Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2156
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var i rusbehandling 7 mnd for noen år siden og tok en full utredning for alt mulig, og når jeg var ferdig skulle jeg få svar på utredningen. Det hadde vært snakk om ADHD men pga andre diagnoser så var det usikkert om man kunne gi den diagnosen så fort.

Så jeg møtte opp til siste møte etter at jeg var utskrevet, 7 måneder nykter og edru, spent på om de hadde funnet ut noe. "Vi kan ikke gi et klart svar på ADHD, men siden du har vært her i 7 måneden så føler vi at vi må gi deg noe, så du får diagnose på asberger". Dette fordi jeg tenker logisk og som regel pragmatisk, men ansatte hadde observert at jeg sliter med sarkasme til tider.

Min neste psykolog var grovt uenig med diagnosen og ville fjerne den, men så kom covid og ting ble forandret, og jeg var blitt såpass frisk at jeg mista alt av psykolog og oppfølging osv. Men det gjør ikke meg noe at det står en diagnose der. Jeg tenker på det iblant, er jeg faktisk asberger? Jeg har høy sosial intelligens men kan slite jævlig på sarkasme og å forstå hva som er spøk til tider, men er det virkelig nok for den diagnosen?

Jeg spør ikke om diagnostisering her, grunnen til at jeg spør er fordi når jeg var innlagt så nevnte mange andre pasienter at de hadde fått asberger-diagnose, og at det visstnok var en diagnose de slengte rundt seg konstant til folk som tok ADHD-utredning.

Andre som har vært i rusbehandling (ikke 12-steg, men typ utredning og medisiner) som har opplevd samme? Jeg vet at det er veldig mulig at det kan være enten psykologen, tilfeldigheter eller jeg som vil gi meg selv en grunn for at jeg fikk en diagnose jeg ikke digger. Men derfor tenkte jeg det kunne være interessant å høre om andre med erfaring "inne" har opplevd eller sett det samme. Jeg vet ikke om man finner statistikk på dette så vi må nøye oss med anekdoter og egne erfaringer i dag.

Tldr; Opplevde du at det ble mistenkelig mye diagnostisert asberger syndrom i rusbehandling, spesifikt hos pasienter med symptomer og utredning for ADHD?
ASD kan utreders i voksen alder hos HAVO, det er ikke noe rusbehandlere skal "observere" på gangen eller en diagnose som skal settes fordi man til tider sliter med å ta sarkasme.

Hvis du ønsker et svar på hvorvidt du har en diagnose på autismespekteret så anbefaler jeg deg å få en henvisning til HAVO enten via psykolog eller fastlege.

Terminologien Asbergers brukes forøvrig også i mindre og mindre grad.
Sist endret av Katt; 5. juni 2021 kl. 09:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og forøvrig heter det AsPerger ikke berger. Heller ikke Assburger som Cartman tror
Close enough.



Anbefaler uansett hamburger til middag kvelden man får ASD diagnosen.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Katt Vis innlegg
Hvis du ønsker et svar på hvorvidt du har en diagnose på autismespekteret så anbefaler jeg deg å få en henvisning til HAVO enten via psykolog eller fastlege.
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt om HAVO før, men som sagt så har jeg allerede diagnosen på papiret og jeg gir meg egentlig ganske faen i om den stemmer eller ikke. Hvis å være dårlig på sarkasme (men jævlig flink i å gjøre det selv) er asperger så har jeg det. Taper ingenting på at den står der, og vinner ingenting. Psykologene jeg hadde i ettertid skrev den ikke opp i journalen engang, så virker som at den bare har sklidd bort.

Prøvde å google "asperger with social skills" når jeg var full i natt men klarte ikke å finne noe, kun at asperger har dårlige sosiale ferdigheter. Hvis en asperger ikke kan ha veldig gode sosiale ferdigheter og være flink å lese folk så vet jeg ikke hva psykologen på rehab styrte med. Prøver ikke skryte liksom, men er klar over at jeg er en real og ekte fyr som får til ting sosialt uten problem. Helvetes ærlig med ærlig sympati, som sagt pragmatisk.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Og forøvrig heter det AsPerger ikke berger. Heller ikke Assburger som Cartman tror
Vis hele sitatet...
Takk! Hadde ikke snøring, will remember.

