Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4507
En bekjent av meg hadde røyket en joint 4,5 timer tidligere på dagen, ble tilfeldig stoppet av politiet som mente at han hadde store pupiller. Ble derfor tatt en spyttprøve som var positiv. Han innrømmet også å ha røyket cannabis 2 dager tidligere.
Bekjent ble tatt med til legevakt og det ble tatt blodprøver 4,5 timer etter sist inntak av liten joint. Han sier at han ikke følte seg ruspåvirket i det hele tatt i det han
Undersøkende lege vurderte at bekjent ikke var klinisk påvirket, og klarte å utføre testene som ble gjort uten feil. Førerkort ble heller ikke beslaglagt.
Vil blodprøven mest sannsynlig være positiv? Har noen vært i lignende situasjon evt kjenner noen i samme situasjon? Vil dette ende i førerkortbeslag? Vil legeerklæringen om at han ikke var klinisk påvirket hjelpe?
Takk på forhånd!
At lege mener han ikke var klinisk påvirket hjelper ikke, er blodprøven positiv og de har nok til å regne det om til promille ryker kortet. Er 99% sikker på at det samme skjer med din "bekjent".
Lvl 5 Taskenspiller
Vil blodprøven mest sannsynlig være positiv? JA
Vil dette ende i førerkortbeslag? JA, med all sannsynlighet
Vil legeerklæringen hjelpe? Lite trolig, i så fall med begrenset effekt

Litt kjedelig selvsagt, men å røyke 4-5 timer før bilkjøring ER pr definisjon ruskjøring,
selv om det ER noe annet enn å kjøre bil etter 1 liter vodka på styrten.
Biler er litt som våpen, de bør håndteres av folk som er klare i toppen...
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg røyket en joint 2100 og ble stoppet rundt 0030. Fikk saken henlagt, så ikke nødvendigvis. Må bare vente på svar
Sitat av eXplode Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Denne er far fetched og fungerte før faste grenserfor kjøring under påvirkning av andre stoffer ble innført i 2012, men grensen thc vil være påvirket av flere faktorer som hvor ofte du røyker, så blodprøve svaret blir eneste fasit..
Det kan bli promille tilsvarende 02-0.5
Eller fort under 0.2
Hasj burde være pålagt blodprøve for å bevise at siktede er beruset. Urin og spytt kan bli upresist når det gjelder hasj pga det slår ut på prøvene i opptil 2-3mnd.

På blodprøve får man svar på om vedkommende er beruset eller ikke. Det gjør man ikke på en spyttprøve eller urinprøve.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Hasj burde være pålagt blodprøve for å bevise at siktede er beruset. Urin og spytt kan bli upresist når det gjelder hasj pga det slår ut på prøvene i opptil 2-3mnd.

På blodprøve får man svar på om vedkommende er beruset eller ikke. Det gjør man ikke på en spyttprøve eller urinprøve.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo blodprøve man blir tatt på? Spyttprøve er en inngangsbillett for å få tatt blodprøve.
Vel fram til nå har det vært standard å bare ta ifra alle som er positive på narkotika på urintest. Hasj er også på narkotikalisten, hvis det ikke nettopp er endret da.
Ja det tar jo de som umiddelbart samtykker, enkleste vei.

Ikke samtykk- ta blodprøve frivillig.
Sitat av eXplode Vis innlegg
Ja det tar jo de som umiddelbart samtykker, enkleste vei.

Ikke samtykk- ta blodprøve frivillig.
Vis hele sitatet...
Du har faktisk rett. De kan ikke tvinge noen til å pisse. Men blodprøve kan de tvinge på deg. Så bare å nekte.

