Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 790
Heisann.

Lurer på en Asus Vivobook, men bortsett fra cpu, ram og disk, klarer jeg ikke finne ut hva som er forskjell på de 2 jeg lurer på. Finner ingenting om den 15X på Asus sine websider heller, om jeg søker på den så finner jeg en support side, men ikke noe side om specs osv, virker som den "nesten" aldri har eksistert.

Asus Vivobook 15x ( Asus VivoBook 15X OLED D1503QA-L1214W )
https://www.scandinavianphoto.no/asu...1-home-1057102

Asus Vivobook 15 OLED ( Asus VivoBook 15 OLED K513EA-L11180W )
https://www.power.no/data-og-tilbeho...xxxxxxxxxx=cpc

Den 15X modellen har etter det jeg har klart å forske meg frem til på Youtube, utan at jeg er 100% sikker på at det er rett, disse forskjellene:

15X har 180 grader vinkling på skjermen, dvs at man kan legge skjermen helt ned på et bord feks. (På den maskina uten X bak 15, finner jeg ikke noe info om man kan vippe skjermen så mye)
15X kan man skifte begge ram brikkene, mens på den andre er ene brikka lodda på hovedkortet.
15X er noe mindre fysisk, men det har ikke noe å si for meg.

Men det er jo merkelig at jeg ikke finner noe info om denne X modellen omtrent.

Er det noen som vet noe om disse 2? Det viktige for meg er OLED skjermen, og er kun asus som har noe i dette segmentet når det gjelder pris, virker det som.


Mvh
SalveMeum
15x har RGB backlit keyboard den andre har ikke.
15x har AMD Radeon graphics og den andre har Intel Iris Xe.
15x har 1920 x 1080 oppløsning og den andre har 2560 x 1600 altså mye høyere (skarpere bilde)
15X har mindre batteri kapasitet.
Trådstarter
5 0
Sitat av magnet Vis innlegg
15x har RGB backlit keyboard den andre har ikke.
15x har AMD Radeon graphics og den andre har Intel Iris Xe.
15x har 1920 x 1080 oppløsning og den andre har 2560 x 1600 altså mye høyere (skarpere bilde)
15X har mindre batteri kapasitet.
Vis hele sitatet...
Jeg testet den uten X i butikk, den hadde da vitterlig backlit keyboard?
For meg så er ikke batteritid noe problem, bruker pc stort sett i nærheten av en kontakt uansett Men er det 15x som er den å gå for her da? Tenker da i grunn på dette med å kunne brette skjermen mer flat, og AMD Radeon stort sett. Men det som jeg undrer meg på er hvorfor jeg ikke finner denne 15X på noe asus side? Jeg finner noen som heter pro 15x, men ikke bare 15x, og på de få testene jeg har funnet heter de M1503 mens denne jeg ser på heter D1503QA noe som ikke sier meg så mye

Fant en annen test på15x men sto ikke om det var M1503 eller D1503, men der står det : "ASUS Vivobook 15X OLED comes with an OLED display, The resolution of the laptop is 2.8K (2880 x 1620) "
Sist endret av salvemeum; 2. april 2023 kl. 13:11. Grunn: oppdatering
Jeg ville gått for den fra Scandinavian photo, den har dobbelt så mye RAM og dobbelt så mye lagring, oppløsning på begge er 1920x1080.
Jeg vil også tro Ryzen CPU'en er noe bedre, selv om Intel sin har noe høyere boost så har Ryzen sin høyere hastighet uten boost og dobbelt så mange kjerner.

CPU'ene kommer litt forskjellig ut i tester, en sier at intel er best, i en annen test er Ryzen best. Jeg tror uansett at forskjellen på de to er såpass liten at det ikke er noen grunn til å legge så stor vekt på det, minne og lagring er mye viktigere forskjell på disse 2 PC'ene.
Sist endret av Veggen; 2. april 2023 kl. 14:02.
Trådstarter
5 0
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg ville gått for den fra Scandinavian photo, den har dobbelt så mye RAM og dobbelt så mye lagring, oppløsning på begge er 1920x1080.
Jeg vil også tro Ryzen CPU'en er noe bedre, selv om Intel sin har noe høyere boost så har Ryzen sin høyere hastighet uten boost og dobbelt så mange kjerner.

