Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3375
Hallo

Aller først vil jeg bare nevne at skulle du ha noen negative meninger om at jeg spør om dette, så holdt kjeft

Vel, jeg har ca 16000 kr å bruke på en PC, jeg spiller mye spill, og det er hovedsaklig GFX editering og spill pc'en vil bli brukt til. Hva kan jeg kjøpe for 16000 og hvilke deler bør jeg satse på? Athlon eller P4? Geforce 2GTS eller 3? Hvis noen kunne hjelpe meg med dette hadde jeg satt stor pris på det.

Jeg hadde satsa på GeForce 3 uansett!
Jeg har 500 mhz PIII som holder i lange baner, men jeg har absolutt ingen anelse om hva som er best av Pentium og Athlon. Hvis jeg skulle velge hadde jeg tatt Pentium, men jeg veit ikke hvorfor.
Når det gjelder andre deler, slik som lydkort, burde du kjøpe et av soundblaster live kortene. jeg har sblive 1024.

Håper dette hjelper!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg ville ha valgt en athlon. de er billigere enn pentium og er like gode. du kunne kjøpt en amd t-bird socket a. billige og gode saker.
Som sagt, jeg har null anelse på forskjellen mellom Athlon og Pentium, spør heller en som veit det, slik som Gusto.
Intell er et mye større firma og har mye mer penger å rutte med, derfor er prosesorene deres mye høyere.. Som dere vet kan man klokke en prosesor som en vil, opp til en maksgrense. Intell har klokket de veldig lavt og utnytter ikke hele kapasiteten.
AMD utnytter prosesoren maksimalt, for å få prisene ned. Så en 800MHr er kanskje egentlig en 850 fra amd og 1000 fra intell.!! (tallene tok jeg bare ut ifra lufta hvor store de egentlig er vet jeg ikke)
Slik holder amd en god del lavere pris enn intell, men de er vel litte grann mindre stabile siden de er utnyttet til det maksimale.

En annen ting er jo at siden det er slik, og du liker å overklokke pc'en, bør du helt klart velge intell.
Takk! jeg lurer på om cpu'en smelter til slutt hvis jeg overclocker for mye også? er det trygt og ta 50-100mhz eller bare 50? (hvis jeg kjøper vifte)
Det skal være høvelig trygt å overklokke 50-100 MHz. Sjekk Hardware.no sin egen side om overklokking, overklokking.no/
Det wwwking sier om intel vs. amd medfører ikke riktighet. amd prosessorne begynner å bli ganske stabile, dessuten er en amd-mhz i mange tilfeller bedre enn en intel-mhz. amd er billigere og dessuten klarer amd å lage prosessorer som blir fysisk mindre og mindre, det virker nesten motsatt for intel ta og søk opp en del testresultater der favorittspillene dine er brukt i testen så kan du sammenligne.
Kanskje det ikke er slik lenger da, men det er ikke lenge siden det var slik ivertfall...
rekylvinyl.no
Originally posted by wwwking:
<STRONG>Intell er et mye større firma og har mye mer penger å rutte med, derfor er prosesorene deres mye høyere.. </STRONG>
Vis hele sitatet...
Hva mener du her? At intel som har større markedsandel enn amd har mer penger å rutte med? tull og tøys, AMD tjener penger så det griner for tiden. Og hva har penger å si på høyere mhz? intels p4 har stor frekvens, men mindre ytelse enn en AMD prosessor med lik frekvens.
<STRONG>
Som dere vet kan man klokke en prosesor som en vil, opp til en maksgrense. Intell har klokket de veldig lavt og utnytter ikke hele kapasiteten.
AMD utnytter prosesoren maksimalt, for å få prisene ned. Så en 800MHr er kanskje egentlig en 850 fra amd og 1000 fra intell.!! (tallene tok jeg bare ut ifra lufta hvor store de egentlig er vet jeg ikke)
</STRONG>
Vis hele sitatet...
...ikke vet jeg heller. dette er rett og slett fullstendig feil. er du klar over hvor mye folk har klart å overklokke amds prosessorer? t-bird og duron er ekstremt overklokkings vennelige, mye mer sammenlignet med intels p3 f.eks.


nei, nå får du se å lese litt hardware tester. og ikke ta tall fra lufta, som vi ser her så går det rett til h.
Jeg lurer på ting rundt overclocking...

