Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 7354
Kan jeg flytte til Thailand med uføretrygda mi?
Ja om du har bodd i Norge i 20 år. Har du ung ufør, mister du det
Tusen takk for svar. Jeg å en ung ufør krangler om akkurat dette.

Noen som har erfaringer med dette?
Sist endret av Anti-Jante; 19. desember 2022 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som TidensTann sier, hvis du har ung ufør mister du ung ufør tillegget. Man kan jo være i utlandet inntil 6 måneder med ung ufør så du kan jo tenke på det.
Så viss jeg har ung ufør, flytter til utlandet, så mister jeg ung ufør, men får forsatt ufør?
Sitat av Anti-Jante Vis innlegg
Så viss jeg har ung ufør, flytter til utlandet, så mister jeg ung ufør, men får forsatt ufør?
Vis hele sitatet...
Ja.
Ja du får veldig mye mindre om du flytter til utlandet
Hvis du ikke har 20 års botid i Norge etter fylte 16 år så anbefaler jeg å flytte til et EØS land som Norge har trygdeavtale med som f.eks. Spania, du vil miste ung-ufør tillegget og NAV vil gi deg en omregning.

Med tanke på levekostnader og skattenivå/skattemessig emigrasjon så kan du komme bedre ut av det enn om du bor i Norge og har ung-ufør tillegget, Spania har f.eks. veldig lavt skattenivå på uførepensjon.

Hvis du har mye utgifter til medisiner og behandling i Norge så er dette så godt som gratis i Spania når man blir medlem av den spanske folketrygden, da har du samme rettigheter som spanske uførepensjonister og pensjonister.
Bo i Norge og heller ta langtidsferie i Thailand, feks om vinteren.
Sørg for og ha bosteds adresse i norge når du flytter til utlandet.da ser det ut som du bor her.
Sitat av Samurai80 Vis innlegg
Hvis du ikke har 20 års botid i Norge etter fylte 16 år så anbefaler jeg å flytte til et EØS land som Norge har trygdeavtale med som f.eks. Spania, du vil miste ung-ufør tillegget og NAV vil gi deg en omregning.

Med tanke på levekostnader og skattenivå/skattemessig emigrasjon så kan du komme bedre ut av det enn om du bor i Norge og har ung-ufør tillegget, Spania har f.eks. veldig lavt skattenivå på uførepensjon.

Hvis du har mye utgifter til medisiner og behandling i Norge så er dette så godt som gratis i Spania når man blir medlem av den spanske folketrygden, da har du samme rettigheter som spanske uførepensjonister og pensjonister.
Vis hele sitatet...
Hva med Italia?
Det du uansett må gjøre, er å be NAV om en eksportvurdering, av din trygd. Og les deg opp på de landene du vurderer å flytte til, angående trygdeavtaler.

I Spania, slipper man unna med veldig lite skatt, og nesten gratis helsetjeneste. Man betaler også svært lite, på medisin man får. Jeg er selv på vei til Spania. Er ufør, og merker at det bare blir dyrere å bo her i Norge
Sitat av Sæd Vis innlegg
Sørg for og ha bosteds adresse i norge når du flytter til utlandet.da ser det ut som du bor her.
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg ville anbefalt dette hvis det da er snakk om over lengre tid enn hva som faktisk er innenfor reglementet. For da går det jo faktisk under svindel, og hva skjer om denne svindelen blir oppdaget og hva blir konsekvensen? Kan en da risikere å miste hele trygden?

