Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 603
Jeg opplevde å få svart skjerm på PC'en forleden. Den var innstillt slik at skjermen slo seg av etter 10 minutter. Da dette skjedde, kom ikke skjermbildet tilbake. Jeg kunne se at det ikke var noe galt med selve skjermen (trykte på knappene under, og logoen til produsenten kom opp).
Jeg kunne også se at PC'en fungerte, siden powerlampen lyste. Jeg holdt knappen inne i 10 sekunder, og den slo seg av. Dette gjentok jeg flere ganger uten at noe skjedde. Tok også strømkabelen ut uten at noe hjalp. I ren frustrasjon gikk jeg og la meg, men stod opp midt på natten for å prøve igjen. Og...vipps..der fungerte alt igjen som før uten noen komplikasjoner. Jeg lurer på hva dette kan ha vært for noe. Er det feil med PC'en? Er det feil med Windows? Jeg har i alle fall deaktivert valget for at skjemen skal slå seg av. Dette tør jeg ikke bruke lenger.. Noen forslag der ute?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
kan være grafikk driver som ikke funker, prøvd å oppdatere grafikk driver.
Man kan prøve å starte grafikk driver på nytt CTRL + Shift+B
Men ikke sikkert det funker.

Jeg ambefaler å sjekke grafikk driver. Har du nnetop oppdatert den kan det være årsaken.
Er den gammel kan det også være problem at det er feil i den versjonen du har. men har alt funka før så tviler jeg på at det er problemet.


Fikk du svart skjerm men kursøren vises anbefaler jeg CTRL+Shift+ESC for å få opp oppgavebehandling.
velg Windows Utforsker / Explorer.exe trykk start på nytt hvis du er på Windows 11.
La PC stå, vent, det kan hende PC hard hengt seg opp, så la den stå. hvis det har gått mange minutter eller 30 min gi opp.


Problemet kan være noe annet galt med Windows.

Sjekk om Windows er skadet:
Nesten samme hva problemene gjelder er det lurt å gjøre disse.

Søk etter cmd
åpne som administrator.
lim inn trykk enter

sfc /scannow

du kan også prøve:

sfc /scannow then dism /online /cleanup-image /restorehealth


Er skjermen svart uten kursør, skjer det når du slår på pc, kan problemet være maskinvare,
kan være noe galt med grafikk kort, hovedkort.

har du opplevd andre problemer?
Sist endret av mtbboy1993; 9. februar 2024 kl. 10:04.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei! Skjerm går fremdeles i svart etter hvilemodus (ca. hver 3. gang når jeg gjør det manuelt ved ALt+F4) uten markør. Prøver CTRL+Shift+B, men dette funker ikke. En nødløsning er å tvinge avslutning med powerknapp, dra ut strømkabel, holde powerknapp inne i 10 sek. sette strømkabel tilbake og starte opp. Nyeste skjermdriver fra Intel er lastet inn, men det spesielle her, er at Intel sender nye skjermdrivere ca. hver uke. Skjermdriveren som ligger inne som standard for Windows 11 er fra år 2021, så er nok foreldet. Når skjermdriveren fra Intel installeres, sender Microsoft den gamle driveren fra -21 tilbake via Windows Update. Den installeres automatisk, og må rulles tilbake til den forrige Inteldriveren. Altså blir dette en evig suppe. CMD-kommado - sfc/scannow er kjørt og samtlige DISM kommandoer. Når jeg går til "hendelsesliste", ser jeg under kritiske meldinger når PC'en er tvangsavsluttet, samt tidspunkt. Under feltene feil, advarseler, informasjon og overvåkning vises det ingen meldinger på det samme tidspunket. Windows er installert på nytt og BIOS er oppdatert, altså er det noe som kan tilsi at problemet ikke ligger i Windows. Kan det være fysisk feil med skjermkortet fra maskinprodusenten Acer? Har vært i kontakt med Microsoft kundestøtte, Datahjelperne og lokalt datafirma, men disse finner ingen feil. Det er ingen andre feil på PC'en, den fungerer utmerket. Syntes derfor det er dumt å kjøpe inn ny for et lite filleproblem. Har deaktivert alt under strømstyring, men prøver som nevnt av og til å gå manuelt i hvilemodus med jevne mellomrom for å se om problemet er der fortsatt. Det er det altså. Er takknemlig for flere forslag.
QUOTE=mtbboy1993;3877298]kan være grafikk driver som ikke funker, prøvd å oppdatere grafikk driver.
Man kan prøve å starte grafikk driver på nytt CTRL + Shift+B
Men ikke sikkert det funker.

Jeg ambefaler å sjekke grafikk driver. Har du nnetop oppdatert den kan det være årsaken.
Er den gammel kan det også være problem at det er feil i den versjonen du har. men har alt funka før så tviler jeg på at det er problemet.


Fikk du svart skjerm men kursøren vises anbefaler jeg CTRL+Shift+ESC for å få opp oppgavebehandling.
velg Windows Utforsker / Explorer.exe trykk start på nytt hvis du er på Windows 11.
La PC stå, vent, det kan hende PC hard hengt seg opp, så la den stå. hvis det har gått mange minutter eller 30 min gi opp.


Problemet kan være noe annet galt med Windows.

Sjekk om Windows er skadet:
Nesten samme hva problemene gjelder er det lurt å gjøre disse.

Søk etter cmd
åpne som administrator.
lim inn trykk enter

sfc /scannow

du kan også prøve:

sfc /scannow then dism /online /cleanup-image /restorehealth


Er skjermen svart uten kursør, skjer det når du slår på pc, kan problemet være maskinvare,
kan være noe galt med grafikk kort, hovedkort.

har du opplevd andre problemer?[/quote]

[Hei! Skjerm går fremdeles i svart etter hvilemodus (ca. hver 3. gang når jeg gjør det manuelt ved ALt+F4) uten markør. Prøver CTRL+Shift+B, men dette funker ikke. En nødløsning er å tvinge avslutning med powerknapp, dra ut strømkabel, holde powerknapp inne i 10 sek. sette strømkabel tilbake og starte opp. Nyeste skjermdriver fra Intel er lastet inn, men det spesielle her, er at Intel sender nye skjermdrivere ca. hver uke. Skjermdriveren som ligger inne som standard for Windows 11 er fra år 2021, så er nok foreldet. Når skjermdriveren fra Intel installeres, sender Microsoft den gamle driveren fra -21 tilbake via Windows Update. Den installeres automatisk, og må rulles tilbake til den forrige Inteldriveren. Altså blir dette en evig suppe. CMD-kommado - sfc/scannow er kjørt og samtlige DISM kommandoer. Når jeg går til "hendelsesliste", ser jeg under kritiske meldinger når PC'en er tvangsavsluttet, samt tidspunkt. Under feltene feil, advarseler, informasjon og overvåkning vises det ingen meldinger på det samme tidspunket. Windows er installert på nytt og BIOS er oppdatert, altså er det noe som kan tilsi at problemet ikke ligger i Windows. Kan det være fysisk feil med skjermkortet fra maskinprodusenten Acer? Har vært i kontakt med Microsoft kundestøtte, Datahjelperne og lokalt datafirma, men disse finner ingen feil. Det er ingen andre feil på PC'en, den fungerer utmerket. Syntes derfor det er dumt å kjøpe inn ny for et lite filleproblem. Har deaktivert alt under strømstyring, men prøver som nevnt av og til å gå manuelt i hvilemodus med jevne mellomrom for å se om problemet er der fortsatt. Det er det altså. Er takknemlig for flere forslag.
Sist endret av StorMage; 22. februar 2024 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.