Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5032
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er egentlig bare det, noen som veit hvordan man kan få sykemelding uten å nødvendigvis være syk?
Bli syk��

Ellers så har jeg faktisk ingenting å bidra med da jeg synes at man faktisk ikke skal utnytte systemet vi har i Norge. Ta ut noen feriedager istedenfor hvis du trenger fei
Hopp fra andre etasje?
Anonym bruker
"Velkommen Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Psykisk syk men da må du kanskje regne med noe psykolog eller form for behandling som ironisk nok kan faktisk gjøre deg syk.
Depresjon
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er egentlig bare det, noen som veit hvordan man kan få sykemelding uten å nødvendigvis være syk?
Vis hele sitatet...
Å skylde på at man er utbrent. Da får gjerne 2 uker hvis man ikke har en kjip lege.
Anonym bruker
"Velkommen Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Å skylde på at man er utbrent. Da får gjerne 2 uker hvis man ikke har en kjip lege.
Vis hele sitatet...
Er man skikkelig utbrent er det ganske vanlig med 1 år faktisk.
Fysisk, ryggen. Vondt i skjelletet.

Psykisk: Depresjon som det blir nevnt over her. Typisk er samlivsbrudd osv.

Jeg vet ikke, men det jeg vet er at alle jeg kjenner som har brukt sykemelding mot alt mulig har havnet inn i en vond sirkel de ikke har kommet ut av.
Jeg sier bare til legen min at jeg er syk og ikke kan jobbe, så får jeg en sykmelding. Gjort det mange ganger tidligere (siste 8 årene) da jeg hadde jobber jeg ikke likte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er man skikkelig utbrent er det ganske vanlig med 1 år faktisk.
Vis hele sitatet...
Det er ingen! Leger som skriver sykemelding i 1 år i slengen for utbrenthet. Det skal evalueres underveis om sykmelding skal forlenges eller om prosent grad skal justeres.

Du har ikke krav på sykepenger i 1 år heller...
Anonym bruker
"Velkommen Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tøffel Vis innlegg
Det er ingen! Leger som skriver sykemelding i 1 år i slengen for utbrenthet. Det skal evalueres underveis om sykmelding skal forlenges eller om prosent grad skal justeres.

Du har ikke krav på sykepenger i 1 år heller...
Vis hele sitatet...
Såklart er det ingen som skriver 1 år i slengen, hva mener du at man ikke har krav på sykepenger i 1 år? Er man sykmeldt 1 år har man vell krav på sykepenger for den perioden?
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har vært sykemeldt for å ha møtt veggen for ca 10 år siden.
Du får da sykemelding for maksimalt 14 dager, så du må innom lege hver andre uke for ny vurdering. Etter noen uker, er det 8 eller 12 (?) blir du kalt inn til dialogmøte mellom arbeidsgiver, deg selv og behandlende lege, her kan du ta med tillitsvalgt om du vil.
Jeg startet med å jobbe 20% eller noe og jobbet meg tilbake i løpet av noen måneder.
At du møter opp og skylder på depresjon eller utbrenthet og får 12 måneder sykemelding med en gang, det skjer ikke. Legene har rett og slett ikke lov, tenk hva det hadde kostet samfunnet??? Eneste unntak er når du klart og tydelig ikke kan jobbe på minst et år, typisk at du brekker ryggen og må være på Sunnås på opptrening i flere måneder eller lignende.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tøffel Vis innlegg
Du har ikke krav på sykepenger i 1 år heller...
Vis hele sitatet...
Slutt å uttale deg om ting du ikke har peiling på. Jo man har krav på sykepenger i 1 år etter dette må man søke om AAP.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lengden på sykemelding praktiseres ulikt fra lege til lege, der er vanlig å begynne med 14 dager også påfølgende 14 dager. Deretter er det vanlig å få en mnd i slengen ( selvfølgelig veldig avhengig av sykdom/diagnose)

Det er også ulikt hvordan samarbeidsmøter og annen oppfølging NAV skal ha faktisk utføres i praksis.

