Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6821
Er veldig usikker på om denne er i rett kategori, men våger å prøve her.

Noen som aner sjansene for å bli stoppet av politiet om man kjører uten lappen? Altså om man kjører fint og normalt. Er det noe risiko for at man kan få mer enn en bot på 8000 kr hvis man blir stoppet? (Feks fengsel eller samfunnsstraff)

Vet det er mange som kjører uten lappen, fordi det er jo så sinnsykt dyrt å ta den + så mange pokkers lurespørsmål på teorien og slikt.
Om du bruker egen bil er det godt mulig du er markert, om du ikke har lappen, siden skiltet på bilen står på deg. Nå i påsken er det mye mer kontroller en de fleste andre tider på året.
Om du ikke klarer teorien så har du ikke lest godt nok. Det er ikke så mange lurespørsmål.
Kjørt bil i 30 år. Blitt stoppet i rutinekontroll for sjekk av førerkort 2 ganger.
Dog vil vel forsikring ikke være gyldig om en ulykke skjer. Så den økonomiske nedsiden kan være uendelig.
Mange lurespørsmål? Dummeste jeg har hørt. Vist du faen ikke klarer teorien, så skal du pokker ikke ut i trafikken å kjøre!
Om du kjører uten lapp og forsikring vil alt av økonomisk erstatning falle på deg. Om du kjører på noen og de blir skadet for livet får du en helvetes gjeld. Ikke verdt det. Prioriter sparing og ta lappen heller
Jeg fikk inndratt førerkort da jeg la meg inn på Aker avgiftning første gang. Det er typ 5 år siden kanskje nå. Jeg venter egentlig bare på en lovendring jeg, nekter å pisse i kopp. Kan ta spyttprøver og men røyker hasj av og til så da slår den jo ut på det og blabla.

Hei og hå
En annen ting å merke seg, er at hvis du er en notorisk lovbryter på området (fyllekjøring og/eller kjøring uten førerkort) kan politiet konfiskere kjøretøyet ditt. Jeg kjenner en, som har mistet et utall mopeder og biler på den måten der.
Men dette er da for å beskytte deg selv og samfunnet mot deg selv. Noe som sier en del!..
Det er ikke sinnsykt dyrt, det er ikke mange lurespørsmål, og det er ekstremt dumt å sette seg bak rattet uten førerkort men med kokain avhengighet. Ikke gjør det.
Sitat av Tinnie Vis innlegg
Er veldig usikker på om denne er i rett kategori, men våger å prøve her.

Noen som aner sjansene for å bli stoppet av politiet om man kjører uten lappen? Altså om man kjører fint og normalt. Er det noe risiko for at man kan få mer enn en bot på 8000 kr hvis man blir stoppet? (Feks fengsel eller samfunnsstraff)

Vet det er mange som kjører uten lappen, fordi det er jo så sinnsykt dyrt å ta den + så mange pokkers lurespørsmål på teorien og slikt.
Vis hele sitatet...

Lurespørsmål? Enten har du for lav intelligens til å faktisk kunne kjøre bil hvis du synes det er mange lurespørsmål på teorien, eller så har du ikke lest godt nok.

Ja, du kan få mer enn 8000kr. Du kan bli gjeldsslave resten av livet om du havner i en ulykke.

Hvis du kjører i slik form du er nå om dagen, så er du pent sagt en jævla idiot.
[quote=skrpappa;3822111]Lurespørsmål? Enten har du for lav intelligens til å faktisk kunne kjøre bil hvis du synes det er mange lurespørsmål på teorien, eller så har du ikke lest godt nok.

Når 40 prosent ca stryker så er det ikke bare trådstarter det er noe feil med. Prøvene har blitt forandret på gjennom tidene. Når tok du prøven sist? Mulig han formulerer seg feil og kaller det lurespørsmål, noe jeg og vil kalle det. Men formuleringene på spørsmålene er til tider helt idiotiske. Personer som stryker gjør gjerne ikke det for at dem ikke kan reglene. Men har man litt lese vansker og er stresset for og stryke så er det veldig kjapt gjort og gå på en smell. Så det og kalle folk idioter for at dem sliter med prøven er unødvendig.
[quote=5FDP;3822113]
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Lurespørsmål? Enten har du for lav intelligens til å faktisk kunne kjøre bil hvis du synes det er mange lurespørsmål på teorien, eller så har du ikke lest godt nok.

