cpu'en med en AMD Athlon 1.4 Ghz. Spør du hvorfor? Jeg så en test igår (finner desverre ikke url'en ) Hvor de satte opp en Intel P4 2Ghz mot en AMD Athlon 1.4Ghz. P4'en var et ørlite hakk over Athlonen på ca 60% av testene og AMD'en var bedre på 30% av testene. De andre 10% var de like gode. Dette var før evt. overklokking av cpu'ene, noe jeg tror AMD'en takler bedre enn Intel'en. AMD'en koster også MYE mindre, og det er den cpu'en det hovedkortet støtter. Hvis du skal ha P4 må du i tillegg til nytt hk ha RD ram, som er mye dyrere, da ingen DDR ram hk for P4 har kommet på markedet enda. For å gjøre det enkelt, KJØP AMD
litt feil egentlig carlo. pentiumene takler overklokking masse bedre enn amd sine.
Better than thou.
P4'ene også? Jeeh.. Samma f egentlig, for AMD er bedre i forhold til prisen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Amd for alle penga.
Xector's Avatar
Trådstarter
Jeg vil gjerne kjøpe AMD, men jeg vil jo ha en CPU som holder noen år mht spilling. Kanskje jeg skulle kjøpe to AMD prosessorer?To AMD 1.4Ghz prosessorer blir faktisk billigere enn å kjøpe en intel 1.8Ghz. Er det noen som har peiling på om det vil være noe problematisk å montere to prosessorer? Jeg går utifra at jeg da må ha to vifter?
Better than thou.
Du må også ha et hovedkort som støtter to prossesorer. Og det gjør ikke det hk'et ditt. Og selvom du gjør det vil du ikke få 2.8 Ghz i cpu kraft. Og for å være helt ærlig (prøver bare å være hjelpsom) så ville jeg, hvis jeg var deg, fått noen andre til å sette det sammen, for du hørtes ikke ut som om du har noe særlig peiling på dette.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
hvis du f. eks kjører dual 1.4ghz vil den oppføre seg som en enkel 1.4ghz. men når en singel 1.4ghz har brukt opp all ressursen, vil den andre prosessoren tre i kraft, istedenfor at pcen går treigt.
Xector's Avatar
Trådstarter
Jeg har allerede "booket" noen folk som skal sette den sammen. Den eneste erfaringen jeg har med å rote rundt inni datamaskiner er å montere ISDN-kort og nettverkskort.

Finnes det noen gode hk'er som støtter to CPU'er? Og hvor mye kraft får man egentlig ved å bruke to CPU'er à 1.4Ghz?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
les posten min som er skrevet 22:15
Better than thou.
Det er dyrt for dual-cpu kort.. Og det er ikke _så_ bra i forhold til prisen..
Xector's Avatar
Trådstarter
Hvis den andre prosessoren trer inn når den andre ikke klarer mer, betyr ikke det at de to prosessorene til sammen utgjør så mye kraft som de til sammen "representerer"? Hvis ikke, hvor rask CPU kan jeg sammenligne denne kombinasjonen med? Fæen, for et dilemma! Hvor lenge holder egentlig en 1.4Ghz AMD?
Jeg tror at det er slik at hvis operativsystemet har støtte for flere prosessorer (bl.a. win 2k, win xp, linux) klarer det å distribuere de ulike "trådene" som kjører tilnermet likt mellom de to prosessorene. Det er bare bull at du ikke merker forskjell før alle ressursene til den første prosessoren er oppbrukt. Jeg er dog usikker på om softwaren må ha støtte for det. Jeg har jaffall sett benchmarks fra Quake3 og Photoshop der ytelsen er mye bedre med to prosessorer. Men du får garantert ikke dobbelt så høy ytelse siden litt av ytelsen går til å bestemme hvilken av prosessorene som skal ta seg av oppgavene.
Opprinnelig postet av Carlo
P4'ene også? Jeeh.. Samma f egentlig, for AMD er bedre i forhold til prisen.
Vis hele sitatet...
helt klart. skal nok kjøpe en amd ja. intel er så sære.
Better than thou.
Xector: Kjøp en enkel AMD Athlon 1.4Ghz, med det andre samme utstyret som du hadde valgt over. Holder i massehvis! Kjøp heller mer ram enn dobbel cpu!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Better than thou.
Fant url'en nå.

