Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1828
Jeg skal kjøpe meg en ny pc, og jeg vil gjerne ha synspunktene deres:
  • AMD Duron 750Mhz (200Mhz bus-hastighet)
  • 128MB internminne (følger PC-133 standarden) Utvidbar til 1GB
  • 40 GB harddisk fra IBM med ATA-100 (100Mb/sek).
  • S3 Savage4 skjermkort med 3D akselerasjon (AGP-4x akselerert).
  • AC97 3D lyddel
  • 52x CD-ROM spiller
  • Også joystick utgang, og alle vanlige tilkoblinger (som 2xUSB, seriell, parallell etc.).

Denne selges uten skjerm, tastatur og mus. (men det "adopterer" jeg fra min gamle pc)
Dessuten (hvis jeg kjøper den) skal jeg sette inn det meste av innmaten av denne maskinen. (64 mb Ram, 20 gb hd, cd/dvd-rom og grafikk kortet mitt)

Prisen er foreløpig under 5000 kr. Kan dette være et godt kjøp?

Dessuten : kan jeg kombinere Agp grafikk kortet som følger med den nye pcen, med mitt Voodoo3 3000 Pci ?
Sist endret av kermit-; 13. august 2001 kl. 00:07.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
jeg går ut i fra at du fant denne på qxl siden du snakket om pc og qxl før i dag på irc.

en 750 duron holder i lange baner for nå.
5000 kr for hele denne pakka er heller ikke så gale.
det var lite ram i boksen. men sdram er billig for tiden. 200 kr e.l. for 128 mb sdram på psdata.

AC97 3D lyddel: hva er det? et kort eller innebygget på hovedkortet? hvis innebygget er det ikke så digg. men det er bare å deaktivere det og sette i et nytt. men da tar det deaktiverte kortet opp en irq, og det er litt surt.

og voodoo3 er ikke et tilleggskort som voodoo2, så jeg TROR ikke det går an. noen andre?

savagekortet er heller ikke knas, men det holder i alle fall til 2d saker. til 3d-spill er det ikke så bra.
Sist endret av Gusto; 6. august 2001 kl. 20:20.
Hvis du først skal kjøpe ny pc ville jeg ikke kjøpt en 750 mhz (avhengig av faktisk hvor høy geek-faktor du har), men jeg så just at Komplett.no har en AMD 1.4ghz på ukens tilbud til under 1900,- så det kan være greit å få med seg den hvis du skal satse sterkere enn de taper kassa du får til under 5k
Faktisk så var denne pcen den beste man kunne skaffe for 5000 kr..
Dessuten må jeg kjøpe en ny pc, for den pc'en jeg har nå er to-tre år gammel...
Apropos geek faktor; vil selvfølgelig ha bedre enn den jeg har postet om, men jeg kan ikke kjøpe noe jeg ikke har råd til...
Få høre hva du allerede har av deler (om du eventuelt kan oppgradere), og hvor mye penger du har til disposisjon, så blir det lettere å hjelpe.
Nå kan det være det samme med den maskinen, den er oppe i 7100 kr, noe som jeg ikke kommer til å betale for den sørpa der..
However; jeg har funnet en interessant 1 GHz til 5000-6000 kr...
Skal poste mer når jeg har fått bekreftet som saker ...
STAY TUNED !
Post heller QXL url'en til saken, så blir det lettere å fulge med. (Regner med du kjøper der, siden du heter wiz|QXL på irc og at prisene går opp plutselig)
Hvis du selger Savange'n å Voodoo'n som du burde få rundt 500kr på QXL (jeg fikk 700 for V3 2k PCI for et år sia omtrent) så har du råd til en Geforce 2MX. Hvis du i tilleg legger til 600kr så har du en GF2 GTS (kansje også PRO) å da begyner det å hjelpe betraktelig.

Ytelsen på savange 4 å v3 2k er omtrent lik, men savange 4 støtter 32bit (som om DET er noe vits)
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
men savange 4 støtter 32bit (som om DET er noe vits)
Vis hele sitatet...
ja det er en vits. 16 bit ser ikke ut. lys og slikt ser helt fucka ut.
Gusto: joa. 32 ser MYE bedre ut. men problemet er at Savange 4 ikke kjører 32 bit så inmari bra, må ned i 640x480 for at det skal gå greit, å da er det liten vits syns jeg.
V3 støtter ikke 32 bit i det hele tatt så det er jo greit :-)
når det gjelder prossesorer så kommer jo 2,2 og 2,4Ghz utover høsten... begynner å bli passe
en annen sak er jo at intel også skal redusere prisene med 37% for
å utkonkurere AMD... gjør ikke meg no'!!
har planer om pc kjøp utover høsten, så det blir nok flere pc-kjøp
poster en gang...

