Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 623
Hei fellow freaks!

Spør kansje veldig dumt nå, men fant ikke noe konkret svar på google.
Se for deg et HDD Storage tower med 6x 3,5" bays.
du setter inn 5 3TB HDD`er og en 250Gb SSD. (med bracet ofc.)

Er det da mulig og fysisk "RAIDe" de fem "standard" HDD`ene
ved og bruke SATA-Splittere, for derreter å bruke en SATA-splitter
på SSDèn og videre til PC`en?

Og vil du da evt. få SSD`en sin overføringshastighet,
eller HDD`ene sin overføringshastighet?

http://i.imgur.com/5HRxEV3.jpg

Er ikke veldig flink på hardware, så ikke hat meg for mye hvis dette er umulig eller bare helt på tryne dumskap.
Sist endret av RagebunnY; 27. februar 2013 kl. 22:55.
Nei, hver disk må ha sin egen kontrollerkanal.
Sist endret av wtf1337; 27. februar 2013 kl. 22:57.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det finnes bufferløsninger allerede, f.eks hovedkortet mitt har en m-sata slot for en liten SSD som gjør at den cacher fra spindel -> ssden.

Men det du etterspør er praktisk umulig, du kan ikke RAIDe ulike disker.
Det blir sånn som dette, mange kabler:
Det nærmeste man kommer det du tenker å er hybriddisker. De har innlagt programvare i seg som gjør det slik at de filene du bruker oftest ligger på SSD mens alle andre ligger på vanlig HDD. Man vil da få SSD hastighet på de som ligger der og treigt på de andre...

I akkurat ditt teoretiske tilfelle, hvis vi ser bort fra alle praktiske umuligheter, så ville du sannsynligvis fått plass bestemt ut fra den minste enheten, altså SSD og gjennomsnittlig hastighet ville vært fra HDD.

Spørsmålet vil nå være hva du håpet å oppnå med denne ideen? Kan det hende at det du tenker på allerede finnes?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det nærmeste man kommer det du tenker å er hybriddisker. De har innlagt programvare i seg som gjør det slik at de filene du bruker oftest ligger på SSD mens alle andre ligger på vanlig HDD. Man vil da få SSD hastighet på de som ligger der og treigt på de andre...

I akkurat ditt teoretiske tilfelle, hvis vi ser bort fra alle praktiske umuligheter, så ville du sannsynligvis fått plass bestemt ut fra den minste enheten, altså SSD og gjennomsnittlig hastighet ville vært fra HDD.

Spørsmålet vil nå være hva du håpet å oppnå med denne ideen? Kan det hende at det du tenker på allerede finnes?
Vis hele sitatet...
Prøver ikke og oppnå noe egentlig, var bare en tanke som slo meg da jeg så
HDD tårn til salgs. hadde vært kult hvis man kunne ha lagringsplassen til
5x 3TB (altså 15TB) i et tårn, med farten til en SSD.