Er det innenfor den tiden som er lov i følge reglementet og har planer om å gi beskjed på tampen av den så blir det selvfølgelig en helt annen sak.
Sitat av something Vis innlegg
Som TidensTann sier, hvis du har ung ufør mister du ung ufør tillegget. Man kan jo være i utlandet inntil 6 måneder med ung ufør så du kan jo tenke på det.
Vis hele sitatet...
Får man tillegget tilbake når man flytter tilbake til Norge isåfall?
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Får man tillegget tilbake når man flytter tilbake til Norge isåfall?
Vis hele sitatet...
Ja,men du må søke om det men tror det bare er en formalitet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei. Jeg har fått vanlig ufør. ikke UF. Så da kan jeg flytte dit jeg vil? Turte ikke spørre når jeg fikk innvilget.
Det er vel strengt talt noe du bør tørre å spørre de om.
De biter ikke av deg hodet for å spørre og det er liksom noe av det du er nødt til å klare om du skal gjøre det i første omgang.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Anti-Jante Vis innlegg
Hei. Jeg har fått vanlig ufør. ikke UF. Så da kan jeg flytte dit jeg vil? Turte ikke spørre når jeg fikk innvilget.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har hørt og lest kan du flytte, men må innom Norge hver 6. måned. Skal spøre NAV når jeg kommer så langt.
Jeg har planer om å flytte dit selv
Sitat av Anti-Jante Vis innlegg
Hei. Jeg har fått vanlig ufør. ikke UF. Så da kan jeg flytte dit jeg vil? Turte ikke spørre når jeg fikk innvilget.
Vis hele sitatet...
Er det forskjell på UF og uføre i forhold til å oppholde seg i utlandet?
Sitat av Anti-Jante Vis innlegg
Hei. Jeg har fått vanlig ufør. ikke UF. Så da kan jeg flytte dit jeg vil? Turte ikke spørre når jeg fikk innvilget.
Vis hele sitatet...
Ja du kan egentlig flytte hvor du vil i verden å få med deg uføretrygden, men det er noen ting du må tenke på som f.eks. medlemskap i folketrygden, hvilke land som har trygdeavtale og skatteavtale med Norge og hvordan dette påvirker din situasjon.

En annen ting er medlemstid i folketrygden, for å få full uttelling på utbetalingene så bør du ha en medlemstid på 20 år etter fylte 16 år. Hvis du har mindre enn dette så vil NAV gjøre en omregning.

Sitat av Skinny Vis innlegg
Etter hva jeg har hørt og lest kan du flytte, men må innom Norge hver 6. måned. Skal spøre NAV når jeg kommer så langt.
Jeg har planer om å flytte dit selv
Vis hele sitatet...
Det er for å ikke miste medlemskapet i folketrygden, om man mister medlemskapet så har det ingenting å si for utbetaling av trygden men det kan få konsekvenser hvis man reiser tilbake til Norge og havner på sykehus eller trenger planlagt behandling.

Noen ganger så er det mulig å være frivillig medlem og da betaler man ca 8,2% for medlemskapet.

Flytter man til et land som Norge har trygdeavtale med så vil man ha de samme rettighetene som landets egne pensjonister og uføretrygdede.

Et eksempel på dette er Spania, hvis man bosetter seg i Spania så vil man få de samme rettighetene som spanske pensjonister og vil bli medlem i den spanske folketrygden. Det vil si gratis behandling på sykehus og veldig liten egenandel på medisiner.

Sitat av DrDeath Vis innlegg
Er det forskjell på UF og uføre i forhold til å oppholde seg i utlandet?
Vis hele sitatet...
Ja ung ufør et et særtillegg som kun gjelder når man er bosatt i Norge, det er ikke mulig å eksportere til andre land.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Samurai80 Vis innlegg

Ja ung ufør et et særtillegg som kun gjelder når man er bosatt i Norge, det er ikke mulig å eksportere til andre land.
Vis hele sitatet...
Det er vel her denne 6- eller 12-måneders regelen kommer inn i bildet? Hvis jeg drar hjemom Norge hver sjette måned beholder jeg ung ufør tillegget, stemmer det?
Teoretisk sett er det vel egentlig bare å la være å melde utflytting fra Norge for å beholde medlemskap i folketrygd og uføretrygd? Ser ikke helt hvordan dette skal fanges opp ellers?
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Teoretisk sett er det vel egentlig bare å la være å melde utflytting fra Norge for å beholde medlemskap i folketrygd og uføretrygd? Ser ikke helt hvordan dette skal fanges opp ellers?
Vis hele sitatet...
Det er jo en perfekt oppskrift for de som i sin griskhet vil risikere å ende opp som domfelt trygdesvindler med evt. krav om tilbakebetaling pluss renter osv.

Det beste er nok å holde seg innenfor regelverket, og ikke leve flottere enn at det du har utbetalt når alt er i ordnede former og gjort korrekt dekker dine utgifter til opphold, mat og moro.

De som er trygghetssøkende kan jo dykke dypere inn i frivillig medlemskap av folketrygden.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Det er vel her denne 6- eller 12-måneders regelen kommer inn i bildet? Hvis jeg drar hjemom Norge hver sjette måned beholder jeg ung ufør tillegget, stemmer det?
Vis hele sitatet...
Det stemmer, man kan oppholde seg i et annet land opp til 6 måneder men da må man også være i Norge de neste 6 månedene.

