Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3326
Hei, første tråd her. Har siden slutten av sommeren 2020 hatt sosial angst og droppa ut av skolen pga dette. Prøvde flere metoder for å bli bedre med eksponering osv men funka ikke i det hele tatt. Så droppa ut og hadde det bra med meg selv, men satt fortsatt igjen med angsten. Så begynte jeg på fluoxitin sandoz 20mg, denne dempa angsten litt, men ikke så mye som jeg håpa på, og etter litt over en måned med medisinen begynte jeg å bli ganske deprimert. Men har hørt mye om at flein lsd og ketamin kan hjelpe veldig mot angst og depresjon, så nå lurer jeg på om noen vet om detta kan stemme, eller om andre rusmidler kan dempe. Kan sikkert få noe annen medisin av psykologen, eventuelt hvem medisin bør jeg be om.
Mange narkomane som bare skulle dempe angsten litt... Som nå har endt opp som ufrivillige hoffnarr i enhver sosial setting.

Uansett er det ikke meningen å bagatellisere problemet ditt. Jeg er ikke kvalifisert helsepersonell, bare så det er sagt.

Men du har ikke hatt angst mer enn et år og er overbevist om at det ikke er andre løsninger enn selvmedisinering? Hørt om ketamin behandling ja, men dette er ofte ikke noe man gjør så tidlig, og det er også en del dette ikke fungerer for. Hovedsaklig skal dette fungere mot depresjon i en periode, men det er ikke noe angst-medisin. Behandle angst med LSD høres ut som litt av et sjansespill. Veit du konsekvensene det kan ha om dette slår helt feil ut? Du kan risikere å traumatisere deg selv.

Kanskje du burde be om noe annet enn medisiner og finne din vei inn i samfunn og rutiner igjen? Angst er gjerne noe du sliter med i flere år, og det kan ta tid å rewire hjerne og mindset, Evt komme til bunns om man har underliggende problemer som opplevelser eller diagnoser.

Det virker litt sprøtt å spørre på freak hvilke medisiner du skal be psykologen din om, selv om dette dessverre er en gjenganger. Dette er billige løsninger og brannslukking. Medisinering og psymptomlindring kan fort bare utsette muligheten til å ta tak i problemet og på denne måten forverre problemet da angst ofte kan bli værre med tiden om man ikke gjør noe annet enn å ta medisiner. Plutselig sliter man både med toleranse og avhengighet oppå angsten som kan gjøre det 5 ganger så vanskelig som det er nå å komme ut av den onde sirkelen, for det er ofte det angst er, en ond sirkel enten fysisk eller mentalt som må brytes.

Ønsker deg lykke til og håper du tar til fornuft
Anonym bruker
"Velkommen Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Psykedelika kan potensielt gi deg enda mer sosial angst og sosiale problemer. Det gjorde det for meg for man kan bli mer sensitiv for andres signaler og "energier", og føle seg mer anderledes enn "vanlige folk".

Det beste mot sosial angst er sosial trening rett og slett og det tar tid.

Effexor hjalp meg ut av depresjon, men fikk sosial angst flere år etter det og da var det sosial trening og selvbildebygging som hjalp pluss måtte kutte ut alle rusmidler siden det forsterket det. Hasj hadde dempende virkning i starten men så ble tusen ganger værre av hasj.
Trådstarter
6 2
Takk for svar anonym bruker og knert1. vet det høres vilt det jeg spør om, men er så oppgitt at jeg ikke så mange andre utveier. Tror jeg holder meg unna psykedelika og quick fix og håper det blir bedre en dag. Burde jeg legge hasj på hylla også kanskje? Røyker bare når jeg er å griller med venner. Gjerne 1 gang i måneden, vil så liten bruk forverre angsten tror dere?
Anonym bruker
"Velkommen Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Fenelg Vis innlegg
Takk for svar anonym bruker og knert1. vet det høres vilt det jeg spør om, men er så oppgitt at jeg ikke så mange andre utveier. Tror jeg holder meg unna psykedelika og quick fix og håper det blir bedre en dag. Burde jeg legge hasj på hylla også kanskje? Røyker bare når jeg er å griller med venner. Gjerne 1 gang i måneden, vil så liten bruk forverre angsten tror dere?
Vis hele sitatet...
Man kan nok røyke hasj en gang i blandt uten at det er skadelig, men om du begynner å oppleve noia når du er fjern så er det et tegn på at du burde slutte siden det er da man er på veien til å kunne få forverret angst også edru av det om du fortsetter og ignorerer når hjernen oppfører seg angstfull.
Sitat av Fenelg Vis innlegg
Takk for svar anonym bruker og knert1. vet det høres vilt det jeg spør om, men er så oppgitt at jeg ikke så mange andre utveier. Tror jeg holder meg unna psykedelika og quick fix og håper det blir bedre en dag. Burde jeg legge hasj på hylla også kanskje? Røyker bare når jeg er å griller med venner. Gjerne 1 gang i måneden, vil så liten bruk forverre angsten tror dere?
Vis hele sitatet...
Røyke hasj en gang i mnd vil jeg tro umulig kan utgjøre den store forskjellen her. Det blir litt det samme som drikking. Med mindre angsten skyldes rusproblemer burde man ikke nødvendigvis legge om livet og bli helt avholds bare fordi man fant ut at man hadde angst. Kanskje den fisketuren er en form for eksponering med trygge rammer uten at du vet det selv enda.

