Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  429 63223
Kommet en episode om denne hendelsen på podcasten "avhørt" på Spotify.

Kvalmt å høre at en tidligere politimann og nåværende advokat forsvarer denne hendelsen og mener at politimannen har opptrådt korrekt.
Sist endret av Filkor; 7. mai 2023 kl. 11:05.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du sammenligner en systematisk korrupsjon over lang tid med storkriminelle involvert og en haug med dop med en enkelthendelse?
Vis hele sitatet...
Ikke at det nødvendigvis er sammenlignbart, men dette er jo ikke snakk om noen enkelthendelse. Det som rokker ved tilliten til politiet her er ikke at en uskikket enkeltbetjent gikk amok, sånt skjer jo, men hvordan alle rundt ham systematisk dekker for ham. Bildeopptaket er åpenbart den eneste grunnen til at dette kom frem i lyset, hvis ikke hadde guttene blitt tiltalt for vold mot politiet, med 3-4 politibetjenter som samstemte vitner mot seg. Det er naivt å anta at dette ikke er standard prosedyre når noen i politiet går over streken.

Dette kommer heller ikke ut av det blå, men etter en årelang diskusjon om hvordan politiet struper intern kritikk, i den grad at fagforeningen fraråder medlemmer å varsle om kritikkverdige forhold fordi det ikke er trygt.
Da jeg var ung, søkte jeg og kom inn på politihøgskolen. Droppet det, og valgte heller tradisjonell høgskole. Ser ut til at jeg valgte rett.

Hadde ikke orker å være en del av en organisasjon med så dårlige verdier og holdninger. Det er virkelig en reality-check det vi er vitne til nå. Det er ingen grunn til å tro at dette er fåtallshendelser eller og at det er mange sivile som lider på grunn tilsvarende tilfeller hvor bevis og rapporter er blitt tukla med.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Du sammenligner en systematisk korrupsjon over lang tid med storkriminelle involvert og en haug med dop med en enkelthendelse?
Vis hele sitatet...
Ser *Pi har summert opp veldig greit.

Jeg synes forøvrig også drapsforsøk og medvirkning til drapsforsøk er mange reiser mer alvorlig enn tilrettelegging for hasjimport. (Så får vi la det ligge at Eirik enten må være uskyldig, eller at veeeldig mange fler i politiet åpenbart er medskyldig)
Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke at det nødvendigvis er sammenlignbart, men dette er jo ikke snakk om noen enkelthendelse. Det som rokker ved tilliten til politiet her er ikke at en uskikket enkeltbetjent gikk amok, sånt skjer jo, men hvordan alle rundt ham systematisk dekker for ham. Bildeopptaket er åpenbart den eneste grunnen til at dette kom frem i lyset, hvis ikke hadde guttene blitt tiltalt for vold mot politiet, med 3-4 politibetjenter som samstemte vitner mot seg. Det er naivt å anta at dette ikke er standard prosedyre når noen i politiet går over streken.

Dette kommer heller ikke ut av det blå, men etter en årelang diskusjon om hvordan politiet struper intern kritikk, i den grad at fagforeningen fraråder medlemmer å varsle om kritikkverdige forhold fordi det ikke er trygt.
Vis hele sitatet...
Du drar frem gode poeng som jeg ikke helt tenkte over og noen var jeg ikke klar over.
Spesielt det med fagforeningens anbefaling om varsling og den interne kulturen der.

Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Ser *Pi har summert opp veldig greit.

Jeg synes forøvrig også drapsforsøk og medvirkning til drapsforsøk er mange reiser mer alvorlig enn tilrettelegging for hasjimport. (Så får vi la det ligge at Eirik enten må være uskyldig, eller at veeeldig mange fler i politiet åpenbart er medskyldig)
Vis hele sitatet...
Altså, jeg er skeptisk til snuten jeg også, men come on, drapsforsøk? Virkelig? Hadde ikke holdt i retten og hadde nok tapt saken. Unødvendig voldsbruk og korrupsjon/forspilling av bevis? Jepp
Sist endret av Expialidocious; 7. mai 2023 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nj6RVVcU$gEV$ Vis innlegg
Da jeg var ung, søkte jeg og kom inn på politihøgskolen. Droppet det, og valgte heller tradisjonell høgskole. Ser ut til at jeg valgte rett.