Det eneste en må passe på er at etter 8 uker 100% sykemelding slår aktivitetsplikten inn, dvs at en må utføre en eller annen aktivitet for å komme i arbeid igjen, dette kan innebære å begynne å jobbe delvis igjen eller ved at man mottar behandling for sykdom/diagnose. I enkelte tilfeller kan aktivitetsplikten bortfalle, da må legen skrive utfyllende dokumentasjon på dette.

Har flere runder med langvarige sykemeldinger pga psykiske plager og min erfaring er at der er ikke mye press fra NAV om å komme tilbake i jobb så lenge man er på sykepenger.

Der er verre når en skal over på AAP
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Å skylde på at man er utbrent. Da får gjerne 2 uker hvis man ikke har en kjip lege.
Vis hele sitatet...
har du sett utbrenthet på nært hold?
du trenger litt skuespiller prestasjon for å fake den.

du kommer deg ikke på beina etter to uker om du er utbrent.
om legen gir deg to uker er det for han er grei og skjønner du vil ha en pause.
ikke for at du har lurt han til å tro du er utbrent.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dårlig måte å utnytte systemet slik, ødelegge for alle andre.

Husk NAV stort sett bestrider utbrenthet som diagnonse på sykemelding, siden de forlanger mer og grundig diagonse. Nå blir vel Utbrenthet snart eller er en egen diagnonse mener jeg har lest nylig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dårlig måte å utnytte systemet slik, ødelegge for alle andre.

Husk NAV stort sett bestrider utbrenthet som diagnonse på sykemelding, siden de forlanger mer og grundig diagonse. Nå blir vel Utbrenthet snart eller er en egen diagnonse mener jeg har lest nylig.
Vis hele sitatet...
På mine sykmeldinger står det depresjon uavhengig av hvorfor, også da jeg ble utbrent. Visste ikke at det ble merka utbrent ved sykemeldinger.
Har du en mental lidelse eller neurologisk lidelse så skal det være ganske lett å få en kortids sykemelding.

Jeg har aspergers og jeg klarer å stå 100% i jobb og jeg trives veldig godt der jeg er. Jeg har en veldig forståelsesfull lege og en ny arbeidsgiver. Arbeidsgiveren min får også støtte fra nav til å ha meg sånn at de kan ansette en ekstra person siden i teorien så jobber jeg saktere (noe jeg egentlig ikke gjør hehe) jeg har også massive søvn problemer også og tvangslidelse. Til de som har en diagnose på papiret så anbefaler jeg at du kontakter legen din og spør om unntak fra arbeider giver ansvar og gjør dette i samråd med sjefen/hr på jobb. Da er det lettere for deg og bedriften å kunne ta en mental helse dag/uke

Noen ganger så er jeg rett og slett for ''syk'' altså perioder hvor jeg er sliten og med min diagnose så blir jeg veldig fort frustrert og utbrent da i visse perioder. Var på den forgje jobben hvor jeg prøvde å leke helt og var skikkelig utbrent, men pressa meg til å dra på jobb fordi jeg følte en slags skam visst jeg skulle sykemeldt meg. Kort historie fortalt så knakk jeg sammen på jobb og ble truet med sparken (ja den gamle arbeidsgiveren visste jeg hadde aspergers), jeg gikk så langt ned i kjelleren pga den hendelsen at jeg endte opp med å være sykemeldt i 4.5måned. Etter at jeg begynte i den ny jobben har jeg måtte bare sykemelde meg rundt 2uker totalt på 3år

Grunnen til at staten norge har så lav terskel for å skrive sykemelding er rett og slett fordi det er en langtids investering. Det koster samfunnet mer om noen presser seg gjennom jobb bare for å så bli langtids syke eller utbrent, enn å heller skrive en sykemelding på 1-2uker hvor mann får slappet av.

