Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1415
Har puslet litt med utendørs grow, men det er ikke lett. Vanlige strains er for trege, og har ikke mugg-resistens til å tåle en norsk skog.

Har en ny auto klar for testing nå, men hvordan skal jeg gi de best betingelser med null tilsyn? Til nå har jeg tatt denne biten ganske tilfeldig, bare spadd om den lokale jorden med litt kokos (biltema) og en liten neve langtidsnæring (https://www.plantasjen.no/gjodsel-la...g-7044177.html).

Noen som vet hvor mye en kan bruke uten risiko? På boksen er forslaget 50g per 10 liter. Litt risikabelt å bare pøse på for å se hva som skjer, er det noen som har gått denne veien før?

Dette skal være low maintenance og low effort, og vil ikke få regelmessig oppsyn. Målet er en strain som kan klare å forville seg :-)
Hørt at man må aklimatisere planter eller frø til å tåle klimaet her. Vet ikke noe om det, men tenkte bare å nevne det.
Sist endret av FriFugl; 3 uker siden kl. 21:59.
Plantenæringen din er til blomsterkasser og er derfor svakt dosert, så om du graver ned planta i bakken så gir det minimalt med effekt.
Jeg vet det ikke er optimalt, men det er lett tilgjengelig. Og all næring er næring, inntil en grense. Problemet er bare å vite hvor den grensa går

Som sagt er målet ikke max yield for en hver pris, men det må samtidig være mulig å gi de litt hjelp?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Jeg vet det ikke er optimalt, men det er lett tilgjengelig. Og all næring er næring, inntil en grense. Problemet er bare å vite hvor den grensa går

Som sagt er målet ikke max yield for en hver pris, men det må samtidig være mulig å gi de litt hjelp?
Vis hele sitatet...
Spørs litt på jordsmonnet, men om det er litt dyp og god jord så er det som å "pisse i havet", jeg har prøvd i hagen har sikkert 100m2 med stauder.
Funker fint til blomsterkasser og potter, men bortkastet i naturen er min mening.
Kjøp heller noe kugjødselkompost og bland inn i jorda, gjerne i et hull på 70-80 cm i diameter og 50 cm dypt hull hvor du blander inn en sekk med kugjødsel
Ser poenget ditt, men vil helst unngå for mye næring. Ikke liker rygg en det lenger, og det er en del turgåere i området...
Et lite tips, husk drenering å insekter og annet vilt kan etter min erfaring ta seg et jafs av planten. Jeg brukte tomatnæring men den er vell kanskje ikke langtidsvirkende.
Hvilken type skog er det? Granskog er f.eks. veldig næringsfattig, mens løvskog kan være rikere.
Dette er primært granskog. Det er OK med jordsmonn der (gammel myr/avleiring fra bekk), men ikke mye næring.

Et annet problem er at det fort blir kamp om næringen jeg tilfører. Har vurdert å sette de i en nedgravd plastbøtte med hull i bunn, da skal de kunne finne vann uten at naboplanter stjeler næringen. Eller?
Å bære en sekk plantejord i en "tursekk" vil gi mye bedre avkastning enn å prøve å forbedre eksisterende granskogjord.
Jeg nekter å tro det. Vi dyrker jo i helt inert substrat med flytende næring, det burde være lettere å fikse middelmådig jord? Noen må bare fikse dette, slik kan vi ikke ha det

Men ja, ku-kompost er vel en bedre løsning. Er faktisk noe som minner om jord der.
Cannabis er vokser som ugress og klarer seg helt greit i ganske dårlig jord. Men yield forskjellen på "helt greit" og "optimalt" er ganske stor.. Å forbedre granskogjord tar gjerne et parr tre år før resultatet blir bra. Det viktigste du gjør da er å kalke godt for å justere ph nivået. Kugjødsel er forresten veldig sterk næring og bør ligge i beddet en mnd eller to før du i det heletatt planter noe i det.

Nå tenker jeg høyt; kjør på å prøv å forbedre jordsmonnet og lag deg et stort bedd du har en 3 års plan om å perfeksjonere. I tillegg heller du en sekk plantejord i det nord/øst liggende hjørnet av beddet hvor du garantert får et parr tre fine planter på slutten av sesongen.

Dette blir spennende å følge med på.

Lykke til!
Dette er som sagt bedre enn granskog-jord, men ikke optimalt nei. Kalk var et godt forslag (om ikke komposten har nok), skal se litt på det. Lager ikke bed, bare små spotter for enkeltplanter. Høy stealth-faktor er pri 1.
Kan du ikke grave ned noen potter? Det kan jo feks bare være en søppelpose. Da vil du ha litt bedre kontroll. Kanskje med noen små hull sl får drenering? Evt bare bruke sånne som er beregnet for det, husker ikke hva det heter, men er ganske sikker på at det finnes
Er det ikke ganske vanlig å bare grave ned en vanlig potte også? Det begrenser jo rotveksten en del, men da får du ganske god kontroll om det skjer noe.
Ppp
Hvilke frø bruker du? Har hørt om Norden seedes, men har alltid følt at de har vært litt shady så vet ikke om de kan anbefales.
P
Faen, nå fikk jeg lyst å skaffe noen frø bare for kosens skyld, da får jeg en god grunn åltivskom til å komme meg ut i nsrjren åå
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg bare blandet vanlig næring og coir, etter å ha gravd et hull. De som rakk å slå røtter før tungt regn i Norge greide seg fint. Kumøkk + coir + den vanlige næringen man bruker. Så sådde jeg autoflowers, to for hvert hull. Så aldri slutten av prosjektet men mange greide seg og ble ca 1 m før jeg forsvant fra den kommunen pga andre forhold.
@FuckLAR : Tenkte å bruke 10l bøtter med hull i bunn. Da får den drenering og tilgang på vann uten å måtte dele på næringen. Bruker en egen auto-strain basert på Erdpurt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gratulerer med dagen som var folkens. Tradisjonen tro la jeg noen frø i vann i går for utendørs prosjektet.

Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
@FuckLAR : Tenkte å bruke 10l bøtter med hull i bunn. Da får den drenering og tilgang på vann uten å måtte dele på næringen. Bruker en egen auto-strain basert på Erdpurt.
Vis hele sitatet...
Hull i bunn av bøtta gir maur mulighet til å kose seg.Bøtta mi ble mindre og mindre jord i,kansje ikke så rart når 10000000 maur koste seg under der.
Sitat av above Vis innlegg
Hull i bunn av bøtta gir maur mulighet til å kose seg.Bøtta mi ble mindre og mindre jord i,kansje ikke så rart når 10000000 maur koste seg under der.
Vis hele sitatet...
Man bruker ofte grus i bunnen av potta for dreneringens del. Det kan være lurt å legge en gjennomgroingsduk mellom grusen og jorda for at det ikke skal blande seg.
Hull i bunnen er helt essensielt for dreneringens del. En tett potte vil gi stående vann i potta med rotråte som garantert resultat.
Er nok litt for vått for maur der, men takk for advarselen.