Hadde ikke orker å være en del av en organisasjon med så dårlige verdier og holdninger. Det er virkelig en reality-check det vi er vitne til nå. Det er ingen grunn til å tro at dette er fåtallshendelser eller og at det er mange sivile som lider på grunn tilsvarende tilfeller hvor bevis og rapporter er blitt tukla med.
Vis hele sitatet...
Vi har sett utallige justismord bli avdekket de senere år. I rettsstaten Norge. Da de første sakene ble rullet opp tenkte vel de fleste at dette var en enkeltstående sak. Men nei.

Disse politifolkene på Kongsberg samarbeidet om å få til nok et justismord. De ville få guttene dømt på falsk anmeldelse fordi de viste at deres ord veier tyngre i retten enn guttenes ord. Og de viste at de ulovlig hadde slettet bevisene.

i hvor mange andre saker har det skjedd tilsvarende eller verre handlinger fra politiets side der folk er dømt for forbrytelser som faktisk ikke har skjedd og som kun førte til dom fordi politiet ga falske opplysninger i retten, vitnet falskt og forfalsket rapportene?

Når en ser alvoret i denne saken, omfanget av lovbrudd politiet var villige til å begå og også at de faktisk med fullt overlegg var villige til å ofre rullebladet og fremtiden til to uskyldige unge menn for selv å gå fri, da tenker jeg at dette kan ikke være det eneste tilfellet. Hvor mange år har politiet holdt på slik?

Og når vi nå vet at de forfalsket rapportene, og leverte falsk anmeldelse, hva da med alle saker disse politifolkene har vært involvert i? Hvor mange uskyldige sitter i fengsel pga denne mafiagjengen?

Får de som er dømt som følge av disse politifolkene sine saker gjenåpnet? Eller er ledelsen i politiet så opptatt av å hysje ned saken og fremstå i godt lys at ledelsen velger å la uskyldige sone på falskt grunnlag? Vil de som evt. er dømt på feil grunnlag noen gang få oppreisning?

Dette burde jo kunne brukes som et trumfkort i retten av enhver oppegående forsvarsadvokat. Om de tror retten vil stole mer på en politimann kan advokaten bare minne retten på det eksisterer mafiafraksjoner i politietaten, og politiets ord er ikke mer troverdig enn hvermansens.

Hver eneste dag jeg står opp og blar gjennom avisene og ikke ser at det er tatt ut flere tiltaler i saken kjenner jeg at jeg blir kokforbannet over at ingen har baller til å faktisk rydde opp.

Dette er tydeligvis en sak de jobber hardt for å bare sakte avgå ved døden og la tia virke sånn at det kommer andre nyheter folk engasjerer seg i.

Det er helt sykt at politi som beviselig har forfalsket rapporter og levert falsk anmeldelse og bevist forsøkte å ofre uskyldige i retten fortsatt hever lønn i politiet.

Hvordan er det med tredjeparts anmeldelser? Kan anyone levere anmeldelse på alle politifolkene som var på stedet på Kongsberg? Kan de anmeldes for bevisforspillelse, feilaktig og ulovlig bevisforspillelse, vold og mafiavirksomhet? Om det er en mulighet foreslår jeg en grasrot aksjon dere du får med deg noen venner også leverer vi alle anmeldelser i forskjellige politidistrikter også sender vi kopi til dagbladet. Da kan dagbladets journalister følge opp og kanskje få fortgang i tiltale.
Sist endret av _abc_; 7. mai 2023 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Har alltid hatt stor tiltro til politiet, da jeg ikke har opplevd noe negativt med de.
Det har nok med jeg kun har kontakt med de ved vanlig hendelser (fartskontroll, pass, klage på støy, osv).

1) At den ene politibetjenten her var ute av kontroll, det var det ingen tvil om.
Sånne folk bør ikke ha en operativtjeneste.

2) Jeg synes det er også drøyt at de sletter videoklipp, selv om de hadde all rett til å filme politiet i sitt arbeid.
Løgnen til politiet hadde jo tydeligvis blitt "fakta" hvis det ikke var videoklippet fra Esso stasjonen.
Dette får meg til å spekulere i hvor mange ganger politiet har slettet videoklipp fra folk før?

