Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  221 14414
Spec:
HK: Asus P8Z89-V PRO
CPU: Intel Core i7 2600k
PSU: Corsair TX 650W
GPU: Asus Radeon HD 7970 DirectCU II Top
RAM: Kingston HyperX blu DDR-3 1600Mhz 2x4GB
SSD: OCZ Agility 3 60 GB (OS)
HDD: Western Digital Caviar Black 2TB 7200 (Lagring)
HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200 (Lagring + Linux)
Drive: Sony AD-5280
Windows 7 Ultimate x64-bit

Jeg vil overclocke processoren min så mye det går uten at det er skadelig.
Har default cpu vifte fra Intel (Kan oppgraderes om det er nødvedig).

Vil helst også overclocke GPU, hvis dette er mulig?

GPU'en er litt rart plassert, så den temp. på den er 65 grader når jeg kjører Bf3 med Ultra graphics. Får den sikkert galdere pga. dårlig plassering.

CPU temp. likker på 75 grader i Bf3.

Bilde:




Sitat av Claryn Vis innlegg
Har default cpu vifte fra Intel (Kan oppgraderes om det er nødvedig).
Vis hele sitatet...
Begynn der du.

Når det gjelder GPU så er det bare å prøve seg fram med museskritt på GPU clock og Memory clock.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Begynn der du.

Når det gjelder GPU så er det bare å prøve seg fram med museskritt på GPU clock og Memory clock.
Vis hele sitatet...
Har du forslag til nytt kjølesystem?

Hvordan clocker jeg den? Gjør jeg det i ATI Cataclyst cp?
Sitat av Claryn Vis innlegg
Har du forslag til nytt kjølesystem?

Hvordan clocker jeg den? Gjør jeg det i ATI Cataclyst cp?
Vis hele sitatet...
H-serien til Corsair er jo populær, selv har jeg H100 som jeg får gode temperaturer med.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
H-serien til Corsair er jo populær, selv har jeg H100 som jeg får gode temperaturer med.
Vis hele sitatet...
Snakker du vannkjøling nå?
Er ikke det veldig mye styr?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512803
Tenkte på noe som det her. Med mindre det bare er crap.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Snakker du vannkjøling nå?
Er ikke det veldig mye styr?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512803
Tenkte på noe som det her. Med mindre det bare er crap.
Vis hele sitatet...
Corsair H100 er et lukket vannkjølings system, monteres som en vanlig kjøler og du slipper å rense vannet i den.
Sist endret av erlend456; 29. mai 2012 kl. 15:12.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av erlend456 Vis innlegg
Corsair H100 er et lukket vannkjølings system, monteres som en vanlig kjøler og du slipper å rense vannet i den.
Vis hele sitatet...
Så det er bare å montere også er du ferdig? Har hørt at du må teste for lekkasje, skifte vannet etc etc!
Sitat av Claryn Vis innlegg
Snakker du vannkjøling nå?
Er ikke det veldig mye styr?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512803
Tenkte på noe som det her. Med mindre det bare er crap.
Vis hele sitatet...
Den der er gigantisk.
Det er like lett å montere en sånn en som H100, pluss at H100 får bedre temperaturer.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Den der er gigantisk.
Det er like lett å montere en sånn en som H100, pluss at H100 får bedre temperaturer.
Vis hele sitatet...
Okai, kult! Bestiller en H100 da!

Angående overlclock av GPU.
Skal jeg øke den med 100Mhz på minne og gpu clock og teste det, sette opp osv? Vil ha høyere FPS på Ultra graphics i BF.. kjører 40-50 nå med default settings.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Så det er bare å montere også er du ferdig? Har hørt at du må teste for lekkasje, skifte vannet etc etc!
Vis hele sitatet...
Jeg monterte bare min, ingen lekkasjer, men det er jo bare å kjenne på ledningene om det er fuktig

Og er enig med Dikkedikk, bedre temperaturer og i tilleg er det mye bedre løsning med tanke på plass og luftgjennom strøming i kabinettet
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
65 grader på GPU er ikke mye. Har 7970 selv, har fått det til 1150mhz core og 1500 mem.
De fleste 7970 klokker bedre enn det, så du må bare prøve deg frem. MSI afterburner er fint å bruke til det.
Les noen guider osv. også.

