Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2431
Anonym bruker
"Redd Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er tidligere misbruker av amfetamin, men har nå vært ren i 5 måneder.

En kjent sak hos speed-freaker er vel dårlig tannhelse. Jeg har nok et par hull, og nå virker det som jeg begynner å få en betennelse i tannkjøttet (usikker på om det er akkurat det det er, men virker litt slik.)

Altså skulle jeg hatt meg en tur til tannlegen. Problemet er at jeg har en voldsom tannlegeskrekk etter en gang jeg skulle trekke en visdomstann, og endte med over to timer i stolen mens de måtte hente en annen tannlege. Det var en tannlegetime som satte spor. Benzo er uaktuelt mtp. fare for avhengighet. Jeg ha narkose. Var på en sjekk én gang etter dette, og måtte avbryte med en gang tannlegen begynte å pirke.

Narkose hos tannlege er jo dyrt, og jeg går på aap. Det er med andre ord ikke rom for tannlegeutgifter.

Noen i samme situasjon som har fått tannlege dekt? Jeg går på urinprøver, ruskonsulent i kommunen og Rus- og psykiatri. Vet ikke hvordan jeg skal gå frem, hvem jeg må kontakte. Innspill?
Ta kontakt med ruskonsulenten din.
Da får du dekket utgifter.
Det gjorde ihvertfall jeg for noen år siden.
Anonym bruker
"Redd Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Ta kontakt med ruskonsulenten din.
Da får du dekket utgifter.
Det gjorde ihvertfall jeg for noen år siden.
Vis hele sitatet...
Ruskonsulenten mente også hun kunne hjelpe meg å få det dekket, men så sjekket hun det opp. Og etter en kommunesammenslåing hos oss, var ikke tjenesten en del av spesialhelsetjenesten mener jeg hun sa, gir det mening?

Hun kunne hvertfall ikke hjelpe meg med det. Kanskje det blir Rus- og psykiatri som blir neste? Har ikke time der før ut i neste uke, og jeg får ikke tak i behandleren min.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Joda søk nav de har egen paragraf om dekket tannlege
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Viss ikke har du uansett ut krav på å få dekket deler av tannbehandling, at du kun betaler en egenandel, det er en refusjonsordning via HELFO der "manglende evne til egenomsorg " aka rusavhengig, dette kan du kontakte tannlegen direkte om for det er de som vurderer om du kan søke denne refusjonen og de ordner alt det praktiske. Man da står du jo allikevel igjen med en del utgifter. Du kan evt søke å få dekket via NAV. Eller så synes jeg det høres rart ut at du ikke får dekket tannbehandling når du har oppfølgning av ruskonsulent kommunen
Anonym bruker
"Kjent Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vært nykter i 5+ år og jeg fikk vedtak om gratis tannlege av min ruskonsulent. Brukte 1år på og fikse kjeften. Nå fikk jeg nytt vedtak like før corona tok av for og fikse dårlig arbeid eller dårlig utgangspunkt til varig fix. Har også hatt en kommune sammenslåing og her var det ikke noe problem.
Anonym bruker
"Redd Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Merkelig at det er så forskjellige regler på det, etter hvor man er i landet.. Men ser jo at folk har fått det før da, det er jo positivt.

Tenker jeg prøver å kontakte tannlege direkte, om jeg ikke blir klokere av det må jeg vel bare vente på meste time hos ROP og høre der. Takk for svar!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Viss ikke har du uansett ut krav på å få dekket deler av tannbehandling, at du kun betaler en egenandel, det er en refusjonsordning via HELFO der "manglende evne til egenomsorg " aka rusavhengig, dette kan du kontakte tannlegen direkte om for det er de som vurderer om du kan søke denne refusjonen og de ordner alt det praktiske. Man da står du jo allikevel igjen med en del utgifter. Du kan evt søke å få dekket via NAV. Eller så synes jeg det høres rart ut at du ikke får dekket tannbehandling når du har oppfølgning av ruskonsulent kommunen
Vis hele sitatet...