3) Men det jeg finner aller meste skremmende er dette:
"- Først og fremst: Hvorfor griper ikke de andre politifolkene inn overfor det framstår som urettmessig og ulovlig vold mot en mann som skal pågripes, spør Dietrichson og fortsetter:

- Deretter kan det se ut som at politifolkene holder tilbake sannheten når de returnerer til politihuset for å skrive sine rapporter. Det får meg til å lure på om det er en kultur som muliggjør en slik atferd. Det gir grunn til å rope varsko, og det er i så fall et ledelsesansvar."
Marius Dietrichson, leder i Advokatforeningen - https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...sberg/79183021
Jeg trodde ikke at vi hadde denne farlige "gjengmentaliteten" i norsk politi, men der tok jeg grundig feil.
Dette får meg til å spekulere i hvor mange ganger politiet har "pyntet på sannheten" før, for å kunne komme unna med det fordi det tilfeldigvis ikke var noe kamera som filmet de.

Sett fra mitt perspektiv (lovlydig, pliktoppfyllende, A4 person) så er min tiltro til politiet meget svekket.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Altså, jeg er skeptisk til snuten jeg også, men come on, drapsforsøk? Virkelig? Hadde ikke holdt i retten og hadde nok tapt saken. Unødvendig voldsbruk og korrupsjon/forspilling av bevis? Jepp
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke mene noe om h a som holder i retten, men politiet sikter en i allefaøl for drapsforsøk om man forsøker å slå de med en gjenstand:
https://www.aftenposten.no/norge/i/k...mot-politimann

Forskjellen er vel at på Kongsberg blir offeret i tillegg holdt nede
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ldig-situasjon


Det ser for meg ikke ut til at denne saken får den løsning som ville skjedd i en etat som er fri fra korrupsjon…



Greit, overrasket KAN forklare hvorfor man ikke griper inn. Men så var det dette med å slette bevis da.

Tror jeg på at de ble overrasket? Mnja egentlig ikke
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Spesialenheten mener det hele kunne vært unngått dersom politimannen hadde brukt en annen tilnærming innledningsvis.

Men vurderingen av hvorvidt politimannen opptrådte ulovlig, er todelt:

1. Første del av basketaket vurderes som langt utover rammene for lovlig maktbruk, fordi maktanvendelsen skjedde «uten annen foranledning enn at Simensen fremsto som motvillig, og at det ikke først ble forsøkt lempeligere midler for å oppnå formålet med tjenestehandlingen».

2. Andre del er derimot ikke nødvendigvis ulovlig, ettersom «Simensen gjorde vedvarende motstand og ikke ga tegn til å overgi seg, og at flere kolleger ble opptatt med å håndtere personer som reagerte og grep inn i politiets arbeid på stedet». Spesialenheten legger til at: «Når det gjelder batongslag mot hodet og mot ryggen mens Simensen lå nede på bakken, har etterforskningsavdelingen vært i atskillig tvil».

...

«Da Simensen hadde hatt mange muligheter til å gi seg og likevel gikk mot ham og fortsatte å kjempe imot, tenkte han det var åpenbart at Simensen ville ta ham og skade ham. Han følte at han var i nødverge og måtte få nedkjempet Simensen på noe vis».


Jeg er alltid for at man skal overgi seg i møte med Politiet, man gjør bare ikke motstand. Samtidig er det vanskelig å se for seg at det er så lett å bli liggende og ta imot slag etter slag med batong. Kan vi forvente at han skal ligge og ta imot?
Det siste sitatet får det til å høres ut som at Simensen gjorde motstand hele veien.

Det legges tydeligvis ikke det grann fokus på de falske rapportene samt anmeldelsen som er levert, og jeg tviler nå på at disse får noen som helst konsekvenser. Jeg mener dette er den viktigste delen, volden var bare triggeren til noe enda verre.

Kort sagt jævlig skuffa over håndteringen av denne saken.
Ganske vilt å tenke på at vi lever i et land hvor det blir ansett som et lovbrudd å motsette seg et uprovosert og voldelig angrep fra en offentlig tjenesteperson. Selv om angrepet innledningsvis er helt urimelig eller ulovlig, så skal du altså bare finne deg i det, om du ikke ønsker å risikere straffeforfølgelse senere. Det blir bare helt opp til tjenestepersonen hvor mye han vil slå deg med batong. Hvis du er redd for livet ditt, eller for å bli banket til permanent krøpling, så tough luck!

Disse menneskene opererer lovlig utenfor loven, og helt i strid med alminnelig rettsoppfatning. Det må være lov å forsvare seg mot et voldelig angrep, uansett hvem det kommer fra.
Sist endret av mentalmelt; 8. mai 2023 kl. 23:51.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Spesialenheten mener det hele kunne vært unngått dersom politimannen hadde brukt en annen tilnærming innledningsvis.

