Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 13151
Hei! Jeg la laptopen min ved siden av sofaen, og ved et mysterium havnet den under sofaen. Når en smarting da bestemte seg for å kaste seg ned på sofaen etter jobb var katastrofen et faktum. Min nydelige trofaste følgesvenn har blitt knust, og skjermen består nå i hovedsak av svarte flekker.. :/

Jeg har innboforsikring, men en egenandel på 2500. Og de krever at jeg sender pcn inn på rep, og de vil kun gi meg valget mellom noen få verksteder.

Kan man bytte skjerm? Det er en Sony vaio på 15.5 tommer (tror jeg) får man ny bakplate da? For det er knekt nedover.

Eller er det like greit å kjøpe ny?.

Dette er sikkert er håpløst innlegg, sorry for at jeg er så noob i pcverden, si ifra om jeg mangler relevant info her
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Eneste måte å fikse det på er å bytte skjerm ja, dersom du gir den en skikkelig knekk til slik at hovedkortet også blir skadet er sjansen stor for at rep blir ulønnsom og forsikringsselskapet velger å gi deg ny istedet.

Autoriserte verksteder som forsikringsselskap tar på ordet er det relativt få av, jeg vil tro du fikk alternativet om Infocare, de bruker fort 10-12 dager før du har svar til forsikringen din, men mtp på arbeidsmengden dems vil jeg tro at de helt kikker over pc'en og erklærer den ulønnsom å reparere
Er det kun skjermen som er ødelagt kan du jo finne ny skjerm til en overkommelig pris på f.eks. ebay å gjøre arbeidet selv. Om det er verdt det er jo en annen sak.
hæ ?
nabb's Avatar
Trådstarter
Sitat av thomasw Vis innlegg
Er det kun skjermen som er ødelagt kan du jo finne ny skjerm til en overkommelig pris på f.eks. ebay å gjøre arbeidet selv. Om det er verdt det er jo en annen sak.
Vis hele sitatet...
Heh, jeg skulle vel alltid klart å Google meg fram til pc modellen min, bestilt en skjerm å begynt å bytte.

Men må ærlig innrømme at jeg tipper at dag 3 med skruer, instruksjoner og YouTubevideoer så ville jeg nok gitt opp..

Hva ville prisen blitt sånn ca for å få noen andre til å gjøre det for meg? Av typen Petter som fikser pcer i helgene hjemmefra? Finnes det noe svar på det?

Sitat av Gig Vis innlegg
Eneste måte å fikse det på er å bytte skjerm ja, dersom du gir den en skikkelig knekk til slik at hovedkortet også blir skadet er sjansen stor for at rep blir ulønnsom og forsikringsselskapet velger å gi deg ny istedet.

Autoriserte verksteder som forsikringsselskap tar på ordet er det relativt få av, jeg vil tro du fikk alternativet om Infocare, de bruker fort 10-12 dager før du har svar til forsikringen din, men mtp på arbeidsmengden dems vil jeg tro at de helt kikker over pc'en og erklærer den ulønnsom å reparere
Vis hele sitatet...

Takk for svar! Jeg bare synes at det virker rigid, men samtidig så skjønner jeg forsikringen også, er sikkert mye svindelforsøk ute å går for tiden.

Får vurdere om jeg skal sende den inn da, for tiden så bruker jeg den mot tvn å det fungerer ok, bortsett fra når jeg skal skrive ting, for da blir jeg svimmel, huff :P
Du kan jo sjekke på qxl og ebay om det finnes skjermer som reservedeler.
Med egenandel på NOK 2500 så blir det fort ulønnsomt.
Det enkleste er å bruke den som stasjonær og koble til en passende 24" flatskjerm, tastatur og mus.
Det koster ikke all verden. Gjerne under NOK 1500.
Kjøp gjerne en ny Lenovo Laptop på komplett.no - Jada, damer foretrekker Sony Vaio i rosa eller mintgrønn, men det koster
Det å bytte skjerm er som regel bare snakk om 4-12 skruer alt utfra hvilken pc det er og en kabel du må koble fra og til, men om du har fått bulket/knekt lokket i tillegg så kan det bli litt ekstra jobb, man kan nok rette ut igjen en bulk, men like pent vil det ikke bli.

Hva er modellnummeret på pcen din?
Sist endret av n00man; 30. oktober 2013 kl. 08:49.
Google modellnummeret til maskinen, finn guider på ifixit og youtube for bytting av skjerm, så kan du vurdere om dette er noe du kan gjøre selv.

Å begynne å google guider etter du har kjøpt skjermen blir litt feil rekkefølge om du er usikker på om du klarer det selv.

Kan du poste modellnummeret her? (står på et klistremerke under maskinen, som regel)
hæ ?
nabb's Avatar
Trådstarter
Produktnummer : sve14a1s1ep..

