Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2064
Jeg har til tider 60 grader varm Cpu, er det farlig? (vanligvis på rundt 50 grader)

(jeg har AMD Athlon TB 1,4 GHz, og vifta er en
Global WIN Cpu Cooler som kjøler opp til 1,4 GHz)

Jeg hadde tenkt å kjøpe ny vifte og goop/kjølepasta ...
Trenger jeg det, eller er det vifta som ikke gjør jobben sin?
det er bedre med goop.. selvsagt.

ikke nødvendig, men jeg anbefaler deg å goop'e cpu'n
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
global win er gode vifter det da.. og den du har (regner med det er samme jeg så på komplett) skal gjøre jobben tilfredstillende.. MEN.. en lunken cpu er en glad cpu.. har du kabinettvifte? hvis ikke, hvorfor ikke det da? .. koster ikke mer enn en hundrings.. og kan nok bringe gjennomsnittstemp. ned noen grader
En kamerat av meg hadde litt problemer med en Athlon som ble litt varm. Da han fikk smurt på litt Artic Silver 2 sank temperaturen med 14-15 grader!
Jeg hadde samme problemet med en 1,2 GHz, men kjøpte en Globalwin 6400RPM (tror jeg), bråker noe grusomt men den halverte varmen, i tillegg satt jeg inn kabinettsvifte.....anbefaler deg å kjøpe en solid vifte (jeg har kobber versjonen)..koster 650kr ca. men er vel verdt det...prøv kanskje med goop først..
Phun-Q: vifta har en thermal pad under seg, går det greit med både thermal pad og goop?

nso: Har ikke hatt noen konkrete planer om kabinett vifte, men jeg skal vurdere det.

Knightrider: Artic Silver 2 er notert.

web0: Ok.


Forresten, på hovedkortet mitt (Abit KG7) så sitter det en liten vifte på noe chip greier. Hvorfor er den der og hva heter den vifta? )
Opprinnelig postet av wiz
Phun-Q: vifta har en thermal pad under seg, går det greit med både thermal pad og goop?
Vis hele sitatet...
japp.. hadde det, jeg.. bare pass på å ikke ha så mye goop, da.
holder med en itte bitte liten dråpe med størrelse på et knappenålshode
Better than thou.
Opprinnelig postet av wiz
...Forresten, på hovedkortet mitt (Abit KG7) så sitter det en liten vifte på noe chip greier. Hvorfor er den der og hva heter den vifta? )
Vis hele sitatet...
Det er chipsettet og vifta til den. Har nesten likt hk selv(hvertfall når komplett får ræva i gir!! ).

Noen som kan forklare meg hvor jeg skal ha på goop? Gjerne med bilde eller tegning. Får nemlig det av komplett. De tror visst jeg sendte tilbake det også, selvom jeg ikke engang hadde bestilt det første gang.
Sist endret av Carlo; 25. oktober 2001 kl. 17:22.
Det er alltid lurt å ha goop på en prosessor når man skal overklokke. Her forteller jeg hvordan:

Når du skal ha på goop bør du først vaske kontakt punktet på prosessoren med isopropanol (jeg gjorde det ikke, men det kan være lurt). Så legger du litt kjølepasta (helst Artic Silver 2) på
kontaktpunktet på prosessoren. Smør det ut med noe (gjerne sterilt) f.eks. en saklpel, men du kan bruke allt.
Pass på at du ikke får goop på noe annet en kontakt punktet!
Goop'en kan nemmelig kortslutte prosessoren!
Da er du egentlig ferdig!
Hvis du trenger nermere beskrivelse eller bilder kan du se på denne linken
Better than thou.
På kjøleribba har jeg en rosa liten greie som passer rett på core'n. Skal jeg ta bort den når jeg setter på goop'en?
Opprinnelig postet av Carlo
På kjøleribba har jeg en rosa liten greie som passer rett på core'n. Skal jeg ta bort den når jeg setter på goop'en?
Vis hele sitatet...
"rosa liten greie" også kjent som thermal pad
(se posten til Phun-Q...)
Better than thou.
Aaaah. Så ikke den jeg.
Den thermal paden må du skrape bort, den er silikon basert å leder varm mye dårliger en arctic silver 2 som innholder sølv som leder mye bedre.
Hm, Phun-Q sier at thermal pad'en kan være på, proXima det motsatte...