Lurer enda på om andre som har vært i behandling har hørt om dette, eller om det bare er meg (og de jeg pratet med i behandling). Poenget her var ikke å snakke om meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ikke hørt om HAVO før, men som sagt så har jeg allerede diagnosen på papiret og jeg gir meg egentlig ganske faen i om den stemmer eller ikke. Hvis å være dårlig på sarkasme (men jævlig flink i å gjøre det selv) er asperger så har jeg det. Taper ingenting på at den står der, og vinner ingenting. Psykologene jeg hadde i ettertid skrev den ikke opp i journalen engang, så virker som at den bare har sklidd bort.

Prøvde å google "asperger with social skills" når jeg var full i natt men klarte ikke å finne noe, kun at asperger har dårlige sosiale ferdigheter. Hvis en asperger ikke kan ha veldig gode sosiale ferdigheter og være flink å lese folk så vet jeg ikke hva psykologen på rehab styrte med. Prøver ikke skryte liksom, men er klar over at jeg er en real og ekte fyr som får til ting sosialt uten problem. Helvetes ærlig med ærlig sympati, som sagt pragmatisk.



Takk! Hadde ikke snøring, will remember.

Lurer enda på om andre som har vært i behandling har hørt om dette, eller om det bare er meg (og de jeg pratet med i behandling). Poenget her var ikke å snakke om meg.
Vis hele sitatet...
Det er ingen regel som sier at folk på autismespekteret trenger å ha dårlige sosiale ferdigheter. Det er et trekk som ofte går igjen men som så uendelig mye annet så er det enorme individuelle forskjeller.

Jeg har jobbet med mennesker med autisme i mange år, med et stort spenn av funksjonsnivå. Dessuten er det ingenting i veien med å prøve å lære. Det kan muligens være vanskeligere for en med asperger men ingenting er umulig.

Det høres jo ut som du fungerer veldig godt og det er jo bra. Ingen vits i å henge seg opp i hva som står på et papir før du kan få noe penger ut av det, hehe.

Det vites veldig lite om autismediagnoser. Vi vet rett og slett ikke hva det kommer av og mye vanlig prosedyre er mengder av antipsykotisk medisiner eller stemningsstabiliserende. Igjen, høres ut som du ikke trenger dette og bare trenger å fokusere på å holde deg rusfri.

Drit i det og lev livet ditt
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det er ingen regel som sier at folk på autismespekteret trenger å ha dårlige sosiale ferdigheter. Det er et trekk som ofte går igjen men som så uendelig mye annet så er det enorme individuelle forskjeller.

Jeg har jobbet med mennesker med autisme i mange år, med et stort spenn av funksjonsnivå. Dessuten er det ingenting i veien med å prøve å lære. Det kan muligens være vanskeligere for en med asperger men ingenting er umulig.

Det høres jo ut som du fungerer veldig godt og det er jo bra. Ingen vits i å henge seg opp i hva som står på et papir før du kan få noe penger ut av det, hehe.

Det vites veldig lite om autismediagnoser. Vi vet rett og slett ikke hva det kommer av og mye vanlig prosedyre er mengder av antipsykotisk medisiner eller stemningsstabiliserende. Igjen, høres ut som du ikke trenger dette og bare trenger å fokusere på å holde deg rusfri.

Drit i det og lev livet ditt
Vis hele sitatet...
Er ikke et av hovedtrekkene med asperger at man sliter med sosiale ferdigheter? Og det å forstå sosiale "regler". Når jeg har prøvd å google "asperger with very good social skills" så får jeg kun opp hvorfor asbergere sliter sosialt.

Psykologen snakket om at aspergere kan lære seg sosiale regler osv, men hvis jeg har lært meg sosiale regler så kan jeg det bedre enn de fleste. Jeg er ikke en "normal" fyr liksom, jeg er karen som skiller meg ut og tør å gjøre det, og er fullt klar over hva jeg gjør. Ærlig som faen og forstår godt hvorfor folk flest ikke tør, og kan lese folk veldig godt.