Problemet er at man må etter hvert bli komfortabel med andre settinger enn rus og nære venner, så hver dag er FY. Men man trenger heller ikke automatisk å angripe hasjen. Det er sånn jeg ser det.
Obs: alt er basert på synsing, personlige erfaringer og observasjoner av bekjente og venner over to-tre tiår, hvordan gikk det med de som tydde til rusen for å bekjempe angst contra de som kanskje sleit som faen og følte seg som noen tapere i noen år, men i det minste ikke ødela seg selv totalt i prosessen.

Jeg skjønner godt at du føler dette er uutholdelig, den uroen det skaper i kroppen kan gjøre deg sjuk på alle måter, til og med fysisk. Det kan gi brystsmerter, gjøre deg svimmel, gi panikkangst og det finnes ikke måte på. Det vil fort også gå på bekostning av selvbildet om det ikke allerede ligger i tusen knas, det kan gjøre deg så hemma i sosiale settinger at du blir helt sær og tilbakeholden, og til slutt husker man nesten ikke hvem man var før fordi angsten har blitt en så stor del av deg og rett og slett spiser personligheten. Likevel må man eksponeres, på riktig måte. I hvert fall ikke ty til rus, gjør deg selv den tjenesten. Forsøk også å minne deg selv på dine positive egenskaper, for jeg er sikker på at du har noen. Disse tankene kan brukes for å booster deg selv, og levle opp slik at du får supermario stjerne på vei inn i sosiale settinger. Da kan man heller fokusere på det, hvordan man kan ta de egenskapene i bruk for å hjelpe de rundt seg, eller bare for å bli trygg på seg selv i stede for alle negative tanker og bekymringer som hindrer deg totalt.

Beklager at jeg bare har lange rare forklaringer og tanker, hadde jeg hatt en enkel og rask løsning skulle du fått det.
New generation
colakork's Avatar
Ketamin fjerner frykten i deg mens du er rusa sånn du kan dykke inn i deg sjæl uten å kjenne på de ekle/skumle følelsene bak det som er deg.

Lsd kaster deg på banen og sparker ballen av følelsene dine bort til deg og så, enten om du vil eller ei, tvinges du til å spille noen runder.
-Du blir normalt belønnet med eurofi som faen hvis du bare spiller kampen ferdig.

Sopp gjør at du får mer kontakt med deg selv, hvis du innerst inne er litt vill så kommer du i kontakt med villheten. Godheten. Særheten. Usikkerheten. Whatever.
Sist endret av colakork; 15. april 2021 kl. 08:43.
Sorry kompis, men du er ærlig talt ikke desperat etter en løsning. Du er desperat etter en enkel løsning. Dette finnes desverre ikke, men absolutt alle fornuftige løsninger vil bli vesentlig enklere destod tidligere du hengir deg til dem. Den mest åpenbare er sosial trening, da uten noe som helst hjelpemidler som f.eks alkohol og annet beroligende. Trening vil med stor sannsynlighet gi deg en ekstra ro i det sosiale, samt å fylle dagene med "fornuft". Har du stress med økonomi, jobbsituasjon, hygiene, kosthold etc, så er slike ting noe som vil gjøre det sosiale mer utfordrende. Når man tar tak i skurr som har ligget en stund så kan det føre til at andre utfordringer(f.eks det sosiale) kommer av seg selv, uten at dette garanteres.