noen forslag på omtrent hvor mye jeg burde sette av? hadde tenkt på selv-bygging...
Originally posted by comicz
når det gjelder prossesorer så kommer jo 2,2 og 2,4Ghz utover høsten... begynner å bli passe
en annen sak er jo at intel også skal redusere prisene med 37% for
å utkonkurere AMD... gjør ikke meg no'!!
har planer om pc kjøp utover høsten, så det blir nok flere pc-kjøp
poster en gang...

noen forslag på omtrent hvor mye jeg burde sette av? hadde tenkt på selv-bygging...
Vis hele sitatet...
For selve maskinen, uten alt input og skjerm ville jeg si en 10 000,- Da får du en veldig bra maskin, hvis du vet å sette sammen deler
Det beste er egentlig å kjøpe løse komponenter og bygge maskinen sjøl... dersom du har peil på det wiz. Da får du akkurat det du trenger, og ikke masse annet shit.

Når det gjelder skjermkort, ville jeg ikke hatt noe som var mindre enn Geforce II mx med tvut. Det ligger vel på 1000lappen eller noe sånn, og er et helt ok kort. Dersom du vil ha "DVD support" så er jo ATI Radeon kortet til å anbefale. AC97 innebygd lydkort funker, men er ikke noe spesielt bra.

Ram er utrolig billig på web nå, så jeg ville ikke hatt noe mindre enn 256 dersom du skal kjøre SDRAM.

Comicz: dersom du har nok cash, kjøp deg et hovedkort som støtter DDR-minne. Det er litt dyrere enn SDRAM, men det er dette som kommer til å bli "framtida". På et A7M266 hovedkort, kan du sammen med DDR ram'en og f.eks. en 1,3 thunderbird, kjøre hele systemet på 266, noe som gjør det rimelig kjappt... prisforskjellen er ikke så stor at det ikke lønner seg DDR kommer til å ta over for SD, på samme måte som SD tok over for EDO.

Uansett så kan du spare masse på å kjøpe delene på nett. Jeg jobber som dataselger, og vet at butikker aldri vil komme til å klare samme prisene som webshop. Ikke det at de går inn for det heller, men med mindre de importerer sjøl, sitter de med dårligere innpriser.

Men... det er jo bakdeler med å kjøpe på nett også... f.eks. dersom delene ikke funker, er det ikke alle som er like flinke på service'en. Kjenner en kar som måtte vente hele 2 mnd på å få nytt hovedkort, da han kjøpte deler for å bygge, og hovedkortet var defekt. ---> multicom sux
takker!
vet at ram er billig nå, dette gjelder ikke bare nett.
kjøpte 128 sdram extra til dassepc'en jeg har nå i går... kosta
175,- ... ikke dyrt! dette var i kompletts butikk i oslo
Detta putta jeg sammen for 5800kr :

AMD Socket A T-bird 1.2 GHz OEM 266MHz A7A266 Hovedkort for Socket A (DDR) DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5
Aopen Midi tower ATX HQ45 Aquamarin Blue
CardExpert AGP GeForce2 MX-400 64MB

Fungere stabilt på 1,4Ghz. Det er billigere nå enn når jeg kjøpte, så hvis du putter sammen selv så er det mye billigere å mere ytelse for penga.
Tar du en titt på www.psdata.no kan du handle knall pc
for en billig penge. Vil du ha sylskarpt 2D bilde velger du
et Matrox G550 kort eller Ati Radeon

AOPEN HQ 45 Case Midi ATX 549
APACER Memory 256MB PC-266 DDR 535
MICROSTAR VGA-Card Geforce 2MX200 32MB AGP TV-Out 749
AOPEN DVD-ROM 12X/40X ATAPI 599
TEAC Floppy disk drive 1.44MB 179
IBM 41GB IDE 7200 RPM Deskstar 60GXP UDMA100, 1249
AMD CPU T-Bird 1.2GHz SocketA 266FSB Tray 1199
Vifte 139,

Sum 5197,-

I tillegg smeller du til med et hovedkort fra www.komplett.no:
Abit KG7-RAID Hovedkort Socket A (DDR) 1860 og du har en knallpc
med bra oppgradmuligheter (RAID)
til ca. 7000,-

evt. venter du på hovedkort med NForce eller SIS745 Chipset