Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1149
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke om dette er riktig sted på forumet å poste dette men men
Har vurdert dette med å gro egen sopp hjemme, og ser at man trenger en trykkoker for å sterilisere utstyr og lignende. Alle guider jeg har lest så ser jeg at man trenger 15psi i trykk for å sterilisere alt skikkelig. Har ikke funnet en eneste trykkoker i Norge som klarer 15 psi og har stor nok plass til det som må oppi. Så hvis noen her har gjort dette før og vet hvor man får tak i det eller om man ikke behøver 15psi men 10 er nok så hadde det hjulpet mye om du kunne sagt ifra
Jeg steriliserer popcorn i en Tefal trykkoker som oppgir 12psi som maks, og jeg har ikke hatt noen kontamineringer så langt. Jeg kjører fem Dolmio-glass i to timer.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får du tak i en slik så er det noe av det beste man kan få. Bruker en slik selv og med steriliserings oppsett så slipper den ikke ut damp og den kan brukes opptil 20psi uten problemer. Veldig bra.

https://www.allamericancanner.com/St...Sterilizer.htm
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg steriliserte 6 glass med vanlig damp uten trykk koker og det gikk helt fint. Kun 1 av de ble kontaminert. Det var PF Tek.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selv om trykkoker er anbefalt til sterilisering, går det fint an å bruke en vanlig gryte med flatt lokk som du legger
en stein eller noe annet tungt oppå. Så kan man løfte såvidt på lokket innimellom for å lette på trykket, om nødvendig.
Den største ulempen er at du bør la det koke lenger enn om du bruker trykkoker.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvilken tek tenker du å gå for? Går du for PF-tek så trenger du strengt tatt ikke en trykkoker selv om det kan være greit. Selv har jeg mange ganger brukt en billig trykkoker fra biltema. Det har ikke vært optimalt for den har liten plass så jeg har knota med å få plass til ting og har da ikke fått plass til alt i en sterilisering og har tatt det i flere omganger, også har jeg gjerne latt det stå noe lenger enn anbefalt pga at den neppe får ett trykk på 15psi, men jeg har aldri hatt noe kontaminasjon så det har tydeligvis fungert fint sånn sett. Tror ikke de selger den lenger tho, men du finner vel noe tilsvarende om har dårlig råd. Har du godt med penger så er jo den Parallell Hund linker til helt gull vil jeg tro.
Sist endret av Alge; 3. november 2020 kl. 18:27.
Anbefaler 7 L og opp, Danmark og coolpricer.dk har jeg bestilt flere 7 liters til under tusenlappen, de oppga det til og med som en 250 kroners gave til tollen.