Forresten så har jeg ett brennede spørsmål om det der:
Når jeg monterte vifta så måtte jeg sette den litt av og på Cpu'en for at det skulle klaffe, MEN en liten klump med thermal pad løsnet, og sitter antagelig fast fortsatt på cpu'en!
Hvordan eventuelt fjerner jeg denne uten å fucke opp prossesoren ??
DESIDERT BEST å skrape bort pad'n.. men det er ikke farlig om du ikke gidder / orker / har lyst..
Sist endret av Phun Q; 28. oktober 2001 kl. 19:36.
tøm kaldt vann på den!!! eller??? kanskje ikke....
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
vEl, Cpu'er skal være varme, men 60 grader er mye!
Jeg har selv en Duron 650@866 (snart 1ghz)...Og den kjører på 35grader. Jeg har prøvd ett par GlobalWIN vifter som jeg har fått låne (til overklokkings/hardware siden jeg driver..) og jeg må si at jeg er ikke veldig imponert. Har du en 1,4ghz så anbefaler jeg deg å skaffe en vifte som støtter mer, hvis vifta går opp til 1.4 så vil cpuen ikke få så mye luft i forhold til hvor mye varme den utvikler... Jeg kjøpte en ThermoEngine ribbe med vifte på TG01 for 300,- (hos 3dfxcool), og satte på en enkel 60mm kabinettvifte, og den funker skikkelig bra!! Jeg skal kjøpe en fan-adapter så jeg kan sette på en 80/120mm, og få SKIKKELIG kjøling.
Prøv en modda kjøleribbe fra en kamerat eller noe, og legg på ett TYNT lag med goop, så bør du se at temp.en synker ganske drastisk. Du må bare huske å fjerne ALL!!!!!!!!!!!! thermal greie som sitter under, hvis ikke får ikke ribba skikkelig kontakt med cpuen, og da hjelper det ingen ting.
Lykke til.
Totto
du kan også se litt på www.overklokking.no

taisol vifter er godsaka
Taisol er fete vifter. Har en selv (på en 1200 AMD), og den ligger og vaker rundt 44 grader. En av de jeg bor sammen med har en 1400 CPU, og den ligger rundt 60 grader ++. Han har prøvd med forskjellige vifter (GlobalWin, noe kobbergreier (husker ikke navnet i farten) mm...), og han kommer omtrent ikke under 60 grader (beste har vært med en 6500 kabinettvifte ved siden av som bråker som ett fly - 55 grader da...). Anbefalt!

Men 60 grader + er for mye. Da blir maskinen ustabil.
min prosessor viser 65-70'C i bios'n men den er egentlig ikke så varm kan holde på den og sånt...
(P3 500MHz(ikke klokket(i denne perioden)))

så jeg fikk høre at dette måtte være at bios'n rett og slett regnet ut temperaturen feil... jeg oppdaterte da biosen, men ver. var identisk med den jeg hadde, så jeg har ikke giddet å sjekke etter ny enda..

kan dette være tilfellet hos dere?
Bruker dere noe annet prog. el. å måle CPU temp'n?
Men jeg må presisere; 60 grader oppnås hos meg bare når jeg virkelig klemmer ut kreftene av cpuen. (som f.eks. RC5 cracking, surfing på nettet etc.) Vanligvis så ligger den alltid på
+- 54 grader...
Opprinnelig postet av Red-Bull
min prosessor viser 65-70'C i bios'n men den er egentlig ikke så varm kan holde på den og sånt...
(P3 500MHz(ikke klokket(i denne perioden)))

så jeg fikk høre at dette måtte være at bios'n rett og slett regnet ut temperaturen feil... jeg oppdaterte da biosen, men ver. var identisk med den jeg hadde, så jeg har ikke giddet å sjekke etter ny enda..

kan dette være tilfellet hos dere?
Bruker dere noe annet prog. el. å måle CPU temp'n?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du tar på vifta og ikke selve CPU-kjernen. Det er der tempen måles, og det er kun det som teller. Regner med at BIOS'en din viser korrekt uten at jeg kan garantere det, selvfølgelig....
Men så lenge maskinen din er stabil så er det vel ikke så mye å tenke på. Selv om det er helt i grenseland...
Hvis du går inn på hjemmesiden til Amd så kan du får opp produkt arket til duronen. Der står det at den tåler opp til 90 grader før den går i stykker så 60 overlever du men du burde nok finne noe bedre kjøling.
progget jeg bruker til å sjekke temp viser 60 men i bios har det aldri stått noe mer enn 45 så jeg tror det programmet jeg bruker (fulgte med asus hk'et mitt) viser litt feil!
Nå orka ikke jeg å lese hva de andre har skrevet ( ), men jeg vil anbefale Artic silver, og kobber shims. På denne måten får du effektiv ledet varmen til kjøleribba, og kobbershims hjelper slik du får plassert ribba skikkelig, samtidig som den overfører litt mer varme til ribba.

Du kan også få deg innsug og utblås på pcen. På den måten hindrer du at vifta bare står og blåser den samme varme lufta på ribbene om og om igjen, men i stedet får en ny og kald luft nedenfra, og kvitter seg me den varme.

Goop og kobbershims hjalp ca. 15-20 grader på min.