Men vurderingen av hvorvidt politimannen opptrådte ulovlig, er todelt:

1. Første del av basketaket vurderes som langt utover rammene for lovlig maktbruk, fordi maktanvendelsen skjedde «uten annen foranledning enn at Simensen fremsto som motvillig, og at det ikke først ble forsøkt lempeligere midler for å oppnå formålet med tjenestehandlingen».

2. Andre del er derimot ikke nødvendigvis ulovlig, ettersom «Simensen gjorde vedvarende motstand og ikke ga tegn til å overgi seg, og at flere kolleger ble opptatt med å håndtere personer som reagerte og grep inn i politiets arbeid på stedet». Spesialenheten legger til at: «Når det gjelder batongslag mot hodet og mot ryggen mens Simensen lå nede på bakken, har etterforskningsavdelingen vært i atskillig tvil».

...

«Da Simensen hadde hatt mange muligheter til å gi seg og likevel gikk mot ham og fortsatte å kjempe imot, tenkte han det var åpenbart at Simensen ville ta ham og skade ham. Han følte at han var i nødverge og måtte få nedkjempet Simensen på noe vis».


Jeg er alltid for at man skal overgi seg i møte med Politiet, man gjør bare ikke motstand. Samtidig er det vanskelig å se for seg at det er så lett å bli liggende og ta imot slag etter slag med batong. Kan vi forvente at han skal ligge og ta imot?
Det siste sitatet får det til å høres ut som at Simensen gjorde motstand hele veien.

Det legges tydeligvis ikke det grann fokus på de falske rapportene samt anmeldelsen som er levert, og jeg tviler nå på at disse får noen som helst konsekvenser. Jeg mener dette er den viktigste delen, volden var bare triggeren til noe enda verre.

Kort sagt jævlig skuffa over håndteringen av denne saken.
Vis hele sitatet...
Skulle egentlig putte på et lite snitt om det samme, jeg er så lat at jeg har aldri havnet i en situasjon jeg har fysisk prøvd å komme meg unna de. Men hvis jeg hadde blitt rivd i bakken etter 3 sekunder mens jeg hadde henda i lomma, da hadde nok jeg gjort litt motstand selv ja. Her bør man jo kunne påberope seg nødverge? Om Politiet tråkker over loven å bruker ulovlig vold, så burde han ikke bli ansett som en politimann. Yrkestittel og alt, forkastet. Så får det være opp til retten å avgjøre hvem som har rett. Vi lever i en angivelig rettsstat selvom det ikke føles sånn, hvertfall sist jeg sjekket.

Skremmende utvikling i det landet her.

La oss alle sammen på alle sosiale medier vi har, sitere diversr lover og regler sånn at myndighetene også får gjort det samme
Sist endret av 420master; 8. mai 2023 kl. 23:54.
Jeg ble overrasket over at kollegaene nå går ut mot han (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ldig-situasjon).
Det pleier å være strengt kameraderi der. Men det holder ikke å være passive tilskuere som ikke klarte å tenke raskt nok og si i ettertid at det var maktmisbruk, de burde grepet inn pronto der og da og kasta svinet i bakken sjæl.
Sist endret av celtseus; 8. mai 2023 kl. 23:57.
Politikvinnen i den saken sier det var skremmende å se at batong og pepperspray ikke gjorde jobben det ble jeg overrasket av å lese.

Det fortalte meg mye om deres perspektiv.
Da endte det med ett forelegg på 12000kr til den politibetjenten som slettet videobevis på vegne av mafiaen.

Det er hårreisende at noe som dette ender med en straff man kan betale seg ut av.
Dette er ren galskap. Forelegg?

Politiet slettet bevis med makt og uten hjemmel, bevisene ble slettet for å skjule forbrytelser begått av politiet. Og ingen ser alvoret? Om du eller jeg slettet bevis ville straffen blitt langt hardere. Alvorlighetsgraden slik allmuen ser det bør øke fordi politiet som skal beskytte oss mot kriminelle benyttet sin autoritet og makt gitt av uniformen til å fysisk kreve mobilene til alle som filmet, så ble mobilene låst opp med makt og bevisene slettet. For å skjule en forbrytelse begått av politiet.

