Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  439 65369
Dette er jo likt videoer fra Usa der politiet går amok. Bare at dette skjedde i Norge. En politimann går berserk og slenger en full ung mann i bakken selv om fyren står rolig med hendene i lomma.

Straks politimannen har lagt ned fyren starter en serie slag mot hode og kropp. 16 slag med knyttet neve pluss slag med batang og kneet presset mot halsen til den unge mannen.

Kameraten forsøker roe ned politimannen og få vekk kneet fra halsen til kompisen og blir selv slått med batangen.

Ungdommene blir tatt i arrest for "vold mot tjenestemenn" og også nektet advokat. Siktelsen mot ungdommene står fortsatt og politimannen og hans partner er ikke dømt, trass i at de også har avgitt falsk forklaring og falsk anmeldelse av ofrene.

Er jo et under at ikke politiet tok livet av fyren. Solid kar som fortsatt lever.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tro...e-meg/79105827

https://www.dagbladet.no/video/16NyPnxP
Sist endret av _abc_; 26. april 2023 kl. 20:32.
Helt skandaløst, og bare flaks at det ble dokumentert på video.

Spesialenheten konstaterer at forklaringen til politibetjenten og hans kvinnelige kollega åpenbart ikke er riktig ut fra videobevisene.
Vis hele sitatet...
Shocker. Lojaliteten deres er først og fremst til hverandre. De er kun på borgernes siden så lenge det ikke kommer i konflikt med deres egne interesser. De har en dypt forankret gjengmentalitet, som dessverre gjør at slike voldelige tyranner som han her ikke blir tatt med mindre det foreligger uomtvistelig bevis. Nå er det på høy tid at denne gjengen begynner å bruke bodycams.
Helt sykt hvor rævva han er å slå, snutfaen. Seksten slag og så batong og bare noen skrubbsår.
Nummer 1: Du selv er ikke den som skal gjøre en vurdering av om du er «for full» eller ikke. Jeg har hørt veldig mange drita fulle folk som snøvler til dørvakta og sier «slipp meg inn, jeg har kun drukket èn øl!» Dersom vakta ikke vil slippe deg inn, så kommer du ikke inn. Dersom vakta ber deg gå, så skal du gå. Det er faktisk ingen rett til å få besøke et utested samme hvor edru du måtte føle deg.

Nummer 2: Han hadde hendene i lomma. Politiet aner ikke om han kan trekke opp en kniv eller noe annet farlig, og dersom han kommer gående raskt og bestemt bort (særlig tatt i betrakting av at dørvakten allerede snakker med politiet) så kan man anta at politiet aner uro og velger å legge han i bakken (dog på en ganske brutal måte skal sies).

Nummer 3: Maktbruken fra politiet ser unødvendig drøy ut, men jeg tviler på at politiet bare kaster noen i bakken fullstendig uten grunn. Vi hører jo ikke et ord av hva som blir sagt i videoen (annet enn hva som er gjengitt og som kan være feil).

Nummer 4: At spesialenheten tar ut tiltale mot en politibetjent skjer ikke hver dag, så det er nok en god grunn for den avgjørelsen. Spesialenheten har nok en del mer info om denne saken enn det freak-forum har.
Jeg har ikke godt av å se ting som dette, for det finnes få ting som provoserer meg mer enn maktmisbruket til politiet. Håper denne jævla løken kjører i en fjellvegg og blir invalid, helst sammen med kollegaene som beskyttet han.

Takk gud dette havnet på film, det beviser bare nødvendigheten av bodycams, og de burde være aktivert hele tiden. Politiet oppfører seg som gjenger. Mafia!
Sitat av David01 Vis innlegg
Nummer 1: Du selv er ikke den som skal gjøre en vurdering av om du er «for full» eller ikke. Jeg har hørt veldig mange drita fulle folk som snøvler til dørvakta og sier «slipp meg inn, jeg har kun drukket èn øl!» Dersom vakta ikke vil slippe deg inn, så kommer du ikke inn. Dersom vakta ber deg gå, så skal du gå. Det er faktisk ingen rett til å få besøke et utested samme hvor edru du måtte føle deg.

Nummer 2: Han hadde hendene i lomma. Politiet aner ikke om han kan trekke opp en kniv eller noe annet farlig, og dersom han kommer gående raskt og bestemt bort (særlig tatt i betrakting av at dørvakten allerede snakker med politiet) så kan man anta at politiet aner uro og velger å legge han i bakken (dog på en ganske brutal måte skal sies).

Nummer 3: Maktbruken fra politiet ser unødvendig drøy ut, men jeg tviler på at politiet bare kaster noen i bakken fullstendig uten grunn. Vi hører jo ikke et ord av hva som blir sagt i videoen (annet enn hva som er gjengitt og som kan være feil).

Nummer 4: At spesialenheten tar ut tiltale mot en politibetjent skjer ikke hver dag, så det er nok en god grunn for den avgjørelsen. Spesialenheten har nok en del mer info om denne saken enn det freak-forum har.
Vis hele sitatet...
Nå har de tatt ut tiltale, og det er sterke videobevis som går langt i å indikere at dette dreier seg om grov, uprovosert vold begått av en offentlig tjenestemann, så jeg ser virkelig ingen grunn til å spare på reaksjonene her. Du har rett i at vi ikke vet alt, men vi vet nok til at sterke reaksjoner er helt på sin plass.