Dette er for de som ikke allerede har rus i notatblokka hos snuten da. Vi som har det må igjennom et helvetes styr for å få førerkort
Jeg har opplevd at legen sa jeg virket nøktern etter testene (hadde røykt noen timer tidligere, og er ikke stolt av det). Prøven viste tilsvarende 0,2 i promille, og jeg fikk bot for kjøring i påvirket tilstand, men ikke beslaglagt førerkort.
Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Jeg har opplevd at legen sa jeg virket nøktern etter testene (hadde røykt noen timer tidligere, og er ikke stolt av det). Prøven viste tilsvarende 0,2 i promille, og jeg fikk bot for kjøring i påvirket tilstand, men ikke beslaglagt førerkort.
Vis hele sitatet...
Hvilket år var dette? Må ha vært siste 2 åra, eller tar jeg feil?
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Kjør fra politiet som rom resten av oss.. Og for all del bruk falsk bilnummer for å unngå å bli sporet.
Vis hele sitatet...
Det er vanskeligere enn du tror å kjøre uten førerkort. Har man falske skilter blir man flagga overalt. Hvis en politibil passerer i motsatt kjøreretning popper det opp på skjermen deres at noe er feil. Skal man kjøre uten førerkort er det lurest å ha bil og skilter og forsikring(selv om den ikke gjelder) i orden. Itillegg bør bilen være registrert på noen som har førerkort da det alene kan være grunn nok til å bli stoppa. Alt dette er for å unngå å bli stoppa. Blir man først stoppa er det best å bare ta den straffa du får enn å begynne å prøve å stikke av å få 100x så streng straff.
Ikke ta han seriøst. Han rådet også en fyr til å knuse trynet til ei lita jente på 18 år, ta begge kneskålene hennes og sone en måned for 500 kroner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
5 5
Saken ble henlagt
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg røyket en joint 2100 og ble stoppet rundt 0030. Fikk saken henlagt, så ikke nødvendigvis. Må bare vente på svar
Vis hele sitatet...
seriøst?
jeg tok siste joint igår natt/kveld 12 tiden og ble stoppet 13:15 idag og følte meg helt fin, jeg røyker vel hver dag kan du si men spyttprøven var positiv og de skulle ta blodprøve
er veldig redd for at jeg mister lappen

Sitat av uk187 Vis innlegg
Saken ble henlagt
Vis hele sitatet...
seriøstttt?

sykt nyskjerrig.. ble stoppa og beslaglagt førerkort
Sist endret av fresj1; 23. mars 2023 kl. 19:28.
Sitat av fresj1 Vis innlegg
seriøst?
jeg tok siste joint igår natt/kveld 12 tiden og ble stoppet 13:15 idag og følte meg helt fin, jeg røyker vel hver dag kan du si men spyttprøven var positiv og de skulle ta blodprøve
er veldig redd for at jeg mister lappen



seriøstttt?

sykt nyskjerrig.. ble stoppa og beslaglagt førerkort
Vis hele sitatet...
Hvis det er over 12 timer siden du har røyka, vil grenseverdiene forhåpentligvis være såppas lave at du får tilbake førerkortet(promille under 0,5)

hvis du blir innkalt til avhør, si du røyker egentlig ALDRI, at det var et engangstilfelle. De vil sansynligvis prøve å få deg til å innrømme at du røyker jevnlig, og kan ta førerkortet pga manglende edruelighet.
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Hvis det er over 12 timer siden du har røyka, vil grenseverdiene forhåpentligvis være såppas lave at du får tilbake førerkortet(promille under 0,5)

hvis du blir innkalt til avhør, si du røyker egentlig ALDRI, at det var et engangstilfelle. De vil sansynligvis prøve å få deg til å innrømme at du røyker jevnlig, og kan ta førerkortet pga manglende edruelighet.
Vis hele sitatet...

får håpe på det.. jeg nektet førerkortbeslag men legen mente jeg var ‘lett påvirket’’
tusentakk for svar ihvertfall!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Hvis det er over 12 timer siden du har røyka, vil grenseverdiene forhåpentligvis være såppas lave at du får tilbake førerkortet(promille under 0,5)

hvis du blir innkalt til avhør, si du røyker egentlig ALDRI, at det var et engangstilfelle. De vil sansynligvis prøve å få deg til å innrømme at du røyker jevnlig, og kan ta førerkortet
pga manglende edruelighet.
Vis hele sitatet...

fikk blodprøvene tilbake
tilsvarte 0.5 i promille
men jeg hadde en sak fra 2017 hvor jeg var litt ung og helt idiot hvor jeg kjørte en time etter siste joint (tilsvarte 1.2) så jeg tipper jeg skal miste førerkortet i minst 3 år..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beklager å kapre tråden, men føler det passer bedre å poste her enn å opprette en ny tråd.

