Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8940
Jeg har spilt gitar i ti år, så er ikke nybegynner, men trenger en ny gitar ganske snart og siden jeg er student, er økonomien ikke helt som den burde:S

Har opplevd med flere billigere gitarer at halsen etterhvert blir skjev og gitaren blir helt umulig å få stemt skikkelig. Det, og klirring i strengene, er det jeg frykter når jeg skal kjøpe nye gitarer.

Jeg trenger altså en god, billig, akustisk gitar. Noen tips? Setter maksprisen til ca 4000
bruktbruktbrukt. Kan personlig anbefale Furch OM-34sr. Kjøpte den brukt for et par år siden, husker ikke hva den kosta. Men det var ikke så mye, 4-5-6K kanskje. Nydelig gitar, fin klang. Ganske liten (et pluss for meg). Pen og se på, og låter rett og slett nydelig. Du betaler som regel mye for merket, derfor anbefaler jeg ikke å kjøpe type Tayler, Martin, Fender, Gibson osv
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Vil man ha en brukt gitar? Vet at mange gitarer har godt av å bli "spilt inn", men jeg tror ikke det gjelder for billiggitarer?..
Da tenker jeg heller mer brukt=mer slitt. Er jeg på bærtur?

Har lånt en Martin-gitar som koster i underkant av 10 000,- en stund nå.
Kjempestor resonanskasse som gir en veldig fin klang, men har litt problemer med den. Er noe merkelig med noen av båndene. Tonen kan endre seg nesten en halvtone ut ifra hvor hardt jeg trykker på strengen. Helt sykt.

Og nbår det skjer med den blir jeg skeptisk til hvilken som helst billiggitar.
Godt vedlikehold er tingen uansett prisklasse. På akustiske gitarer har luftfuktighet og temperatur veldig mye større påvirkning enn på solid body elektriske. Det verste som kan skje er at treverket sprekker opp, og skjev hals er heller ikke uvanlig. Tror Seagull, Taylor og Tanglewood kan ha mye alright til rundt 4-5000! Kjøp med sånn greie man putter nede i resonansehullet man har vann i! Unngår at f.eks halsen begynner å lugge fra båndene når treet skrumper inn (pga tørr luft).
edit: leste ikke posten over.. Lemonpie har rett. Faren min, som har spilt akustisk basicly hele livet, har kjøpt luftfuktighetsmåler og satt ut en skål med vann (tror jeg) for å få det riktig.
Sist endret av ClosetotheEdge; 29. juni 2012 kl. 02:37.
Angående det med at tonen forandrer seg ettersom hvor hardt du presser gjelder alle gitarer. For min del må jeg presse unødvendig hardt på hvert bånd for at det skal bli et problem. Om noen bånd høres sure ut kan det være at gitaren ikke er riktig intonert. Lurt å ta den med til et gitarverksted/gitarbutikk om du ikke vet hvordan man justerer intonasjon selv. eller google it da..
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lemonpie Vis innlegg
Angående det med at tonen forandrer seg ettersom hvor hardt du presser gjelder alle gitarer. For min del må jeg presse unødvendig hardt på hvert bånd for at det skal bli et problem. Om noen bånd høres sure ut kan det være at gitaren ikke er riktig intonert. Lurt å ta den med til et gitarverksted/gitarbutikk om du ikke vet hvordan man justerer intonasjon selv. eller google it da..
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er viktig at jeg understreker at jeg har spilt gitar lenge.
Hvor mange gitarer jeg har spilt på, vet jeg ikke, men jeg merker det veldig godt når noe er unomalt med en gitar. Det gjelder spesielt tredje bånd på den tykke E-strengen og jeg trnger ikke trykke hardt i det hele tatt for å merke tonefeil.

Hvor hardt man trykker på en streng kan variere fra akkord til akkord og hvilken finger man trykker med. Det er drit irriterende når jeg stemmer gitaren ren, spiller en Gdur-akkord og den er sur som et lite helvete.