At du automatisk tviler på at en politimann kan finne på å kaste noen i bakken uten grunn, forteller meg at du enten er biased, eller bare ganske naiv. En politimann er i bunn og grunn bare en mann, og hvis historien er noen indikasjon, så er det ingenting som tilsier at man bør ta som utgangspunkt at politiet, eller andre makthavere for den saks skyld, er i besittelse av bedre impulskontroll og høyere moralske standarder enn du finner blant folk flest.

Fyren går for øvrig ikke raskt og bestemt mot politiet. Han går rolig bakover, eller å ha stått ved siden av dem en stund. Ser ikke poenget med å konstruere et fiktivt hendelsesforløp her.
Sist endret av mentalmelt; 26. april 2023 kl. 21:17.
Sitat av David01 Vis innlegg
Nummer 1: Du selv er ikke den som skal gjøre en vurdering av om du er «for full» eller ikke. Jeg har hørt veldig mange drita fulle folk som snøvler til dørvakta og sier «slipp meg inn, jeg har kun drukket èn øl!» Dersom vakta ikke vil slippe deg inn, så kommer du ikke inn. Dersom vakta ber deg gå, så skal du gå. Det er faktisk ingen rett til å få besøke et utested samme hvor edru du måtte føle deg.

Nummer 2: Han hadde hendene i lomma. Politiet aner ikke om han kan trekke opp en kniv eller noe annet farlig, og dersom han kommer gående raskt og bestemt bort (særlig tatt i betrakting av at dørvakten allerede snakker med politiet) så kan man anta at politiet aner uro og velger å legge han i bakken (dog på en ganske brutal måte skal sies).

Nummer 3: Maktbruken fra politiet ser unødvendig drøy ut, men jeg tviler på at politiet bare kaster noen i bakken fullstendig uten grunn. Vi hører jo ikke et ord av hva som blir sagt i videoen (annet enn hva som er gjengitt og som kan være feil).

Nummer 4: At spesialenheten tar ut tiltale mot en politibetjent skjer ikke hver dag, så det er nok en god grunn for den avgjørelsen. Spesialenheten har nok en del mer info om denne saken enn det freak-forum har.
Vis hele sitatet...
Gjør det vondt å være så godtroende og naiv?
Verdens mest kriminelle organisasjon på sitt beste det der.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nå har de tatt ut tiltale, og det er sterke videobevis som går langt i å indikere at dette dreier seg om grov, uprovosert vold begått av en offentlig tjenestemann, så jeg ser virkelig ingen grunn til å spare på reaksjonene her. Du har rett i at vi ikke vet alt, men vi vet nok til at sterke reaksjoner er helt på sin plass.

At du automatisk tviler på at en politimann kan finne på å kaste noen i bakken uten grunn, forteller meg at du enten er biased, eller bare ganske naiv. En politimann er i bunn og grunn bare en mann, og hvis historien er noen indikasjon, så er det ingenting som tilsier at man bør ta som utgangspunkt at politiet, eller andre makthavere for den saks skyld, er i besittelse av bedre impulskontroll og høyere moralske standarder enn du finner blant folk flest.

Fyren går for øvrig ikke raskt og bestemt mot politiet. Han går rolig bakover, eller å ha stått ved siden av dem en stund. Ser ikke poenget med å konstruere et fiktivt hendelsesforløp her.
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg kun hatt gode opplevelser der politiet har behandlet meg med respekt og faktisk hjulpet meg i flere situasjoner. Så en lett blanding av erfaringer og naivitet skal jeg være enig med deg i.

At maktbruken er unødvendig drøy er vi alle enige om, og jeg tror ikke dette er en betjent som bør fortsette i tjeneste (eller fortsette i politiet for den saks skyld).

Men essensen i det jeg skriver er også å være djevelens advokat. Det er mye i denne saken vi ikke kjenner til. Og media har gjerne en vinkling som vil slå ut skjevt, uavhengig i hvilken part sin favør det måtte være.

Men spesialenheten har tatt ut tiltale, det er en god og grundig gjennomtenkt beslutning.

Dette er dessuten noe som er veldig ødeleggende for den tilliten politiet bør bygge seg opp i samfunnet.
Sitat av David01 Vis innlegg
Nummer 1: Du selv er ikke den som skal gjøre en vurdering av om du er «for full» eller ikke. Jeg har hørt veldig mange drita fulle folk som snøvler til dørvakta og sier «slipp meg inn, jeg har kun drukket èn øl!» Dersom vakta ikke vil slippe deg inn, så kommer du ikke inn. Dersom vakta ber deg gå, så skal du gå. Det er faktisk ingen rett til å få besøke et utested samme hvor edru du måtte føle deg.

Nummer 2: Han hadde hendene i lomma. Politiet aner ikke om han kan trekke opp en kniv eller noe annet farlig, og dersom han kommer gående raskt og bestemt bort (særlig tatt i betrakting av at dørvakten allerede snakker med politiet) så kan man anta at politiet aner uro og velger å legge han i bakken (dog på en ganske brutal måte skal sies).