Ang. CPU så skal du sikkert klare å få den opp til 4.5 ganske lett, men det spørs helt på selve cpu og HW som du har.
Selv om du bare har stock vifta så kan du klokke den litt, bare pass på at tempen ikke drar noe langt over 80 grader.

Lykke til! =)
Sist endret av TinnSoldat; 29. mai 2012 kl. 15:21.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
65 grader på GPU er ikke mye. Har 7970 selv, har fått det til 1150mhz core og 1500 mem.
De fleste 7970 klokker bedre enn det, så du må bare prøve deg frem. MSI afterburner er fint å bruke til det.
Les noen guider osv. også.

Ang. CPU så skal du sikkert klare å få den opp til 4.5 ganske lett, selv om du bare har stock vifta så kan du klokke den litt, bare pass på at tempen ikke drar noe langt over 80 grader.

Lykke til! =)
Vis hele sitatet...
Okai, men hvordan clocker jeg den, og hvordan tester jeg om jeg ikke skader hardware?
Sitat av Claryn Vis innlegg
Okai, kult! Bestiller en H100 da!

Angående overlclock av GPU.
Skal jeg øke den med 100Mhz på minne og gpu clock og teste det, sette opp osv? Vil ha høyere FPS på Ultra graphics i BF.. kjører 40-50 nå med default settings.
Vis hele sitatet...
Må du huske på å sjekke om den passer i kabinettet.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Må du huske på å sjekke om den passer i kabinettet.
Vis hele sitatet...
Er rimelig sikker på at den passer? Har NZXT Phantom. Det er et veldig stort kabinett.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Er rimelig sikker på at den passer? Har NZXT Phantom. Det er et veldig stort kabinett.
Vis hele sitatet...
Det er dobbel 12cm radiator på H100 og det er ikke alle kabinett som liker spacinga på den heller.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Er rimelig sikker på at den passer? Har NZXT Phantom. Det er et veldig stort kabinett.
Vis hele sitatet...
Spør komplett, de vet det nok
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Okai, men hvordan clocker jeg den, og hvordan tester jeg om jeg ikke skader hardware?
Vis hele sitatet...
Når du klokker GPU så kan du prøve å starte på 1100mhz på core, så starter du et benchmark program eller bf3 som du spiller og ser etter artifacts eller om det krasjer, da må du sette frekvensen litt ned igjen. Ikke øk med mer enn 5-10mhz i slengen når du går oppover. Unigine heaven er en fin benchmark for GPU.

Cpu klokker du i bios, det er lettere å søke opp noen guider på google enn at jeg skal forklare alt her. Kan finne fram en link til deg her: http://www.overclock.net/t/910467/th...ormance-review
Alt du trenger å vite står der.
Sist endret av TinnSoldat; 29. mai 2012 kl. 15:28.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Når du klokker GPU så kan du prøve å starte på 1100mhz på core, så starter du et benchmark program eller bf3 som du spiller og ser etter artifacts eller om det krasjer, da må du sette frekvensen litt ned igjen. Ikke øk med mer enn 5-10mhz i slengen når du går oppover. Unigine heaven er en fin benchmark for GPU.

Cpu klokker du i bios, det er lettere å søke opp noen guider på google enn at jeg skal forklare alt her. Kan finne fram en link til deg her: http://www.overclock.net/t/910467/th...ormance-review
Alt du trenger å vite står der.
Vis hele sitatet...
Takker.
Hva er artifacts?
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Takker.
Hva er artifacts?
Vis hele sitatet...
Se her: http://www.youtube.com/watch?v=CsVkbdCJ3-w
Alle de flekkene som popper opp er artifacts, altså at GPUen rendrer bildet feil, de kan se forskjellige ut ifra den videoen men du skjønner sikkert greia.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Se her: http://www.youtube.com/watch?v=CsVkbdCJ3-w
Alle de flekkene som popper opp er artifacts, altså at GPUen rendrer bildet feil, de kan se forskjellige ut ifra den videoen men du skjønner sikkert greia.
Vis hele sitatet...
Got it!
Bruker Unigine Heaven benchmark. Laster ned og tester nå.
Hvis jeg skal teste med BF, bare øker jeg i MSi, trykker APply, også ser jeg i bf3?
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Got it!
Bruker Unigine Heaven benchmark. Laster ned og tester nå.
Hvis jeg skal teste med BF, bare øker jeg i MSi, trykker APply, også ser jeg i bf3?
Vis hele sitatet...
Jepp. Men du burde teste en 15-20 min for hver frekvens.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Okai, bruker Unigine Heaven. Starta den med alt av settings på max og starta benchmark. Skal jeg kjøre den etter hver gang jeg øker?
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Ja, må testes for hver økning for å sjekke at det er stabilt. når du ikke kommer høyere kan du øke volten bittelitt for å komme enda høyere. Men da må du passe tempen også.