http://www.itavisen.no/art/1297421.html <-- Test P4 vs. AMD Athlon
Xector's Avatar
Trådstarter
Det ser ut til at jeg holder en knapp på AMD, ja. Her er forøvrig den siste oppdaterte listen:

BRENNER:
Plextor CD-brenner IDE 24x/10x/40x
Intern Retail Plexwriter
Webpris: NOK 1,750.00 inkl. m

HARDDISK:
2 stk
Western Digital Caviar 40GB IDE 7200RPM
ATA/100 harddisk 2MB cache WD400BB
Webpris: NOK 1150 inkl. mva

DVD-SPILLER
LG DVD-spiller IDE 16x/48x (DRD-8160B) Retail med "Power DVD" DVD-software !
Webpris: NOK 735.00 inkl. mva
//jeg velger muligens pioneer istedet, da jeg har hørt mye bra om
//de

PROSESSOR:
AMD Athlon 1.4 GHz OEM (266 MHz bus)
Socket A (Thunderbird) prosessor
Webpris: NOK 1,383.00 inkl. mva

HØTTALERE:
Altec Lansing Høyttaler ACS54
Høyttaler 2+2+Sub Woofer
Webpris: NOK 675.00 inkl. mva

HOVEDKORT:
Abit KG7-RAID Hovedkort Socket A (DDR) AMD761, ATA/100, RAID, ATX 266MHz FSB
Webpris: NOK 1,845.00 inkl. mva

MINNE:
DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC266mhz)
Webpris: NOK 879.00 inkl. mva

FLOPPY:
Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920
Floppydisk Intern
Webpris: NOK 180.00 inkl. mva.

MUS/TASTATUR:
Logitech Cordless Desktop iTouch USB/PS2
(Norsk) Trådløst tastatur/mus, Retail
Webpris: NOK 828.00 inkl. mva

CPUVIFTE:
GlobalWin CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA
CAK38, Opp til 2GHz
Webpris: NOK 550.00 inkl. mva

LYDKORT:
Creative Lydkort PCI Audigy Player
med Firewire, Bulk
Webpris: NOK 767.00 inkl. mva

KASSE:
Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sort
Kabinett m/340W DA-01B-D P4 / AMD
Webpris: NOK 1,290.00 inkl. mva

SKJERMKORT:
Asus AGP V7700 GeForce2 PRO 64MB DDR
(AGP-V7700PRO/T) Tv-Out, Retail
Webpris: NOK 1,753.00 inkl. mva


Dette har jeg allerede bestilt:

2 stk
Western Digital Caviar 40GB IDE 7200RPM
ATA/100 harddisk 2MB cache WD400BB
Webpris: NOK 1150 inkl. mva

Logitech Cordless Desktop iTouch USB/PS2
(Norsk) Trådløst tastatur/mus, Retail
Webpris: NOK 750.00 inkl. mva

Plextor CD-brenner IDE 24x/10x/40x
Intern Retail Plexwriter
Webpris: NOK 1,750.00 inkl. mva

Altec Lansing Høyttaler ACS54
Høyttaler 2+2+Sub Woofer
Webpris: NOK 675.00 inkl. mva

TOTALT: 5475

Alle disse delene var med i "ukens tilbud", så det var litt å spare. Jeg kunne ikke bestille alt med en gang, siden mine foreldre skylder meg noe penger som jeg ikke har fått.
Better than thou.
Ser ut som et sweet system det der ja! Gratulerer!