Nummer 3: Maktbruken fra politiet ser unødvendig drøy ut, men jeg tviler på at politiet bare kaster noen i bakken fullstendig uten grunn. Vi hører jo ikke et ord av hva som blir sagt i videoen (annet enn hva som er gjengitt og som kan være feil).

Nummer 4: At spesialenheten tar ut tiltale mot en politibetjent skjer ikke hver dag, så det er nok en god grunn for den avgjørelsen. Spesialenheten har nok en del mer info om denne saken enn det freak-forum har.
Vis hele sitatet...

Spotta sivilsnuten.


Stygg sak ja. Alle burde filme alle interaksjoner med politi. De jobber ikke for deg og meg.
Nå er jeg spent på å se hvordan gutteklubben Grei klarer å henlegge denne saken.
Hadde nok vært best for alle om politiet kunne begynne å bruke kroppskamera.
Sitat av David01 Vis innlegg
Personlig har jeg kun hatt gode opplevelser der politiet har behandlet meg med respekt og faktisk hjulpet meg i flere situasjoner. Så en lett blanding av erfaringer og naivitet skal jeg være enig med deg i.
Vis hele sitatet...
Jeg har også hatt noen slike opplevelser, men så har jeg erfaringer som er stikk motsatt også. Hvordan man blir møtt av politiet kommer i stor grad an på hvordan de velger å kategorisere deg i øyeblikket. Hvor stressa og redde de er, hva slags dag de har hatt osv. Hvis du er heldig, så blir du sett på som en borger med rettigheter, men det skal ikke så alt for mye til før den statusen endrer seg.

Sitat av David01 Vis innlegg
Men essensen i det jeg skriver er også å være djevelens advokat. Det er mye i denne saken vi ikke kjenner til. Og media har gjerne en vinkling som vil slå ut skjevt, uavhengig i hvilken part sin favør det måtte være.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er jeg helt for. Spiller ofte djevelens advokat selv, og har mang en gang sett meg nødt til å påpeke at politiet gjør mye bra, når jeg synes politihatet går litt til hodet på folk.

Sitat av David01 Vis innlegg
Dette er dessuten noe som er veldig ødeleggende for den tilliten politiet bør bygge seg opp i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt tragisk, men også veldig bra at det kommer ut, når det først er noe som skjer. Og vi vet godt at det skjer, i langt større omfang enn det som dekkes av media. Heldigvis har det vært en del fokus på maktmisbruk fra politiet i media i det siste.
Sist endret av mentalmelt; 26. april 2023 kl. 21:54.
Er nok mye i etaten som ikke tåler dagens lys.

Hva skjedde feks egentlig da politiet skjøt og drepte han fyren i gravemaskin? Hytta var jo perforert av kulehull.
narcissistic rage.

- Jeg forstår ikke hvorfor politiet gikk til angrep.

fordi han tilfeldigvis utfordret politimannens overlegne selvbilde med en kommentar eller ett spørsmål.
fordi svært få deler politimannens sykelige behov for heder og annerkjennelse, er det ett mysterium hva det faktisk kan ha vært.

- Hadde ikke overvåkingsvideoene vært der, ville ingen trodd på meg.

ganske typisk konklusjon av alle som blir utsatt for denslags.
vanlig at folk som er i forhold med disse type mennesker begynner å ta opp samtaler osv.

my 10 cents.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er nok mye i etaten som ikke tåler dagens lys.

Hva skjedde feks egentlig da politiet skjøt og drepte han fyren i gravemaskin? Hytta var jo perforert av kulehull.
Vis hele sitatet...
At politibilen med politimannen inni var veltet og most av den samme maskinen er det vel ikke verdt å nevne for da høres det plutselig ikke så ille ut?

Esso på Kongsberg natt til søndag er zoologisk hage. Stakkars de som må jobbe på sånne steder.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Smekk på fingeren og foretaksstraff
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Verdens mest kriminelle organisasjon på sitt beste det der.
Vis hele sitatet...
Tja. Mer kriminelle enn Los Zetas? Ndrangheta?

Det er selvsagt helt på sin plass at politibetjenter får en tydelig reaksjon når de handler slik som dette, men vi trenger jo ikke miste gangsynet helt. =)
Sånne jævler som det der burde aldri fått slippe inn på politiskolen engang. Forkastelig oppførsel, håper han får en fengselsstraff så vi får han bort ifra samfunnet, tyr man til så grov vold trenger man behandling.
Sitat av Dough Vis innlegg
Esso på Kongsberg natt til søndag er zoologisk hage. Stakkars de som må jobbe på sånne steder.
Vis hele sitatet...
Som utflytter så kjenner jeg igjen den beskrivelsen ja

At politiet legger noen i bakken er jo ikke uvanlig. Men det er jo slagene etterpå, batongen, videoen snakker jo for seg selv, han har jo mistet det helt.

Så absolutt noe politiet vil være tjent med å bli kvitt.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Sånne jævler som det der burde aldri fått slippe inn på politiskolen engang. Forkastelig oppførsel, håper han får en fengselsstraff så vi får han bort ifra samfunnet, tyr man til så grov vold trenger man behandling.
Vis hele sitatet...
Hva slags screeningprosess tenker du de har på politiskolen? En spåkone?