Når 40 prosent ca stryker så er det ikke bare trådstarter det er noe feil med. Prøvene har blitt forandret på gjennom tidene. Når tok du prøven sist? Mulig han formulerer seg feil og kaller det lurespørsmål, noe jeg og vil kalle det. Men formuleringene på spørsmålene er til tider helt idiotiske. Personer som stryker gjør gjerne ikke det for at dem ikke kan reglene. Men har man litt lese vansker og er stresset for og stryke så er det veldig kjapt gjort og gå på en smell. Så det og kalle folk idioter for at dem sliter med prøven er unødvendig.
Vis hele sitatet...
Jeg tok den i fjor. Jeg har ikke kalt dem idioter? Enten har du for lav intelligens eller så har du ikke lest nok. Sliter man med lese og skrive vansker må man gjøre en enda større innsats enn de som ikke gjør det, dessverre. De 40% har åpenbart ikke lest nok uansett om prøven har blitt vanskeligere eller ei.

Kjører man uten lappen, ja da er man en jævla idiot.
Sist endret av skrpappa; 10. april 2023 kl. 15:10.
[quote=skrpappa;3822115]
Sitat av 5FDP Vis innlegg

Jeg tok den i fjor. Jeg har ikke kalt dem idioter? Enten har du for lav intelligens eller så har du ikke lest nok. Sliter man med lese og skrive vansker må man gjøre en enda større innsats enn de som ikke gjør det, dessverre. De 40% har åpenbart ikke lest nok uansett om prøven har blitt vanskeligere eller ei.

Kjører man uten lappen, ja da er man en jævla idiot.
Vis hele sitatet...

Ikke lenge siden jeg tok den for 2 gang selv. Begge på første forsøk. Men når jeg tok prøven. Så var det flere av spørsmålene som fikk meg til og tenke, at det ikke er rart at folk stryker sånn spørsmålene er formulert.
Sitat av Tinnie Vis innlegg
Vet det er mange som kjører uten lappen, fordi det er jo så sinnsykt dyrt å ta den + så mange pokkers lurespørsmål på teorien og slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg vil helst ikke ha deg på veien med de holdningene du har. Hadde du bodd i nabolaget ville jeg nok begått selvtekt her ja. Neida, joda.

Det er ikke så veldig stor sjangse for å bli stoppet tilfeldig av politiet. Men jeg tror ikke en uten lappen kjører bil like bra som en med lappen.

Ellers så tror jeg du misforstår det med lurespørsmål. Det er greit å kunne reglene. Det gjelder jo tross alt liv eller død.

Når 40 prosent ca stryker så er det ikke bare trådstarter det er noe feil med.
Vis hele sitatet...
Men du vet vel hvorfor det er så høy strykprosent vel?

Sånn det iallefall var i klassen min da, og dette kan jeg si med god sikkerhet er representativt; folk drar inn for å ta teorien for å se om de klarer den. Dvs ikke gjort noe forarbeid eller lest seg på teorien.

Det blir litt som å melde seg opp til en random eksamen for å se hvordan resultatet blir.

Teorien er såpass lett at hvis man ikke klarer den så har man faen ingenting i trafikken å gjøre. For å ikke nevne at man er borderline tilbakestående. (Alle burde klare å lese noen skilt som er selvforklarende. Alle burde kunne vikepliktreglene, eller hvordan man fyller på motorolje).
Sist endret av Superspurv; 10. april 2023 kl. 15:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du er jo proppa full i alt mulig hele tiden, mener du det er forsvarlig å sette seg bak rattet da?

Boten er det minste du trenger å bekymre deg for. Havner du i en ulykke, uansett om det er din feil eller ikke, så blir du gjeldsslave. Kjøp deg en elsykkel om du skal fly rundt på kokain hele dagen, eller ta bussen. Selv taxi er billigere enn å kjøre rusa, for det går som regel galt til slutt på en eller annen måte.
Etter jeg strøk på lappen for 2. Gang så ga jeg loddrett faen. Speeda sensorer uten noen form for beherskelse, løste seg når jeg fikk en litt eldre rolig kar men uansett: behersker du bilen og regler så skal det mye til for å bli stoppet - så langt du ikke kjører drita og uforsvarlig

Skader som inntreffer er litt verre med
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg fikk inndratt førerkort da jeg la meg inn på Aker avgiftning første gang. Det er typ 5 år siden kanskje nå. Jeg venter egentlig bare på en lovendring jeg, nekter å pisse i kopp. Kan ta spyttprøver og men røyker hasj av og til så da slår den jo ut på det og blabla.