Men søk på 7970 overclock guide ellernoe på google så finner du mer spesifikt hva du trenger å gjøre.
Sist endret av TinnSoldat; 29. mai 2012 kl. 16:02.
Claryn's Avatar
Trådstarter
1100Mhz funker fint. Kan jeg sette den tilbake til default, sjekke Bf3 FPS, og deretter sette den direkte opp til 1200Mhz, eller må jeg ta 1100 igjen?
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Vel, du kan, men det er ikke sikkert det går. Eneste som skjer er vel at det henger seg og krasjer.

Ville ha prøvd med 1150 først. Får rimelig grei fps boost i bf3 allerede ved 1100mhz her.
Sist endret av TinnSoldat; 29. mai 2012 kl. 16:20.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Vel, du kan, men det er ikke sikkert det går. Eneste som skjer er vel at det henger seg og krasjer.

Ville ha prøvd med 1150 først. Får rimelig grei fps boost i bf3 allerede ved 1100mhz her.
Vis hele sitatet...
10-15FPS mere med 1100MHZ. Er det normalt at den kjører 99% i BF? o: 70 grader med 34% på viftene..

Wow.. Artifacts i BF3 på 1100, men ikke i Benchmarken.. sette ned etter øke voltage?
Sitat av Claryn Vis innlegg
Okai, kult! Bestiller en H100 da!

Angående overlclock av GPU.
Skal jeg øke den med 100Mhz på minne og gpu clock og teste det, sette opp osv? Vil ha høyere FPS på Ultra graphics i BF.. kjører 40-50 nå med default settings.
Vis hele sitatet...
bare et tips h100 bråker enormt mye! men den kjøler bra da
Claryn's Avatar
Trådstarter
Skal jeg clocke memory også, eller skal jeg gjøre det når jeg har core på det meste den klarer?

Hmm... 1100 funka fett i Benchmark, men ikke i Bf3. FIkk først artifacts og satt ned til 1050, funka fint. Satt nå opp til 1100 igjen, men da krøsja bf3.. Er det voltage som er for lav? Har ikke rørt på den, den står nederst..
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Liksom-vannkjøling som Corsair H-serien er alt for dyrt ift. ytelsen. 1200kr for noe som knapt yter bedre enn en god luftkjøler er direkte horribelt. Støynivået er også betraktelig høyere.

Var jeg deg ville jeg kjøpt Noctua NH-D14 til 600kr hos Dustinhome.no. Luftflyten i kabinettet har ikke så mye å si som enkelte skal ha det til, og en slik kjøler vil uansett ikke forverre den nevneverdig. Det eneste negative er størrelsen, men NZXT Phantom har jo ikke noe vindu, og ser dessuten forferdelig ut fra før Dog, smaken er som baken.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av 83leo Vis innlegg
Liksom-vannkjøling som Corsair H-serien er alt for dyrt ift. ytelsen. 1200kr for noe som knapt yter bedre enn en god luftkjøler er direkte horribelt. Støynivået er også betraktelig høyere.

Var jeg deg ville jeg kjøpt Noctua NH-D14 til 600kr hos Dustinhome.no. Luftflyten i kabinettet har ikke så mye å si som enkelte skal ha det til, og en slik kjøler vil uansett ikke forverre den nevneverdig. Det eneste negative er størrelsen, men NZXT Phantom har jo ikke noe vindu, og ser dessuten forferdelig ut fra før Dog, smaken er som baken.
Vis hele sitatet...
Har bestilt nytt sidepanel med vindu og LED lys :/

Tror jeg venter litt med CPU clock til jeg vet hvilket kjølesystem jeg skal ha. Kanskje jeg prøver meg på vannkjøling. Så guiden til, så veldig bra ut!
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Skal jeg clocke memory også, eller skal jeg gjøre det når jeg har core på det meste den klarer?