Det er ikke til å unngå at slike ting skjer fra tid til annen, all den tid vi har med mennesker å gjøre. Desto viktigere at det at slik tjenesteforsømmelse blir slått ned på når det først oppstår.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Tja. Mer kriminelle enn Los Zetas? Ndrangheta?

Det er selvsagt helt på sin plass at politibetjenter får en tydelig reaksjon når de handler slik som dette, men vi trenger jo ikke miste gangsynet helt. =)
Vis hele sitatet...
"Miste gangsynet helt", hva mener du med dette egentlig? Dette er snakk om gjengen vi har gitt ansvaret for voldsmonopolet i samfunnet vårt, og de banker dritten ut av en fyr uprovosert. Dette er heller ikke første gangen i nyere tid.

Jeg må være ærlig å si at jeg begynner helt å miste tiltro til poltiet, og det skulle ikke overraske meg om enda flere går samme veien nå. Politimannen som er den aktive part her lyver så det renner av han, og kollegaen slenger seg på. Men nå er det viktig at vi alle har tiltro til politiet som etat..

Nei, faen heller. Legg ned, og start hele dritten på nytt. Etaten er så åpenbart gjennomsyra med dårlige epler, og dette vil bare bli verre.
BRAND ∞ STRONG
Offisielt heter det seg Tonny Askevold døde, ikke at han ble drept av en politimann med 0,89 promille som holdt
kveletak på han i 20–25 minutter, og selv om politimannen ble siktet for forsettlig drap ble han frifunnet i to instanser.
Sitat av Mirriran Vis innlegg
"Miste gangsynet helt", hva mener du med dette egentlig? Dette er snakk om gjengen vi har gitt ansvaret for voldsmonopolet i samfunnet vårt, og de banker dritten ut av en fyr uprovosert. Dette er heller ikke første gangen i nyere tid.

Jeg må være ærlig å si at jeg begynner helt å miste tiltro til poltiet, og det skulle ikke overraske meg om enda flere går samme veien nå. Politimannen som er den aktive part her lyver så det renner av han, og kollegaen slenger seg på. Men nå er det viktig at vi alle har tiltro til politiet som etat..

Nei, faen heller. Legg ned, og start hele dritten på nytt. Etaten er så åpenbart gjennomsyra med dårlige epler, og dette vil bare bli verre.
Vis hele sitatet...
Jeg mener man har mistet gangsynet når man kaller norsk politi for "verdens mest kriminelle organisasjon". Du trenger bare å se på de to eksemplene jeg nevnte, så havner det norske politiet i verste fall på bronseplass.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
"- Min klient er skuffet og har det tungt etter at han ble kjent med tiltalen, sier politibetjentens advokat Gry Schrøder Berger"

Etter at han ble kjent med tiltalen, ja. Etter han innså at faenskapet ble fanget på film.
Det er jo lite som tyder på at det er noe anger når de i tillegg har levert inn falske rapporter om hendelsen.

Jeg stemmer også for bodycam, så kanskje de klarer å respektere mennesker på samme måte som de fleste andre gjør.
Sitat av Skinny Vis innlegg
"- Min klient er skuffet og har det tungt etter at han ble kjent med tiltalen, sier politibetjentens advokat Gry Schrøder Berger"

Etter at han ble kjent med tiltalen, ja. Etter han innså at faenskapet ble fanget på film.
Det er jo lite som tyder på at det er noe anger når de i tillegg har levert inn falske rapporter om hendelsen.

Jeg stemmer også for bodycam, så kanskje de klarer å respektere mennesker på samme måte som de fleste andre gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at mennesker er mennesker uansett hvor du bor i verden og ingenting tilsier att Norskt politi er noe bedre enn Amerikansk politi, og problemene de har der med politi og skyting vil også komme hit om vi lar gærninger som tilfellet i videoen være bevæpnet på jobb. Jeg mener dette temaet er veldig aktuelt da det er en skummel tanke. Bodycam er dog et bra tiltak vi burde ta til oss fra dem.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Hva slags screeningprosess tenker du de har på politiskolen? En spåkone?

Det er ikke til å unngå at slike ting skjer fra tid til annen, all den tid vi har med mennesker å gjøre. Desto viktigere at det at slik tjenesteforsømmelse blir slått ned på når det først oppstår.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan fint unngås. Sinne er et valg, dyr klarer ikke å kontrollere følelsene sine, det kan mennesker helt fint.

Helt enig at man kan gjøre en glipp i jobben sin, men dette er ikke en glipp, dette er barbarisme.

Har sagt det lenge, men politiet burde få inn tester og øvelser som er mer designet for å holde folk stressa og slitne lenge, klarer man å holde maska når man ikke har spist på 3 dager og sovet på 24+ timer uten å miste kontrollen over egne følelser, da fortjener du dette ansvaret.