Sitat av n00man Vis innlegg
Det å bytte skjerm er som regel bare snakk om 4-12 skruer alt utfra hvilken pc det er og en kabel du må koble fra og til, men om du har fått bulket/knekt lokket i tillegg så kan det bli litt ekstra jobb, man kan nok rette ut igjen en bulk, men like pent vil det ikke bli.

Hva er modellnummeret på pcen din?
Vis hele sitatet...
Er ikke så bekymret over hvor pent det ser ut, men jeg innbiller meg at ny skjerm er sårbar da lokket har fått seg en saftig karamell... Posta modelnr tidligere
Var ikke så lett å finne noen service manual på denne pcen da sony forbyr at man kan legge ut service manualene.
Finner derfor ikke delenummerene som stemmer overens med din laptop. Etter å ha kikket litt rundt på ebay etter å ha søkt på modellnummeret så kan man kjøpe skjermen for rundt 500 pluss frakt (og da kommer toll i tillegg) og selve lokket fant jeg kun brukt til omtrendt samme pris, men det er brukt.. (Kan muligens være lettere å søke etter begge to og få en bedre pris om man tar fra hverandre skjemen og kikker på delenummerene)
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Her er LCD panel:
http://www.multicom.no/14e0-LED-WXGA...t-p/c/p6932989
Her er et deksel, men er litt usikker på akkurat hvilket av dekslene det er:
http://no.eetgroup.com/i/A1886745A-Sony-LCD-Cover-Lower
Sitat av datagutten Vis innlegg
Vis hele sitatet...
1335?

dæsken, det var litt overpriset.

Koster 424 spenn her, uten frakt tho: Sony Vaio SVE14A1S1EP Laptop Replacement Screen

Å bytte skjerm på en sony vaio kan du se hvordan man gjør her, dog er ikke dette samma modell... siden modellen din ikke er så utbredt... så aner ikke om det er samme prosedyre, eller om det er litt anderledes: Sony Vaio VPCEG Laptop Screen Replacement Procedure
hæ ?
nabb's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
1335?

dæsken, det var litt overpriset.

Koster 424 spenn her, uten frakt tho: Sony Vaio SVE14A1S1EP Laptop Replacement Screen

Å bytte skjerm på en sony vaio kan du se hvordan man gjør her, dog er ikke dette samma modell... siden modellen din ikke er så utbredt... så aner ikke om det er samme prosedyre, eller om det er litt anderledes: Sony Vaio VPCEG Laptop Screen Replacement Procedure
Vis hele sitatet...
Takk for fin info!

Har sett hele videoen nå.. Det så jo lett nok ut. Kanskje vi lager et freakprosjekt på dette. '' freak lærer nabb ting hun ikke kan''..

Den gode nyheten er at jeg har alt verktøyet jeg trenger fra nailart prosjekter jeg har holdt på med tidligere. Skal sette meg ned i helgen å se om jeg bestiller ny skjerm å prøver å bytte selv.

Tror du det er stor forskjell siden min ikke er så utbredt? for 8 skruer og en plastdings ser jo veldig lett ut...
Sitat av nabb Vis innlegg
Tror du det er stor forskjell siden min ikke er så utbredt? for 8 skruer og en plastdings ser jo veldig lett ut...
Vis hele sitatet...
Tviler jeg på. Kanskje litt forskjell i posisjonene, men en laptop er en laptop, tror ikke det skal være så forskjellig.
hæ ?
nabb's Avatar
Trådstarter
Sitat av fatfro Vis innlegg
Tviler jeg på. Kanskje litt forskjell i posisjonene, men en laptop er en laptop, tror ikke det skal være så forskjellig.
Vis hele sitatet...
ok, riktig.. så da ser det ut som om det blir ca 650 kr for ny skjerm pluss frakt, og så evnt moms og toll... fortsatt en god del billigere en 2500.. selv om jeg da kan få ny uten at vi vet det..

så da gjenstår bare spørsmålet om bakplaten må byttes. den har fått en solid bulk, og jeglurer på om det vil føre til t den nye skjermen får skade. MEEN bulken sitter nede i hjørnet, og det er størst skader på skjermen midt på... får ikke lastet opp bildet av bakdekselet her, fordi det ble for teknisk for meg. (føler meg som en 89 år gammel dame, skjønner ingenting.)
Sitat av nabb Vis innlegg
får ikke lastet opp bildet av bakdekselet her, fordi det ble for teknisk for meg. (føler meg som en 89 år gammel dame, skjønner ingenting.)
Vis hele sitatet...
1. gå til https://imma.gr/
2. klikk på "Choose File"

3. velg bildet og trykk på "open"

4. trykk på "Klikk for å laste opp" -knappen

5. kopier koden i feltet "BBkode for bruk på nettfora" og lim den inn i et nytt inlegg til denne tråden.