Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1082
hei! har en WD Elements ekstern harddisk på 2TB. Problemet med den er at den dukker ikke opp som den skal, der jeg har mulighet for å åpne og vise filene.. jeg tok den ut av boksen, og koblet den inn i DIGITUS sin USB2.0 to SATA II + IDE Adapter cable... Den kommer ike opp da heller, men den vises på disk management. Der står det at den er frakoblet, og når jeg trykker på den, kommer det opp en error-beskjed om at den ikke er klar enda..

det er heller ikke mulig å trykke på initialiser (?)...
har lett etter svar, men finner ei en løsning.. kobler jeg den i vanlig, er resultatet et blinkende lys på den eksterne...

Harddisken gir altså litt liv fra seg.. noen som kan hjelpe en stakkar som prøver å hjelpe sin søster? HDDen har viktige bilder og filer på seg.. så noe formattering kan det ikke bli..
takk på forhånd <3
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den er antakelig død. Du kan prøve å lage eit image av den til ein annan disk, og køyre recovery på det. Boot med random linuxdistro, og bruk ddrescue til å kopiere disken over til ein ny disk med større kapasitet, og køyr ønska recovery.

Om ting er virkelig viktig så ringer du IBAS, og gjer ikkje meir med disken sjølv. Definisjonen av virkelig viktig er 10-15k. Er det verdt den summen så ringer du ibas med ein gang, og prøver ikkje sjølv. Ved å prøve sjølv risikerer du å skade disken meir.

Og ja. Det eldgamle ordtaket 'Real men don't do backups. They Cry. Often' stemmer.
Trådstarter
30 0
noen andre som aner?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SindreB Vis innlegg
noen andre som aner?
Vis hele sitatet...
Var eg for negativ for deg? Eg snakker av erfaring. Sure, prøv recovery sjølv om du vil, men du risikerer å vrake disken totalt. Difor må du bestemme deg for om data der er verdt 10 lapper eller ikkje. Om det ikkje er det så fortsett slik eg foreslo. Om det er verdt 10k så kontakt IBAS.
hør på slashdot.