Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5154
Jeg lurer på å kjøpe mesh nettverk for å få bedre wifi dekning i huset.
Vil helst ikke bruke for mye på det.
Har eksempelvis sett forskjellige pakker til 1000-1500, vil helst ikke over det.

Wifi brukes stort sett bare til telefoner/nettbrett for netflix etc så er ikke allverden med krav til å kunne få full effekt på 500mbit linja akkurat.

Jeg ser for meg 3 noder (om det er rett begrep) en i hver etasje.

Har mulighet for å kable punktene om det gir bedre resultat.
Gitt at det ikke er et problem at noen kommer fra router å noen fra switch.

Dagens løsning med å skifte mellom 2 separate wifi nettverk er jeg mildt sagt lei av.

Håper noen har noen tips
Jeg anbefaler aldri mesh. Skal du først gjøre noe med nettverket ditt, og du til og med har 500 Mbit linje, bør du gjøre det ordentlig!

Aksesspunkter, PoE-switch og router er veien å gå.
Det vil si at du legger kabel fra PoE-switchen til alle aksesspunktene, en i hver etasje.

Dette vil gi deg en himmelsk orgasme når du tester hastigheten og responstid etter at du er ferdig.

Please, gjør det, og dropp mesh

3 sånne: https://www.komplett.no/product/8988...te-aksesspunkt

1 stk switch som har PoE på minst 3 utganger.

Og 1 stk router, valgfritt, men anbefaler Edgerouter.
Sist endret av Tysteren; 27. september 2021 kl. 21:33.
Forstår at det er bedre, men det er også mye dyrere.

Vil det være sømløst med slike aksesspunkt?

Alt jeg trenger responstid og god hastighet på har jeg koblet til med kabel.
(PC'er, PS, TV'er)

Som jeg skrev i første innlegg håpte jeg å holde meg til max 1500 helst under.

Men takk for svar uansett
Sist endret av Yohoja; 27. september 2021 kl. 21:40.
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Forstår at det er bedre, men det er også mye dyrere.

Vil det være sømløst med slike aksesspunkt?

Alt jeg trenger responstid og god hastighet på har jeg koblet til med kabel.
(PC'er, PS, TV'er)

Som jeg skrev i første innlegg håpte jeg å holde meg til max 1500 helst under.

Men takk for svar uansett
Vis hele sitatet...
Ja, aksesspunkter som er konfigurert korrekt vil oppleves sømløst å veksle mellom.

Jeg har ingen råd vedrørende mesh, men jeg prøver heller ikke å utforske det. Sånne løsninger er like uaktuelt for meg som å kjøpe en laptop til 3000,- med Intel Celeron prosessor til å game de tyngste spillene.

Du får nok svar fra noen andre. Lykke til.
Kan jeg spørre hva som er så galt med mesh kontra aksesspunkt?
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Kan jeg spørre hva som er så galt med mesh kontra aksesspunkt?
Vis hele sitatet...
Mesh er WiFi-forsterker lignende, dvs. tar imot et signal og sender det videre. Det å basere seg på trådløse signaler føler jeg aldri at er pålitelig og stabilt.

Responstiden (ping) vil ikke være særlig lavt eller stabilt, og vil påvirkes av belastningen på WiFi-nettverket, samtidig som hastigheten også påvirkes. Jeg har også erfart at teknologien har vært så dårlig utviklet at enhetene har overlappet hverandre og skapt en komplisert vei for enhetene å kommunisere på.

Dersom du heller baserer dette på kablede aksesspunkter, vil belastningen på WiFi-nettverket ikke påvirkes i like stor grad, ettersom data går gjennom kabel og så videre til routeren.

Sammenlign mesh gjerne med at en person skal lytte til 3 personer samtidig, det kan bli litt mye å gjøre for denne ene personen når de 3 personene snakker samtidig og ber om forskjellige oppgaver samtidig.