Ser andre i tråden påpeker det, og vil også selv legge det til - det er på ingen måte meningen å bagatellisere det du sliter med. Dette er ikke lett, men løsningene er derfor heller ikke de enkleste og raskeste. Hvis det føles altfor overveldende å få fikset på egenhånd, så må du ikke nøle med å søke profesjonell hjelp. Lykke til!
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Jeg slet mye med sosial angst før. På ungdomsskolen gikk det mye i sammenligning med de populære o.l., men på VGS utviklet jeg indentiteten og sto mer på egne bein. Sosial angst blant fremmede er jo helt på trynet; folk flest gir faen, og de som bryr seg er selv redd for å bli dømt. Når det kommer til mingling og å skaffe venner, så hjelper det å senke forventingene og være kynisk. Ikke se på folk som en fiende som må overvinnes, ikke søk godkjennelse i andre; du skal ikke passe med dem, de skal passe til dine kriterier. Jo mer man forventer, jo mer nedtrykt kan man bli av tapet. Passer dere ikke, så er det over til neste... Det betyr ikke at du skal se på dem som bruk og kast, men for å skåne deg selv så kan du gjøre det ved slike settinger.
Sist endret av Mekkern; 15. april 2021 kl. 12:36.
Hadde vært forsiktig med LSD hadde jeg vært deg. Psykoaktive substanser vil mest sannsynelig gjøre vondt enda verre. LSD kanskje i mindre grad enn for eks hasj eller alkohol.

Du har hatt sosial angst i snart et år. Det er mange som har hatt det siden barneskolen! Du kan jo heller spørre her på bruket om noen i den kategorien om slike stoffer fikk folk ut av tankegangen. Vil ikke bagatellisere sosial angst, man kan ikke styre hjerterytme og hyperventilering i slike situasjoner bare ved å tenke at det er kun i ditt eget hode.

Men jeg er av oppfatning, for min egen del ihvertfall at det starter som regel med dårlig tankesett.

Nå vet ikke jeg hvordan du opplever sosiale situasjoner. Men kan love deg at første steget er ikke rusmidler. Det er riktig at det er et trinn. Men det er som det trinnet underbevisstheten ikke ser og du føler at du detter ned i et brøkdel av et sekund. Et brøkdel av et sekund et nok til at du faktisk ramler ned hele trappa.

Ta et seriøst tak i disse problemene NÅ! Rus er for folk som seriøst trenger en pause, og under et år... Jeg vet ikke hvordan jeg kan si dette uten å virke som et gjennomsyra rasshøl. Men det er ikke så lenge sett i et større perspektiv!

” Don’t Seek Happiness - Happiness is like an orgasm: if you think about it too much, it goes away. Keep busy and aim to make someone else happy, and you might find you get some as a side effect. We didn’t evolve to be constantly content. Contented Australopithecus Afarensis got eaten before passing on their genes”


Litt offtopic men hvis noen kan si meg hvem det sitatet kommer fra uten hjelp av WWW så blir jeg litt stolt
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av 420master Vis innlegg
” Don’t Seek Happiness - Happiness is like an orgasm: if you think about it too much, it goes away. Keep busy and aim to make someone else happy, and you might find you get some as a side effect. We didn’t evolve to be constantly content. Contented Australopithecus Afarensis got eaten before passing on their genes”


Litt offtopic men hvis noen kan si meg hvem det sitatet kommer fra uten hjelp av WWW så blir jeg litt stolt
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du ikke sier at du husker hele det sitatet, men ikke et navn
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Jeg regner med at du ikke sier at du husker hele det sitatet, men ikke et navn
Vis hele sitatet...
Nei jeg søkte det opp for man husker da ikke sånt ordrett
Anonym bruker
"Overtalt Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fant hjelp i å reflektere mye på hva det innebærer å være mann.

Når jeg sier mann tenker jeg på mandig. Som en løve.

Er jeg mann?
Hva betyr det egentlig å være mann?
Hva innebærer det å vokse opp?
Stå opp for seg selv?
stå for sine valg?
Være fryktløs?
Se på han, er han mann?

Du må tenke selv. Handle selv. Ingen andre kan fikse opp i dette. Du må gjøre det sjæl.
Eksponering er det eneste som fungerer dessverre, ellers kan du dope deg ned med alt av stoffer, som egentlig vil gjøre vondt verre.
Anonym bruker
"Mulig Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noe som kan fungere er å lese seg opp på noe, interessere seg for et emne. F.eks en gren innen filosofien, historie, litteratur, poesi. Hva som helst egentlig, bare å fordype seg skikkelig. Dette gir en følelse av innsikt som styrker selvtilliten. En annen ting er trening. Er du slank gir løping en suveren mestringsfølelse og god kondisjon, med andre forutsetninger er styrke et bra alternativ. Er man sta og holder ut noe av dette over tid blir man god på noe. Dette øker selvtilliten, og kan fokuseres på i sosiale settinger hvis angsten dukker opp. Ser du deg rundt vil du også legge merke til at det sikkert er flere som er ukomfortable. De som virker utagerende og med selvtillit har kanskje dårligere selvbilde enn deg, men klarer å skjule det.
BRAND ∞ STRONG
Hei @Fenelg
Du må gjerne ruse deg for min del.
Men hvis du ønsker å bli kvitt angst, så er den beste løsningen
å konfrontere den sammen med en terapeut. Eksponeringsterapi.