Hei og hå
Vis hele sitatet...
Du vet at påvisningstiden av THC i spytt er sånn typ 24 timer?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg fikk inndratt førerkort da jeg la meg inn på Aker avgiftning første gang. Det er typ 5 år siden kanskje nå. Jeg venter egentlig bare på en lovendring jeg, nekter å pisse i kopp. Kan ta spyttprøver og men røyker hasj av og til så da slår den jo ut på det og blabla.

Hei og hå
Vis hele sitatet...
Er vell ikke mere en 3 uker siden du brukte kasol. Og noen mnd siden du tok mdma. Så skjønner at ikke du vil på pisseprøve
Grønnost
Tinnie's Avatar
Trådstarter
Nå har vel mye av svarene her gått off topic. Har aldri nevnt ruskjøring eller kjøring i ruspåvirkning i denne tråden. Har aldri kjørt og kommer aldri til å kjøre i beruset tilstand. Jeg spurte bare hvor sannsynlig det er for å bli tilfeldig stoppet for førerkort kontroll.
Sitat av Tinnie Vis innlegg
Nå har vel mye av svarene her gått off topic. Har aldri nevnt ruskjøring eller kjøring i ruspåvirkning i denne tråden. Har aldri kjørt og kommer aldri til å kjøre i beruset tilstand. Jeg spurte bare hvor sannsynlig det er for å bli tilfeldig stoppet for førerkort kontroll.
Vis hele sitatet...
For de som har fulgt med på trådene dine her i det siste, så er vel det noe vi nesten bare kan anta at kommer til å skje?

Svaret kommer ann på hvor du bor, hvor flink du faktisk er til å kjøre, type bil du kjører, om du eier bilen selv, eller låner, når du velger å kjøre, etc. Med andre ord veldig mange faktorer spiller inn.
Sist endret av Neipådeg; 11. april 2023 kl. 07:04.
Sitat av Tinnie Vis innlegg
Nå har vel mye av svarene her gått off topic. Har aldri nevnt ruskjøring eller kjøring i ruspåvirkning i denne tråden. Har aldri kjørt og kommer aldri til å kjøre i beruset tilstand. Jeg spurte bare hvor sannsynlig det er for å bli tilfeldig stoppet for førerkort kontroll.
Vis hele sitatet...
Sorry. Følsomt tema for meg.
[quote=skrpappa;3822115]
Sitat av 5FDP Vis innlegg

Kjører man uten lappen, ja da er man en jævla idiot.
Vis hele sitatet...
Jeg ble nektet førerkortet fordi det var «spor av cannabis i blodet, som igjen beviser at du har vært i befatning med cannabis, som igjen medfører at vandelen ikke blir godkjent»

Det var 12 måneder behandlingstid hos Politidirektoratet på klagen. Da kjørte jeg selvsagt uten i denne perioden. Å kjøre uten førerkort er en kriminell handling, og som alle andre kriminelle handlinger er det slik at dersom gevinsten er stor nok, og sjansen for å bli tatt er liten nok, så kan handlingen være rasjonell.

Selvsagt er det ikke å anbefale å kjøre uten førerkort, men helt feil å kalle folk Idiot fordi de gjør dette.
Du fremstår bare som en hjernevasket systembyråkrat ved å generalisere slik du gjør. Antar du er typen som står å venter på grønt lys i et fotgjenger felt midt på natten med 0 biler i en radius på 20km? Man må jo tross alt vente på den grønne mannen?
[quote=200cdi;3822223]
Sitat av skrpappa Vis innlegg

Jeg ble nektet førerkortet fordi det var «spor av cannabis i blodet, som igjen beviser at du har vært i befatning med cannabis, som igjen medfører at vandelen ikke blir godkjent»

Det var 12 måneder behandlingstid hos Politidirektoratet på klagen. Da kjørte jeg selvsagt uten i denne perioden. Å kjøre uten førerkort er en kriminell handling, og som alle andre kriminelle handlinger er det slik at dersom gevinsten er stor nok, og sjansen for å bli tatt er liten nok, så kan handlingen være rasjonell.