Dersom du heller går for aksesspunkter, så kan det sammenlignes med at de 3 personene tar seg av oppgavene selv. Dette fører heller til at hver enkelt av de 3 personene blir belastet, fremfor at de 3 personene belaster 1 person samtidig.

Dette er ikke en fullstendig korrekt beskrivelse av hvordan det tekniske fungerer, men sånn cirka. Du vil sannsynligvis angre på å ha brukt penger på mesh. Jeg forstår ikke hvorfor noen i det hele tatt har funnet opp denne teknologien

Det er selvfølgelig mulig å bruke kreativiteten og få til et billigere oppsett enn det jeg har foreslått, bare så det er sagt! Men da er det kanskje ikke heeeelt sikkert at du klarer 500 Mbit over WiFi, men som du sier, så er det kanskje ikke så viktig.

Likevel synes jeg at det aller beste er å gjøre det ordentlig fra starten av, så er du ferdig med det, og trenger ikke å bekymre deg senere. Det gjorde jeg her i huset ihvertfall. Det tok mange år å overbevise foreldrene mine om å la meg få lov til å bore hull og legge kanaler for å trekke kabler fra kjeller til 2. etasje, med veggkontakter i hver etasje. (ok da, jeg gjorde det før jeg fikk lov, men da det uansett var gjort, så klikka de ikke da de forstod at det var fornuftig)

Nå har det gått litt over et år siden sist jeg fikk sms med «Nettet??? Hva skjer nå da??»
Sist endret av Tysteren; 28. september 2021 kl. 14:47. Grunn: Forslag
Da har jeg missforstått litt, jeg trodde mesh var prinsippet med flere sendere som ga ut samme signalet.
For å lage et stort dekkende trådløst nettverk som man da kan bevege seg sømløst igjennom.

Uavhengig av hvordan informasjonen går tilbake til router. (kablet eller trådløst.)
Sitat av Yohoja Vis innlegg
Da har jeg missforstått litt, jeg trodde mesh var prinsippet med flere sendere som ga ut samme signalet.
For å lage et stort dekkende trådløst nettverk som man da kan bevege seg sømløst igjennom.

Uavhengig av hvordan informasjonen går tilbake til router. (kablet eller trådløst.)
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hvordan du har tenkt Alle sender jo ut det samme signalet, men kommuniserer med hverandre trådløst
I dag prøvde jeg å lete frem litt, og fant ut at det går an å få kjøpt switch og aksesspunkt litt billigere enn det jeg tidligere viste deg.

https://www.komplett.no/product/9039...25-aksesspunkt

Dette aksesspunktet koster like under 900, og er ikke det dårligste.

https://www.komplett.no/product/1185...-poe-switch-5p

Denne switchen fungerer også, det er ikke en særlig avansert switch med mange funksjoner, men du trenger bare en funksjon, og det er PoE, dvs. at den gir strøm til aksesspunktet gjennom nettverkskabelen. Da trenger du ikke en stikk-kontakt der aksesspunktet skal stå. Bare en nettverkskabel.

Oppgrader gjerne til flere aksesspunkter etterhvert som du får råd til et og et av gangen. Plasser for eksempel det aller første aksesspunktet midt i bygningen. Etterhvert plasserer du et i første etasje og tredje etasje

Du har sikkert trådløs router fra før? Bruk gjerne det i første etasje i første omgang, og aksesspunkt i andre etasje.

Jeg la også merke til at du skrev noe om å bytte WiFi avhengig av hvor i huset du er. Er du ikke klar over at det går an å ha samme navn på WiFi-nettverket på begge routerne du har per i dag?

Det eneste du trenger å gjøre, er isåfall å koble kabelen fra router nummer en inn i en av LAN-portene på nummer to, istedenfor WAN, og deretter deaktivere DHCP-serveren på WiFi-router nummer to. Nå vil nummer to oppføre seg som et aksesspunkt.

