Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 17464
Hallo

Jeg holder nå på å bygge pc'n jeg fikk i dag.
Men sliter litt, ettersom det er første gang jeg gjør dette fra sratch.

Når jeg starter den opp så lyset VGA-Led lampa rødt og det piper i pc speakeren, å det kommer ikke noe bilde.
Noen her som tør gjette hvor feilen kan ligge?

Har disse delene

ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II 1536MB PCI-E...
ASUS P8P67 PRO B3.1 P67 S-1155 ATX
OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU
COOLER MASTER MIDITOWER CM 690 II ADVANCED AT...
CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600M...
INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155
NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Tja, PSU har faktisk ikke nok tilkoblinger for GTX580DCII. Rettere sagt, den har kun 1x6pin og 1x6+2pin mens kortet behøver 2x8pin. Med kortet skal det dog følge med en 12V molex til 8pin overgang, bruker du denne? Hvis ikke får kortet for lite strøm og du har sannsynligvis feilen der.
Sist endret av 83leo; 5. november 2011 kl. 03:45.
Du har nok rett!

har prøvd litt med den den overgangen, men jeg har sikkert ikke gjort det riktig, er den jeg har holdt på med å koble om en del ettersom jeg har mistenkt den selv.

Noen som vet hvordan du skal hoble den overgangen?
Var liksom ikke noe som føltes riktig

Hmm

problemet er at overgangen trenger 2, 6 pins utak og jeg har bare 1
Enkleste er vel kansje å få tak i en 8 eller en 6 pins ledning til?

Noen som vet om elkjøp, ekspert osv fører slik?
Sist endret av KaldCB; 5. november 2011 kl. 07:07.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Komplett fører denne som er det du trenger.
Jeg fikk det til med å koble sammen div ledningen

¨Nå er bare bare å få installert bf3
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg forstod det ikke helt, men det du mener er at jeg skal ta på kabinettet regelmessig så jeg ikke får støt eller at jeg ikke skaper statisk elektrisitet ?
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av CarstenMagnus Vis innlegg
Jeg forstod det ikke helt, men det du mener er at jeg skal ta på kabinettet regelmessig så jeg ikke får støt eller at jeg ikke skaper statisk elektrisitet ?
Vis hele sitatet...
Ja, du skal jorde deg selv så det ikke blir spenningsforskjeller. Du vil jo ikke gi støt til HK, derfor må du være jorda. Det beste er jo om du jorder deg i stikkontakt jordinga, men jeg har alltid brukt kabinettet.
"Så du er en del av det".
Nettop færdig med å sette sammen pcen min.
Men får ikke opp noe skjerm bildet når jeg skrur den på. noen forslag på hva som er galt?

okei, nå er ikke det det største problemet lengre. Pcen slo seg av etter ett par min, og nå jeg får den ikkje på.

Okei ingen grunn til panikk folkens. Jeg fiska problemet med å sette strømkontakten skikkelig i.
Holder nå på å installere Windows, og alt ser ut til å funke som det skal foreløpig.
takk til Ruudi for en bra guide
Jeg holder på å sette sammen pc-en jeg kjøpte denne uka. Mitt skjermkort, MSI 560 TI, har to strømkontakter i bakenden. Skal begge brukes? For når jeg setter i begge kontaktene har jeg til sammen 4 kontakter som skal kobles i mitt PSU, men jeg har ikke nok kontakter... Noen som kan hjelpe??

oppsett: http://www.prisguide.no/liste/130149
Sist endret av Snill undulat; 7. januar 2012 kl. 16:54.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Ja, så absolutt. Uten strøm fungerer det dårlig

Hva mener du med for få kontakter? Prøv å formuler deg bedre er du snill.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Med denne tråden tror jeg PC-bygginga mi vil gå som en drøm Tusen takk Ruudi for en fantastisk guide!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan kan man få drivere + OS in på en SSD uten cd-drev ? xP
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Legge det over på en minnepinne eller ekstern HDD. Windows 7 USB/DVD Download tool fungerer fint.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nice tråd. Men, når jeg skal ta ned pinnen for å feste CPU er det ikke bare litt motstand, men såppas at jeg må bryte for å få den ned. Hva gjør jeg feil? i5 2500k
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Nice tråd. Men, når jeg skal ta ned pinnen for å feste CPU er det ikke bare litt motstand, men såppas at jeg må bryte for å få den ned. Hva gjør jeg feil? i5 2500k
Vis hele sitatet...
Skal nok være slik. Har hatt det slik på alle mine bygg, og de har alltid vært slik. Har bygd flere pcer uten et problem.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Skal nok være slik. Har hatt det slik på alle mine bygg, og de har alltid vært slik. Har bygd flere pcer uten et problem.
Vis hele sitatet...
Takk, fant det ut. Noia for å ødelegge, hehe.
Hei, har nå nettopp bestilt pc deler til 10 000 kroner og er skeptisk til alle kablene som følger med strømforsyningen.