Det høres sikkert bakvendt ut , men vent med å utforske rus til du er trygg på deg selv.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hei @Fenelg
Du må gjerne ruse deg for min del.
Men hvis du ønsker å bli kvitt angst, så er den beste løsningen
å konfrontere den sammen med en terapeut. Eksponeringsterapi.

Det høres sikkert bakvendt ut , men vent med å utforske rus til du er trygg på deg selv.
Vis hele sitatet...
Støtter denne. Å konfrontere angsten å utsette seg selv i situasjoner der man må kjenne på angsten. Det var grusomt for min del og jeg var sikker på jeg strøk med når angstanfallene kom. Jeg ble så med meg at det hendte seg jeg besvimte også. Heldigvis hadde jeg en knall go psykolog som hjalp meg og ta tak i problemet. Den dag idag er den helt borte. Kun gjort overrevnte for å bli kvitt den, uten noen form for medisin.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hatt sosial angst hele livet. Røyket hasj hvær dag i 2 måneder. Fikk ofte noia, så jeg sluttet. Å det ble aldri noe bedre. Røyka hasj hver dag i 2 måneda med noia hver gang var ikke noe serlig. Helt erlig vet jeg ikke hvorfor jeg i deg hele tatt orka å røyke
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har hatt sosial angst hele livet. Røyket hasj hvær dag i 2 måneder. Fikk ofte noia, så jeg sluttet. Å det ble aldri noe bedre. Røyka hasj hver dag i 2 måneda med noia hver gang var ikke noe serlig. Helt erlig vet jeg ikke hvorfor jeg i deg hele tatt orka å røyke
Vis hele sitatet...
Kanskje like så greit å legge fra seg blåsen da? Er det likedan den dag i dag eller noe forbedret?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
6 2
Tusen takk for svar og tips, har hjelpet stort! Jeg tok til fornuft og prøvde så mye eksponering som mulig og føler meg mye bedre og på overaskende kort tid, var også edru på fester med folk for å trene på det sosiale. Har også fått bedre mindset. Hadde ikke kommet så langt uten folka her ass.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Føler med deg as kompis. Fikk sosial angst på vgs selv, og livet var ett rent helvette. Hadde trua på å bli kvitt problemene, gikk i samtaleterapi i mange år + prøvde en håndfull forskjellige behandlinger. Eneste som hjalp "dessverre" var å innse at angsten kom til å følge meg livet ut, akseptere situasjonen og justere livsstilen deretter. Nå over 10 år seinere, sliter jeg fortsatt med angsten, men den er ikke like inngripende i hverdagen, og jeg har lært meg og leve med den.

Kanskje ikke svaret du vil høre, og for din del håper jeg du blir kvitt den! Men aksept gjør underverker det også!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler med deg as kompis. Fikk sosial angst på vgs selv, og livet var ett rent helvette. Hadde trua på å bli kvitt problemene, gikk i samtaleterapi i mange år + prøvde en håndfull forskjellige behandlinger. Eneste som hjalp "dessverre" var å innse at angsten kom til å følge meg livet ut, akseptere situasjonen og justere livsstilen deretter. Nå over 10 år seinere, sliter jeg fortsatt med angsten, men den er ikke like inngripende i hverdagen, og jeg har lært meg og leve med den.

Kanskje ikke svaret du vil høre, og for din del håper jeg du blir kvitt den! Men aksept gjør underverker det også!
Vis hele sitatet...
Enig der, tror rett og slett enkelte blir født med angst, har samme sjæl, og noe en må leve livet ut. Rusmidler kan vel hjelpe på.
Videobasert selvhjelp ved sosial angst.

Til hver video følger arbeidsark og skriftlig informasjon. Det er naturlig å tenke seg at hver video tilsvarer en time hos en behandler.

Det er nødvendig å bruke tid på programmene, og det er viktig å gjøre den jobben som blir anbefalt mellom hver video for å oppnå best mulig effekt.

Kurset er altså for deg som har et sterkt ønske om forandring. Hvis du har det ønsket, må du også være villig til å bruke tid på å gjennomføre programmet. Det er ikke nok å bare lære, du må også være villig til å gjøre endringer i livet ditt.
Sist endret av Polkos; 1. mai 2021 kl. 18:31.