Ekstremt? Kanskje, men det er også en ekstrem jobb.
Det finnes åpenbart elementer av ukultur i det norske politiet, og det har det selvfølgelig alltid gjort. Derfor er det fint at hendelser som dette får den oppmerksomheten det har krav på. Det er ikke godt nok at politiet kommer med "korreksjoner" i etterkant fordi noen tilfeldigvis har fanget deres overgrep på film (som da de drepte en skadet mann i veibanen i januar), fullstendig transparens i hvordan politiet håndterer slike saker er et innlysende minstekrav. "Korpsånd" er ikke et akseptabelt konsept for en institusjon med voldsmonopol.
Sist endret av exocytose; 27. april 2023 kl. 02:47.
Helt idiotisk. Håper det blir streng straff og klekkelig oppreisning.

Er 21 år for mye å be om?

Bodycam vil jeg se på norsk politi fremover ja.
Sist endret av Penisskaft; 27. april 2023 kl. 07:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Jo, det kan fint unngås. Sinne er et valg, dyr klarer ikke å kontrollere følelsene sine, det kan mennesker helt fint.

Helt enig at man kan gjøre en glipp i jobben sin, men dette er ikke en glipp, dette er barbarisme.

Har sagt det lenge, men politiet burde få inn tester og øvelser som er mer designet for å holde folk stressa og slitne lenge, klarer man å holde maska når man ikke har spist på 3 dager og sovet på 24+ timer uten å miste kontrollen over egne følelser, da fortjener du dette ansvaret.

Ekstremt? Kanskje, men det er også en ekstrem jobb.
Vis hele sitatet...
Folk i helse og omsorg er myye mer utsatt for vold og melder det sjeldnere. Mange grunner til å ikke sammenlikne, men politiet i Norge har ikke en såjævlig ekstrem hverdag. Er det et slags ptsd på han snuten forsvar?

Hele poenget er at det skal stilles hardere krav til slikt enn til resten. Faen ta han og makker (selv om jeg som makker sikkert hadde løyet og) og bodycam nå!
Sitat av Dough Vis innlegg
At politibilen med politimannen inni var veltet og most av den samme maskinen er det vel ikke verdt å nevne for da høres det plutselig ikke så ille ut?

Esso på Kongsberg natt til søndag er zoologisk hage. Stakkars de som må jobbe på sånne steder.
Vis hele sitatet...

Tja det var en gravemaskin. Begge politifolkene var ute av den veltede politibilen. De hadde temmelig mange andre muligheter enn å sende 20 30 skudd i fyren i gravemaskinen. De kunne feks fjernet seg, trukket seg tilbake og ventet og observert. Eller de kunne tilkalt forsterkninger. Det var en føkkings gravemaskin, ikke en rallybil avdøde kjørte.

Selv om Esso kanskje er zoologisk hage som du sier, hvorfor klikker politiet? politifolk uten selvkontroll kan faktisk ikke være politifolk. Vi kan ikke ha det slik at du og andre faktisk tenker det er helt ok at ungdommene ble grisejula fordi det ofte er bråk på Esso'n.

Jeg forventer at disse politifolkene faktisk blir tiltalt og dømt og at vi tar grep før politiet dreper ennå flere, eller kvester de for livet.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Sånne jævler som det der burde aldri fått slippe inn på politiskolen engang. Forkastelig oppførsel, håper han får en fengselsstraff så vi får han bort ifra samfunnet, tyr man til så grov vold trenger man behandling.
Vis hele sitatet...
Ja ikke sant. Se videoen en gang til, og legg merke til at etter 16 slag fra politimannen i hode og kropp så gir politimannen han et to-hands svingslag med betangen. Det er jo fullstendig sinnsykt.

Sitat av Skinny Vis innlegg
"- Min klient er skuffet og har det tungt etter at han ble kjent med tiltalen, sier politibetjentens advokat Gry Schrøder Berger"
Vis hele sitatet...

Ja klart han har det tungt nå når han er kjent med video'n og han vet han levert falsk anmeldelse, og skrevet en rapport som beviselig er falsk.

Men at han er lei seg for at han ble fersket og at hans voldsutbrudd i uniformen nå er sett av halve Norge betyr jo ingenting. Den mannen må ut av etaten og han må få sin straff. Både for falsk anmeldelse og falsk rapport men også for volden. Han trenger en tur i fengsel slik at han får tenkt seg grundig om. Og landets borgere trenger at den politimannen blir fengslet slik at vi kan ha tillit til etaten i fremtiden. Også makkeren trenger en runde i fengsel. Vi kan ikke ha det slik at politiet beskytter hverandre selv når en av de begår kriminelle handlinger, her trenger vi at reaksjonen er kontant og strengest mulig. Både for oss vanlige borgere skyld slik at vi får igjen tilliten til etaten men også som korreksjon av uønsket adferd hos politiet.
Sist endret av _abc_; 27. april 2023 kl. 09:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke at jeg mener denne hendelsen er utløsende for at de burde ha bodycam forresten. Det burde de ha uansett..
Jeg håper denne saken sprer seg som ild i tørt gress, og at det setter i gang en samfunnsdebatt. Det er mye bra politi der ute, og jeg er overbevist om at flertallet av tjenestefolket er "skikkelige folk". Jeg mener alikavel at politiets møte med folk bør dokumenteres - slik at man ikke bare kan ta politiets ord for hva som har skjedd, men objektivt kan gå tilbake til saken og se video-opptak. Dette vil nok også endre atferden til en god del politifolk, da de i større grad må stå inne for sine handlinger. Politiet bør utstyres med såkalt bodycam.
Dette er ikke bare ett politi etat problem men det blir fort veldig voldelig når politiet går berserk. Store konsekvenser med andre etater for mennesker også når lovverk ikke gjelder for de som håndterer det og det er ofte en generell holdning som sprer seg over til befolkning som ikke godtar at de er ovenfor loven og "Krim ballen" ruller seg større og større.


https://www.nrk.no/osloogviken/mann-...var-1.15631587

Husker denne saken hvor maskingevær ble brukt mot en med kniv.