Tror ikke jeg tør å prøve på å justere intonasjon selv, siden det ikke er min gitar.

Tror kanskje det blir å se på gitarer i butikk og slår til på et godt tilbud.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg synes iallefall Seagull og Washburn er nydelige gitarer, og jeg kan ikke fordra Takamine-gitarer (stramme som juling, blør fra fingrene etc).

(Har eid washburns i 18 år og seagulls i 15 år).
▼ ... flere år senere ... ▼
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Jeg søkte og fant igjen denne tråden som jeg hadde glemt at jeg skrev.
Det har nå gått nesten fire år siden jeg skrev i denne tråden og det er tid for innkjøp av ny gitar igjen.

Forrige gang endte det med en Sigma-gitar, som er en Martin-klone. Dummeste kjøpet jeg har gjort i hele mitt liv.
Den hadde fått en skade på kassa i butikken som de hadde reparert og den skulle være god som ny. Jeg fikk gitaren for halv pris, hvor nypris var omtrent 4000 og jeg gikk på limpinnen og kjøpte driten.
Kanskje verste gitaren jeg har hatt noen sinne. Stygg lyd og vond og spille på. Ikke spør hvorfor jeg kjøpte den...

Uansett, nå tenker jeg å kjøpe en ny. Jeg er fremdeles student, men budsjettet er nå doblet (~8000).
Det er vanskelig å gi tips om gitarer, fordi det er en smakssak, men jeg vil nå høre litt hva andre tenker likevel.

Denne gangen er jeg mye mer bevisst på hva jeg vil ha. Utseende er ikke kjempeviktig.
Jeg vil ikke ha en gitar som er for skarp i mellomtonene, for det er noe som irriterer meg med mange, ellers gode gitarer. Hvis noen skjønner hva jeg mener med det, blir jeg glad og en smule overrasket.

Jeg kan prøve å vise hva jeg mener med en video.
Den første han spiller på er litt for skarp (høres det ut som).
Den andre, derimot (D-55) høres mye bedre ut.
Den siste er en 12-strenger, så det er uaktuelt.

Jeg må naturligvis til en butikk og få prøvespilt noen uten å la meg lure igjen, men jeg lurer på om noen vet hva jeg kan si for å utelukke de gitarene med lyden den skarpe mellomtonen jeg snakker om. For det er helt sikkert en fellesnevner for de gitarene som gir de det uttrykket ok klangen de har.

Gleder meg vilt til å sitte foran peisen med ny gitar og klimpre mens jeg ser den gamle forkulles i flammene.
Da tipper jeg at du har hatt Morgan gitarer. Stiller meg bak de andre som sier du bør kaste deg ut på bruktmarkedet. Du kan få deg en episk japansk gitar fra lawsuit eraen (Google it, det er gull) for ca den prisen som ligger på kvalitet oppimot gitarer i 20-30k kroners klassen. Helt sinnsykt gode kopier, prøv å se etter Gibson eller Martin kopier.
Personlig har jeg en Takamine EF407 som er utrolig god å spille på, synes selv det er veldig god lyd fra den. Mulig det er litt skarp diskant som ikke nødvendigvis høres veldig fint ut om du spiller mye akkorder men til fingerspill er den utrolig god.

Ellers har jeg ikke så mye erfaring med andre akustiske om er nevneverdig, det beste er oftest å prøve gitarer - anbefaler å ikke henge deg opp i hvordan strengene i seg selv kjennes ut når du prøver en ny gitar da dette er noe du kan bytte selv uten problem, for eksempel til elixir som er meget behagelige å spille med (vet noen vil grøsse av dette dog).

Er det nylon eller stål du er ute etter?
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Har hatt et par Morgangitarer tidligere som jeg ikke har vært fornøyd med.
Jeg skal ha stål, type westerngitar.