Jeg anbefaler deg OP virkelig å forklare dette til legen og være ærlig om saken. Å ringe inn syk en dag fordi du er ekstremt stressa, lei deg eller sliten er ingen skam. Bare ring arbeidsgiveren å si du ikke kommer på jobb i dag, arbeidsgiveren har teknisk sett ikke lov til å spørre om hvorfor du er syk du er bare pliktig til å si det. Drit i hva folk her sier trenger du en pause så tar du deg en pause ellers ender opp i en situasjon hvor du må ta en ENDA lengre pause. Jeg husker før at jeg tenkte at folk som sykemelder seg fordi de er slitne var svake, men jeg lærte på den harde måten at ingen er superhelter.

men jeg håper du virkelig spør om dette fordi du er utbrent og ikke bare vil ha ekstra fri mens du røyker j's, da snylter du og egentlig tar penger fra folk som virkelig trenger denne hjelpen.
Sist endret av Trynefaktor_69; 19. mai 2023 kl. 21:34. Grunn: tilføyde litt mer
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Husk NAV stort sett bestrider utbrenthet som diagnonse på sykemelding, siden de forlanger mer og grundig diagonse. Nå blir vel Utbrenthet snart eller er en egen diagnonse mener jeg har lest nylig.
Vis hele sitatet...
hva mener du ?
du kan bli permanent hjerneskadet av å være utbrent om du ikke får vile.

tviler på at nav kan plukke ut spesifikke diagnoser de ikke synes høres tilstrekkelig talvorlig ut og avfeie det?
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ja, men utbrent har ikke vært diganose i seg selv, men en fellesbetgnelse for andre lidelser. Derfor må ofte lege skrive depersjon etc og utdype om det kun står utbrent. Ikke glem NAV gjør som de vil, de er strenge og er på leger mye. for å ikke snakke om NAV-lege som er ansatt for "spare" samfunnet ved være ekspert. De kan komme med uttalelse om brukers helse uten å kjenne person.
Må nødvendigvis ikke til legen for sykemelding, er bare å ta turen til kiropraktoren det.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av magnet Vis innlegg
har du sett utbrenthet på nært hold?
du trenger litt skuespiller prestasjon for å fake den.

du kommer deg ikke på beina etter to uker om du er utbrent.
om legen gir deg to uker er det for han er grei og skjønner du vil ha en pause.
ikke for at du har lurt han til å tro du er utbrent.
Vis hele sitatet...

Eller så har du en god lege som vi følge deg opp hver 14 dag. Når jeg traff veggen, så fikk jeg to runder med 14 dager, så en måned av gangen.

Men, ja, man trenger fort et par måneder for å hente seg inn om man er utbrent. Jeg er på felgen akkurat nå, men skal prøve å pushe meg frem til 3-4 ukers ferie i juli.
Anonym bruker
"Velkommen Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Eller så har du en god lege som vi følge deg opp hver 14 dag. Når jeg traff veggen, så fikk jeg to runder med 14 dager, så en måned av gangen.

Men, ja, man trenger fort et par måneder for å hente seg inn om man er utbrent. Jeg er på felgen akkurat nå, men skal prøve å pushe meg frem til 3-4 ukers ferie i juli.
Vis hele sitatet...
Jeg også pusha meg frem til ferien og trodde det skulle hjelpe, nå har det gått 3 år og er kronisk syk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg også pusha meg frem til ferien og trodde det skulle hjelpe, nå har det gått 3 år og er kronisk syk.
Vis hele sitatet...
Så du ble kronisk syk etter og ha vært utbrent? Hva slags diagnose ender man opp med da?
Anonym bruker
"Velkommen Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nimja Vis innlegg
Så du ble kronisk syk etter og ha vært utbrent? Hva slags diagnose ender man opp med da?
Vis hele sitatet...
Har ikke fått noe diagnose, men på sykmeldinga sto det depresjon. Kronisk syk kanskje feil ord men jeg er ikke tilbake i jobb iallfall og har starta prosessen med uføretrygd.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg også pusha meg frem til ferien og trodde det skulle hjelpe, nå har det gått 3 år og er kronisk syk.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært utbrent 3 ganger, så kjenner igjen hvor grensa går, så prøver å holde meg frem til ferien. Det funket i fjor, så håper det funker i år også