Hmm... 1100 funka fett i Benchmark, men ikke i Bf3. FIkk først artifacts og satt ned til 1050, funka fint. Satt nå opp til 1100 igjen, men da krøsja bf3.. Er det voltage som er for lav? Har ikke rørt på den, den står nederst..
Vis hele sitatet...
Volten står på 1.175 gjør den ikke? Prøv den på 1.2.

Memory er litt vanskeligere, prøv med 1400-1450 først.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Volten står på 1.175 gjør den ikke? Prøv den på 1.2.

Memory er litt vanskeligere, prøv med 1400-1450 først.
Vis hele sitatet...
Okai. Enabler voltage.. Øker jeg den til 1.2 burde 1100 fungere?
Sist endret av Claryn; 29. mai 2012 kl. 16:59.
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Volten kan jeg ikke bevege på. Det står ingenting der...
Vis hele sitatet...
Ah.. Stemmer.
Gjør dette her så kan du gjøre det: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=338906
Claryn's Avatar
Trådstarter
OKai. Voltage på 1200 og core på 1100 funket ikke så bra. 25 FPS før det kræsja
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
OKai. Voltage på 1200 og core på 1100 funket ikke så bra. 25 FPS før det kræsja
Vis hele sitatet...
Okei, ikke sett den over 1175 da, er ikke alle 7970 som tåler å skru opp volten noe særlig.

Men du må bare fortsette å prøve/feile til du har fått en grei og stabil klokk.
Sist endret av TinnSoldat; 29. mai 2012 kl. 17:10.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Nå var det helt crap. Satt tilbake til default, og nå har den 20-30 fps på ultra og 80-90 på high ...

Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Okei, ikke sett den over 1175 da, er ikke alle 7970 som tåler å skru opp volten noe særlig.

Men du må bare fortsette å prøve/feile til du har fått en grei og stabil klokk.
Vis hele sitatet...
Mener du at det er forskjellige fra kort til kort, eller fra f.eks. Asus sitt til Gigabyte sitt?
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Det er forskjell fra kort til kort ja. Samme med CPUer.

Edit: Prøv med en restart.
Sist endret av TinnSoldat; 29. mai 2012 kl. 17:13.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Liksom-vannkjøling som Corsair H-serien er alt for dyrt ift. ytelsen. 1200kr for noe som knapt yter bedre enn en god luftkjøler er direkte horribelt. Støynivået er også betraktelig høyere.

Var jeg deg ville jeg kjøpt Noctua NH-D14 til 600kr hos Dustinhome.no. Luftflyten i kabinettet har ikke så mye å si som enkelte skal ha det til, og en slik kjøler vil uansett ikke forverre den nevneverdig. Det eneste negative er størrelsen, men NZXT Phantom har jo ikke noe vindu, og ser dessuten forferdelig ut fra før Dog, smaken er som baken.
Vis hele sitatet...
800,- for noe som kjøler på linje med en av de monsterkjølerene Noctua produserer. Sleng på at par noctua 12mm vifter på H-100 og du har samme ytelse og lydnivå, men da betaler du noen kroner ekstra for "ryddigheten".
Claryn's Avatar
Trådstarter
Har kortet i nederste slot på hk'et. Noen sa at jeg miser 3-4% av det.. hvilken slot skal jeg ha det i? Burde bytte til en som er høyere uansett på grunn av viftene.
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Sett kortet i den øverste slotten, så leste jeg noe om at BIOS2 på 7970 hadde litt kvassere ram timings osv. og at det kan klokke litt bedre hvis du bruker den istedet. Kan jo prøve hvis du skal flytte kortet uansett.