Hvordan jeg skal gjøre det, hvor mye jeg kan overclocke, om jeg trnger ny vifte og slikt..
Jeg har som sagt 500mhz PIII. anyone?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
når du overklokker bør du ha en stor vifte på cpuen. denne viften er god, den har jeg. når det gjelder informasjon om overklokking er Sharkyextreme en god side. Sjekk ut denne artikkelen.
det var virkelig store uenigheter her!
rekylvinyl.no
les på noen internationale hardware sider, så finner du det du ønsker svar på. ikke les så nøye på hardware.no, de gjør og skriver mye feil. lite troverdige sammenlignet med de internationale.
Vel kan godt hende jeg tar feil, men det som er sant er at jeg leste dette i hardware.no og regnte da med at de hadde sånn passe peiling.

Men hvordan vil da da forklare at amd har bedre proserorer til lavere pris? Og hvorfor de ikke har større markedsandel da? jeg leste i vg at de bare hadde 30%..

Og derfor ER intell større enn amd!!! og HAR mer penger..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
wwwking: 30% av markedet er ikke så gale med tanke på at alle ferdigvølte pcer solgt på elkjøp o.l har intelprosessorer. og årsaken til de lavere prisene er vel fordi amd ikke svindler oss slik som intel gjør .

og at intel har mer penger enn amd har vel ingenting med ytelsen på prosessoren å gjøre... amd har nok penger til å lage gode prosessorer. de er ikke loddet av en fjortis i garasjen heller

[ 14 May 2001: Message edited by: Gusto ]
*kremt* jeg har egentlig ikke så mye jeg ville si bortsett fra at AMD prosessorer er
raskere prosessorer en intel på samme klokkefrekvens i tillegg er de utrolig klokkevennelige min AMD Thunderbird 750 klokka jeg til 900 med STANDAR kjølevifte dvs en coolemaster som var beregnet til 800
klart at prosessoren ble svært varm og gikk ikke stabilt når temp'en i rommet kom over 30 grader men det gjør det svært sjelden så det brydde jeg meg ikke noe om.... i tillegg er AMD prosessorer MYE billigere en intels sine.
og den nye satsingen til INTEL alså P-4 yter jo skamdårlig i applikasjoner som ikke har støtte for SSE 2 en 1600 P-4 hadde samme ytelse som en T-bird 1200 i mange applikasjoner som ikke hadde SSE2 støtte
vel tallene taler for seg selv
Trådstarter
Jeg tror jeg går får AMD T-BIRD 1200MHz etter et par tips her og der, har også hørt at P4 er treg på visse applikasjoner, og den er jo også dyrere så..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
godt valg!
rekylvinyl.no
Originally posted by wwwking:
<STRONG>Men hvordan vil da da forklare at amd har bedre proserorer til lavere pris? </STRONG>
Vis hele sitatet...
AMDs fabrikker benytter seg av en mye mer lettere og billigere metode enn Intel, amds nye fabriker er meget avanserte. og som sagt er amds cpu langt mindre i fysiskemål, det vil si at de bruker mindre mineraler(dyre)fra naturen. derfor er de billigere å lage.
<STRONG>
Og hvorfor de ikke har større markedsandel da? jeg leste i vg at de bare hadde 30%..
Og derfor ER intell større enn amd!!! og HAR mer penger..</STRONG>
Vis hele sitatet...
du trenger bare noen få års historiekunnskap for å skjønne dette. før var det bare intel omtrendt, plutselig våknet et døende firma (amd) og begynte å konstruere cpu arkitekturer som fikk intel til å svette, og i løpet av få år 2-3 så har de meget raskt skaffet seg markedsandeler fra 0-1% til 30%. dette er ikke bare bare, tror du det virkelig kan gå fortere? hvis folk hadde fornyet sine pcer minst hver 6. måned hadde amd nådd 50% for en stund siden, ting tar tid selv i IT bransjen.
intel er større enn amd i markedsandeler. men mindre på andre områder. om de har mer penger: tja...det er slett ikke så sikkert. i det knalltøffe priskrigene de har utkjempet hittil har amd vist seg å være vel så sterk som intel.
Originally posted by wwwking:
<STRONG>Kanskje det ikke er slik lenger da, men det er ikke lenge siden det var slik ivertfall...</STRONG>
Vis hele sitatet...
Helt korrekt. I k6ens dager var det sånn.

