Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 13099
Hello!

Data'en min begynner å bli sliten, treig og bråker veldig mye
Jeg har en HP Compaq Presario CQ60 med windows 7. Jeg har ikke noen CD til til denne, eller program som sletter alt.. Jeg har tenkt til å kjøpe en ny Windows 7 disc, slik at jeg kan gjenopprette OS etterpå.

Er det noen måte jeg da kan slette absolutt alt på den uten CD?

Er ganske n00b på det her,så enkel forklaring hadde vært fint, og no hatin' er dere snille
Mener du fabrikkinstillinger ?
Absolutt alt! jeg er hypp på at alt skal være som når jeg kjøpte den, untatt OS så klart, jeg kjøper ny CD. ingenting skal være på pc'en i det hele tatt
Ta backup av alt som du trenger, skru laptopen helt av og trykk på F11 flere ganger mens du ser bootup-logoen på skjermen. Dette skal starte recovery så du kan sette pc tilbake til slik du fikk den fra fabrikk. (så lenge du fortsatt har den originale harddisken, selvfølgelig)
Filer, innstillinger, drivere.. Sånn at når jeg kjører den nye Windows cd'en jeg kjøper, installerer windows 7 seg, og pc'en blir som da jeg kjøpte den

Har ikke bytta hardisk på den noen gang.. men da må jeg så klart ha ny windows cd eller? for opprinnelig har denne vista, og ikke windows 7.
ja du må ha en windows 7 disc da, siden det er en vista pc.. du trenger ikke fjerne noe før du skal installere den nye windows 7'en.. du får opp listen over partisjoner på harddisken så velger du formater på den partisjonen som du har hatt windows på fra før. Følg denne guiden om du er i tvil (Bilde 9, under kapittelet "Where do you want to install Windows?", det kan hende du har flere partisjoner der enn bildet viser) : Windows 7 install guide

For å få laptopen til å starte direkte fra dvd så mener jeg at du skal trykke "Esc" med en gang du slår på maskinen og så "F9" og velger "Internal CD/DVD Rom Drive".

Før du legger inn windows 7 på nytt bør du laste ned drivere fra HP/Compaq sine sider så du ikke står uten driver til f.eks. trådløst eller kablet nett når windows har blitt satt opp. (Bare i tilfelle, windows 7 har som regel de fleste drivere)
Takker for svar Jeg kommer til å fjerne alt, men det er fordi jeg har så mye filer og drit som tar opp mye av kapasiteten på pc'en! Det som skjedde når jeg installerete windows 7 sist var at det la seg 7,5 gb med gamle windowsfiler fra vista'n i en egen mappe som jeg ikke hadde bruk for. Grunnen til at jeg vil gjøre dette er fordi den begynner å bli utrolig treig, og jeg har heller ikke penger til ny pc.. Jeg skal spare på jobb, skole, musikk, filmfiler osv, men resten vil jeg ha bort! og det er ingen som fraråder meg å sette den i recovery og innstallere windows 7 på nytt med ny cd, så jeg regner med at dette er noe som fenger, og som ikke skader pc'n på noen måte?
må passe på at du har 2 partisjoner hvis du skal bruke recovery\formatere. Når du kjører recovery vil alt på C: slettes, slik at alt du vil ta vare på må over på en annen partisjon, vanligvis kalt D: eller du kan legge det over på ekstern disk.
Det vil ikke skade pcen på noen som helt måte. Men er ikke så mye vits i kjøre recovery hvis du skal ha en fresh install med windows 7, da dette vil slette alt som er på c: igjen.
Det at det ligger 7.5 gb med filer fra vista der er vel pga at siste installasjonen av windows 7 ble gjort som en oppgradering fra vista. Om du bruker metoden jeg forklarte og som guiden jeg linker til så får du en ren installasjon av windows 7, uten filer fra vista og alle andre filer som dokumenter, spill, filmer, musikk etc. Alt vil bli slettet da laptopen blir formatert. Helt ny og frisk windows 7 uten noe ekstra. (men husk å laste ned drivere til nettverkskortene i tilfelle de ikke er med i windows 7 )

Dette vil ikke skade pcen, men du har ingenting annet enn windows når du er ferdig så TA BACKUP! (måtte bare nevne det igjen bare for sikkerhetsskyld :P )
Sist endret av n00man; 20. desember 2011 kl. 23:30.
Det er greit Men bare for nysjerrighetens skyld, så er det ett fett om jeg gjør det ved å ta recovery på selve pc'en eller om jeg gjør det når jeg setter i discen? Hva er annerledes annet enn at det gjøres på forskjellig måte? Jeg har lagt inn musikk, filmer, dokumenter og lignende på en ekstern harddisk.. Er det noen filer som ligger på pc'n annet enn de personlige jeg trenger som nevn over, som også må lagres i bakhånd? Jeg tenker på systemfiler o.l som trengs for at pc'n skal funke igjen? Blir mye spørsmål her, men som sagt gaaaanske nuub når det gjelder det her!

No hatin'

Takk
Setter du den tilbake til fabrikkinnstillinger får du Vista og alle driverne som fulgte med PC'en. Hvis du kjøper en Windows 7-CD må du nok laste ned flere av driverne manuelt. Det er enkelt og går fort though. Med begge løsningene blir PC'en "som ny".
Takk alle sammen, dette burde gå bra!