CPU'ene kommer litt forskjellig ut i tester, en sier at intel er best, i en annen test er Ryzen best. Jeg tror uansett at forskjellen på de to er såpass liten at det ikke er noen grunn til å legge så stor vekt på det, minne og lagring er mye viktigere forskjell på disse 2 PC'ene.
Vis hele sitatet...
Det er noe slik jeg har tenkt også, disken er for så vidt ikke så nøye, da jeg har flere m.2 liggende her å slenge, men ramen er kanskje viktigere om man vil kjøre dual channel? Fant samme maskina med R5 også, men etter tester mener noen r7 er bedre selv om den er 2 år eldre enn nyeste r5, så jeg vet ikke. Har ikke behov for noen racer pc i og for seg, men er greit å ha noe som ikke er utdatert om 1 år liksom.
R7 laptopen vil være klart best og kommer til å holde lengst av disse to. Dual channel betyr att du har to RAM-brikker så jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Utrolig dårlig informasjon rundt RAMen i disse maskinene men vil tro det kun er Ryzen som kjører Dual Channel, og Intel har i tillegg loddet minne som gjør at du ikke kan oppgradere enkelt å bevare full stabilitet og kunne kjøre XMP. Jeg finner ikke informasjon om det er loddet på Ryzen PCen - men gitt att du kan sette inn ett skikkelig dual channel og dual rank kit med RAM så vil den Ryzen CPUen gruse Intel i absolutt all workflow, og samtidig sikkert være mer strømgjerrig.
Trådstarter
5 0
Sitat av Mozzie Vis innlegg
R7 laptopen vil være klart best og kommer til å holde lengst av disse to. Dual channel betyr att du har to RAM-brikker så jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Utrolig dårlig informasjon rundt RAMen i disse maskinene men vil tro det kun er Ryzen som kjører Dual Channel, og Intel har i tillegg loddet minne som gjør at du ikke kan oppgradere enkelt å bevare full stabilitet og kunne kjøre XMP. Jeg finner ikke informasjon om det er loddet på Ryzen PCen - men gitt att du kan sette inn ett skikkelig dual channel og dual rank kit med RAM så vil den Ryzen CPUen gruse Intel i absolutt all workflow, og samtidig sikkert være mer strømgjerrig.
Vis hele sitatet...
Forsto ikke helt hva jeg selv mente heller Men etter det jeg har forstått så må man ha 2 like brikker for dual channel? Så om den ene er lodda fast så er det vel ikke så enkelt, dersom man har 8 gb loddet og 8 i slot, hva skjer da om man setter inn en 32 feks i slotten, og får 40 totalt?
Sitat av salvemeum Vis innlegg
Forsto ikke helt hva jeg selv mente heller Men etter det jeg har forstått så må man ha 2 like brikker for dual channel? Så om den ene er lodda fast så er det vel ikke så enkelt, dersom man har 8 gb loddet og 8 i slot, hva skjer da om man setter inn en 32 feks i slotten, og får 40 totalt?
Vis hele sitatet...

Kort og godt redusert ytelse men dual channel i litt grad. Studer den Ryzen maskin på YouTube f eks og bestem deg selv.
Trådstarter
5 0
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Kort og godt redusert ytelse men dual channel i litt grad. Studer den Ryzen maskin på YouTube f eks og bestem deg selv.
Vis hele sitatet...
Den er nå bestilt, den var plutselig satt ned med 11% også. Fant ikke noe maskin med oled, 16gb til den prisen ellers, måtte opp i 15000 + da, og det ble for dyrt. Blir spennende å se, den jeg har nå er en vivobook 15 med TN skjerm, ryzen 3, den er helt ok, billigmaskin, men elendig skjerm til å se film osv på.
Sitat av salvemeum Vis innlegg
Den er nå bestilt, den var plutselig satt ned med 11% også. Fant ikke noe maskin med oled, 16gb til den prisen ellers, måtte opp i 15000 + da, og det ble for dyrt. Blir spennende å se, den jeg har nå er en vivobook 15 med TN skjerm, ryzen 3, den er helt ok, billigmaskin, men elendig skjerm til å se film osv på.
Vis hele sitatet...
Flott!


Send meg en PM når den er ankommet så skal jeg hjelpe deg å sette den skikkelig opp om du vil, kanskje med en liten voltoptimalisering så maskin yter enda bedre.