Ble hanket inn for blodprøve. Det er nå 21 dager siden.
Har ikke hørt noe, fått noe i digipost eller i postkassen.
Betjent tok med sertfikatet. Jeg samtykket IKKE til beslag/inndrag.
Jeg røyker så jeg kan få sove 2 - 3 ganger i uka, så mulig de finner noe.
Jeg kjører ikke ruset, hadde ikke noe problem med å prate for meg eller ta alle testene de ville gjøre.

Skal jeg ringe opp og høre om jeg kan hente førerkortet ut? Lønner det seg?
Eller burde jeg bare vente og ligge lavt inntil videre?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Beklager å kapre tråden, men føler det passer bedre å poste her enn å opprette en ny tråd.

Ble hanket inn for blodprøve. Det er nå 21 dager siden.
Har ikke hørt noe, fått noe i digipost eller i postkassen.
Betjent tok med sertfikatet. Jeg samtykket IKKE til beslag/inndrag.
Jeg røyker så jeg kan få sove 2 - 3 ganger i uka, så mulig de finner noe.
Jeg kjører ikke ruset, hadde ikke noe problem med å prate for meg eller ta alle testene de ville gjøre.

Skal jeg ringe opp og høre om jeg kan hente førerkortet ut? Lønner det seg?
Eller burde jeg bare vente og ligge lavt inntil videre?
Vis hele sitatet...
Hvis det er 21 dager siden, altså 3 uker, så trenger du ikke og ringe for å høre engang, dra ned på kontoret imorgen å be om å få tilbake førerkortet ditt. Dette kan de ikke nekte deg, da bryter isåfall politiet selv loven.
Sist endret av JohnnyNonsens; 31. oktober 2023 kl. 02:46.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Hvis det er 21 dager siden, altså 3 uker, så trenger du ikke og ringe for å høre engang, dra ned på kontoret imorgen å be om å få tilbake førerkortet ditt. Dette kan de ikke nekte deg, da bryter isåfall politiet selv loven.
Vis hele sitatet...
Kontoret ligger vanskelig til, så jeg er redd den eneste måten jeg kan komme meg dit på er å kjøre bilen min bort. Jeg skal prøve å få til en annen løsning, men hvis jeg ikke gjør det, tror du det er trygt? Har ikke lyst til å bli knulla på vei for å hente førerkortet akkurat.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spiller ingen rolle om du henter det må eller ei, de kan forlenge beslaget som dem vil. Fikk mitt utsatt 4 ganger før jeg ble dømt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spiller ingen rolle om du henter det må eller ei, de kan forlenge beslaget som dem vil. Fikk mitt utsatt 4 ganger før jeg ble dømt.
Vis hele sitatet...
Nei det kan de ikke. Etter 21 dager må de gå til retten for å nekte å levere ut førerkortet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Last ned førerkortappen, der vil du se om førerkortet ditt er gyldig. Alternativt logg inn på vegvesen.no, der vil det også fremgå om førerkortet ditt er gyldig. Informasjonen der er oppdatert i sanntid
Sitat av lassieboj Vis innlegg
Last ned førerkortappen, der vil du se om førerkortet ditt er gyldig. Alternativt logg inn på vegvesen.no, der vil det også fremgå om førerkortet ditt er gyldig. Informasjonen der er oppdatert i sanntid
Vis hele sitatet...
Nei, innpå vegvesen.no hadde jeg førerkort selv om det var beslaglagt pga ruskjøring.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Nei, innpå vegvesen.no hadde jeg førerkort selv om det var beslaglagt pga ruskjøring.
Vis hele sitatet...
Jøss, så merkelig.. i følge vegvesenet selv så skal det være korrekt info som vises der.. ikke rart folk river håret av seg
Sitat av lassieboj Vis innlegg
Jøss, så merkelig.. i følge vegvesenet selv så skal det være korrekt info som vises der.. ikke rart folk river håret av seg
Vis hele sitatet...
Ja det skal egentlig være det. Jeg kjørte ikke selv om jeg hadde førerkortet innpå der for å si det sånn hehe.