Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1347
Har en Power Dynamics PDM-L405
https://surplustronics.co.nz/product...namics-mp3echo

https://www.manua.ls/power-dynamics/...-171166/manual

Mangler dessverre strømforsyning, og lurer på hva jeg kan kjøpe for å få denne opp og stå. Det eneste som står på er at den skal ha 12V AC, mens jeg vet ingenting om W/Ampere.

Noen som har idéer rundt hva jeg burde kjøpe/bestille for å kunne kjøre den?
Sist endret av amado88; 16. mai 2023 kl. 15:57.
Kan du ta bilde av "toppen" der blant annet strøm kabel går inn? Iirc så er det vel enten apparatkabel som på en pc, evt. så er det lav volts via strømforsyning. Er det lav volt og et lite rundt hull til strøm inn, så står det gjerne over eller under hullet hvor mange volt og evt. Amp den trekker.
Mikseren vil trekke det den trenger, så lenge spenningen er rett og strømforsyningen ikke er underdimensjonert (at mikseren trekker mer strøm enn forsyningen er laget for).

Så skaff en "batterieliminator" noe sånt, denne tåler opp mot 2,25 A strøm.
Hvis den ikke skal drive høyttalere, tar den nok ikke mye strøm.
Trådstarter
17 5


Ville noe sånt som dette fungere (med riktig kontakt, da):
https://www.kjell.com/no/produkter/e...v-20-va-p44893
Den leverer 1600 mA ved 12V AC. Kan det være nok? Hva er risken ved å prøve feil?
Sist endret av amado88; 16. mai 2023 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare å teste, mest sannsynlig vil det virke helt fint. Skal du benytte den som PA og drive høyttalere vil du vel merke at lyden klipper om du drar på hardt over det strømforsyningen klarer levere.
Sitat av amado88 Vis innlegg
Har en Power Dynamics PDM-L405
https://surplustronics.co.nz/product...namics-mp3echo

https://www.manua.ls/power-dynamics/...-171166/manual

Mangler dessverre strømforsyning, og lurer på hva jeg kan kjøpe for å få denne opp og stå. Det eneste som står på er at den skal ha 12V AC, mens jeg vet ingenting om W/Ampere.

Noen som har idéer rundt hva jeg burde kjøpe/bestille for å kunne kjøre den?
Vis hele sitatet...
Helt sikker på den skal ha 12V AC? AC er vekselstrøm..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Helt sikker på den skal ha 12V AC? AC er vekselstrøm..
Vis hele sitatet...
Ja, AC hørtes rart ut. Det burde vel være DC?
Trådstarter
17 5
Ja, altså, hva skal jeg si. Det står tydelig AC på inntaket - det pleier å stå DC når man skal ha det (som jo er klart vanligst). I praksis betyr det vel at den bare trekker det den trenger (?) og ikke vil ha jevn spenning. Men dette er jeg ikke ekspert på - det er det dere som er
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Helt sikker på den skal ha 12V AC? AC er vekselstrøm..
Vis hele sitatet...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Ja, AC hørtes rart ut. Det burde vel være DC?
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt normalt at miksere og audio-utstyr skal ha AC. Har både mikser, 12V forsterker og kontroller som alle har AC-AC-strømforsyning.

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Så skaff en "batterieliminator" noe sånt, denne tåler opp mot 2,25 A strøm.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil ikke fungere. Batterier og derav "batterieleminator" leverer DC.
Trådstarter
17 5
Endte opp med å kjøpe den 12V AC-AC med 1600 milliampere som jeg lenket til over, der jeg må feste kabel og kontakt selv. Skal få prøvd den senere i dag.
I manualen står det; - Only connect this unit to an earthed mains outlet of 230Vac/50Hz and 10-16A.

Specs: Power supply: 220-240Vac / 50Hz.

Mangler du den originale transformatoren isåfall? Ellers ser jeg ingenting i specsa om at den krever en trafo/12v forsyning.

-

Så ikke bildet med en gang. Hadde sendt en mail til produsent og etterspurt info ift forsyning.

Risken ved å kjøre for høy ampere er at du blåser hele kretskortet grunnet overbelastning. Da er mixeren eavfall etterpå.
Sist endret av IW2022; 17. mai 2023 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I manualen står det; - Only connect this unit to an earthed mains outlet of 230Vac/50Hz and 10-16A.

Specs: Power supply: 220-240Vac / 50Hz.
Vis hele sitatet...

Men det betyr vel bare at selve strømforsyningen skal kjøres i "norsk stikkontakt", altså spenning INN til strømforsyningen.

Endte opp med å kjøpe den 12V AC-AC med 1600 milliampere som jeg lenket til over, der jeg må feste kabel og kontakt selv. Skal få prøvd den senere i dag.
Vis hele sitatet...
Det vi trenger specs på er utgangsstrøm og spenning på strømforsyning, eller inn til mixeren om du vil. Og vi ser jo hva det står på bildet. Da må en vel følge det som står der, ellers blir det krøll. Er den designet til å AC kan en ikke dytte inn DC strøm. Ville ikke testet den uten at du får OK fra produsent eller noen som har gått elektro.
Trådstarter
17 5
Jeg har i hvert fall gitt den strøm så elektronikken i den fungerer (det er et display for å endre timing for effekter), men har ikke brukt den med sub/høyttalere enda. Men den lever fortsatt inntil videre
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bare å teste, mest sannsynlig vil det virke helt fint. Skal du benytte den som PA og drive høyttalere vil du vel merke at lyden klipper om du drar på hardt over det strømforsyningen klarer levere.
Vis hele sitatet...
Sitat av amado88 Vis innlegg
Jeg har i hvert fall gitt den strøm så elektronikken i den fungerer (det er et display for å endre timing for effekter), men har ikke brukt den med sub/høyttalere enda. Men den lever fortsatt inntil videre
Vis hele sitatet...
Dette er en mikser uten forsterker med det noe misvisende og tydeligvis forvirrende "power" i navnet. Du må ha forsterkere eller aktive høyttalere på utgangene av denne.
"Frequency response: 50Hz - 18kHz" er de dårligste specsa jeg har sett på en stund. Tipper denne mikseren er verdt en hundrelapp omtrent. Ville nok heller brukt en 500-1000 kr på noe nyere som kan gjengi dypbass, med mindre denne skal brukes med ganske små og dårlige høyttalere vil den ødelegge lyden mer enn noe annet. Hva er det du skal koble sammen av utstyr egentlig?