Når politiet sletter bevis, må en forstå det slik at politiet var klar over at det var menn i uniform med påskriften POLITI som var forbryterne på stedet, og bevis ble slettet for å skjule disse alvorlige forbrytelsene. Altså, alt mens politifolkene forgriper seg med grov vold mot uskyldige ungdommer som ikke gjør nevneverdig motstand, ikke slår tilbake og ikke tar i bruk vold, (bortsett fra rene instinktive handlinger der voldsofferet vrir seg som en makk i et forsøk på å unngå å bli slått ihjel) var politifolkene klar over at politiet begikk grov voldskriminalitet. Politiet hadde en situasjonsforståelse som tilsa at forbryterne var kolleger i uniform. Alle politifolkene på stedet tok et aktiv valg om å ikke gripe inn og uskadeliggjøre voldsmannen - politi i uniform - .

Etter av støvet har lagt seg og på vei til rapportskriving blir alle disse politifolkene enige om å forfalske rapportene, og legger all skyld på ofrene. Politifolkene tar det ennå et steg lengre, og leverer en falsk anmeldelse mot ofrene, der politiet lyver og sier ungdommene utøvet vold.

I timene og dagene etter hendelsen hadde alle politifolk på stedet mulighet til å lytte til sin samvittighet og avdekke hva som egentlig skjedde den natten utenfor Esse på Kongsberg. Alle hadde anledning til å gå til nærmeste sjef og tilstå sine ugjerninger. Forklare at rapportene var falske og også anmeldelsen var falsk. Likevel var det ingen av politifolkene som faktisk stod frem. Til tross for at de viste og var fult ut klar over både omfanget av forbrytelsene de var endel av, og ikke minst på tross av at de skjønte at dette ville ødelegge fremtiden for 2 uskyldige unge menn.

Er det noen som kan si noe om hvorfor ikke mafiaparagrafen skulle passe som hånd i hanske på politifolkene?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Alle hadde anledning til å gå til nærmeste sjef og tilstå sine ugjerninger. Forklare at rapportene var falske og også anmeldelsen var falsk.
Vis hele sitatet...
Se, det er her jeg synes det blir naivt. Hva tror du nærmeste sjef hadde gjort med et sånt varsel, basert på x antall tidligere saker? Kan godt hende de sa fra også, for alt vi vet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Se, det er her jeg synes det blir naivt. Hva tror du nærmeste sjef hadde gjort med et sånt varsel, basert på x antall tidligere saker? Kan godt hende de sa fra også, for alt vi vet.
Vis hele sitatet...
Er det ikke litt naivt å tro at de kan gå til NK da? De må jo kunne varsle SE selv?!

Om man blir upopulær i etaten så er jo det politi som ikke burde vært politi i det hele tatt.

Satt å tenkte litt på i sta, hvem er det som har lekket videoen fra bensinstasjonen? Skal helt ærlig si at hvis det er noen i Politiet, respekt! Det vil isåfall vise meg at det fins noen igjen der som har noe i Politiet å gjøre.

Og hvor faen er den jentungen som vi kaller Justisminister nå? Makan til tafatt hudsekk.

Også når dette med ulovlig razzia og tlf beslag kom ut så ser du heller hu i en halv gjennomsiktig kjole på rød løper :P
Sitat av 420master Vis innlegg
Og hvor faen er den jentungen som vi kaller Justisminister nå? Makan til tafatt hudsekk.
Vis hele sitatet...
Hun er opptatt med å bla seg igjennom Tiktok-feeden mens hun venter på et internasjonalt jobbtilbud folk flest bare kan drømme om.
Finnes det noen åpenbar grunn til at vi IKKE burde utstyre politiet med bodycams her til lands?
Det vell knapt finnes noe motstand til ett slikt forslag, iallfall fra andre enn politiet selv.

Politiet har jo vist seg å være svært glade i forebyggende arbeid.
Om vi utstyrer dem med bodycam vil det sannsynligvis fungere svært effektivt som forebygging, spesielt mot disse mafia-tilstandene vi ser her. Det vil også temme de cowboyene som er litt mer diskré når de bryter lover og regler.


