Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 403
Hei, alle alkoholfreaker(jeg vet det og finnes noen av dere her inne). Jeg vurderer altså å gå til anskaffelse av et destileringsaparat.

Kriterier er at det må være enkelt å bruke og at det destilerer sterkest mulig sprit. 60% er kansje for lite.


Formål er ikke å drikke meg til delerium, men å lage mine egne urte-tinkturer som hobby. Det siden jeg er interesert i nyttvekster og mye av det naturen har å by på med medisinske potensiale.

Spørsmål nr1: kan noen anbefale et apparat som ikke tar for mye plass?

Spørmål nr2: Stinker det sats over hele nabolaget? Eller er det fult mulig å gjøre uten at naboene segner om av damp eller sterke lukter som tiltrekker seg kronisk festklare trøndere?

Spørsmål nr3: Er det trygt uten at hele leilighetskomplekset eksploderer?

Spørsmål nr4: Kan jeg bestille dette fra internett uten å risikere politihelikopter etterfulgt av militæret på døren?

Sitat av aldarico Vis innlegg
Hei, alle alkoholfreaker(jeg vet det og finnes noen av dere her inne). Jeg vurderer altså å gå til anskaffelse av et destileringsaparat.

Kriterier er at det må være enkelt å bruke og at det destilerer sterkest mulig sprit. 60% er kansje for lite.


Formål er ikke å drikke meg til delerium, men å lage mine egne urte-tinkturer som hobby. Det siden jeg er interesert i nyttvekster og mye av det naturen har å by på med medisinske potensiale.

Spørsmål nr1: kan noen anbefale et apparat som ikke tar for mye plass?

Spørmål nr2: Stinker det sats over hele nabolaget? Eller er det fult mulig å gjøre uten at naboene segner om av damp eller sterke lukter som tiltrekker seg kronisk festklare trøndere?

Spørsmål nr3: Er det trygt uten at hele leilighetskomplekset eksploderer?

Spørsmål nr4: Kan jeg bestille dette fra internett uten å risikere politihelikopter etterfulgt av militæret på døren?
Vis hele sitatet...

Det er synd de gaukene man kunne bestille sprit av i gamle dager er en utdøende rase. I hvertfall i storbyene, man må langt utpå bygda for å finne den kuluturen.
Sist endret av aldarico; 25. mai 2023 kl. 22:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan ikke bestille det på nett nei, jeg ville valgt et VM apparat og du kan spørre TS i denne tråden om tips.
Det stinker ikke sats i hele nabolaget jeg har brent i en 3 mannsbolig i ett tettbygd boligfelt uten at noen reagerer men det kan lukte litt.
Trygt vil jeg ikke si, derfor jeg slutta. Det er jævlig viktig at du har kjøling og jeg driver ikke å skrur lys og andre ting som kan lage gnister av og på under brenning. Og sjekker alltid apparatet hvert 15 min igrunn. Jeg har et gammelt apparat som ikke brenner beste spriten så brenner flere ganger og renser imellom brenningene.
Jeg bor i trøndelag så kanskje derfor ingen naboer har reagert hittil da det lukta greit gjærbakst engang jeg kom hjem fra butikken.
Det aller enkleste er å bruke disse 4l vanndestillerngs apparatene til 1000-2000kr. Kalles gjerne «smart still»
Disse tar like stor plass som en kaffemaskin. Du trenger ikke gjøre noe annet enn å fylle den opp med sats og skru den på så begynner spriten å dryppe.
De positive tingene med apparatet er at det er lovlig(som vannrenser), tar veldig liten plass og du trenger ikke følge med underveis. Det er null risiko for at noe eksploderer.
Det negative er at det går litt sakte med 4l sats om gangen og at det krever flere brenninger for å få topp kvalitets brennevin.
Først må du strippe satsen, altså bare brenne den helt blank og fin, så blande ned til 30% før du siler den gjennom et kullfilter.
Når du har gjort dette så kan du kjøre den gjennom still’en en gang til, og da vil du få sprit som er 60%+, du kan brenne den igjen om du vil ha 90%+.

I ett vanlig apparat som en VM kolonne vil dette gå mye fortere, men hvis du bare skal brenne til deg selv så er det godt nok med den 4literen, iallfall til å begynne med. Det høres kanskje ut som mye jobb, men det krever ikke mer en 5-10 minutter arbeid sammenlagt for å brenne en 25l sats.
Sist endret av DrDeath; 25. mai 2023 kl. 22:40.