AMD selger billigere prossesorer på grunn av aksjekursen til intel. AMD har alltid hatt lave marginer siden de var underdogs. Intel var monopolist og kunne ta fete fortjenester. Det førte til at aksjekursen steg. Selv om intel ikke har monopol lenger , kan de ikke senke prisene for mye siden det ville føre til markant nedgang i aksjene. Så lenge intel fortsatt selger brukbart med prosessorer vil Intel ta gode profitmarginer.

AMD lager prosessorer som er raskere enn intel på samme klokkehastighet siden den har færre "pipeline stages". Husker ikke i farta , men jeg tror p3 har noe sånt som 20 stegs pipeline (eller var det p4?). Athlonen har 12 eller noe sånt. Antall pipeline steg sier hvor mange klokkesykluser prosessoren bruker på å gjøre ferdig en operasjon.

Si at operasjonen er å løpe en 1000 meter. Da tar p3 mellomtid hver 50 meter mens Athlonen tar mellomtid hver 80 meter. I utgangspunktet kan vi finne en p3 og athlon som bruker like lang tid på en 1000 meter. Men så bestemmer noen seg for at like fort betyr like lang tid mellom mellomtidene (samme klokkehastighet). Da gjør Athlonen 30 m mer per tidsenhet.

Forsøk på å forklare litt. Kanskje mer forvirrende enn forklarende. Og det på ingen måte sier et døyt om AMD er bedre enn intel.

[ 15 May 2001: Message edited by: rmp ]

[ 15 May 2001: Message edited by: rmp ]
Jeg støtter helt klart opp om metroms forslag. Da kan du i tillegg kjøpe SD-RAM som er myyye billigere, _og_ du får mye mer for pengene.

Og T-birden er _bedre_ enn P4 til overklokking!
Trådstarter
Hallo, da har jeg bestilt PCen...med AMD 1,2GHz...men , dette her er vel riktig RAM!?

SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns
Minne 168-P 3.3V

Kjøpte den for litt over 600kr...

BTW, la ut hele maskin oppsettet på:
http://home.c2i.net/hearm/komplett.htm
Better than thou.
Det funker som en drøm det vettu!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
den pden virker bra den, men burde du ikke ha valgt en harddisk med 72000 rpm istedenfor en med 5400 rpm?
Trådstarter
Burde det ja :/, men det er litt forsent nå å forandre specs..tror jeg..eller? Er ikke sikker..
Er det KOMPLETT umulig å bytte varer hos KOMPLETT? (morsommen...)
Originally posted by Gusto:
<STRONG>den pden virker bra den, men burde du ikke ha valgt en harddisk med 72000 rpm istedenfor en med 5400 rpm?</STRONG>
Vis hele sitatet...
Hvor får vi så kjøpt disse 72000 rpm harddiskene? De raskeste harddiskene Komplett selger er på kun 7200 rpm...
Better than thou.
Det jeg tror du mente å si var at det raskeste komplett selger er 5400 rpm.. men det er komplett feil! (kanskje ikke så morsomt lengre.. hvis det i det hele tatt var morsomt da )
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
nei, det gaucho (den morroklumpen ) mente var at jeg skreiv 72000 rpm, noe som ikke finnes. men 7200 derimot...
Trådstarter
For raskt for meg