Sitat av *pi Vis innlegg
Se, det er her jeg synes det blir naivt. Hva tror du nærmeste sjef hadde gjort med et sånt varsel, basert på x antall tidligere saker? Kan godt hende de sa fra også, for alt vi vet.
Vis hele sitatet...
Ut i fra det bildet man nå sitter med av denne gjengen så heller jeg mer mot sannsynligheten som tilsier at dem ikke gjorde det, men hvem vet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Se, det er her jeg synes det blir naivt. Hva tror du nærmeste sjef hadde gjort med et sånt varsel, basert på x antall tidligere saker? Kan godt hende de sa fra også, for alt vi vet.
Vis hele sitatet...
Vel da kunne de gått ett eller to trinn opp i tjenesteveien. Eller de kunne varslet via media. Om noen av de faktisk har varslet bør det taes til etterretning når de får sin dag i retten....å nei det er sant. De andre er jo ikke tiltalt.

Viser det seg at noen sjefer har vist om dette, ennå større grunn til å bruke mafiapragrafen.

Kjernen er jo likevel at alle hadde sjansen til å være ærlige og alle valgte falskneri for å ikke avdekke politiets lovbrudd.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kjernen er jo likevel at alle hadde sjansen til å være ærlige og alle valgte falskneri for å ikke avdekke politiets lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Kjernen er at det er dødfødt å varsle om noe som helst i politiet, og deres egen fagforening fraråder der fordi det ikke er trygt. Det nytter ikke å gå ett hakk eller to hakk eller tre hakk opp i systemet her, det et systemet som er fucked. Det han ene gjorde var "tjenestefeil", det de andre gjorde var standard prosedyre. Den endrer seg ikke om de blir straffet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Kjernen er at det er dødfødt å varsle om noe som helst i politiet, og deres egen fagforening fraråder der fordi det ikke er trygt. Det nytter ikke å gå ett hakk eller to hakk eller tre hakk opp i systemet her, det et systemet som er fucked. Det han ene gjorde var "tjenestefeil", det de andre gjorde var standard prosedyre. Den endrer seg ikke om de blir straffet.
Vis hele sitatet...
Vel om det stemmer det du sier er jo denne saken faktisk ennå verre enn det jeg forstilte meg. Da er vi uten rettsvern og politiet beskytter ingen andre enn seg selv.

I forlengelse av det er vi jo heller ingen rettsstat. Fordi politiets ord alltid vektlegges mer i retten enn ola dunks ord. Så da kan vi heller ikke satse på at "vår dag i retten vil renvaske oss" fordi vi dømt til å tape straks politiet bestemmer seg for å bryte lover og regler.

Er det noen halvstuderte røvere som har hanglet seg såpass langt gjennom juss studier som kan ta en titt på mafiaparagrafen over hvordan den kan benyttes på politiet i denne saken? Og vil det spille noen rolle om det fantes en varsler i saken?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel om det stemmer det du sier er jo denne saken faktisk ennå verre enn det jeg forstilte meg. Da er vi uten rettsvern og politiet beskytter ingen andre enn seg selv.
Vis hele sitatet...
Det blir jo litt ekstremt i andre retningen igjen. Politiet beskytter nok i all hovedsak befolkningen etter beste evne og samvittighet. Men at det mangler noen vesentlige sikkerhetsventiler for de gangene ting ikke går som det skal, bør være hevet over tvil. Lenge før denne saken. Det sier seg selv at etaten som har voldsmonopol i fredstid trenger et system som hindrer maktmisbruk, uansett hvor bra folk som i utgangspunktet jobber der. Dette etterlyser jo også ansatte i politiet selv, i form av et fungerende vern for varslere f eks.

Det har bare aldri funket å la bukker passe havresekker. Hjelper ikke å bytte bukk, eller få en annen bukk til å passe den første bukken.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel om det stemmer det du sier er jo denne saken faktisk ennå verre enn det jeg forstilte meg. Da er vi uten rettsvern og politiet beskytter ingen andre enn seg selv.
Vis hele sitatet...
Det blir litt ekstremt. Jeg tviler ikke på at det finnes en ukultur i politiet, og "en korpsånd som har sklidd ut av alle proporsjoner" som *pi så gripende beskrev det, men det er ikke ensbetydende med at politiet som etat ikke fungerer overhodet. Politiet gjør jo en jobb hver eneste dag, og som regel er den lovlydig og ryddig.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er det noen halvstuderte røvere som har hanglet seg såpass langt gjennom juss studier som kan ta en titt på mafiaparagrafen over hvordan den kan benyttes på politiet i denne saken? Og vil det spille noen rolle om det fantes en varsler i saken?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke være jurist for å tolke denne loven.
Sitat av Straffeloven §79
§ 79.Fastsetting av straff ut over lengstestraffen (flere lovbrudd, gjentakelse, organisert kriminalitet)
[...]
c. når en straffbar handling er utøvet som ledd i aktivitetene til en organisert kriminell gruppe.

