Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5217
Greit nok at folk velger å skjule alle disse tilsynelatende "insane" stedene, men hadde vært fint om noen kunne forklare hvordan de kommer fram til slike plasser? Prøver etter beste evne å gjøre research selv, men har ikke kommet fram til noen steder utenom de "alle" har vært på (Nes kirkeruiner, Trandum, dødskjedelige Lier osv).

Har b.la forsøkt å få tips av eldre personer, men de fleste av stedene de er kjent med er forsvunnet for årevis siden. For øyeblikket har jeg heller dessverre ikke mulighet til å kjøre rundt på landet i timevis for å lete etter steder.

Noen tips til steder i Oslo / Akershus (som folk er villige til å dele enten i kommentarfeltet eller på PM)? Eventuelt nettsider med arkiv o.l?
Endeløse timer på Google maps, kart.1881.no, lokalaviser, blogger, forumer, instagram, flickr osv osv.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Jeg pleier å :
1) bruke finn.no sin kart funksjon i kombinasjon med historiske kart/flyfoto fra samme tjeneste
2) lytte til fortellinger/rykter/legender fra kjent og ukjente
3) det lokale biblioteket har mange bøker om lokale forhold
4) ulike lokale nyhetssider
5) youtube.com
6) Jeg liker å dra på eventyr så jeg finner en del når jeg er ute på tur.
En del ting finner jeg på ren tilfeldighet.
7) tips fra andre like-minded people.
Det er som de andre her sier, man bruker mye kart og hører med folk. Alle vet litt, sammen vet vi mye. Det å google "bunker oslo" gir ikke alltid beste resultater, så det å søke i arkiver kan være en ide. Har fra tid til annen funnet mye spennende ved å søke gjennom gamle digitaliserte aviser og nyhetsartikler.
Finn sitt kart er kjempe fint, der kan du få opp kart fra sent 1800 tallet til i dag, da kan man se forskjell fra da til nå og finne spenende ting.

Jeg bruker også Norgeskart av og til. Det er et topografisk kart som veldig godt viser terrenget. Prøv f.eks å søke på Ljanskollen og zoom litt inn - kanskje du ser noe litt unaturlig i terrenget?

Det å granske forumet her er også lurt. Det fantes en tid hvor folk delte lokasjoner mer åpent, man kan fortsatt finne spor av det.

Møt opp på noen av treffene Oslo Underground arrangerer fra tid til annen, det er for alle og en fin måte å bli bedre kjent med andre i miljøet.