Virket som stort makt overtramp men ble helt stille etter noen dager.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
De som har tillit og business med norsk politi i politisk sosial eller økonomisk forstand vil aldri akseptere kritikk av politiet uansett grovhet, der er politikk og kulturkrig her også.

Vi er forbi bunnpunktet.
Vi er i kloakken

De skikkelige politifolkene hjalp å utføre overgrep og hjalp forsøke skjule også

Kurven er råtten
Sist endret av meaculpaUIO; 27. april 2023 kl. 12:48.
Søppel.
Har hatt både positive og negative opplevelser med politiet selv, så jeg vil ikke dra alle over en kam.

Det var en del folk i førstegangstjenesten som skulle bli MP og politi. Fellesnevneren var vel at alle var gjennomførte rasshøl.
Hadde tenkt til å skrive et lengre innlegg her, da jeg delvis ville forsvart norsk politi. Men da tenker jeg meg om et par ganger, og husket hva slags forum jeg hadde tenkt til å skrive på. No offense, men jeg tror den average freakeren har mindre tillit til politiet enn den average samfunnsborgeren i Norge.

men vi alle kan være enige om at basert på videoen (ene og alene) så tror jeg vi ikke har så mye til overs for den politibetjenten der. også kan vi være enige om at det skjedde mye rundt denne situasjonen kameraet ikke fanget opp.

Dagens giggle var når de intervjuet offeret, der han selv mener (åpenbart) at han ikke var for full for utestedet.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja det var en gravemaskin. Begge politifolkene var ute av den veltede politibilen. De hadde temmelig mange andre muligheter enn å sende 20 30 skudd i fyren i gravemaskinen. De kunne feks fjernet seg, trukket seg tilbake og ventet og observert. Eller de kunne tilkalt forsterkninger. Det var en føkkings gravemaskin, ikke en rallybil avdøde kjørte.
Vis hele sitatet...
Det er iallefall veldig lett å sitte bak tastaturet og synse om alt mulig rart.

Men vi kan jo alltids leke en lek. Du sitter i bilen din, mens jeg sitter i en hjullaster og prøver å drepe deg. Jeg er også psykisk syk. Du har en pistol tilgjengelig, men nåde deg om det blir alternativet ditt her, for da er jo ikke du noe bedre enn de du nettopp trashtalker. :')
Sist endret av Superspurv; 27. april 2023 kl. 15:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I Brugata i dag var det mange som helt åpenlyst viste misnøye med politiet, der de satt i bilen sin og observerte miljøet. De burde passe seg nå ass. Mange er sinte på dem og skulle ikke forundre meg om det blir mindre respekt/tillit eller om det vil bli mer aggressive episoder fra begge sider.

I Brugata i dag var det mange som helt åpenlyst viste misnøye med politiet, der de satt i bilen sin og observerte miljøet. De burde passe seg nå ass. Mange er sinte på dem og skulle ikke forundre meg om det blir mindre respekt/tillit eller om det vil bli mer aggressive episoder fra begge sider.

Og pikken over i’en er seff av justisminister med urent Mehl ikke vil kommentere og at sjefsdåsa ikke reagerer kraftigere. De håper bare det vil gå over og dere vil garantert se flere narkopanikk kronikker, artikler og meninger som er planta Idiotiet for å begrave dette åpenbaret overgrepet som har skjedd her.

Jeg kanke annet enn å si at de har klart det. Jeg pleide å tenke at det var narkosnuten og NNPF som var det største problemet og kanskje er det enda, men etter den saken her så stryker jeg alle over en kam og sier FTP!!!!! Bortsett fra de som faktisk jobber med typ overgrep og voldtekt og sånn. De burde jo fått en del av ressursene narko får.
Sist endret av NodSquad; 27. april 2023 kl. 15:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hadde tenkt til å skrive et lengre innlegg her, da jeg delvis ville forsvart norsk politi. Men da tenker jeg meg om et par ganger, og husket hva slags forum jeg hadde tenkt til å skrive på. No offense, men jeg tror den average freakeren har mindre tillit til politiet enn den average samfunnsborgeren i Norge.

men vi alle kan være enige om at basert på videoen (ene og alene) så tror jeg vi ikke har så mye til overs for den politibetjenten der. også kan vi være enige om at det skjedde mye rundt denne situasjonen kameraet ikke fanget opp.

Dagens giggle var når de intervjuet offeret, der han selv mener (åpenbart) at han ikke var for full for utestedet.



Det er iallefall veldig lett å sitte bak tastaturet og synse om alt mulig rart.

