Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1391
Ønsker☆Svar☆
Wishiknew's Avatar
1 0
Hei, skal om ikke så alt for lang tid på et litt lengre besøk til verdal fengsel (1år,9månder)

Advokaten og jeg har sendt saken til gjenåpning, ganske lang behandlingstid (verstefall 9 månder)
Advokaten mener saken min er justismord.

Uansett, har aldri vært i fengsel.

Hvordan forberedelser burde mann gjøre før mann drar? Har dame, fast jobb, hus, barn og endel kjæledyr.

* Hva burde mann si til de minste?
* Hva skjer med lån og diverse i banken
* Finnes det muligheter og få dette utsatt?

Sikker masse spørsmål mann glemmer av, fikk beskjeden idag når jeg våknet. Tuuuungt og svelge.

Er det andre råd/tips om ting mann burde gjøre før mann drar inn?
Kan mann søke om enecelle før mann drar til verdal?
For de som har erfaring derifra, hvordan er oppholdet?


Alt av tips, store og små tas imot med stor takknemlighet!
Sist endret av Wishiknew; 2. mars 2023 kl. 19:54.
Hvis du skal ha mulighet til å få det utsatt bør du ta kontakt så snart som mulig, det er ikke sikkert du får det så prøv å ha noen gode grunner klar.
Har du vurdert om soning i institiusjon kan være noe for deg? Altså §12. Da blir det lettere å få treffe barna dine og lignende. Du må nok uansett en tur innom fengselet på grunn av dommens lengde, men du kan sone 6mnd med lenke(2/3 tid + lenke vil gi deg rundt 7 mnd bak muren)og noen behandlingsplasser tilbyr jo ett behandlingsforløp på ett helt år. Jeg vet om noen som hadde en litt kortere dom enn deg som fikk sonet hele greia i behandling og den aller siste perioden fikk han bo hjemme siden han begynte på skole.
Overgangsboliger er en fin løsning også da du får ha egen mobil og alt det der, mye mer permisjon og frihet.
Sist endret av DrDeath; 2. mars 2023 kl. 20:12.
Kjipt med den nyheten da, på den andre siden er det verre steder å havne på mener jeg da.

Har du noen gode grunner (medisinsk, fysisk, mentalt) kan du søke om enerom på forhånd, men trolig vil de ikke gjøre noe med det før du er der og de får tatt den første praten.

Mulig du må belage deg på å dele rom helt i starten, det er køsystem på enerommene, igjen, noen forhold gjør at du kan gå foran i køen.

Du kan søke om mindre kurs om du vil, ellers så er det arbeid på vaskeriet, {sjeldent ledig, ganske ålreit) og på kjøkken som er de beste. "ganggutt" gir og noe mer frihet, men samtidig kan du måtte rydde etter andre som ikke forlater bad/toalett så fint etter seg.

Ellers er det paller det går i om du ikke får tatt noe studie. Det er helt ok, men ganske monotont, og blir varmt om sommeren.

Biblioteket er bra utstyrt, og det er gode muligheter for å arrangere basket/fotball/volleyballturneringer. Selv var jeg mye på treningsrommet utom kjøkkentjenesten. Ha med penger som du kan sette på "kontoen din" så slipper du å måtte gå den første uka uten råd til å kjøpe noe på handlerunden vaktene tar for dere. Ha med ullundertøy, treningsklær (ekstra håndkle).

Du har muligheten til å få med musikkspiller som ikke kan kobles på nett/kan sende signal. Jeg fikk i en analog mp3spiller og fylte den med musikk og podkaster på forhånd. Jeg fant et par rolige karer som hadde felles interesser og som ville ta tiden med ro uten å bli involvert i mas og drama, det er det alltids nå og da. Har du noen lederegenskaper er det ganske ålreit å prøve seg som kandidat for tillitsvalgt, fikk en grei dialog med de ansatte da og.

Mye smågreier jeg sikkert glemmer, men alt i alt så tror jeg du klarer deg fint.
Har ikke sitti der, men kjenner til fengselet pg byen da jeg bodde der i ungdommen. I tillegg kjenner jeg et par stk som har sitti der noen uker.
Det er fengsel med korte dommer, klientellet er stort sett promillekjørere og slike ting. Noen få, slik som deg, sitter litt lengre. Det betyr at det er litt gjennomtrekk av folk der, på godt og vondt.

Har forstått at det er ganske fritt og greit der, men tror det er litt slitt. De spikrer paller og lager badestamper og slikt, og noe kurs og utdanningstilbud har de også. Sleng deg på mest mulig når du uansett skal være der! Nå vet ikke jeg hva du er tatt for eller hvor gamle barna er, men enten er du bare ærlig, eller så sier du at du skal jobbe borte en periode. Du får jo permisjoner i ny og ne så du kan reise hjem. Som andre sier blir det også aktuelt med fotlenke etterhvert, særlig når du har barn.
Sitat av Wishiknew Vis innlegg
Hei, skal om ikke så alt for lang tid på et litt lengre besøk til verdal fengsel (1år,9månder)

Advokaten og jeg har sendt saken til gjenåpning, ganske lang behandlingstid (verstefall 9 månder)
Advokaten mener saken min er justismord.

Uansett, har aldri vært i fengsel.

Hvordan forberedelser burde mann gjøre før mann drar? Har dame, fast jobb, hus, barn og endel kjæledyr.

* Hva burde mann si til de minste?
* Hva skjer med lån og diverse i banken
* Finnes det muligheter og få dette utsatt?

Sikker masse spørsmål mann glemmer av, fikk beskjeden idag når jeg våknet. Tuuuungt og svelge.

Er det andre råd/tips om ting mann burde gjøre før mann drar inn?
Kan mann søke om enecelle før mann drar til verdal?
For de som har erfaring derifra, hvordan er oppholdet?


Alt av tips, store og små tas imot med stor takknemlighet!
Vis hele sitatet...
Hei.
Når det kommer til barna, så spørs det hvor gamle de er. Hvert fengsel har en fengselsbetjent som har rollen som barneansvarlig. Er du i tvil om ungene takler sannheten, så kan du be om få en prat med nevnte betjent for tips og råd i hvordan du skal håndtere det å sone med unge barn. Med jobben så har jeg opplevd flere innsatte som har fått innvilget ulønnet permisjon. Når det kommer til banken så må du ta kontakt med de, forklare situasjonen så hjelper de deg videre. Du er ikke første som ringer angående en slik situasjon og de har som oftest større forståelse enn det du ville trodd.

Det som er lurt å gjøre, er å se på nettsiden om tips. https://www.kriminalomsorgen.no/verd...42-237612.html <-- Her ser du hvor mye klær du kan ta med deg inn, tobakk med mer. Står også litt forklart om hva som skjer den første tiden, masse informasjon osv.
Lavsikkerhet er som en leirskole for voksne for å si det litt enkelt?