Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1242
Anonym bruker
"Definert Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har gått en liten uke på 16 mg Subutex etter opptrapping via en avrusningsklinikk - men kroppen tåler det ikke. Jeg blir skikkelig forstoppet, så da blir det ett nytt forsøk og en ny runde med opptrapping på Metadon.

I går var siste dose med Subutex/Buprenorfin, rundt ca. kl. 15.00. Jeg har ingen planer om å fortsette magesmertene, noe jeg ikke får på Dolcontin.

Så i påvente av nytt opphold på samme plass som jeg ble satt på Subutex, med bytte og opptrapping på Metadon, så velger jeg det som faktisk lar meg slippe forstoppelse og smerter, som da er Dolcontin som i mitt tilfelle funker for meg og hjelper meg så har jeg skaffet 200mg, 100mg i dag og 100mg i morgen, og videre til jeg får plass igjen for bytte til Metadon.

Da er spørsmålet: kan jeg trygt bli frisk nå på Dolcontin uten at det kræsjer, i og med at det egentlig er 4 timer igjen til et døgn har gått siden siste inntak av Subutex?
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er bare et problem å bytte fra et annet opioid til subutex, ikke motsatt. Så du kan fint ta dolcen din når du vil.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er bare et problem å bytte fra et annet opioid til subutex, ikke motsatt. Så du kan fint ta dolcen din når du vil.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer. Det eneste man risikerer ved å ta andre opioider etter subutex er at effekten kan bli noe svakere enn normalt.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Forstoppelsen går normalt over, men kan vare i noen uker, til og med noen mnd. Kjøp no bæsjemykner så går det bra.
Slet med det samme da jeg lå på sykehus og fikk oxy, fikk noen dritepiller som ga god flyt.
Hør med Legen din.
Vært der, gjort det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er bare et problem å bytte fra et annet opioid til subutex, ikke motsatt. Så du kan fint ta dolcen din når du vil.
Vis hele sitatet...
Leser jeg deg mellom linjene riktig nå, så kan det du sier tolkes med at å få Subutex via LAR istedenfor en eventuell Dolcontin-kvote vanskeligere å få rettigheter til LAR med mulig livreddende hjelp via Subutex? Hmm...
Anonym bruker
"Definert Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av BRUTE LEE Vis innlegg
Slet med det samme da jeg lå på sykehus og fikk oxy, fikk noen dritepiller som ga god flyt.
Hør med Legen din.
Vis hele sitatet...
Du husker ikke hva disse tilfeldigvis heter?
Sitat av SaerDnAX Vis innlegg
Leser jeg deg mellom linjene riktig nå, så kan det du sier tolkes med at å få Subutex via LAR istedenfor en eventuell Dolcontin-kvote vanskeligere å få rettigheter til LAR med mulig livreddende hjelp via Subutex? Hmm...
Vis hele sitatet...
Det han sier er at man vil få abstinenser når man tar subutex hvis man har andre aktive opiater i systemet.

Det skyldes at subutex binder seg så kraftig til reseptorene at det sparker bort alt annet, og i den prosessen vil de fleste oppleve noe som heter precipitated withdrawal, det kan oversettes til framtvunget abstinens. Dette er en helt jævlig opplevelse da alle symptomene slår inn på likt, det kan sammenlignes med å få en alt for stor dose nalakson når du overdoser.
Det er dette han mener, altså at hvis man går på andre opiater så skal man være forsiktig med å ta subutex, mens om man allerede går på subutex så er det ikke noe problem å ta andre opiater.
Det er lettere å forstå hvis du behandler subutexen som om det var nalakson. Da er det åpenbart at du får abstinenser om du tar det mens du har andre opioider i systemet, mens det går helt fint å ta opioider etter at du har fått nalakson- uten noen reaksjoner.

Jeg skjønner ikke helt siste delen av spørsmålet ditt, hva mener du med « å få Subutex via LAR istedenfor en eventuell Dolcontin-kvote vanskeligere å få rettigheter til LAR med mulig livreddende hjelp via Subutex?» ?
Sist endret av DrDeath; 25. mai 2023 kl. 17:02.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av SaerDnAX Vis innlegg
Leser jeg deg mellom linjene riktig nå, så kan det du sier tolkes med at å få Subutex via LAR istedenfor en eventuell Dolcontin-kvote vanskeligere å få rettigheter til LAR med mulig livreddende hjelp via Subutex? Hmm...
Vis hele sitatet...
What?! Den slet jeg med og. Mener du at hvis vedkommende kjører dolc illegalt så er LAR vanskeligere å komne inn i?