Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3002
Hva tror dere prisforskjellen blir på en "bygg det selv pc" i 7500kr klassen ville ha kostet hvis man kjøpte den ferdig bygget?
Minimal. Fordelen med å bygge selv er at du får velge de komponentene du selv ønsker.
Er satsen 7500 ville jeg kjøpt ferdigbygget.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Du sparte mye mer før. Stasjonærprisene har blitt trykt ned så mye de kan pga bærbare. Som sagt er fordelen at du får velge komponenter du ønsker og at du lærer noe pluss at det er gøy.
Lag en liste over hva du ønsker av komponenter ifra Komplett.no, Send så listen til meg så skal jeg prøve å gi deg en bedre pris.
Noen kroner over budsjettet men en kan alltids velge hdd fremfor ssd og kjøpe ssd senere. Jeg ville ha bygget selv. Finn ett ferdigbygg som er like god så sammenligner du prisen.

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/63479
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sparer nesten ingenting lenger, men det er gøy å lærerikt.
Anbefaler å bygge selv da det er veldig lurt å faktisk vite hva som er inne i pc'en din.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Rent økonomisk er det nok ikke mer enn et par hundrelapper å hente, men du får velge akkurat de delene som passer deg, slipper å måtte bytte f.eks strømforsyning om et par år når du vil ha det nyeste grafikkortet.
Det er også sinnsykt lurt å faktisk vite hva som skjer inne i maskinen din og vite hvilke deler som gjør hva.
Det er ikke sjeldent jeg får feilmeldinger jeg selv klarer å tenke/google meg frem til hva er, og fikse, som jeg vet mange av kompisene mine bare hadde gitt opp med en gang, og ringt komplett.

Det er ikke vanskelig. Det er utrolig lærerikt. Det er morsomt og veldig givende. Go for it.
Du sparer egentlig ikke noe hvis du skal bygge en PC med eksakt samme deler som en ferdigbygd. Det du sparer på er at du kan lage PCen akuratt slik du trenger den. feks så har de fleste gamer-stasjonere i7, da kan du spare på å kjøpe en i5 i stedet og ha samme ytelse til gaming. Dette kan gjøres med flere deler og slik kan du spare ved å fjerne unødvendige deler.

feks så har ofte ferdigbygde PC'er
i7 CPU, og ett GTX 970 sjkermkort 16 GB RAM.
Det du da kan gjøre er å velge
i5 CPU, GTX 980 skjermkort, 8 GB RAM.

Begge PC'ene vil koste rundt det samme, men den du bygger selv vil være mye bedre til gaming. Fordi du ikke har behov for i7, og 16 GB ram. Derfor nedgraderer du det og kjøper ett ebdre skjermkort som gir det mer ytelse.
En annen ting er jo at ved å bygge selv så står du mye friere ved senere oppgraderinger. Er plenti "lefdal" pc'er som ikke akkurat har "standard" innmat. Noe som gjør at ved neste oppgradering ender opp med å måtte kjøpe "alt" nytt, og ikke bare bytte ut de komponentene som trenger en oppgradering. Om du bygger selv så vil fort vekk neste oppgradering begrense seg til hk,cpu,ram og skjermkort, mens du beholder kabinett, disker, psu, osv. Har sett butikk pc'er med special hk/kabinett og special psu så er det bare diskene, (cpu,ram) og cdrom som kan reddes med til neste pc.

Se på hva deler du har liggende fra gamle pc'n din som er fullt brukende fremdeles og kjøp resten nytt i deler og bygg selv Om ikke den forrige pc'n er altfor gammel kan du redde RAM, kansje PSU, dvdspiller, hdd/ssd fra den så sparer du noen kroner på den nye
Uvaksinert 👍
Noe du også bør tenke på er at kjøper du en som er ferdig bygd så er det lett med garanti også. Kjøper du deler så må du jo finne ut hva som er galt og så sende inn den, har du kjøpt en komplett pc så er det bare å sende inn hele kassa. Men har du interessen og mulighet for å finne ut hva som er feil så er det artig å bygge en selv.
Overskuddsmateriell
Bygger du selv så kan du også være som meg å ha endel gammle deler som yter litt dårligere så man kan mikse sammen en ny PC mens en del er inne til eventuell service
Sitat av daffe Vis innlegg
Noe du også bør tenke på er at kjøper du en som er ferdig bygd så er det lett med garanti også.
Vis hele sitatet...
I den forbindelse er det kjedelig at en ikke kan sette i f.eks 212 evo eller D14/15 i komplett maskinene.