Send gjerne en PM, så kan vi ha en samtale på Discord / Facebook der jeg følger deg tett opp fra start til slutt med å gjøre dette med det eksisterende utstyret ditt.
Sitat av Erlpil Vis innlegg
Kan anbefale: https://www.komplett.no/product/9261...m5-mesh-system
Hender de er på tilbud
Vis hele sitatet...
Nei nei nei
Mesh er enkelt å sette opp, og fungerer bra nok, men det er mye bedre å gjøre det på den vanskelige og avanserte gangen den ene gangen, og så ha verdens beste hjemmenettverk for alltid.
Har Asus AI mesh i mitt hus på to etasjer med 180m2 grunnflate og jeg har ingen ekstra ping eller dårlig nettverk noen plass. Betalte 4000ish for denne pakken da.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Nei nei nei
Mesh er enkelt å sette opp, og fungerer bra nok, men det er mye bedre å gjøre det på den vanskelige og avanserte gangen den ene gangen, og så ha verdens beste hjemmenettverk for alltid.
Vis hele sitatet...
Det var da så svært negativ til mesh du skulle da være? Misforstå meg rett, å gjøre det riktig på måten du beskriver er absolutt best, men det må da kunne kikkes på alternativer uten å skyve ned alt annet fordi du mener løsningen din er best, alltid.

For mange mennesker er mesh absolutt kurant såfremt man ikke velger noe veldig svada-produkter. Og å sammenligne det med en wifi-repeater synes jeg er også en ganske grov skivebom. Litt bedre mesh-systemer har jo gjerne egne bånd de kommuniserer mellom hverandre på, slik at de akkurat ikke møter på samme problemstillinger som repeater ofte har når både nettraffikk og kommunikasjon mellom enheter må dele samme "vei".

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Likevel synes jeg at det aller beste er å gjøre det ordentlig fra starten av, så er du ferdig med det, og trenger ikke å bekymre deg senere. Det gjorde jeg her i huset ihvertfall. Det tok mange år å overbevise foreldrene mine om å la meg få lov til å bore hull og legge kanaler for å trekke kabler fra kjeller til 2. etasje, med veggkontakter i hver etasje. (ok da, jeg gjorde det før jeg fikk lov, men da det uansett var gjort, så klikka de ikke da de forstod at det var fornuftig)

Nå har det gått litt over et år siden sist jeg fikk sms med «Nettet??? Hva skjer nå da??»
Vis hele sitatet...
Nå er vel så dette også anekdotisk bevis. Har nok titalls oppsett av mesh rundt hos famile/venner og kan ikke si jeg har hørt noe problematikk fra noen av dem. Igjen, påstår ikke at AP+switch løsninger(spesielt Unifi e.l) ikke er fuckings bunn-solid, men gidd å rakk så ned på mesh da?

Også sistnevnt om man skal ned i prisklassen TS ser etter så får du ofte ikke tak i like sømløse oppsett som Unifi og da kan det fort bli mer knot for personen enn å bare gå for et solid mesh system som er på tilbud. Eksempelvis M5'en til TP-link som ble linket tidligere. Sammenligner man forslaget ditt med 3 stk av TP-links EAP225+switchen er du jo oppi 3000 kroner. M5'en som ble anbefalt tidligere fåes til 2190, og er svært regelmessig på tilbud til rundt 1600 kr.

Just my two cents'
Sist endret av Brekker; 29. september 2021 kl. 00:54.
Sitat av Brekker Vis innlegg
Det var da så svært negativ til mesh du skulle da være? Misforstå meg rett, å gjøre det riktig på måten du beskriver er absolutt best
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig opp til trådstarter, jeg for min del skal ikke borti sånne ting

Det du skriver om kommunikasjon mellom enhetene stemmer også, men dette er fremdeles trådløs overføring og baserer seg på et eksisterende signal, noe man bør unngå om man kan. Legg merke til at jeg skrev at det ikke er en korrekt beskrivelse.

Man bør gjøre det svært tydelig for trådstarter at potensialet for å sette opp noe bedre enn mesh er der, spesielt mtp at linja er 500/500.