Alternativt kan man oppholde seg i utlandet i opp til et år, men da må man være i Norge det neste året.

Sitat av Junkhead Vis innlegg
Teoretisk sett er det vel egentlig bare å la være å melde utflytting fra Norge for å beholde medlemskap i folketrygd og uføretrygd? Ser ikke helt hvordan dette skal fanges opp ellers?
Vis hele sitatet...
Man mister ikke uføretrygden fordi om man mister medlemskapet i folketrygden, dette er en ganske vanlig misforståelse.

Det man mister er i grunnen en del rettigheter i Norge som f.eks. "gratis" helsehjelp og andre ting som folketrygden dekker.

Oppholder man seg i land som har trygdeavtale med Norge så er det bare tull å ikke melde fra til NAV og Skatteetaten siden man blir medlem i det landet man flytter til sin ordning, alternativet er at man må ha privat helseforsikring som dekker det meste hele året og det kan bli veldig dyrt.

Er man i land som Norge ikke har avtale med så må man uansett ha privat helseforsikring, da er ikke medlemskapet i folketrygden mye verdt.

Vil heller ikke anbefale å lure NAV siden de har metoder for å finne ut om noen oppholder seg i utlandet og f.eks. hever ung-ufør tillegget, ved mistanke så har de anledning til å sjekke bankkontoer for overføringer eller kortbruk i utlandet. Passasjerlister er vel også noe de kan få tilgang til.
Kompis av meg:

-Ung Ufør i Norge (Mistet Ung,men har nå vanlig ufør
-Født og oppvokst i Norge (1987) Så over 20 år allså.
-Bor i Thailand med kone og unge
-Ikke medlem i folketrygden lenger
-Utbetaling per måned: rundt 18 000kr (Etter hva jeg har blitt fortalt av han)

I Norge som aleneboer er jo dette ikke så bra,men i Thailand kan man leve ganske godt på dette. Bare ikke bli veldig syk!
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Uncharted Vis innlegg
Kompis av meg:

-Ung Ufør i Norge (Mistet Ung,men har nå vanlig ufør
-Født og oppvokst i Norge (1987) Så over 20 år allså.
-Bor i Thailand med kone og unge
-Ikke medlem i folketrygden lenger
-Utbetaling per måned: rundt 18 000kr (Etter hva jeg har blitt fortalt av han)

I Norge som aleneboer er jo dette ikke så bra,men i Thailand kan man leve ganske godt på dette. Bare ikke bli veldig syk!
Vis hele sitatet...
18k er mer enn nok i Thailand. Kan leie et ålreit hus med basseng, gjerne nærme stranda for meg som skal kitesurfe. Maten koster jo nesten ingenting der, det kostet 30 baht for kylling og ris for 10 år siden, som da var ca 6kr. Kronen har blitt vesentlig svakere, men fortsatt greit.
Men tenker jeg drar tilbake til Norge hvert halvår, så jeg beholder godene. Man blir fort mett på varmen, oppholdet blir litt annerledes når det er fast. Alltids deilig å komme tilbake til Norge etter 6mnd borte

Vet du om kompisen din mistet Ung ufør tillegget for godt, eller kun mens han oppholder seg i Thailand?

Takk for svar Samurai80!
Sist endret av Skinny; 28. april 2023 kl. 22:56.
Sitat av Skinny Vis innlegg
18k er mer enn nok i Thailand. Kan leie et

Vet du om kompisen din mistet Ung ufør tillegget for godt, eller kun mens han oppholder seg i Thailand?

Takk for svar Samurai80!
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har fått med meg så er dette mistet for godt ja. Men jeg er liksom en 3 person som bare blir fortalt ting sån på folkelig språk,så jeg kan egentlig ikke reglene.

Men kan fortelle at han lever som en OK middeklassing i Norge. De EIER hus. (Har et relativt lite lån gjennom familjen til kona) De har et flott moderne 2 soveroms hus med svømmebasseng. Mye over gjennomsnittelig Thailand standard i hvertfall. Jeg ble direkte missunnelig da jeg var på besøk der i fjor. (Ikke på en ond måte allså,men tenkte at det var helt rått hva han hadde greid å få til der nede)
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Uncharted Vis innlegg
Etter hva jeg har fått med meg så er dette mistet for godt ja. Men jeg er liksom en 3 person som bare blir fortalt ting sån på folkelig språk,så jeg kan egentlig ikke reglene.