Nå skal jeg snart på TRT behandling, så satser på at det kan bedre situasjonen betraktelig.
Anonym bruker
"Velkommen Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har vært utbrent 3 ganger, så kjenner igjen hvor grensa går, så prøver å holde meg frem til ferien. Det funket i fjor, så håper det funker i år også

Nå skal jeg snart på TRT behandling, så satser på at det kan bedre situasjonen betraktelig.
Vis hele sitatet...
Det kan hende det hjelper ja. Møtt veggen 2 ganger før jeg også det noen mnder var nok til å hente seg inn men gang nr 3 slo meg ut. Måtte bruke 2 første uka av ferien til å ligge i senga/rolig sist.
Si du er deprimert, ingen kan motbevise det.
Sitat av BRUTE LEE Vis innlegg
Si du er deprimert, ingen kan motbevise det.
Vis hele sitatet...
Hva om legen sier at personen fortsatt burde klare å scanne varer i kassa på Rema uansett om h*n føler seg litt nedstemt?

Det jeg prøver å si er at man kan være funksjonell i jobb selvom man er deprimert, og en depresjon (som ikke av bekreftes eller avkreftes av lege) gir heller ikke noen automatisk sykemelding(?)
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva om legen sier at personen fortsatt burde klare å scanne varer i kassa på Rema uansett om h*n føler seg litt nedstemt?

Det jeg prøver å si er at man kan være funksjonell i jobb selvom man er deprimert, og en depresjon (som ikke av bekreftes eller avkreftes av lege) gir heller ikke noen automatisk sykemelding(?)
Vis hele sitatet...
Depresjon brukes veldig ofte som sykemeldingsgrunnlag. Et familiemedlem fikk det på sykmeldinga da vedkommende hadde operert i en fot. Om det er riktig bruk skal ikke jeg si noe om men..
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Depresjon brukes veldig ofte som sykemeldingsgrunnlag. Et familiemedlem fikk det på sykmeldinga da vedkommende hadde operert i en fot. Om det er riktig bruk skal ikke jeg si noe om men..
Vis hele sitatet...
Merkelig. Kanskje softwaren legene bruker har feks rullegardinmeny eller tallkoder også ble det tastefeil fra legen? En operert fot er vel enten fungerende godt nok til at det er mulig å gå på jobb eller ikke, og da er det vel best for legen å skrive det som årsak på sykemelding. Feil bruk av sykemelding kan medføre at fastlege taper retten til å sykemelde, og det vil medføre at det blir vanskelig å jobbe som fastlege.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Merkelig. Kanskje softwaren legene bruker har feks rullegardinmeny eller tallkoder også ble det tastefeil fra legen? En operert fot er vel enten fungerende godt nok til at det er mulig å gå på jobb eller ikke, og da er det vel best for legen å skrive det som årsak på sykemelding. Feil bruk av sykemelding kan medføre at fastlege taper retten til å sykemelde, og det vil medføre at det blir vanskelig å jobbe som fastlege.
Vis hele sitatet...
Når man bestiller legetime så setter legen også en diagnosekode på hvorfor du er inne og til meg ser jeg det er i 90% av tilfellene brukt depresjon som diagnosekode. Tror "depresjon" dekker ganske mye uten at det er lett og hverken bekrefte eller avkrefte. Så det er veldig anvendelig tror jeg.
Depresjon er lett å skylde på
Sist endret av tøffel; 25. mai 2023 kl. 18:31.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Når man bestiller legetime så setter legen også en diagnosekode på hvorfor du er inne og til meg ser jeg det er i 90% av tilfellene brukt depresjon som diagnosekode. Tror "depresjon" dekker ganske mye uten at det er lett og hverken bekrefte eller avkrefte. Så det er veldig anvendelig tror jeg.
Vis hele sitatet...
Da må de slutte med den praksis umiddelbart. Slike diagnoser kan forfølge folk resten av livet. Forsikring mot uførhet? Psykiatrisk diagnose i journal og sykemelding? Glem det.