Sorry, denne røyk i praksis 1 januar i fjor..
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av anonanon Vis innlegg
Sorry, denne røyk i praksis 1 januar i fjor..
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det ble endringer slik at du ikke kunne benytte deg av denne i flere år etter på ( jeg brukte den fremdeles etter 10 år rusfri) men når man kun har vært rusfri 5 mnd tror jeg at det er mulighet for å komme innunder denne refusjonsordningen
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk dekket tannlege nå i juni som var etter vedtak fra ruskonsulent. Jeg har ikke hatt noe heftig misbruk engang.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I kommunen jeg bor i så er det slik at hvis du har vedtak på minimum 1 time i uka hos ROP, så får du dekt tannlege av kommunen.
Anonym bruker
"Redd Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk dekket tannlege nå i juni som var etter vedtak fra ruskonsulent. Jeg har ikke hatt noe heftig misbruk engang.
Vis hele sitatet...
Ok, merkelig at det er så forskjellig. Mener på ruskonsulenten sa at tjenesten ikke lengre gikk under spesialhelsetjeneste i kommunen etter sammenslåingen.
Anonym bruker
"Redd Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I kommunen jeg bor i så er det slik at hvis du har vedtak på minimum 1 time i uka hos ROP, så får du dekt tannlege av kommunen.
Vis hele sitatet...
Hvordan går du frem? Hvem kontakter du?
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må snakke med ROP...
Du må få et kommunalt vedtak. For å få det så må du nok være i et kommunalt tiltak/behandling. Fikk vedtak selv i sommer og er nå godt i gang med oppgradering av et slitent glis.
Du kan også svinge innom en tannlegespesialist så kan de evt. assistere deg med refusjon. Det er noen ganger litt enklere å forholde seg til en skikkelig allright tannlege en en usympatisk saksbehandler. Sier jo litt når det er hyggeligere å svinge innom tannlegen enn det er å stikke innom NAV, men sånn er det nå.
Finn en tannlege som spesialiserer seg på rehabilitering, tannlegeskrekk etc. så har de gode rutiner på å søke etterbetaling på behandlingen din. Jeg var selv hos tannlegen og fikset en haug med greier. Jeg sendte ikke et eneste papir, tannlegen hadde kontroll på det fra A til Å.
Tok ikke meg bryet med å lese mer enn noen setninger av det du skrev i åpningsposten.

Men kan si dette:

Norge og alle de andre 115 medlemslandene i Verdens Helseorganisasjon benytter seg av Diagnosesystemet ICD.

Bortsett fra i USA, som er så arrogante og selvgode at de må ha sitt eget Diagnosesystem kalt DSM, som står for følgende:

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.

Den vi bruker, ICD, står for følgende "Den internasjonale statistiske klassifikasjonen av sykdommer og beslektede helseproblemer."

De 2 er så og si identiske bortsett fra noen veldig få og små forskjeller.

Ett eksempel på de små forskjellene mellom de 2 er at i den nyeste ICD utgaven (2019) som vi bruker, så har og bruker vi diagnosen Aspergers, mens DSM (USA) har fjernet denne og erstattet den med "Autism Spectrum Disorder", som på Norsk blir noe slikt som "Autismespektrumforstyrrelse".

Det er opp gjennom de siste årene blitt diskutert mye om Aspergers også i ICD Utgaven for 2022 burde bli erstattet med Autismespektrumforstyrrelse.

Så mer tilbake til tema for tråden:

Rusavhengighet er i den siste utgaven av ICD (2019) definert som en Psykisk Lidelse. Og dersom du som meg har en eller flere psykiske lidelser og er i kontakt med DPS, din kommunes Rus- og Psykiatritjeneste (jeg er i enten kontakt eller behandling hos begge) begge deler) så skal du ha rett til gratis Tannlegebehandling.
Men du vil "kun" få rett til gratis Tannlegebehandling hos Offentlige Tannlegeklinikker.

Selv om du har vært uten rusmidler i en liten kort periode så ville bare 1, 2 eller 3 samtaler med Fastlege, Psykolog eller Psykiater kunne ført til minst 1 diagnose. Og det er alt du trenger.

Etter det så trenger du et skriv fra f.eks. Fastlegen som slår fast at du er psykisk syk, er under behandling og noe i den duren, som gir deg rett til gratis tannlegebehandling.

Denne leverer du til Den Offentlige Tannlegeklinikken du ønsker å få behandling hos.
Den er gyldig i 1 år. Så den må fornyes 1 gang i året. Noe som vil være null problem så lenge du har en Aktiv Psykiatrisk Diagnose.
Jeg i begynnelsen hadde bare Sosial Angst om jeg husker rett. Hadde ikke fått nok tid på meg da til å bli avhengig av til slutt Benzodiazepiner.

Dette er noe alle, hele Norges Befolkning burde ha rett til (Gratis Tannlegebehandling hos en Offentlig Tannlegeinstitusjon).
Spesielt i et land som liker å gå stolt rundt over at du får lik behandling, uavhengig av økonomi.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kommer også an på hvordan og hva du vil gjøre i kjeften din.
Har du f.eks mista halve gliset og absolutt skal ha implantater, må du nok betale selv.
Billigere løsninger kan kanskje ordner de fleste steder i landet...
lykke til :-)
Anonym bruker
"Redd Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Mye gode svar her, takk for det!

Nå skal jeg til ROP på fredag, og blir å ta det opp der
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Redd Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Update!
ROP pekte meg videre til NAV. De kunne evt. være behjelpelig med å utbedre et skriv som omhandlet misbruket og behandlingen min, om det ble noen spørsmål rundt dette.

Har nå tatt kontakt med NAV og venter på svar.