Men kan fortelle at han lever som en OK middeklassing i Norge. De EIER hus. (Har et relativt lite lån gjennom familjen til kona) De har et flott moderne 2 soveroms hus med svømmebasseng. Mye over gjennomsnittelig Thailand standard i hvertfall. Jeg ble direkte missunnelig da jeg var på besøk der i fjor. (Ikke på en ond måte allså,men tenkte at det var helt rått hva han hadde greid å få til der nede)
Vis hele sitatet...
Skjønner. Jeg skal sjekke med NAV nærmere, kan oppdatere her når det er gjort.

Mulighetene er absolutt gode i Thailand. Men når kronen stadig svekkes må vi nyte det mens vi kan, det er ikke sikkert det er så lett for oss å reise om 10-20 år. Jeg vet altfor lite om globaløkonomi til å si noe som helst, bare ser hvilken vei trenden går.
For 10 år siden var 1 krone i overkant av 5thb, idag er den 3.19thb.
Standardlønn i Thailand lå på 3000-6000thb, altså opptil 1200kr på den tiden. Så kommer vi valsende med 100.000thb pr mnd på ufør
Sitat av Samurai80 Vis innlegg
Det stemmer, man kan oppholde seg i et annet land opp til 6 måneder men da må man også være i Norge de neste 6 månedene.

Alternativt kan man oppholde seg i utlandet i opp til et år, men da må man være i Norge det neste året.



Man mister ikke uføretrygden fordi om man mister medlemskapet i folketrygden, dette er en ganske vanlig misforståelse.

Det man mister er i grunnen en del rettigheter i Norge som f.eks. "gratis" helsehjelp og andre ting som folketrygden dekker.

Oppholder man seg i land som har trygdeavtale med Norge så er det bare tull å ikke melde fra til NAV og Skatteetaten siden man blir medlem i det landet man flytter til sin ordning, alternativet er at man må ha privat helseforsikring som dekker det meste hele året og det kan bli veldig dyrt.

Er man i land som Norge ikke har avtale med så må man uansett ha privat helseforsikring, da er ikke medlemskapet i folketrygden mye verdt.

Vil heller ikke anbefale å lure NAV siden de har metoder for å finne ut om noen oppholder seg i utlandet og f.eks. hever ung-ufør tillegget, ved mistanke så har de anledning til å sjekke bankkontoer for overføringer eller kortbruk i utlandet. Passasjerlister er vel også noe de kan få tilgang til.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at man ikke mister uføretrygd viss man flytter til utlandet, men slik jeg har forstått det får man en avkortning i uføretrygd opp i mot levekostnader i det landet man bosetter seg i.

Man oppnår folketrygde rettigheter etter man har bodd en visst antall tid i Norge igjen ( 6mnd eller et år, husker ikke helt) Man mister ikke trygderettigheter for godt
Sist endret av Junkhead; 28. april 2023 kl. 23:57. Grunn: Vil tilføye noe
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Teoretisk sett er det vel egentlig bare å la være å melde utflytting fra Norge for å beholde medlemskap i folketrygd og uføretrygd? Ser ikke helt hvordan dette skal fanges opp ellers?
Vis hele sitatet...
Da må du snike deg over svenskegrensa eller noe sånt, for på flyplasser og slikt er det full overvåkning for å si det sånn. Kjipt med kamerabevis på at du dro ut av Norge.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Da må du snike deg over svenskegrensa eller noe sånt, for på flyplasser og slikt er det full overvåkning for å si det sånn. Kjipt med kamerabevis på at du dro ut av Norge.
Vis hele sitatet...
Dette er det dummeste jeg hat hørt tror du NAV har ressurser til å sitte på alle flyplasser/grenseoverganger og kartlegge utreise av alle som mottar uføretrygd for å derpå se om disse kommer tilbake etter 6 mnd?

Paranoid much?

Skal man bli tatt for denne type trygdesvindel skjer nok dette kun viss noen tipser om det.