Btw: Du trenger ikke å ha alt på ultra på bf, du kan skru ned noe av den anti-aliasingen for en boost i fpsen uten at du ser noe spesiell forskjell. Bruk morphological filtering i catalyst istedet. Er aldri under 60 fps når jeg har de instillingene.
Sist endret av TinnSoldat; 29. mai 2012 kl. 17:27.
Sitat av Whybear Vis innlegg
800,- for noe som kjøler på linje med en av de monsterkjølerene Noctua produserer. Sleng på at par noctua 12mm vifter på H-100 og du har samme ytelse og lydnivå, men da betaler du noen kroner ekstra for "ryddigheten".
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om dette er ment som et reelt forslag til TS, men da snakker vi fort 1500,- for en CPU-kjøler. Hvis man ikke skal drive med ganske hardcore overklokking er det fullstendig riv ruskende, spør du meg.

De færreste vil behøver det en Noctua NH-D14 yter, men jeg kan likevel være med på å anbefale den pga. det lave støynivået. Den kjøleren fungerer forøvrig flott i kabinettet til TS.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Flytter kortet til en øverste sloten nå
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
En H80 eller antec khüler 920 fungerer helt utmerket de også. Har den 920'n selv og viftene står nesten alltid på minimum speed, hører den aldri. Har cpuen på 4,6ghz, sjeldent over 70 grader load.

7970'et bråker som et fly når viften fyrer seg.
Sist endret av TinnSoldat; 29. mai 2012 kl. 17:40.
Sitat av iColdman Vis innlegg
bare et tips h100 bråker enormt mye! men den kjøler bra da
Vis hele sitatet...
Med Noctua-vifter hører jeg nesten ingenting, det er bare pga av viftene den bråker.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Liksom-vannkjøling som Corsair H-serien er alt for dyrt ift. ytelsen. 1200kr for noe som knapt yter bedre enn en god luftkjøler er direkte horribelt. Støynivået er også betraktelig høyere.
Vis hele sitatet...
Jeg betalte 800 og fikk en bedre kjøler enn de store, stygge og bråkete luft-kjølerne.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Jeg betalte 800 og fikk en bedre kjøler enn de store, stygge og bråkete luft-kjølerne.
Vis hele sitatet...
800,- for en H100 da eller? At NH-D14 er stygg kan jeg være med på, men bråkete er den ikke. H100 derimot, med orginale vifter, er ikke for støyallergikere i alle fall. Med Noctuavifter er H100 ikke lenger pen og plutselig mye dyrere.
Sist endret av apocalypse; 29. mai 2012 kl. 17:46.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
800,- for en H100 da eller? At NH-D14 er stygg kan jeg være med på, men bråkete er den ikke. H100 derimot, med orginale vifter, er ikke for støyallergikere i alle fall. Med Noctuavifter er H100 ikke lenger pen og plutselig mye dyrere.
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle så hadde jeg Noctua vifter liggende fra før av.
Det med at luftkjølere er bråkete mente jeg generelt sett.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Om jeg kjøper en h100, og isteden bruker noctua vifter på den, hvor mye vil pumpa styøe da under load? o.O
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Om jeg kjøper en h100, og isteden bruker noctua vifter på den, hvor mye vil pumpa styøe da under load? o.O
Vis hele sitatet...
Det er ikke lyd av den i det hele tatt.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
800,- for en H100 da eller? At NH-D14 er stygg kan jeg være med på, men bråkete er den ikke. H100 derimot, med orginale vifter, er ikke for støyallergikere i alle fall. Med Noctuavifter er H100 ikke lenger pen og plutselig mye dyrere.
Vis hele sitatet...
Stock H-100 på "normal" yter like bra som en NH-C14 med samme støynivå, så jeg vet ikke hvor alt dette maset om at H-100 bråker så skrekkelig komme fra. På "high" støyer den en del, dette på grunn av stockviftene som ikke er så alt for effektive ved høyere hastigheter.

Kilde
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Sett kortet i den øverste slotten, så leste jeg noe om at BIOS2 på 7970 hadde litt kvassere ram timings osv. og at det kan klokke litt bedre hvis du bruker den istedet. Kan jo prøve hvis du skal flytte kortet uansett.

Btw: Du trenger ikke å ha alt på ultra på bf, du kan skru ned noe av den anti-aliasingen for en boost i fpsen uten at du ser noe spesiell forskjell. Bruk morphological filtering i catalyst istedet. Er aldri under 60 fps når jeg har de instillingene.
Vis hele sitatet...
Motphological? Hvor finner jeg det?

Mente du jeg burde oc'e memory og core, eller bare memory? Siden det kræsjet med mere enn 1050?