Selvsagt er det ikke å anbefale å kjøre uten førerkort, men helt feil å kalle folk Idiot fordi de gjør dette.
Du fremstår bare som en hjernevasket systembyråkrat ved å generalisere slik du gjør. Antar du er typen som står å venter på grønt lys i et fotgjenger felt midt på natten med 0 biler i en radius på 20km? Man må jo tross alt vente på den grønne mannen?
Vis hele sitatet...
Når risikoen er å bli gjeldsslave for resten av livet, for noe som ikke nødvendigvis er din feil engang, så mangler man muligens evnen til å risikovurdere?
Ts har i tillegg klart å leve livet til nå uten lappen til nå, så jeg regner med at det finnes ok kollektiv muligheter der personen bor.
[quote=Neipådeg;3822225]
Sitat av 200cdi Vis innlegg

Når risikoen er å bli gjeldsslave for resten av livet, for noe som ikke nødvendigvis er din feil engang, så mangler man muligens evnen til å risikovurdere?
Vis hele sitatet...
Det er myte. Sjekk selv med forsikringsselskapet. Så lenge bilen er forsikret, du kjører rusfri og du kjører etter trafikkreglene så blir du ikke gjeldsslave selv om noen andre bryter reglene og du blir involvert. Forsikringsselskapet vil selvsagt kreve regress fra deg dersom du gjør at de må utbetale penger, men da skal feilen ligge hos deg, ergo ditt forsikringsselskap må utbetale pengene.

Dersom man eksempelvis kun bruker bilen til/fra jobb på en 30km strekning og du kjører rusfri og følger regler så vil sannsynligheten for å havne i en bilulykke være så liten at mange selvsagt heller tar den risikoen hvis alternativet er å miste jobben. Kollektivtrafikk er oppskrytt utenfor Ring 1.
Sannsynligheten kommer an på hvor og når du kjører samt hvor ivrige politiet er i tjenesten sin. Og om noen tyster på deg.
Hvis du kræsjer uten lappen ender du fort opp som gjeldsslave. Det er vesentlig dyrere enn å ta lappen.
Kjørte 10 mil daglig i et halvt år når jeg hadde mistet lappen. Ble aldri stoppet. Kjørte tilogmed egen bil på vei til å ta oppkjøring.

Tipset er å holde seg på motorvei for det meste, og såklart følge fartsgrensa.
Betalt regningene ?
12 4
Har veldig mye og si om du har
Rene - skliter
Skitene- skilter
▼ ... over en uke senere ... ▼
[quote=200cdi;3822223]
Sitat av skrpappa Vis innlegg

Jeg ble nektet førerkortet fordi det var «spor av cannabis i blodet, som igjen beviser at du har vært i befatning med cannabis, som igjen medfører at vandelen ikke blir godkjent»

Det var 12 måneder behandlingstid hos Politidirektoratet på klagen. Da kjørte jeg selvsagt uten i denne perioden. Å kjøre uten førerkort er en kriminell handling, og som alle andre kriminelle handlinger er det slik at dersom gevinsten er stor nok, og sjansen for å bli tatt er liten nok, så kan handlingen være rasjonell.

Selvsagt er det ikke å anbefale å kjøre uten førerkort, men helt feil å kalle folk Idiot fordi de gjør dette.
Du fremstår bare som en hjernevasket systembyråkrat ved å generalisere slik du gjør. Antar du er typen som står å venter på grønt lys i et fotgjenger felt midt på natten med 0 biler i en radius på 20km? Man må jo tross alt vente på den grønne mannen?
Vis hele sitatet...
Jøss, hjernevasket systembyråkrat faktisk. Skal holde meg for god til å anta hva slags type du er, men det dukker opp en del artige forslag her.

Du er så klart en idiot om du risikerer å bli gjeldsslave(Nei, det er faktisk ingen myte) resten av livet for en kjøretur, men det skal du få lov til å være uenig i. Morsomme refleksjoner du gjør deg pga "idiot" formuleringen.

Farlig at du satt bak rattet? Neppe, du kan sikkert kjøre bra. Garantert bedre enn meg.
Burde du ha mistet lappen? Sikkert ikke.

Også er du så klart en ENDA større idiot om du ikke kan kjøre bil fra før og i tillegg er blodrusa 24/7.
Sist endret av skrpappa; 25. april 2023 kl. 16:26.
[quote=skrpappa;3824656]
Sitat av 200cdi Vis innlegg

Jøss, hjernevasket systembyråkrat faktisk. Skal holde meg for god til å anta hva slags type du er, men det dukker opp en del artige forslag her.

Du er så klart en idiot om du risikerer å bli gjeldsslave(Nei, det er faktisk ingen myte) resten av livet for en kjøretur, men det skal du få lov til å være uenig i. Morsomme refleksjoner du gjør deg pga "idiot" formuleringen.

Farlig at du satt bak rattet? Neppe, du kan sikkert kjøre bra. Garantert bedre enn meg.
Burde du ha mistet lappen? Sikkert ikke.