Legger til: Skjønner at du er uenig i at mesh skal utelukkes så kraftig som jeg gjør, og det kommer vi til å være uenige om resten av livet vårt, men jeg ønsker å være svært tydelig på hva jeg synes.

Om trådstarter velger å prøve mesh, får han gjøre det, men da vil jeg virkelig oppfordre til å være sikker på at angrerett / returrett kan benyttes, som betyr at produktet testes nesten umiddelbart etter mottak, og at testingen skal være grundig, samt gjøres i så god tid at det er anledning til å returnere varen. Han bør også skrive i denne tråden hvordan det går, eventuelt beskrive problemstillinger vi muligens kan gi råd til.

Mener også å ha lest eller opplevd at for kort avstand mellom enhetene også kan påvirke funksjonen, men jeg har ikke satt meg inn i det. Husker ikke hva greia var, men jeg brukte ikke ett minutt på å feilsøke engang.

Jeg vil rett og slett ikke anbefale trådløst fremfor kabel, og det vil jeg være veldig tydelig på.
Sist endret av Tysteren; 29. september 2021 kl. 06:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har lest innleggende på løpende bånd og googlet meg halvt ihjel.
Vet ikke helt om jeg er klokere eller mer forvirret.

Nei var ikke klar over at man kunne ha lik ssid, vil ikke det bli krøll og ikke gitt at jeg sitter på nettverket med best signal.

Eksempelvis jeg går fra etasje 1 til etasje 2 med ipad i hånda?

Og hvorfor må dhcp deaktiveres på router?

Jeg har allerede 2 switcher på nettverlet men uten POE.
De har dog støtte for igmp snooping noe jeg trenger for tv. Da virker det som det blir enda dyrere switcher.

Kunne jeg ikke heller kjøpt et aksesspunkt med ekstern strøm? Da aksesspunkt vil stå ved switch/strømuttak uansett.

Beklager mye rot, men ble mye rot i hue.
Trodde egentlig jeg hadde litt forståelse for hjemmenettverk men så feil kan man ta..

Tusen takk for alle innspill!

Kom på et spørsmål til, vil jeg kunne bruke eksiterende router med wifi på og sette inn ett aksesspunkt ute på nettverket så de to gjør et sømløst wifi?
Altibox standard router som står i veggen i hovedetasjen
Sist endret av Yohoja; 29. september 2021 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei
Ikke kjøp noe som helst enda, prøv å løse det med eksisterende utstyr først, så kan du fortelle oss hvordan det fungerer, dermed kan vi velge om vi vil anbefale mesh eller aksesspunkt eller whatever.

I utgangspunktet så er det sånn at din enhet skal automatisk bytte til det beste signalet, så det skal gå fint å flytte deg mellom etasjene.

Hvorfor DHCP må deaktiveres på router 2: Fordi en router har flere oppgaver, blant annet å route trafikken, dele ut IP-adresser og lignende, ikke sant?
Det du trenger er at router nr. 2 fungerer som en switch for router nr.1, det virker som at du vet hvordan en switch fungerer, og det er nemlig den funksjonen du ønsker at router nr. 2 skal ha i dette tilfellet. Derfor deaktiverer du DHCP-serveren på den, slik at det er router nr. 1 som fremdeles har ansvaret for trafikken som sendes gjennom router nr. 2, akkurat som med vanlige switcher.

Hvis du ikke deaktiverer DHCP-serveren, vil router nr. 2 gi enheten din en ny IP-adresse, og forsøke å ta over styringa på trafikken. Dette vil bli helt feil.

Da blir det i praksis sånn at når du slår av DHCP-serveren på router nr. 2, så vil den fungere både som en switch og som et aksesspunkt, ettersom den også har en trådløs sender i tillegg.

