Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Spilte kriminalisering en betydelig rolle i din rus-utløste psykose?
Ja 9 60,00%
Nei 6 40,00%
Stemmegivere: 15. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  5 714
Jeg leser om hva en opplever under en psykose. Paranoia, angst, forfølgelse er de kjennetegn som jeg stusser litt på. At en kan oppleve dette selv om det man bruker ikke trenger å være straffbart er jeg ikke i tvil om. Men jeg kan heller ikke tenke meg at kriminalisering ikke har noen betydelig effekt, og kanskje for noen spiller en helt klar rolle i ens rusutløste psykose.

Hva mener dere som har opplevd dette?
Anonym bruker
"Hoppende Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke psykose, men bare det at det er ulovlig gjør at jeg noen ganger ikke koser meg med en joint. Sitter i ryggmargen at det er ulovlig, dessverre.

Aldri opplevd rusutløst psykose men hadde et øyeblikk på sopp hvor kriminaliseringen gjorde det veldig ubehagelig, selv om vi var 50km unna folk langt oppå fjellet.

I land hvor det er lovlig har jeg ikke den reaksjonen.
Jeg har hatt rusutløst psykose en gang, og da var det paranoide vrangforestillinger om at snuten skulle komme og ta meg. Ble kjørt bort fra stedet jeg var av en venn, og på veien var alle bilene politibiler.


Så vil påstå at om kriminalsering ikke er en utløsende årsak, så setter det i alle fall et preg på psykosen, da å bli tatt av snuten gjerne er noe man går og tenker litt på.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei, jeg har aldri vært redd for å bli tatt av politiet for å røyke. Har røyka utallige spliffs i politiparken foran Oslo politistasjon, i demonstrasjoner foran politiet osv og alltid hatt det helt chill med å røyke.

Mine rusutløste psykoser kom av at jeg hadde røyka daglig i veldig mange år. Det satt preg på hjernen. Jeg innså ikke problemet. I begynnelsen var det små ting som at jeg hørte stemmer og misoppfattet ting rundt meg til å bli noe veldig åndelig. Dumt at jeg ikke tok det som farevarsel og fortsatte å røyke lite strrssfri som før, for etterhvert utvikla psykosene seg til å handle om folk som skulle ta meg. Illuminati, mafiaen, naboene, aliens, vennene, omtrent alle andre i verden men utenom politiet. Så at det er ulovlig har aldri vært en faktor for meg sånn sett, men så vet man at THC nivået i cannabis i Norge har fordoblet seg så det tenker jeg muligens kan være en faktor i tillegg til daglig forbruk over mange år.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dumt at jeg ikke tok det som farevarsel og fortsatte å røyke lite strrssfri som før,
Vis hele sitatet...
*like stressfri som før skulle det stå
Spennende tråd!

Ett fellestrekk for alle psykosene jeg har vært vitne til er at rus + frykt ser ut til å være den utløsende faktoren. Enten på grunn av at de blir utsatt for gaslighting/mindfucking eller på grunn av frykt for politiet.

Når jeg opplevde min egen rusutløste psykose så utviklet den seg fra en frykt for politiet i periode med svært høy stressfaktor.