Også er du så klart en ENDA større idiot om du ikke kan kjøre bil fra før og i tillegg er blodrusa 24/7.
Vis hele sitatet...
Diskuterer du med deg selv?

Nei, min browser som glitcher.
Sist endret av Majao Gibensis; 25. april 2023 kl. 17:54. Grunn: Glitch
Sitat av Nimja Vis innlegg
Mange lurespørsmål? Dummeste jeg har hørt. Vist du faen ikke klarer teorien, så skal du pokker ikke ut i trafikken å kjøre!
Vis hele sitatet...
Så enig! Dummeste jeg har hørt. Lurrspørsmål
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Du er så klart en idiot om du risikerer å bli gjeldsslave(Nei, det er faktisk ingen myte) resten av livet for en kjøretur, men det skal du få lov til å være uenig i.
Vis hele sitatet...
På snakker jeg på veldig generell basis, men når man snakker om så lave sannsynligheter, så blir det vanskelig (for meg) å ta det seriøst.

Gitt at det er ca lik sjangse for å bli påkjørt på vei til butikken, som å krasje i noen andre for så bli gjeldsslave resten av livet, betyr det da at man neppe burde forlatt huset sitt for å dra på butikken? Man risikerer jo tross alt å bli påkjørt og dø.

La meg ta meg selv som eksempel. Jeg har straks kjørt bil i 13 år og har aldri krasjet. Dersom jeg hadde mistet lappen en periode, enten på grunn av noen prikker, eller spor av cannabis i blodet, så ville det ikke gjort meg til noen dårligere sjåfør. Ja, det ville vært en kriminell handling dersom jeg kjører uten lappen, og ja, jeg risikerer å bli gjeldsslave dersom jeg driter meg ut. Men hvis jeg spiller lotto før hver gang jeg drar ut med bilen, så tror jeg faktisk at jeg går i pluss.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Du er jo proppa full i alt mulig hele tiden, mener du det er forsvarlig å sette seg bak rattet da?

Boten er det minste du trenger å bekymre deg for. Havner du i en ulykke, uansett om det er din feil eller ikke, så blir du gjeldsslave. Kjøp deg en elsykkel om du skal fly rundt på kokain hele dagen, eller ta bussen. Selv taxi er billigere enn å kjøre rusa, for det går som regel galt til slutt på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om ungen han tar livet av som løper ut i veien.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
På snakker jeg på veldig generell basis, men når man snakker om så lave sannsynligheter, så blir det vanskelig (for meg) å ta det seriøst.

Gitt at det er ca lik sjangse for å bli påkjørt på vei til butikken, som å krasje i noen andre for så bli gjeldsslave resten av livet, betyr det da at man neppe burde forlatt huset sitt for å dra på butikken? Man risikerer jo tross alt å bli påkjørt og dø.

La meg ta meg selv som eksempel. Jeg har straks kjørt bil i 13 år og har aldri krasjet. Dersom jeg hadde mistet lappen en periode, enten på grunn av noen prikker, eller spor av cannabis i blodet, så ville det ikke gjort meg til noen dårligere sjåfør. Ja, det ville vært en kriminell handling dersom jeg kjører uten lappen, og ja, jeg risikerer å bli gjeldsslave dersom jeg driter meg ut. Men hvis jeg spiller lotto før hver gang jeg drar ut med bilen, så tror jeg faktisk at jeg går i pluss.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt helt enig... Men altså, har du ikke lappen og du fortsetter å kjøre - Ja, da mener jeg fortsatt du er en idiot. Det er en unødvendig risk man fint kan unngå. Nå gjør jeg helt sikkert ting som er mye mer risikabelt og idiotisk enn ditt fiktive eksempel altså. Er'ke så mye som skal til for å være en idiot.

Men nå gjaldt det egentlig TS sin situasjon da, der kjøring uten lappen virkelig er problematisk. Bare beit på han som hadde en følelsesfylt reaksjon fordi jeg bedrev 'generalisering' av alle som kjørte uten lappen. Åpenbart en som følte seg truffet. Kjører du uten lappen så bør du tåle å bli kalt idiot av en annen idiot på freak.

[quote=Majao Gibensis;3824670]
Sitat av skrpappa Vis innlegg

Diskuterer du med deg selv?