Når man er ferdig avklart som ufør har man INGENTING mer med NAV å gjøre. Det er ingen form for kontroll eller overvåking eller innblanding av hva du foretar deg i livet. Det er kun dersom du begynner å motta lønn at NAV kommer på banen igjen
Sist endret av Junkhead; 29. april 2023 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Jeg er klar over at man ikke mister uføretrygd viss man flytter til utlandet, men slik jeg har forstått det får man en avkortning i uføretrygd opp i mot levekostnader i det landet man bosetter seg i.

Man oppnår folketrygde rettigheter etter man har bodd en visst antall tid i Norge igjen ( 6mnd eller et år, husker ikke helt) Man mister ikke trygderettigheter for godt
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg kan huske er det helt fritt frem i alle land norge har trygdeavtaler med, står liste på nav sine sider. De som har ung ufør kan dog miste ung ufør tillegg.

Da jeg hjalp noen å sjekke opp dette for en tid tilbake var det noe om botid i norge etter fylte 18 år. Men jeg kan sannelig ikke huske om det kun var for alderspernsjonister eller om det også gjelder uføre. Land utenom trygdeavtale ville føre til reduksjon. Men som sagt husker ikke om dette kun var for alderspensjonister eller om det og var uføre.

Det enkleste er jo å kontakte nav utland og sjekke med de. Viktig at all kommunikasjon også skjer skriftlig. Be om referat per epost ved feks telefonmøte slik at du har skriftlig dokumentasjon på at du har gjort alt rett dersom det noen gang skulle dukke opp problemer. For det kan skje når det gjelder nav.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Da må du snike deg over svenskegrensa eller noe sånt, for på flyplasser og slikt er det full overvåkning for å si det sånn. Kjipt med kamerabevis på at du dro ut av Norge.
Vis hele sitatet...
Er jo bare å ta toget det og gå av i Fredrikstad/Moss og ta bussen videre.

Sitat av Uncharted Vis innlegg
Kompis av meg:

-Ung Ufør i Norge (Mistet Ung,men har nå vanlig ufør
-Født og oppvokst i Norge (1987) Så over 20 år allså.
-Bor i Thailand med kone og unge
-Ikke medlem i folketrygden lenger
-Utbetaling per måned: rundt 18 000kr (Etter hva jeg har blitt fortalt av han)

I Norge som aleneboer er jo dette ikke så bra,men i Thailand kan man leve ganske godt på dette. Bare ikke bli veldig syk!
Vis hele sitatet...
Håper han har meget god helseforsikring, for sykehus i Thailand er RÅDYRT! Og det er derfor folketrygden er så viktig, for da er en bare en flyreise unna gratis helsevesen.
Sist endret av ivar_oslo; 29. april 2023 kl. 03:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Såvidt jeg kan huske er det helt fritt frem i alle land norge har trygdeavtaler med, står liste på nav sine sider. De som har ung ufør kan dog miste ung ufør tillegg.

Da jeg hjalp noen å sjekke opp dette for en tid tilbake var det noe om botid i norge etter fylte 18 år. Men jeg kan sannelig ikke huske om det kun var for alderspernsjonister eller om det også gjelder uføre. Land utenom trygdeavtale ville føre til reduksjon. Men som sagt husker ikke om dette kun var for alderspensjonister eller om det og var uføre.

Det enkleste er jo å kontakte nav utland og sjekke med de. Viktig at all kommunikasjon også skjer skriftlig. Be om referat per epost ved feks telefonmøte slik at du har skriftlig dokumentasjon på at du har gjort alt rett dersom det noen gang skulle dukke opp problemer. For det kan skje når det gjelder nav.
Vis hele sitatet...
Bare for diskusjonens skyld. Var ikke dette at trygden ble avkortet helt ned til minstetrygd? Mener jeg hørte dette allså. Det vil vel og stemme da han jeg kjenner får utbetalt rundt 18000. Er ikke det minstetrygd i Norge? 250 000 i året. Så om du har en opparbeidet trygd i Norge,og har la oss si max trygd som er over 400 000. Så er man direkte ned på minstetrygd ved flytting.


Ellers er jeg enig i han over som sier at det er en risk der mtp om man blir syk. Er man ufør,så er det jo gjerne slik at man har behov for helsetjenester også. Så man taper jo en hel del. Men mtp utbetaling pr måned,så er det jo sjanse for god hjelp i Thailand også. Blir bare at man må betale for det selv.

