Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5114
Driver og setter opp et stort telt utendørs, men har problem med at bakken er veldig ujevn. Det er en typisk hage, med jord, planter/gress og røtter som stikker opp.

Tenkte å legge på jord/grus for å jevne ut underlaget, for så å plassere planker oppå. Det beste hadde vært å ikke ha masse rette planker, men f.eks. noen få store biter som kan settes sammen og som dekker gulvarealet på 3x3 meter. For å få gulvet litt opp tenkte jeg å lege 2,3 planker på tvers som gjør at det blir litt høyde mellom bakken og gulvet, for så å legge plankene oppå disse igjen.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt planker passende til mitt prosjekt, eller som kanskje har bedre metode å rette underlaget på?
Sist endret av trikker95; 13. mai 2016 kl. 19:04.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Om det kun er et midlertidig gulv, så kjøp bord/plank på byggmax og mdf-plater som B-vare dersom noen selger dette i nærheten av deg.
Det du kan gjøre er å bruke 2x6" som stendere med hjelp av stolpesko og støperør. Dette burde være en relativt enkel jobb med et flott resultat. Avstanden på stenderverket (Stenderne) burde være 60cm, og gjerne bruk noe kledning (Gjerne en smalere type enn terrassebordene, lekter passer godt og blir fort stilig om du skrur disse på skrå som en diamant-fasong, dog dette fort kan bli litt argmo) for å skjule stolpeskoene, la denne gå fra platting og ned til plenen (La nederste kledning ligge ~10cm over plenen for å unngå mest mulig råte).
Terrassebordene skrur du bare i stenderverket og burde ha noen millimeters mellomrom mellom seg slik at vannet kan rinne igjennom. Et annet alternativ til sistnevnte er å ha litt fall i terrassen og kjøp terrassebord med riller. Førstnevnte er enklest og billigst. Jeg ville også ha valgt terrassebord i dim. 21x95 mtp. terrassens størrelse pluss at disse er billigere på meteren. Som mørtel/sement ville jeg brukt Hey'Di Støp B30 , dog B25 også ville ha gjort susen men de har bare en 10kroner's pris-differanse så gå for B30

Voilá, du sitter igjen med en fresh terrasse iløpet av noen få dager.

Alt av utstyr kan du få kjøpt på Coop OBS!/Extra Bygg, Montér, Maxbo o.l. butikker som har en jernvare og/eller trelast. Du trenger følgende;
  • Sag (Håndsag gjør susen)
  • Tomstokk/målband
  • Blyant/penn for markering av kapp/skruer
  • Skrumaskin
  • Vater
  • Blandemaskin til mørtelen samt en bøtte å blande i. Du trenger bare vann for å blande den ut, ikke småstein osv.
  • Mørtel B30/B25 (Hvor mye du trenger regner de i butikken ut for deg når du sier hva du skal bruke den til og hvor mange stolerør du skal bruke)
  • ~100m med 21x95mm terrassebord (Da regner jeg med kapp, altså at du har noen meter å jobbe med i tilfelle feilkapp og problemer med skjøting)
  • ~480 Terrasseskruer med lengde på minst 45mm (Om jeg husker riktig)
  • ~36 stolpesko i størrelse 48x148mm
  • Tilsvarende antall med støperør som stolpesko
  • Et visst antall med lekter/smalere kledning til å skjule stolpeskoene under terrassen. Du finner ut hvor mye du trenger med å bestemme deg for en viss lekt/kledning og regner ut dens bredde samt mellomrommet mellom hver av disse når du skrur det opp (Bruk mellomrom på disse også for å få lufting, gjerne større mellomrom enn de på terrassen)
  • En venn som hjelper til med jobben og som du serverer pils til imens dere holder på

Høyden/vinkelen på terrassen justerer du på med å kutte ned støperørene og stolpeskoene. Rørene kapper du med vanlig håndsag.

Legger ved bilder i tilfelle du ikke er erfaren eller om andre kommer over tråden etter et Google-søk =) Beklager ev. skrivefeil og om jeg glemte å ta med noe, det har vært en lang dag.

Du trenger selvsagt også stendere, som sagt vil 2x6" holde i masse. Ser også at jeg gjorde noe feil når jeg gikk over antall stolpesko du trenger, 6-9 stk burde holde
Sist endret av SoppVandreren; 13. mai 2016 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takker for godt svar!
PS: Glemte å nevne at det er priskrig på terrassebord i dim. 28x120mm på butikker som Coop, Maxbo og Montér. Ser ut til at kampanjen går ut på søndag, så kan lønne seg å kjøpe disse allerede i morgen. De er like rimelige som 21x95mm på flere plasser
Hvis det er midlertidig så bare legg ut noen 2"4 på rekke med avstand på ca 40 og grav ut å rett opp så alle er i lik høyde å i nogen lunde vater, skru så OSB plater rett på dette.
Sist endret av ScoopeX; 14. mai 2016 kl. 00:53.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det du kan gjøre er å bruke 2x6" som stendere med hjelp av stolpesko og støperør. Dette burde være en relativt enkel jobb med et flott resultat. Avstanden på stenderverket (Stenderne) burde være 60cm, og gjerne bruk noe kledning (Gjerne en smalere type enn terrassebordene, lekter passer godt og blir fort stilig om du skrur disse på skrå som en diamant-fasong, dog dette fort kan bli litt argmo) for å skjule stolpeskoene, la denne gå fra platting og ned til plenen (La nederste kledning ligge ~10cm over plenen for å unngå mest mulig råte).
Terrassebordene skrur du bare i stenderverket og burde ha noen millimeters mellomrom mellom seg slik at vannet kan rinne igjennom. Et annet alternativ til sistnevnte er å ha litt fall i terrassen og kjøp terrassebord med riller. Førstnevnte er enklest og billigst. Jeg ville også ha valgt terrassebord i dim. 21x95 mtp. terrassens størrelse pluss at disse er billigere på meteren. Som mørtel/sement ville jeg brukt Hey'Di Støp B30 , dog B25 også ville ha gjort susen men de har bare en 10kroner's pris-differanse så gå for B30

Voilá, du sitter igjen med en fresh terrasse iløpet av noen få dager.

