Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 830
En venn av meg var uheldig og ble møtt av de blå svina tidligere i år på grunn av hasj det viste seg at han hadde under 0,5 men over 0,2 han fikk bot som han må betale, og nå for et par dager fikk han en ny melding som sier at de vurdere om å tilbakekalle retten hans til å kjøre bil pga han ikke oppfyller krav fordi han røyker 4-5 ganger i uka, nå skal det sies at han har en utlandsk førerkort (EU).

det sier at han kan komme med uttalelse og om han vil avlegge pissings. Han er avhening å bil på grunn av han er sjåfør. Hva anbefaler dere at han skal gjøre i denne situasjonen all råd mottas med takk
Hvordan vet de hvor mye han røyker i uka lol
I uttalelsen burde vedkommende få frem at røykingen var ett engangs tilfelle. Det er viktig å få frem. Jeg også lurer på hvordan de vet at han røyker 4 - 5 ganger i uka? Er dette noe han har fortalt dem selv så kommer de nok til å vurdere han som ikke edruelig nok til å ha lappe. Kjenner ett par stk som har mista lappen pga de innrømmet at de røyket en skjelden gang i blant..
Dumt om han har innrømt å røyke hasj mange ganger i uka. Da ryker nok lappen med mindre han beviser sin edruelighet gjennom pisseprøver over tid. Vil han beholde lappen bør han tilby seg å levere urinprøver (og holde seg clean, for da får han bare den ene sjansen).

For en liten stund tilbake skrev jeg litt om reglene og hva høyesterett regner som "edruelig" og ikke i forhold til førerkort og hasjbruk i denne tråden
https://freak.no/forum/showthread.php?t=328324

I 2021 var hvertfall konklusjonen at bruk inntil tre ganger i måneden ikke var nok til å beslaglegge førerkort.

Samme år ba politikerne regjeringen om å gjennomgå praksisen rundt tap av førerkort pga mange saker hvor det ikke var sammenheng mellom personens rusbruk og bilkjøring, men såvidt jeg kjenner til er det ingen nye føringer på dette så jeg tar utgangspunkt i at det fortsatt er tre ganger per måned som er det politiet forholder seg til.