Men som han sa: Vi er ikke eksperter her. Ikke ta noe for gitt. Ta det opp med NAV. Sett deg skikkelig inn i det,så du ikke brenner deg. Vil vel og tippe at permanent flytting til et annet land høres rått ut i utgangspunktet,men at her er det noen som gjerne etter et år eller 3 så finnerr man ut at man lengter hjem. Hva da? osv.
Sist endret av Uncharted; 29. april 2023 kl. 05:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Uncharted Vis innlegg
Vil vel og tippe at permanent flytting til et annet land høres rått ut i utgangspunktet,men at her er det noen som gjerne etter et år eller 3 så finnerr man ut at man lengter hjem. Hva da? osv.
Vis hele sitatet...
En uføretrygdet i Norge er neppe noe kult, regner med hen vil savna nada. Være blakk hver måned og ikke kunne bli med på alt vennene sine gjør er vel realiteten. Det er bare dyrt og sorgen vil jeg tenke meg, om man ikke har arvet og er gjeldsfri da. Kan man leve litt bedre.

Men i utlandet er man litt mer konge plutselig, syns de som er uføre fortjener det. Ikke måtte spe på hver krone og kan leve et normalt liv

Selvfølgelig ikke alle har det slikt, men i mine øyne. Må det være tøft å være syk nok til å ikke kunne jobbe og samtidig være blakk. Arresterte meg om du vil, men dette er hva de fleste som jeg kjenner sier.

Snakk med nav og det ordner seg nok. Kan fint leve på 16-22 tusen i mnd i Thailand, bare ikke sitt på en bar hver dag
De tar fra deg masse i trygd om du velger oppholde deg i utlandet,skal ikke få lov til å leve godt vi som går på trygd
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
De tar fra deg masse i trygd om du velger oppholde deg i utlandet,skal ikke få lov til å leve godt vi som går på trygd
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt uenig i. Jeg var i Filippinene gjennom hele pandemien og der sitter trygda folk i ett lissom Norge som konger av hver sin by orkestrert gjennom åpne og lukket Facebook grupper og chat. De lever så godt de fleste av de at halve trygda går til å brødfø familie til damene dems som de har hatt så draget på å få med pengene. Det har gått så langt i mange land at det er nesten en ordning på at hvis damer får tak i en nordmann så har de rett på masse trygdepenger.

Jeg bare røk i tottene på de litt hvor de satt på hver sin tue og hadde så sterke meninger om ting mens jeg livnærte meg på online salg av møbler, hengekøyer og konsoller i Manila uten en eneste krone fra NAV når jeg egentlig var helt strandet i ett land med hav på alle kanter i ett lukket land på grunn av pandemi. Selv når jeg fikk en sønn der borte så var alt helt umulig med stat så jeg synes dere har veldig lite å klage over.

Trengte bare å blåse ut litt gammelt rusk i maskineriet og ønsker alle trygda lykke til med å oppleve verden og nye ting.
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Jeg er klar over at man ikke mister uføretrygd viss man flytter til utlandet, men slik jeg har forstått det får man en avkortning i uføretrygd opp i mot levekostnader i det landet man bosetter seg i.

Man oppnår folketrygde rettigheter etter man har bodd en visst antall tid i Norge igjen ( 6mnd eller et år, husker ikke helt) Man mister ikke trygderettigheter for godt
Vis hele sitatet...
Nei det er ingen avkortning i forhold til levekostnadene i landet man flytter til, det er en myte.

Men hvis man har mindre enn 20 års botid i Norge etter fylte 16 år så får man ikke full uttelling på utbetalingene.

Jeg bor selv i Spania og hadde nettopp fått innvilget uførepensjon med ung-ufør tillegget før jeg flyttet.

kontaktet NAV og søkte om eksport av uførepensjon. NAV fjernet da ung-ufør tillegget fra den dagen jeg flyttet men de gjorde også en omregning med tanke på min botid i Norge som på det tidspunktet var 17 år.

Til å begynne med så var utbetalingene veldig lave fordi jeg også var skattemessig bosatt i Norge men jeg har i etterkant fått innvilget skattemessig emigrasjon fra Norge.

Jeg betaler fremdeles 8,2% for medlemskap i folketrygden, er faktisk litt usikker på om det i det hele tatt er nødvendig å være medlem siden jeg er innmeldt i Seguridad Social.
En eller annen form for avkortning er det mulighet for at det blir.