Åssen skal man vite hva som skal hvor, står det i manualen absolutt hvor alt skal?
Altså, noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal vite hva som skal hvor? front led osv..

Går det an å kjøre SLI/Crossfire med en OCZ ZT SERIES 750W MODULAR PSU?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Slapp av Det er som regel ganske åpenbart hva som skal hvor. Angående kablene til frontpanelet står det merket både på hovedkortet og selve kablene.

Det går fint å kjøre CFX/SLI på 750W, men det avhenger selvfølgelig av hvilke kort det gjelder. 750W av kvalitet er uansett nok til å drive det aller meste av dagens kort i CFX/SLI.
Sist endret av 83leo; 4. april 2012 kl. 18:06.
Tusen takk for svar, men er det noe sjangse for at pc'en ikke starter etter å bygget ting ferdig?

Du vet jeg blir litt sånn skremt av å se folk som plugger inn mange kabler her og der, og itillegg viser de ikke hvor de putter de hen..

Er litt skremt skjønner du. =)
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Det er alltid en sjanse for det, men så lenge du tar den tiden du behøver og ikke gjør noen brølere er denne svært liten. Jeg vil påstå at det i de fleste tilfeller er brukerfeil/slurv som medfører problemer ved selvbygg. DOA har jeg faktisk aldri opplevd på tross av å ha fiklet med en pen liten dunge med komponenter i min tid.
Husk for all del spacere til HK, hvis ikke kan du risikere å kortslutte hele dritten og i verste fall svi CPU... been there, done that
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Husk for all del spacere til HK, hvis ikke kan du risikere å kortslutte hele dritten og i verste fall svi CPU... been there, done that
Vis hele sitatet...
Spacere? Hva er det? Har tenkt å bygge jeg og, så hadde vært koselig med litt info

Edit: kan du se på tråden min på Hardware delen av forumet?
Sist endret av ScottPott; 4. april 2012 kl. 20:53.
http://www.build-your-own-computer.net/image-files/installing-a-motherboard-01.gif
Slike, som gjør at det er avstand mellom kabinett og hovedkort.
Stands off?

Altså matcha ikke stand offsa med hovedkorta?

Jeg tror jeg kommer til å slite med deg jeg og, hvordan kan jeg unngå det? )
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
De snakket egentlig om at de glemte å montere de(noe som jeg ikke forstår, da hovedkortet IKKE kan passe slik)

Du kan selv velge plasseringen på spacerene, så ikke noe problem om de ikke passer.
Hvis jeg bommer og stand offsa ikke passer med hovedkortet, så vil hovedkortet bli ødelagt :/
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det skal mye til å bomme, du ser spacerene gjennom hullene i hovedkortet uansett.

