Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 807
Anonym bruker
"Uvøren Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva slags abstinenser kan man forvente seg på å seponee på 1 mg subutex? Jeg har gått på sub i 7-8 år, på det meste 16 mg. Har trappet ned og syns det begynte å bli vanskelig fra 4 mg og nedover. Jeg tenkte å seponere når jeg har kommet til 1 mg. Hvor lenger ned på dosen jeg har kommet jo mer merker jeg at symptomer på psykisk sykdom kommer opp igjen. Har PTSD og dette har blitt verre ila nedtrappingen.

Så jeg lurer på om noen har erfaring med psykiske lidelser, abstinenser og hva jeg kan forvente av å hoppe av på 1 mg?
Anonym bruker
"Uvøren Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen? :-)
Alt avhenger av hvor lang tid du har stått på 1mg subutex, kroppen trenger tid til å tilpasse seg. Jeg ville trappet ned til 0,5 og hoppa av der. Angående psykiske lidelser og sub nedtrapping så er dette vanlig, snakk med noen om hvordan du har det og blir ting for tøft psykisk så stopper du opp med nedtrappinga.
Anonym bruker
"Uvøren Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg snakket med fastlegen som sa at det kan bli tøft fra 1 mg til 0 mg. Kanskje dele opp tabletten i fire og ta en bit hver dag i fire dager?
Vet det er individuelt men jeg syns det var kjipt å trappe ned fra 2 mg til 1 mg.
Nå har jeg stått på 1 mg i tre uker. Kan jeg be om innleggelse for å seponere så lite som 1 mg subutex?
Hvor raskt trappet ned ned fra 4-1?
Anonym bruker
"Uvøren Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fra 4 mg til 1
Mg brukte jeg vel noen uker. Enda lengre tid fra 16-4 mg. Syns de siste mg har vært værst. Så da lirer jeg bare på hvor ille det vil være å gå fra 1 mg til 0 mg.
Jeg merker at mine psykiske plager blir verre jo lenger jeg trapper ned
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg snakket med fastlegen som sa at det kan bli tøft fra 1 mg til 0 mg. Kanskje dele opp tabletten i fire og ta en bit hver dag i fire dager?
Vet det er individuelt men jeg syns det var kjipt å trappe ned fra 2 mg til 1 mg.
Nå har jeg stått på 1 mg i tre uker. Kan jeg be om innleggelse for å seponere så lite som 1 mg subutex?
Vis hele sitatet...
Du kan be om innleggelse ja. Vet om flere sengeposter der det er mange ledige plasser.
Og opiat/opioid-avhengighet er relativt "alvorlig" i forhold til andre ting, da opiater eller opioider faktisk kan drepe deg på kort varsel, om du bestemmer deg for det, eller tar for mye ved et uhell.
Jeg vil absolutt anbefale innleggelse for siste rest jeg også om det er det som må til for deg, alle er forskjellige, dog vil jeg si at det har vært lettere for meg å avruses selv ettersom jeg har de medisinene jeg trenger, f eks lyrica, man får kun c-prep på avrusning.
Anonym bruker
"Uvøren Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har hørt om slike steder der man kan sveise seg på 1-2 uker men jeg tror jeg trenger noe hjelp i etterkant. Det er kanskje det viktigste for meg. Er det vanskelig og få? Hvordan går man frem?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har hørt om slike steder der man kan sveise seg på 1-2 uker men jeg tror jeg trenger noe hjelp i etterkant. Det er kanskje det viktigste for meg. Er det vanskelig og få? Hvordan går man frem?
Vis hele sitatet...
Altså ettervern, etter endt behandling? Det er ikke vanskelig å få nei.
Men erfaringsmessig, så er "ettervern" én samtale i uka med en miljøterapeut, som egentlig er mest gira på å drikke kaffe sammen med deg, og prate shit.
Men det er sikkert fra kommune til kommune. I min kommune er det slik. Forhåpentligvis er det ikke slik i din.
Anonym bruker
"Uvøren Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Med ettervern tenker jeg mer enn en samtale i uka, altså videre innleggelse et sted der man får støtte når man trenger det. Jeg er motivert får å seponere og holde meg rusfri men jeg trenger nok noen uker til å få litt avstand og hjelp etter jeg er ferdig nedtrappet. Men vet at det er vanskelig å komme inn noen steder det er jo nedtrappinger på slike steder over hele landet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Med ettervern tenker jeg mer enn en samtale i uka, altså videre innleggelse et sted der man får støtte når man trenger det. Jeg er motivert får å seponere og holde meg rusfri men jeg trenger nok noen uker til å få litt avstand og hjelp etter jeg er ferdig nedtrappet. Men vet at det er vanskelig å komme inn noen steder det er jo nedtrappinger på slike steder over hele landet
Vis hele sitatet...
Videre innleggelse tror jeg ikke du får, om du er utskrevet av rusbehandling. Da er nok tanken at du skal fungere i samfunnet, i samtaler med miljøterapeut/lege.
Kanskje det er en prest du leter etter? Høres kanskje helt latterlig ut. Er ateist selv, men prester er til for å "få bukt på sine synder", om man skal si det litt banalt. Det er en offentlig person man kan snakke med, om vanskelige tema helt anonymt, uten å bli dømt. Tross alt er det Gud som dømmer, i det kirkelige miljøet. Mange flere finner trøst og støtte hos prester enn bare sørgende i begravelser.

Ønsker deg uansett lykke til videre.
Anonym bruker
"Uvøren Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar. Jeg er ikke kristen men jeg har likevel hatt hjelp av å snakke med prester.

Jeg har en kompis som var på en avrusing og kom rett videre til rehabilitering innlagt. Det var visst flere avdelinger på samme sted der de drev med avrusing og behandling på forskjellige avdelinger i samme bygg. Jeg tenkte og søke meg til avrusing og seponere resten av subutexen og få noe videre hjelp etter seponeringen da jeg er redd for at motivasjonen skal synke hvis jeg blir dårlig etter seponeringen. Men jeg har virkelig lyst til og klare dette. Men jeg tror jeg trenger mer hjelp enn selve avrusingen
Anonym bruker
"Uvøren Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Etter endt behandling, mener du da avrusing og eventuelt rusbehandlingen eter det? Det er rusbehandlingen etter seponeringen jeg lurer på om er vanskelig og komme inn på. Jeg vil gjerne hjem til et rusfritt liv og jogg og skole etter avrusing og rusbehandling. Men jeg ser ikke på selve seponeringen som «behandling» men kanskje mer oppbevaring på et sted med hjelp mens man blir avruset. Og lurer på om det er vanskelig og komme til videre rusbehandling etter dette før man skal tilbake til livet og være rusfri