Alt av utstyr kan du få kjøpt på Coop OBS!/Extra Bygg, Montér, Maxbo o.l. butikker som har en jernvare og/eller trelast. Du trenger følgende;
  • Sag (Håndsag gjør susen)
  • Tomstokk/målband
  • Blyant/penn for markering av kapp/skruer
  • Skrumaskin
  • Vater
  • Blandemaskin til mørtelen samt en bøtte å blande i. Du trenger bare vann for å blande den ut, ikke småstein osv.
  • Mørtel B30/B25 (Hvor mye du trenger regner de i butikken ut for deg når du sier hva du skal bruke den til og hvor mange stolerør du skal bruke)
  • ~100m med 21x95mm terrassebord (Da regner jeg med kapp, altså at du har noen meter å jobbe med i tilfelle feilkapp og problemer med skjøting)
  • ~480 Terrasseskruer med lengde på minst 45mm (Om jeg husker riktig)
  • ~36 stolpesko i størrelse 48x148mm
  • Tilsvarende antall med støperør som stolpesko
  • Et visst antall med lekter/smalere kledning til å skjule stolpeskoene under terrassen. Du finner ut hvor mye du trenger med å bestemme deg for en viss lekt/kledning og regner ut dens bredde samt mellomrommet mellom hver av disse når du skrur det opp (Bruk mellomrom på disse også for å få lufting, gjerne større mellomrom enn de på terrassen)
  • En venn som hjelper til med jobben og som du serverer pils til imens dere holder på

Høyden/vinkelen på terrassen justerer du på med å kutte ned støperørene og stolpeskoene. Rørene kapper du med vanlig håndsag.

Legger ved bilder i tilfelle du ikke er erfaren eller om andre kommer over tråden etter et Google-søk =) Beklager ev. skrivefeil og om jeg glemte å ta med noe, det har vært en lang dag.

Du trenger selvsagt også stendere, som sagt vil 2x6" holde i masse. Ser også at jeg gjorde noe feil når jeg gikk over antall stolpesko du trenger, 6-9 stk burde holde
Vis hele sitatet...
Det er fint med oppskrift og alt det der altså! Men jeg lurer på en ting...
Hvorfor bruke 2*6" (tilsvarer 5*15 cm) som bærende konstruksjon på 3*3 m? Skal en kun gå oppå, så holder 2*4 endelig lenge nok. Mener jeg da.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er fint med oppskrift og alt det der altså! Men jeg lurer på en ting...
Hvorfor bruke 2*6" (tilsvarer 5*15 cm) som bærende konstruksjon på 3*3 m? Skal en kun gå oppå, så holder 2*4 endelig lenge nok. Mener jeg da.
Vis hele sitatet...
Støtter denne, gravde nylig ned et bjelkelag på 3*9 m av 2"4". Bare man fyller og pakker jorda godt rundt bjelkene, så blir det stødig. Terrassebordene holder alt sammen til slutt, så blir det bra. Men i mitt tilfelle hadde jeg et helt rett underlag, som lå ganske flatpakka fra før av.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Dette "prosjektet" ble litt utsatt, og glemte å nevne en vesentlig ting.
Jeg har planer om å trene inne i teltet, dvs. øvelser som f.eks. markløft med opp til 100kg på stanga. På bakgrunn av dette må platene tåle denne vekten. Jeg har ikke planer om å slippe disse 100 kg hardt ned mellom repitisjoner, men de kommer til å treffe underlaget ved hver rep, dvs. 185kg på et relativt lite område (veier 75kg).

Hvilken tykkelse anbefaler dere, og burde jeg gå for mdf- eller OBS-plater?
Tykkelsen på plankene, 2*4 eller 2*6?

Har aldri snekret noe særlig, så er rimelig blank på området. Gulvet er midletidig, og kommer til å bli demontert når sommeren er over.


Noen som har noe å linke til? Finner ikke stort når jeg søker på
2*4 " holder lenge, når arealet er på 3*3 m.

Jeg kan si det slik: På gården jeg jobbet, så besto låven i all hovedsak av tre. Bærebjelkene i den øverst etasjen besto og består av 6*6 " firkant, med støtte for hver 3-4 m. Og oppå der lå det 1,5*4 " plank tipper jeg. Oppå det her kjørte vi ca. 2-3 tonns traktorer, som kanskje også dyttet 1500 kg gress til siloen. Og det holdt lenge.
Der selveste låvebrua kom inn, så var det ca. de samme dimmensjonene, men støtter og bjelker var plassert tettere. Der rygget vi inn avlesservogn med 3-4 tonn med bløtt grønnfor til silolegging, og traktoren veier der ca. 3,5 tonn (måtte bruke 4-hjulstrekken for å få rygget opp, og mye av tilhengervekta der ligger på traktorens bakhjul.). Det knaket i låven, og jeg så det fjæret ned en bit, men det holdt med god margin!
Dette er bare for å belyse styrken av 2*6 " materialer. Og har du 2*6 " med ca. 1,5 m avstand fra hverandre, så tåler dette glatt en personbil.