Så strengt som regelverket er for sykemelding tror jeg vel helst at du enten skøyer med oss nå eller at legen faktisk tastet feil på pcen. Tror du fastleger risikerer å bli tatt i å skrive falske sykemeldinger? De gjør det nok ikke om det faktisk finnes andre gyldige grunner med mindre det er input error.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da må de slutte med den praksis umiddelbart. Slike diagnoser kan forfølge folk resten av livet. Forsikring mot uførhet? Psykiatrisk diagnose i journal og sykemelding? Glem det.

Så strengt som regelverket er for sykemelding tror jeg vel helst at du enten skøyer med oss nå eller at legen faktisk tastet feil på pcen. Tror du fastleger risikerer å bli tatt i å skrive falske sykemeldinger? De gjør det nok ikke om det faktisk finnes andre gyldige grunner med mindre det er input error.
Vis hele sitatet...
Etter sykemeldinga for kne gikk ut var vedkommende også sykmeldt for andre grunner der depresjon kanskje var mere riktig men det ble fortsatt brukt for operasjon i en fot i tillegg.
Den diagnosekoden jeg snakker om betyr ingenting, det er ikke en diagnose du har men er mere for hvorfor du kommer inn/mistanke hva du har bestilt legetime for.
Da jeg skulle ha utredning for ADHD og bestilte legetime til fastlegen for henvisning ble diagnosekode for hyperkinetisk forstyrrelse brukt (ADHD).
Når skal ikke jeg påstå noe men sålenge at man kan dokumentere at en sykemelding er innafor er det ikke sikkert det er sååå strengt om hvorfor man er sykmeldt?
Sist endret av NokErNok; 25. mai 2023 kl. 19:54.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jo det er jeg nesten 100% sikker på at det er. Akkurat så strengt. Selv litt slurvete journalføring kan føre til at leger mister retten til å være lege. Og å fylle ut feil på papirer til staten, helt sikkert blant det groveste en lege kan gjøre bortsett fra pasientovergrep. Leger som har benyttet feil diagnose for å hjelpe pasienter i ekstreme livssituasjoner med å få medisiner de trenger på blå resept kan bli straffet.

Så at nyopererte blir sykemeldt med diagnose deprimert tror jeg enten er tastefeil, en god historie eller at den sykemeldte ønsket å dele med noen at hxn var deprimert. Tviler på at dette er noe som er vanlig praksis, og hadde det blitt oppdaget ville sikkert legen fått en oppstrekk. Kanskje det hadde medført ytterligere tilsyn med legens praksis for å se om dette var en gjennomgående feil, også kunne legen blitt uten jobb.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Brekk armen, minst to uker ezpz
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo det er jeg nesten 100% sikker på at det er. Akkurat så strengt. Selv litt slurvete journalføring kan føre til at leger mister retten til å være lege. Og å fylle ut feil på papirer til staten, helt sikkert blant det groveste en lege kan gjøre bortsett fra pasientovergrep. Leger som har benyttet feil diagnose for å hjelpe pasienter i ekstreme livssituasjoner med å få medisiner de trenger på blå resept kan bli straffet.

Så at nyopererte blir sykemeldt med diagnose deprimert tror jeg enten er tastefeil, en god historie eller at den sykemeldte ønsket å dele med noen at hxn var deprimert. Tviler på at dette er noe som er vanlig praksis, og hadde det blitt oppdaget ville sikkert legen fått en oppstrekk. Kanskje det hadde medført ytterligere tilsyn med legens praksis for å se om dette var en gjennomgående feil, også kunne legen blitt uten jobb.
Vis hele sitatet...
Ok du har sikkert rett her. Kunne sikkert lagt til mere info her som gir historien litt mer mening men lar det ligge av forskjellige grunner.