Nei, min browser som glitcher.
Vis hele sitatet...
Ja, nå ble jeg usikker selv. Glitcher litt her også, men er fult mulig jeg har startet en diskusjon med meg selv
Sist endret av skrpappa; 25. april 2023 kl. 20:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
[quote]-taggene går ikke opp. Fordi hver nye "quote" bare slenger på et par til utenpå, blir det konsekvent feil.

(Edit: posten har ikke forsvunnet, jeg som blingset.)
Sist endret av robhol; 26. april 2023 kl. 10:38.
[quote=robhol;3824807] Du har sitert en post som har forsvunnet, og
-taggene går ikke opp. Fordi hver nye "quote" bare slenger på et par til utenpå, blir det konsekvent feil.
Vis hele sitatet...
Bra vi har noen teknologisk oppegående folk her som kan forklare oss friterte gamlingene hva vi stuker med.

Edit: lol, diskuterer fortsatt med usynlige quotes. Godt det var du som blingset.
Sist endret av skrpappa; 26. april 2023 kl. 10:41.
Spørs om du kjører i en by eller i en tettsted… altså kjører du fint så skal det gå fint som regel
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva sier dere om jeg hadde kjørt med polsk førerkort mens den norske forerkortet er indratt ? Er ganske sikker på at forsikringen vil dekke ved uhell men hva om jeg hadde blitt stoppet i en kontroll ? Skjønner betingelse "førerret" men du har ingen førerret når du ikke har førerkort. Fikk behold polske lappen når jeg avlegget ny førerprøve her I Norge for 10 år siddn+ jeg tok også A for motorsykkel. På den polske har jeg bare kategori B .
Da håper jeg du kan snakke polsk, hvis ikke er du avslørt.
Folk som kjører uten lappen er idioter. Folk som kjører ruspåvirket er storidioter. Folk som kjører uten lappen og ruspåvirket burde faen meg bures langt til helvete inni fjellet.
Tror nok du får regress fra forsikringsselskapet om du kommer i en ulykke. Ditt fører kort er inndratt, og derfor har du brutt retningslinjene til din forsikring om du kjører.
Sitat av Nimja Vis innlegg
Mange lurespørsmål? Dummeste jeg har hørt. Vist du faen ikke klarer teorien, så skal du pokker ikke ut i trafikken å kjøre!
Vis hele sitatet...
Tja er mye mere en terori for å heletatt ta teoriprøve.

Er følgene krav:
Trafikalt grunnskurs må være bestått hvis man er under 25 år må man ha 10 timer trafikalt grunnkurs. er man over slipper man noe billigere unna.
Er også krav om både helsekrav og vandelsjekk har man mye bøter kan man bli nektet å hele tatt kunne øvelsekjøre eller være narkoman\alkohol påvirket hvis politiet mener det er risiko.

Så er mere en teoriprøve må vel ha en del timer med trafikklærer og kjøreprøve. Så nei selv øvelsekjøring og teori\prøve krever det over ellers får man ikke tilbud? ganske tåplig for er tåplig også lappen blir B+ og B standard som betyr nye førerkort klasser. Og fornying av førerkort. Man har jo app så om førerkortet er utgått hjelper det lite. Er ganske håpløs system selv om man har dokumentasjon man har tatt lappen kan små ting gi veldig høye bøter, bare hvis man har 8 prikker så har man mistet lappen. Skal lite til heldigvis få som mister lappen men hadde vært høyere kontroller ville flere mistet lappen.
Desverre er ikke noe forskjell på å ha mistet lappen og aldri tatt kjøretime. Men hvis man har fått bøter tidligere eller har grunn for å ikke bestå helsekraene blir bøtene høyere, selv om kjøringen ikke fører til ulykke.
Sist endret av lmh1; 30. september 2023 kl. 20:35.
Problemet er at politiet har ANPR kamera nå. Hvis du uten lappen har bilen registrert på deg. Og passerer en politibil, en bomstasjon eller lignende kommer det opp på politiets skjermer at du mangler førerkort. Og da tar det ikke lang tid før du blir stoppa. Ute i bydenorge er det noe tryggere. Problemet der er at politiet kjenner de som ferdes der. Og mangler du lappen skal du være sikker på at det lokale lensmannskontoret vet om det.
Problemet hjelper lite hvis bilen er stjålet eller noen andre register bilen på seg å låne ut til folk som ikke har førerkort.
Men nå vil nok bilde avsløre om er noen andre. Det som er urettferdig er hvis bilen brukes til kriminelle forhold og eier ikke melder fra er eier som kan blitt hold ansvarlig for både bompasseringer og skade uten forsikringen gjør noe.