Så, ut i fra det du har skrevet, mistenker jeg at du har koblet router nr. 2 inn i router nr. 1, stemmer det?
Er det slik at router nr. 1 deler ut IP-adresser som 192.168.1.x?
Hvis det er noe annet enn 192.168.1.x, som for eksempel 192.168.0.x eller 10.0.0.x, så er det isåfall det du skal forholde deg til, ikke bytt til 192.168.1.x, men til 10.0.0.x isåfall, om det er den IP-adressen routeren har.

Hvis jeg har rett, så er IP-adressen til router nr. 1 192.168.1.1. Den adressen pleier å slutte med .1 eller .127, men det finner du fort ut av, du kan finne det ut ved å sjekke hvilken IP-adresse din PC har når du er tilkoblet den, da vil "Standard gateway" være IP-adressen til routeren. Regner med at ettersom du vet hvordan du bytter navn på WiFi-nettverket, så har du vært borti det før.

Da skal du gjøre følgende:
1: Logg inn på administrasjonspanelet til router nr. 1, finn frem muligheten til å dele ut en statisk IP-adresse (fast IP-adresse).
2: Finn MAC-adressen til router nr. 2, det er nok oppført under DHCP-leaser, eller står på selve boksen (hvit lapp under)
3: Sett statisk IP 192.168.1.2 til MAC-adressen som router nr. 2 har.

4: Koble ut nettverkskabelen til router nr. 2 foreløpig.
5: Logg på router nr. 2 sitt wifi og dermed inn på administrasjonspanelet, skru av DHCP-serveren.
- Hvis routeren restarter ved å gjøre dette, må du kanskje sørge for å sette statisk IP på pc-en din for å kunne fortsette å kommunisere med den.

6: Hvis du finner ut av det, bytt gjerne router nr. 2 sin egen IP-adresse til 192.168.1.2, dette er ikke kritisk så lenge den ikke har samme IP-adresse som router nr. 1, altså 192.168.1.1, men kan være fint å gjøre.
7: Bytt SSID på WiFi-nettverket på router nr. 2 til å være det samme som router nr. 1.

8: Slå av router nr. 1 og router nr. 2
9: Plugg i kabelen fra router nr. 1 til en av LAN-portene på router nr. 2, ikke WAN.
10: Slå på.

Enjoy.
For å senere få tilgang til administrasjonspanelet til router nr. 2, bruker du IP-adressen 192.168.1.2 for å kontakte den.

Og ja, du kan kjøpe en egen strømforsyning til aksesspunkt, dette vil da hete PoE injector, som for eksempel dette produktet:
https://www.komplett.no/product/6411...s-poe-injector
Du må imidlertid være OBS på å kjøpe den riktige strømforsyningen.

Siste spørsmål: Ja, du kan bruke et aksesspunkt til å fungere sammen med router nr. 1, det er i praksis bare å sørge for å ha det samme navnet på nettverket, og sørge for at aksesspunktet er koblet til router nr. 1 med kabel. Det er uansett dette jeg prøver å få deg til å gjøre med router nr. 2 nå

Bemerker at jeg ikke har beskrevet dette på en korrekt teknisk måte, jeg skriver det bare sånn at en "noob" skal forstå det.

...
Sist endret av Tysteren; 29. september 2021 kl. 14:20. Grunn: Pusset litt
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg anbefaler aldri mesh. Skal du først gjøre noe med nettverket ditt, og du til og med har 500 Mbit linje, bør du gjøre det ordentlig!

Aksesspunkter, PoE-switch og router er veien å gå.
Det vil si at du legger kabel fra PoE-switchen til alle aksesspunktene, en i hver etasje.

Dette vil gi deg en himmelsk orgasme når du tester hastigheten og responstid etter at du er ferdig.

Please, gjør det, og dropp mesh

3 sånne: https://www.komplett.no/product/8988...te-aksesspunkt

1 stk switch som har PoE på minst 3 utganger.

Og 1 stk router, valgfritt, men anbefaler Edgerouter.
Vis hele sitatet...
Det høres for meg ut som du har god kontroll på det du snakker om. Kan jeg da høre med deg hva du anbefaler i et hjem grunnflate på 170kvm med en ekstern garasje på 100kvm? Det er er også en kjeller i bygget som er på 100kvm.