Det er ett eller annet som sier meg at jeg ikke skal kjøpe brukt gitar. Kanskje at det kan være vanskeligere å få prøvespilt de opp mot flere gitarer samtidig enn hva det er med ny gitar fra butikk?.
Gitar og instrumenter generelt er veldig personlig og subjektivt! Enten du går for brukt eller nytt anbefaler jeg deg å bare prøve deg frem til den riktige gitaren. Det er i hvert fall slik jeg gjør det de gangene jeg får en trang til å legge til noe nytt i samlingen

Kan også anbefale deg å sjekke ut Yamaha. De har utrolig solide og gode gitarer til en relativt billig penge!
Sist endret av starmelt; 1. mars 2016 kl. 12:20.
Den Guilden du linker til er en gitar som gjerne går for 20 laken brukt, og den høres ut som 20 laken. Det er derfor vanskelig å finne noe som ligger tett i klang til under halv pris.
Det sagt, så har dritfetegitarer ute en 1981 D28 akkurat nå til skampris. Mulig at disse er litt klarere i toppen enn det du er ute etter, men dette er uten tvil en vanvittig gitar til prisen!

Er du i Oslo-området kan du sende Ollis en mail og avtale prøvespilling
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av McLovin Vis innlegg
Den Guilden du linker til er en gitar som gjerne går for 20 laken brukt, og den høres ut som 20 laken. Det er derfor vanskelig å finne noe som ligger tett i klang til under halv pris.
Det sagt, så har dritfetegitarer ute en 1981 D28 akkurat nå til skampris. Mulig at disse er litt klarere i toppen enn det du er ute etter, men dette er uten tvil en vanvittig gitar til prisen!

Er du i Oslo-området kan du sende Ollis en mail og avtale prøvespilling
Vis hele sitatet...
Sitat av dritfetegitarer
På denne tiden ble “stamped second” halser ikke gjort ferdig, så denne har ikke fått lakk og Martin logo på hodet.
Vis hele sitatet...
Dessuten likte jeg ikke plekterbrettet. Selvsagt er dette ting man ganske enkelt kan få fikset på selv.
Jeg aner ikke hvordan denne gitaren har blitt behandlet i løpet av 35 år hos kanskje flere eiere. Vet at gitarer i denne klassen holder seg godt i lang tid, men jeg er rett og slett redd for å kjøpe brukt.
Men jeg bor i Oslo og skal sende de en mail om prøvespilling, så får vi se
Sist endret av Pope; 1. mars 2016 kl. 14:54.
Er egentlig ikke noe galt i å kjøpe brukt gitar, men du bør nok få prøve den eller beom veldig grundige bilder så hele gitaren får en solid inspeksjon - i tilegg er det kanskje en fordel å høre lyden da den kan variere fra en gitar til en annen selv om det er samme modell

Har spilt på noen (få) morgan gitarer som utrolig nok har hatt en veldig fin og rund lyd med mye bass, siste jeg husker i farten lå på rundt 3.5k ny i butikk.

Prøv masse gitarer, både brukte og nye så finner du nok en som vil passe deg fint
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goyhest Vis innlegg
Er egentlig ikke noe galt i å kjøpe brukt gitar, men du bør nok få prøve den eller beom veldig grundige bilder så hele gitaren får en solid inspeksjon - i tilegg er det kanskje en fordel å høre lyden da den kan variere fra en gitar til en annen selv om det er samme modell

Har spilt på noen (få) morgan gitarer som utrolig nok har hatt en veldig fin og rund lyd med mye bass, siste jeg husker i farten lå på rundt 3.5k ny i butikk.

Prøv masse gitarer, både brukte og nye så finner du nok en som vil passe deg fint
Vis hele sitatet...
Joda, jeg kan ikke utelukkende slakte Morgan, for de har gitarer fra 1k-10k og jeg har bare prøvd gitarene i ca 3k-klassen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
I går ble det endelig ny gitar. Endte opp med en Taylor 110ce til 8300 kr. Cutaway og pickup.
Har spilt en del på den i dag og synes at lyden har litt mye "ringing" i seg.
Det sitter Elixir-strenger på gitaren nå, og jeg leste nettopp et sted at Elixir-strenger kan gi plagsomt mye diskant og ringing når de er helt nye, men at dette avtar etterhvert som de blir brukt.