Hvis det er det du bekymrer deg mest for burde du se et par videoer av noen som bygger PC, ikke at det er vanskelig, men det er et par triks som er greie å få med seg som gjør byggingen lettere/enklere.
men hånda mi skjelver ganske mye :/
Heisann.. Jeg lurer på om 500 GB holder til c.a 5 spill, titalls filmer, musikk, Skyrim mods, photoshop og andre programmer?
Sitat av Micki Vis innlegg
Heisann.. Jeg lurer på om 500 GB holder til c.a 5 spill, titalls filmer, musikk, Skyrim mods, photoshop og andre programmer?
Vis hele sitatet...
Burde holde i massevis
Jeg fulgte denne guiden fra Hardware.no, kanskje det er noe for dere også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg lurer på en ting; er alt av ledninger og manualer med i sånne pakker fra f.ek komplett.no? F.eks denne:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-C6201E16AD0D
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bare lurte på noen greier: når noen sier at GeForce GTX 680 er bra, hva skal man velge da? Tydeligvis finnes det mange forskjellige GTX 680... Gigabyte, evga, zotac, msi, asus. Hvorfor? Hva er forskjellen? Og har det noe å si i forhold til hvilket HK man har?
Sist endret av L33tenGutt; 16. oktober 2012 kl. 19:04.
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Bare lurte på noen greier: når noen sier at GeForce GTX 680 er bra, hva skal man velge da? Tydeligvis finnes det mange forskjellige GTX 680... Gigabyte, evga, zotac, msi, asus. Hvorfor? Hva er forskjellen? Og har det noe å si i forhold til hvilket HK man har?
Vis hele sitatet...
Det er stort sett det samme kortet, bare at de er laget av forskjellige produsenter.
Kan anbefale dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749045
Sitat av tomcatgamer98 Vis innlegg
jeg lurer på en ting; er alt av ledninger og manualer med i sånne pakker fra f.ek komplett.no? F.eks denne:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...2-C6201E16AD0D
Vis hele sitatet...
Yes, alt av kabler m.m. av det du trenger skal være med i pakken.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Bare lurte på noen greier: når noen sier at GeForce GTX 680 er bra, hva skal man velge da? Tydeligvis finnes det mange forskjellige GTX 680... Gigabyte, evga, zotac, msi, asus. Hvorfor? Hva er forskjellen? Og har det noe å si i forhold til hvilket HK man har?
Vis hele sitatet...
Prosessoren på skjermkortet er det samme, de bare har forskjellige utseende, kjøling, tilbhør og slikt...
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Det er stort sett det samme kortet, bare at de er laget av forskjellige produsenter.
Kan anbefale dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749045
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke dette da? Dobbelt så mye minne, men litt lavere frekvens på minne og klokkehastighet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749601

Og bør en gå for 1055 socket på mobo når man skal ha en i7-3770k, eller er det greit å kjøpe en med 2011? Da er vel i7-3820 det blir, men føler at det blir litt overkill da denne maskina skal brukes til gaming, og ikke så mye video/graphics. Tenker mest på mulige framtidige oppgraderinger.

I5 holder vell til gaming, men er litt greit å dra i når en først er i gang.
Hey og hå! Har noen folk et parr gode tips til å tjene raske penger? Har litt over 2k, og skal ha pc for 13,5k Og denne pc'en kjeder livet ut av meg. Så noen forslag? Meldte meg til å gå vg akk.
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Hvorfor ikke dette da? Dobbelt så mye minne, men litt lavere frekvens på minne og klokkehastighet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749601
Vis hele sitatet...
Joda, men det er dobbelt så mye minne som du trenger.

Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Og bør en gå for 1055 socket på mobo når man skal ha en i7-3770k, eller er det greit å kjøpe en med 2011? Da er vel i7-3820 det blir, men føler at det blir litt overkill da denne maskina skal brukes til gaming, og ikke så mye video/graphics. Tenker mest på mulige framtidige oppgraderinger.

I5 holder vell til gaming, men er litt greit å dra i når en først er i gang.
Vis hele sitatet...
i5 er like bra om ikke bedre til gaming, om du ikke driver med tunge programmer som støtter hyper-threading er det ikke noe poeng å kjøpe i7.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ved første oppstart får jeg ikke bilde på skjermen. Jeg bruker en VGA-kabel som er koblet fra HK-et direkte til skjermen. Jeg har også prøvd med HDMI på både HK-et og skjermkortet. Viftene til både kabinettet og CPU-en virker. Viftene til skjermkortet virker også tilsynelatende, men jeg vil ikke være for bastant på det. Alle lysene på kabinettet slår seg på. Musen og tastaturet virker begge å virker å fungere. MemOK! lyser ikke på HK-et.

Oppsettet er som følger: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...ListId=1140910

Bare at PSU-en er en Corsair HX 650.

Tips for å finne synderen til dette problemet?
Prøv med en og en minnebrikke hvis du har flere også prøv å koble den på tv'n for å sjekke at det ikke er skjermen det er noe galt med.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg surfet på komplett så fant jeg denne http://www.komplett.no/k/k.aspx?acti...buildyourownpc
Kansje nytting for de som ikke kan det, det er ganske mange år siden jeg bygde min første pc nå ja.