Tatt fra NAV sine hjemmesider:

"Flytter du til utlandet, kan det ha betydning for hvor mye du får utbetalt fra NAV. Hvis du flytter til et annet EØS-land eller et land Norge har trygdeavtale med, får du som hovedregel med deg uføretrygden.

For noen vil flytting fra Norge likevel kunne føre til reduksjon eller stans i utbetaling av uføretrygden.

Før du flytter, kan du be NAV vurdere om du kan ta med deg uføretrygden, eller om den vil bli redusert.

Vilkårene i trygdeavtalen med det enkelte land bestemmer om man kan ta med seg uføretrygden og størrelsen på uføretrygden."

Så der er tydelig at det gjøres en individuell vurdering ift hvilket land man flytter til, opptjeningstid i folketrygden og evt ung uføretrygden timøegg
Sist endret av Junkhead; 29. april 2023 kl. 12:16.
Jeg er UFB og "bor" i Norge med full ufør (grunnen til at jeg skrev "bor" er fordi UFB betyr Uten Fast Bolig). Helt ærlig tror jeg ikke NAV hadde merket om jeg hadde vært borte et helt år, muligens mer. Jeg tror nok at hvis jeg hadde hatt bostedsadresse et sted i Norge itillegg så hadde det vært enda mindre risk. (Man MÅ ikke nødvendigvis betale masse leie for å ha en bostedsadresse)

Hvis man uansett tenker seg hjem i ny og ne ser jeg ingen problem med å la være å melde ifra at jeg stikker. Jeg har ikke noe boligadresse i Norge likevel så.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
De tar fra deg masse i trygd om du velger oppholde deg i utlandet,skal ikke få lov til å leve godt vi som går på trygd
Vis hele sitatet...
Hva sikter du til her, for utover at du mister ung ufør-tillegget, har jeg aldri hørt om noe sånt.
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
De tar fra deg masse i trygd om du velger oppholde deg i utlandet,skal ikke få lov til å leve godt vi som går på trygd
Vis hele sitatet...
NAV ønsker at folk skal jobbe, derfor skal ikke trygdede ha det bra økonomisk. Vil du ha det bra, må du faktisk jobbe for penga. Men nå vet ukke jeg hvorfor du er ufør. Kanskje du ikke kan jobbe?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
NAV ønsker at folk skal jobbe, derfor skal ikke trygdede ha det bra økonomisk. Vil du ha det bra, må du faktisk jobbe for penga. Men nå vet ukke jeg hvorfor du er ufør. Kanskje du ikke kan jobbe?
Vis hele sitatet...
Arbeidslinja skaper fattigdom og utenforskap. Jeg er dritt lei politikere som lirer av seg at "alle har restarbeidsevne" så det skal lønne seg å jobbe.

Nei slett ikke alle har restarbeidsevne. Det er derfor de er ufør.

Og hva skal uføre gjøre når prisene stiger til himmels på alt fra melk og brød til strøm og transport? De kan ikke kutte på utgiftssiden. For de kuttene er allerede skjært inn til beinet. Og ikke kan de øke inntektene, for de har ikke restarbeidsevne.

Da blir valget å enten leve i fattigdom ut livet og forsøke så godt det er mulig å opprettholde et minimum av sosialt liv og nettverk. Evt. flytte til lavkostland for å slippe å ble deprimert og suicidal av å alltid ha dårlig råd og ikke kunne delta på selv enkle ting som cafebesøk eller en konsert.

Det er jo en tredje løsning, og det er å enten selge sex eller bli kriminell.

Men politikerne, de har gratis bolig og gratis strøm. Ofte også selv om de ikke har rett på det. Og de jukser med etterlønnsordninger og reiseregninger og skraper til seg penger fra fellesskapet straks sjansen byr seg. Og blir de tatt slår de ut med armene og sier regelverket er for komplisert.

Ikke kan vi stole på politikerne våre, en skremmende stor andel av dem er tatt for skatteunndragelse, boligjuks og svindel med etterlønn. Og jommen kan vi ikke stole på politiet heller. For det viser seg at også der er det mange kriminelle.