Neida jeg er småfull i dag også. Kommer inn her og skriver piss når jeg har tatt en enhet. Men ordene "du får asperger-diagnose så det ikke skal virke som 7 måneder var for ingenting" likte jeg ikke. Jeg ser noen trekk, men har skyhøy IQ og bipolar i tillegg + konsentrasjonsproblemer så det er liksom et virrvarr av diagnoser som kan kryss-korrespondere.

Lurer enda på om andre har lurt på det samme. Lagde ikke tråden kun for å snakke om meg selv.
Har du smalt interessefelt og repetativ atferd?
Dette er typisk for asperger...
Ofte høy toleranse for psykalelika pga av høyt utviklet logisk sans.
Ofte høy intellegens men kan slite med konsentrasjon.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av iamafreak Vis innlegg
Har du smalt interessefelt og repetativ atferd?
Dette er typisk for asperger...
Ofte høy toleranse for psykalelika pga av høyt utviklet logisk sans.
Ofte høy intellegens men kan slite med konsentrasjon.
Vis hele sitatet...
Faen, har jeg aspergers?
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av iamafreak Vis innlegg
Har du smalt interessefelt og repetativ atferd?
Dette er typisk for asperger...
Ofte høy toleranse for psykalelika pga av høyt utviklet logisk sans.
Ofte høy intellegens men kan slite med konsentrasjon.
Vis hele sitatet...
Skulle svare på spørsmålet om smalt interessefelt, men problemet er at hvis jeg har smalt interessefelt så hadde jeg ikke innsett det selv, fordi det vil være normalen min, som jeg også da tror er andre sin normal. Satt på spissen blir det litt som å spørre noen om hvordan en farge ser ut.

Tåler ikke psykedelika at all, får full out ego-død av 10mg 2CB. Har høy intelligens men ikke skyhøy, har 130 i IQ.

Sliter med konsentrasjon og kjeder meg jævlig lett, må som regel konstant ha noe nytt som skjer. Bor jeg i en leilighet mer enn 6 måneder så får jeg panikk, må reise og oppleve nye ting hele tida ellers blir jeg skikkelig sprø. Å flytte er noe av det beste jeg vet, det kan omså være 10 minutter unna, men det er enda noe nytt og spennende.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Faen, har jeg aspergers?
Vis hele sitatet...
Hvis du har noen interesser du er jævlig gira på, glad i narko og tror du er smart så er du aspie i forhold til de kriteriene der.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er enda ganske kjedelig at jeg ikke har fått svar i det hele tatt på det jeg lurte på og ville bygge en diskusjon rundt, men sånn er vel det.
det er fascinerende hva Iamafreak pensler innpå, jeg har alle disse trekkene minus det med å slite sosialt. Når du er født blind utvikler du ofte trekk som minner veldig om autisme i sin alminnelighet, har alltid snakka godt og i timevis med folk med ASD, tror de catcher viben jeg sender ut at jeg skjønner greia dems eller noe.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skulle svare på spørsmålet om smalt interessefelt, men problemet er at hvis jeg har smalt interessefelt så hadde jeg ikke innsett det selv, fordi det vil være normalen min, som jeg også da tror er andre sin normal. Satt på spissen blir det litt som å spørre noen om hvordan en farge ser ut.

Tåler ikke psykedelika at all, får full out ego-død av 10mg 2CB. Har høy intelligens men ikke skyhøy, har 130 i IQ.

Sliter med konsentrasjon og kjeder meg jævlig lett, må som regel konstant ha noe nytt som skjer. Bor jeg i en leilighet mer enn 6 måneder så får jeg panikk, må reise og oppleve nye ting hele tida ellers blir jeg skikkelig sprø. Å flytte er noe av det beste jeg vet, det kan omså være 10 minutter unna, men det er enda noe nytt og spennende.
Vis hele sitatet...
Har du repetiv atferd? Typ sitter å vugger med overkroppen eller vifter med hendene?

Er du oversensitiv for lys, lyder og lukter?