Er det noen som kan bekrefte at dette stemmer? Kan stikke ned til sjappa og bytte gitaren innen en uke, men synes det blir litt drastisk for en "feil" som kan gå over. I tillegg er jeg veldig fornøyd med gitaren på alle andre måter.
Sitat av Pope Vis innlegg
I går ble det endelig ny gitar. Endte opp med en Taylor 110ce til 8300 kr. Cutaway og pickup.
Har spilt en del på den i dag og synes at lyden har litt mye "ringing" i seg.
Det sitter Elixir-strenger på gitaren nå, og jeg leste nettopp et sted at Elixir-strenger kan gi plagsomt mye diskant og ringing når de er helt nye, men at dette avtar etterhvert som de blir brukt.

Er det noen som kan bekrefte at dette stemmer? Kan stikke ned til sjappa og bytte gitaren innen en uke, men synes det blir litt drastisk for en "feil" som kan gå over. I tillegg er jeg veldig fornøyd med gitaren på alle andre måter.
Vis hele sitatet...
Ja, dette kan jeg bekrefte. Elixir strengene er veldig "brighte" og har en krisp diskant da di er nye. Skjønner akkurat hva du mener. Jobber som gitarteknikker og har spilt i 13-14 år så har litt erfaring.


Gratulerer med en skikklig fin gitar!
Sist endret av Pope; 14. mars 2016 kl. 01:05.
Virker som at vi to er ute etter mye det samme i en akustisk gitar, og føler derfor at jeg er nødt til å anbefale deg Ernie Ball's Earthwood-strenger. Jeg er overbevist om at jeg etter 12 år endelig har funnet de perfekte strengene!
Ikke så veldig brighte, men med enormt mye crunch. Holder seg godt over tid, og er ikke like stramme som mange andre.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Odd Vis innlegg
Ja, dette kan jeg bekrefte. Elixir strengene er veldig "brighte" og har en krisp diskant da di er nye. Skjønner akkurat hva du mener. Jobber som gitarteknikker og har spilt i 13-14 år så har litt erfaring.


Gratulerer med en skikklig fin gitar!
Vis hele sitatet...
Takk for det og takk for svar. Da gir jeg det bare litt tid.
Skal også sjekke ut strengene du anbefaler, McLovin!
Når det gjelder akustiske gitarer så er min favoritt Martin. Du kan finne de pent brukt til en god penge, og nei, det er ikke noe problem å kjøpe en brukt gitar. Martin har veldig fin klang, og de er smoothe og myke å spille på.

Ellers er jo resonatorgitarer utrolig kule da. National er kanskje noe dyrt, men Morgan lager noen i et OK prisleie.
Strenger er litt smaksak, noen skal ha spesielle strenger, mens andre bryr seg lite om det. Noen bytter annenhver dag, mens andre venter helt til de ryker. Noen skal ha nickel andre skal ha phosfor bronze. Det beste er å prøve seg litt fram selv.

Vil anbefalle å prøve ut helt vanlige strenger som ikke er "coated", altså ikke belagt med noe. Enten så liker man det, eller så liker man de ikke.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Når det gjelder akustiske gitarer så er min favoritt Martin. Du kan finne de pent brukt til en god penge, og nei, det er ikke noe problem å kjøpe en brukt gitar. Martin har veldig fin klang, og de er smoothe og myke å spille på.

Ellers er jo resonatorgitarer utrolig kule da. National er kanskje noe dyrt, men Morgan lager noen i et OK prisleie.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde et par Martin-gitarer og de var gode, men siden jeg må opp i ca 20k for en god Martin, så droppet jeg det. Hadde bestemt meg for å ikke kjøpe brukt denne gangen, så får det evt. bli en annen gang