Jeg har vurdert:
- 1 aksesspunkt i kjeller
- 2 aksesspunkt i hovedetasje i hver side av bygget (stue og soverom/bad)
- 1 aksesspunkt i garasje (2 etasje)

Jeg ønsker minst mulig kablet innganger i veggene ettersom vi med stor sannsynlighet kommer til å flytte rundt på TV. Jeg vil derfor ha et raskest mulig trådløst internett. Er dog åpen for å trekke kabel i taket til alle aksesspunkt.
Vi er en familie på 5 som for det meste ser på film, serie og spiller noen online spill (eks. Fortnite, Rublox m.m.). Ikke veldig tunge spill, noe som gjør at det ikke kreves veldig mye. Dog er det ekstremt irriterende med høy ping, og jeg vurder derfor å investere i et skikkelig system.

Problemet er at kunnskapen min er manglende. Jeg ønsker et sikkert system som er
1. lett å sette opp
2. sikkert mtp. hacking og brannmur
3. kan fungere de neste 10 årene med enkel utskifting om nødvendig

Slik jeg ser aksesspunkt virker det å krysse av punkt 3, men er usikker på hvor sikkert og lettvint det er.

Er det noen anbefalinger du ønsker å dele?
Sist endret av Freak_forum_157; 31. januar 2023 kl. 13:56.
Sitat av Freak_forum_157 Vis innlegg
Det høres for meg ut som du har god kontroll på det du snakker om. Kan jeg da høre med deg hva du anbefaler i et hjem grunnflate på 170kvm med en ekstern garasje på 100kvm? Det er er også en kjeller i bygget som er på 100kvm.

Jeg har vurdert:
- 1 aksesspunkt i kjeller
- 2 aksesspunkt i hovedetasje i hver side av bygget (stue og soverom/bad)
- 1 aksesspunkt i garasje (2 etasje)

Jeg ønsker minst mulig kablet innganger i veggene ettersom vi med stor sannsynlighet kommer til å flytte rundt på TV. Jeg vil derfor ha et raskest mulig trådløst internett. Er dog åpen for å trekke kabel i taket til alle aksesspunkt.
Vi er en familie på 5 som for det meste ser på film, serie og spiller noen online spill (eks. Fortnite, Rublox m.m.). Ikke veldig tunge spill, noe som gjør at det ikke kreves veldig mye. Dog er det ekstremt irriterende med høy ping, og jeg vurder derfor å investere i et skikkelig system.

Problemet er at kunnskapen min er manglende. Jeg ønsker et sikkert system som er
1. lett å sette opp
2. sikkert mtp. hacking og brannmur
3. kan fungere de neste 10 årene med enkel utskifting om nødvendig

Slik jeg ser aksesspunkt virker det å krysse av punkt 3, men er usikker på hvor sikkert og lettvint det er.

Er det noen anbefalinger du ønsker å dele?
Vis hele sitatet...
Ubiquity utstyr. Unifi AksessPunkter og evt. en unifi gateway/dream machine eller hva de heter nå. Om du har router kan du slippe unna med å unstallere unifi controller på en raspberry pi 3 (krever it kompetanse), eller du kan kjøre det som programvare på windows/macOS maskin eller iOS/android mobil.

Aksesspunktene kan sende samme wifi-navn (ssid), evt flere på en gang. De har PoE støtte (som betyr 1kabel fra vegg til poe adapter og en fra poe adapter til AP), men de kan også meshe trådløst, da trenger AP kun strøm. Du vil ikke merke endring f.eks når enheten bytter aksesspunkt.

De er veldig enkle å sette opp og fungerer knallbra. Jeg har brukt aksesspunktene til pfsense router i årevis uten noe å utsette på dem.

AP-ene kan fåes med støtte for WiFi-6 støtte også, hvis det skulle ha betydning.