Men vi kan jo alltids leke en lek. Du sitter i bilen din, mens jeg sitter i en hjullaster og prøver å drepe deg. Jeg er også psykisk syk. Du har en pistol tilgjengelig, men nåde deg om det blir alternativet ditt her, for da er jo ikke du noe bedre enn de du nettopp trashtalker. :')
Vis hele sitatet...

Jaha javel? Du gjør deg ingen tanker om at politiet selv viste at de hadde gått berserk uten Esso'n? Politiet tok mobilen fra et vitne som så og filmet voldsepisoden og slettet filmen.

Det betyr at de viste en politimann hadde gått langt over alle grenser og de forsøkte skjule beviser. Trygge på at de hadde slettet filmen gikk de så sammen og fabrikkerte falske rapporter og leverte falske anmeldelser på ofrene. Heldigvis dukket denne filmen opp likevel, da ingen av politiet tenkte på stasjonens kamera. Hadde det ikke skjedd ville ofrene aldri blitt trodd. Og likevel med klare bevis tenker du at de som reagerer på dette er de som har problemer?

La dette synke inn før du kaster deg på tastaturet. Er dette noe vi kan akseptere i rettstat?
Sist endret av _abc_; 27. april 2023 kl. 15:32.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Hva slags screeningprosess tenker du de har på politiskolen? En spåkone?

Det er ikke til å unngå at slike ting skjer fra tid til annen, all den tid vi har med mennesker å gjøre. Desto viktigere at det at slik tjenesteforsømmelse blir slått ned på når det først oppstår.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg bare ikke klarer å la være; det er jo helt åpenbart åssen man løser dette! Ring inn Lilli Bendris, hu føler’e sikkert på seg om det er noen ugler i mosen
Vist Spesialenheten faktisk hadde fungert slik som den skulle så hadde nok politiet klart å sile ut en del folk som aldri skulle hatt uniform. Men det er altfor mange henleggelser.

Ta eksempelet fra sentrum politistasjon hvor 19k ble innlevert etter at to gutter fant det, på mystisk vis ble borte etter at de var registrert inn.

Henlagt, selv om man hadde oversikt over hvem som hadde håndtert penga. De forsvant altså inne fra bevisrommet for kun politiet ansatte har tilgang...

Voldsutøveren burde jo få fengsel og tap av stilling og retten til å jobbe i politiet.
Makker som bevist løy burde få sparken og tap av rett til å jobbe i politiet.

Politimann som ødela bevis burde miste jobben og rett til å jobbe som politi.

De andre burde få bøter for uforstand i tjenesten.

Men er vel for mye å håpe på
Sitat av _abc_ Vis innlegg
La dette synke inn før du kaster deg på tastaturet. Er dette noe vi kan akseptere i rettstat?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg velger å tro at denne episoden var et enkelttilfelle og ikke normalen.

Jeg har også erfart at politiet kan oppføre seg dust hvis man er full/beruset når man møter på de, men jeg tenker det er en god grunn til det. De vet jo aldri hva de kan møte på.

Jeg håper jo selvfølgelig politimannen får en passelig straff, men at dette er et problem i Norge, tviler jeg på.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Nettopp den type holdning og språk du utviser spurven gjør det vanskeligere å nå frem med varsler om et politi ute av kontroll.

Du er selvfølgelig legitimert til å mene hva du vil, men da får du også tåle å høre at måten du omtaler dette på gjør det vanskeligere å tro på enslige varslere som sier fra om grovt kritikkverdige forhold. Og gir dekning og tillit til råtne epler som kan gjemme seg bak troverdighet og autokratisk tillit uten kontroll.

La oss si for morro skyld at dumme meg har rett om dette - men at du oppnår noe positivt med å mistro for generell negativ holdning til norsk politi - som veier opp.
Dvs at innleggene dine hegner om noe positivt

Hva er dette formålet? Hva blir forsvart, hvilken feil hindrer du?
Sist endret av meaculpaUIO; 27. april 2023 kl. 19:46.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hva er dette formålet? Hva blir forsvart, hvilken feil hindrer du?
Vis hele sitatet...
Personlig legger jeg ikke veldig mye mening rundt dette, men jeg tror de aller fleste er tjent med at vi har tillit til politiet, enn at vi har mistillit hvis det er enten eller.

Jeg tror det ville feks blitt mer "politivold" hvis Ola Nordmann hadde hatt dårlige holdninger til politiet. Da ville nok veldig mange flere utagert på byen i fylla og det ville blitt mye mer bråk.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ok så det handler om å forsvare politiets troverdighet generelt.
Jeg synes det er beundringsverdig at du kan skrive det rett ut.

Hvorfor er dette netto mer gevinst, viktigere, enn at varsler og varsko når fullt ut uten å oppleve delegitimering som har som hensikt å bevare norsk politi?

Bør ikke man bevare varsel om alvorlige forhold helt til de er gransket "nok"? Hvis norsk politi fortjener maksimalt tillit, trenger de nok ikke at man foregriper og handler mot varsel før de er skikkelig behandlet
Sist endret av meaculpaUIO; 27. april 2023 kl. 20:20.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nei, men jeg velger å tro at denne episoden var et enkelttilfelle og ikke normalen.