Da er eneste håpet at vi i det minste har et fungerende rettsvesen. Men vent litt, var det ikke en høysterettsdommer som leverte falsk anmeldelse?
Men hva med det jeg sa da? At de tar i fra deg trygden,dersom du har opparbeidet deg noe utover minstetrygden,som er rundt 18000 eller noe slikt. For de med allerede minstetrygd betyr jo ikke dette noe som helst,men ser jo at de som lever av 400k i året på uføre,å mener det er riktig at de får dra med seg dette til Thailand får noia av dette. Man har jo en baseline liksom. Tror neppe staten vil ta fra deg mer penger en minstesatsene. Så ung uføre og minstesats blir kun minstesats. Har du max trygd blir det nok i verste fall minstesats,men at de gjerne "regner seg til noe"

Er helt sikkert noen som kommer til å sjekke opp dette fra offisielle kilder,og komme tilbake med et endelig svar til de som måtte lure.

Ikke gidd å lage en sån "ufør fortjener ikke leve" type tråd. Som oftest en med utrolig god råd som setter i gang slik diskusjon,uten å i det hele tatt ane hva han prater om. Jeg for min del har stor sympati med uføre,da jeg har en søster med MS som har fått god hjelp ved å fått innfri uføre pensjon. Har også nevnt kompis med ufør. Ser jo de lider mer og mer her i Norge,så unner alle og enhver med dårlig råd,og vilje + lysst til å flytte til et rimeligere land,til å få et bedre liv.
Sist endret av Uncharted; 29. april 2023 kl. 16:49.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
NAV ønsker at folk skal jobbe, derfor skal ikke trygdede ha det bra økonomisk. Vil du ha det bra, må du faktisk jobbe for penga. Men nå vet ukke jeg hvorfor du er ufør. Kanskje du ikke kan jobbe?
Vis hele sitatet...
Det er jo en helt noldus holdning, akkurat som om man blir friskere av å ha dårlig økonomi.

"Arbeidslinja" er stigmatiserende og skadelig, et motbydelig knefall overfor Frp-sk, hatsk propaganda mot arbeidsuføre, og hopper glatt over grunnen til at folk faktisk ender opp sånn. Statens egne komplette falitterklæring av en helsesektor er også medskyldig.
Nei ivar jeg kan ikke jobbe har dystorfia mytonika,sikter du til det jeg skrev uncharted så skrev jeg ikke "ufør fortjener ikke leve,men et ufør å går på medesiner som koster meg 70tusen i året å får ikke dekt ei krone så syns ikke det er fett å betale det me trygd,her fått besjed om at jeg ikke kommer til å leve lenger enn ca50 så syns det er kjipt å leve nesten fattig hele livet
Slenger på et spørsmål her(dette gjelder minstesats av uføretrygden og ikke ung ufør):

1.Kan man motta penger fra familie eller venner når man er uføretrygdet uten at det påvirker summen man får utbetalt fra uføretrygden?

Hvis man f.eks sliter med å få ting til å gå rundt minstesats av uføretrygd, at man får noen få tusen av familie i tillegg eller må jeg gjøre dette skjult(kontant)?

2.Hva hvis man plutselig skulle få arv eller utbytte fra en rettssak (bitcoin tilbakebetaling, erstatning fra sykehus etc.), vil dette medføre til at utbetalingene reduseres/stoppes?
Vet det er slik med sosialstønad og AAP.
Sist endret av skmeld; 30. april 2023 kl. 15:28.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Har snakket med mutter som sier man kan betale en trygdeavgift, skal ha vært 7% av inntekten for noen år siden.
Dermed kan man beholde medlemskapet i folketrygden mens man bor i utlandet.
Sitat av skmeld Vis innlegg
Slenger på et spørsmål her(dette gjelder minstesats av uføretrygden og ikke ung ufør):

1.Kan man motta penger fra familie eller venner når man er uføretrygdet uten at det påvirker summen man får utbetalt fra uføretrygden?

Hvis man f.eks sliter med å få ting til å gå rundt minstesats av uføretrygd, at man får noen få tusen av familie i tillegg eller må jeg gjøre dette skjult(kontant)?

2.Hva hvis man plutselig skulle få arv eller utbytte fra en rettssak (bitcoin tilbakebetaling, erstatning fra sykehus etc.), vil dette medføre til at utbetalingene reduseres/stoppes?
Vet det er slik med sosialstønad og AAP.
Vis hele sitatet...
Det er bare pensjonsgivende inntekt som nav bryr seg om ved uføre
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Det er bare pensjonsgivende inntekt som nav bryr seg om ved uføre
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Tjener du mye penger i tillegg, blir trygden avkortet.