Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 758
Jeg vurderer å kjøpe en Macbook Pro fra apple.com fordi jeg kan tilpasse spesifikasjonene etter mine behov.

Jeg valgte en 14-tommers modell og la inn spesifikasjonene på den amerikanske siden. Prisen ble da $2,619.00, tilsvarende kr 28 506,43.

Imidlertid, når jeg la inn de samme spesifikasjonene på den norske versjonen av apple.com/no, var prisen kr 35 200,00 eller $3233,96...

Jeg forstår at moms og andre avgifter spiller inn, men når ville det være mest fornuftig å kjøpe den? Forskjellen i prisen er ekstrem...
Når? Hvor kommer tid inn i bildet her?

Forskjellen er på ca 25%, som er momsen du må betale ved import.
Sist endret av mentalmelt; 22. mai 2023 kl. 01:57.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Forskjellen er som mentalmelt sier moms. Norge har 25% moms, mens prisene på Apple.com er uten moms.

Hvis du vil kjøpe maskinen uten moms kan du vurdere å dra til et område som ikke har moms og kjøpe den der. De amerikanske statene Alaska, Delaware, Montana, New Hampshire, og Oregon har ikke moms. Det samme gjelder de britiske territoriene Guernsey og Gibraltar, og en rekke andre territorier rundt omkring. For en besparelse på rundt 7000 spørs det om det lønner seg, men for dyrere objekter kan det absolutt være verdt det.

Du bør også ta i betraktning at den norske forbrukerkjøpsloven, med 5 års reklamasjonsrett på objekter som dette, er svært gunstig sammenlignet med garantien du får fra Apple.
Nå vet jeg ikke hvordan macene er priset i ulike land, men I Tyskland er momsen 19% eller noe deromkring, så når noe er billigere i Tyskland enn i Norge, så blir det billig selv med norsk moms fordi den tyske kommer til fradrag. Har spart tusenvis selv på å kjøpe dyre ting derifra.
Når kan slå rått ut på prisen, da de gamle faller i pris når nye kommer ut. Oversikt over release date for nåværende (januar) modeller under.

MacBook Air (M1): November 2020
MacBook Air (M2): July 2022
13in MacBook Pro (M2): June 2022
14in MacBook Pro (M2 Pro & M2 Max): January 2023
16in MacBook Pro (M2 Pro & M2 Max): January 2023

https://www.macworld.com/ er en nydelig resurss når man skal kjøpe Mac!

Er verdt å huske at man ikke får norsk tastatur om man kjøper i utlandet. Selv bruker jeg engelsk tastatur uten problem, men man må huske hvor ÆØÅ er selv =)

Happy shopping!
Sjekk også at strømforsyningen kan brukes i Norge. Amerika bruker 120 V 60 Hz. Sjekk dette, ellers risikerer du å kjøpe ny strømforsyning også. De fleste har heldigvis allstrømsadapter idag.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Apple har allstrømsadapter, ja.