Jeg har også erfart at politiet kan oppføre seg dust hvis man er full/beruset når man møter på de, men jeg tenker det er en god grunn til det. De vet jo aldri hva de kan møte på.

Jeg håper jo selvfølgelig politimannen får en passelig straff, men at dette er et problem i Norge, tviler jeg på.
Vis hele sitatet...
Dette skjer nok i varierende grad mye mer enn jeg og du ønsker å tro.

Jeg har hørt lignende episoder fra plassen jeg er fra. Der selv de tøffeste av de tøffe ble funnet grinende etter å ha fått juling av to politimenn. Dette var visstnok etter det hadde vært bråk utenfor en lokalfest. Vedkommende var aldri voldelig, men hadde en tendens til å være tøff i kjeften.
Skal jeg være ærlig hadde jeg ikke mye til overs for vedkommende..

Han ble sterkt preget etter denne kvelden hvor han påsto at politifolkene hadde dratt han med seg bak politibilen og gitt han juling, hvorpå de påsto at de skulle fotfølge han og knerte han dersom han snakket stygt til de igjen.
Han ble aldri den samme etter denne kvelden, og jeg husker vi lo litt av ham, og ingen trodde på historien hans.

Må ærlig innrømme at når jeg ser tilbake på dette nå så har jeg ikke tvil en gang om at han faktisk snakket sant, for han ble livredd politiet etter denne kvelden.

Greit å sette på plass idioter, men når man gjør det i uniform og i tillegg bare for at har vært litt frekk i kjeften er det ganske alarmerende. (Han var også kun 17 år på den tiden)..
Men, ingen gjorde noe - for politiet kan da vel ikke finne på sånt?
Kyss meg i ræva.
Jeg tror vi kanskje snakker litt forbi hverandre. Vi er alle enige om at politivold (også av det som forekommer i Norge) er helt forkastelig. Men la oss si det er 5 stk ut av 100 stk som er idioter og burde aldri vært politi. Jeg er fortsatt uenig om at vi bør endre holdning til politiet fordi disse episodene dukker opp.

Jeg vet ikke hvordan dette kan best løses, eller om det kan løses i det hele tatt. Jeg avslutter her med å si den politibetjenten der har nå greit klart å dreti seg ut så hardt at han vil slite med å finne seg ny jobb, dersom han er fra et relativt lite sted.
Du skjønner fortsatt ikke greia du superspurv? Dette handler ikke om EN politimann. Det er en politimann som utførte voldshandlingene. Men hans makker har signert falske rapporter og anmeldelser. Og en tredje politimann har med makt og uten lovlig rett tatt seg inn på et vitnes mobil og slett beviser for politiets handlinger. Utover disse 3 kriminelle politifolk var det også ytterligere politi som kom til og heller ingen av de fortalte den virkelige historien.

Så om din teori at 5 av 100 politi er råtne epler, vel hva er oddsen for at alle de 5 tilfeldigvis var samlet på Esso Kongsberg klokken 3 om natten? Dette er ikke første historie man hører om politi som grisbanker uskyldige. Forskjellen her er at selv etter at politiet begikk lovbrudd og med makt tok seg inn på en mobil tilhørende et vitne og slettet video av volden, så fantes det fortsatt fellende bevis i videokamaera hos Esso. Heldigvis kan man si så var ikke disse politibøllene de skarpeste knivene i skuffen. For da ville denne historien endt helt annerledes. 2 uskyldige unge menn ville blitt feilaktig dømt for å ha utøvd vold mot offentlig tjenestemann, og de ville fått fremtiden ødelagt.
Sist endret av _abc_; 27. april 2023 kl. 21:45.
Sitat av Dough Vis innlegg
At politibilen med politimannen inni var veltet og most av den samme maskinen er det vel ikke verdt å nevne for da høres det plutselig ikke så ille ut?

Esso på Kongsberg natt til søndag er zoologisk hage. Stakkars de som må jobbe på sånne steder.
Vis hele sitatet...

Altså, hastigheten en gravemaskin beveger seg i er vel argument nok til å kansellere hele argumentet ditt. Om du VELGER å la bilen stå og bli sittende i bilen der en fyr i gravemaskin kommer er man jo suicidal, eller mer sannsynlig, ønsker å konstruere en situasjon hvor du får lov til å drepe noen i arbeidstiden.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Altså, hastigheten en gravemaskin beveger seg i er vel argument nok til å kansellere hele argumentet ditt. Om du VELGER å la bilen stå og bli sittende i bilen der en fyr i gravemaskin kommer er man jo suicidal, eller mer sannsynlig, ønsker å konstruere en situasjon hvor du får lov til å drepe noen i arbeidstiden.
Vis hele sitatet...
Var det ikke en hjullaster?
De går litt fortere enn en gravemaskin.

Ellers er jeg støtter jeg Superspurv.

Selv om jeg og skjønner hvor abc vil, og jeg tror det definitivt er steder i landet hvor det foregår mye usunt kameraderi blant politiet. Jo mindre sted jo verre. Det er jævlig lite bra og definitivt omtrent like viktig som politi som bedriver grovt maktmisbruk. Altså der en betjent går berserk som her, eller voldtar arrestanten.