Med organisert kriminell gruppe menes et samarbeid mellom tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller som går ut på at en ikke ubetydelig del av aktivitetene består i å begå slike handlinger.
Vis hele sitatet...
Politiets hovedformål er ikke å begå ulovlige handlinger som kan straffes med fengsel i minst 3 år.
Sist endret av Tias; 9. mai 2023 kl. 17:07.
Sitat av Tias Vis innlegg
Det blir litt ekstremt. Jeg tviler ikke på at det finnes en ukultur i politiet, og "en korpsånd som har sklidd ut av alle proporsjoner" som *pi så gripende beskrev det, men det er ikke ensbetydende med at politiet som etat ikke fungerer overhodet. Politiet gjør jo en jobb hver eneste dag, og som regel er den lovlydig og ryddig.



Du trenger ikke være jurist for å tolke denne loven.


Politiets hovedformål er ikke å begå ulovlige handlinger som kan straffes med fengsel i minst 3 år.
Vis hele sitatet...
Slik jeg leser den og leste dommer så blir ikke loven anvendt slik jeg tolker at du leser loven her.

Er det en gruppe som sammen utfører kriminelle handlinger som hver for seg eller til sammen utgjør straff på over 3 års fengsel kan paragrafen benyttes.

Voldsmannen slo nesten ihjel offeret. Bare flaks at ikke offeret fikk skallen klyvd eller ble banket til idiot, eller krøpling.

Politifolkene benytter sin stilling og troverdighet til å ofre guttene via falske rapporter og anmeldelser.

Ingen av politiet griper inn mot voldsmannen, nei de velger heller å gå sammen om å skjule forbrytelsen. Hva er strafferammen for det? En skulle tro det er mer alvorlig enn tjenesteforsømmelse?

Dokumentforfalskning i seg selv har vel strafferamme på 2 år. Og der er de alle skyldige.

Falsk anmeldelse kan føre til 3 år fengsel.

Slik jeg leser den trenger ikke kriminalitet være hovednæring, det holder å se på omfanget av kriminaliteten og se på hvor lang maks straff kan bli. At de gjør alt dette i kraft av sin stilling og til tross for at de er politi må jo telle straffeskjerpende?

Tukling med bevis og falske rapporter og falske anmeldelser alt gjort av politiet selv. Om denne saken var unik ville jeg sagt meg enig at det er drøyt å si at vi er uten rettsvern, men saken er ikke unik. Og ifølge pi og andre ansatte i politiet hjelper det ikke å varsle for varslerne blir fjernet, ikke de som bryter loven.

Og også video fra varetekten forsvant jo veldig belagelig.

Vi har en svært alvorlig sak hvor politiet skamslo offeret over 30 ganger med batong og knyttede never. I hodet, og kropp. Mens offeret ble holdt nede tidvis av flere politifolk.

Om det ikke var video fra Esso ville 2 uskyldige bli dømt, de ville ha sonet og fått kriminelt rulleblad. Dette er ikke den eneste saken der de egentlige forbryterne er politiet. Hvordan var det med rettsvernet?

Og ser en og på antall henleggelser sier jeg igjen, rettsvern??
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Slik jeg leser den trenger ikke kriminalitet være hovednæring, det holder å se på omfanget av kriminaliteten og se på hvor lang maks straff kan bli.
Vis hele sitatet...
Det står jo helt utvetydig at det gjelder organiserte grupper som har kriminalitet som hovedformål eller ikke ubetydelig del (det er selvsagt ikke så lettvint som at du kan drive søppelfirma i tillegg for å slippe unna definisjonen). Det blir vel litt søkt å si at politiet som organisjon faller inn under det? De enkelte involverte i denne saken blir heller ikke en kriminell organisasjon av at de er 3+ personer som er involvert i samme sak.

At de gjør alt dette i kraft av sin stilling og til tross for at de er politi må jo telle straffeskjerpende?
Vis hele sitatet...
Åpenbart, men det har ingenting med mafiaparagrafen å gjøre.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
_abc_: Jeg er ikke jurist, så jeg vil ikke kommentere dine vurderinger av strafferammene eller skyldighet i de ulike lovbruddene du mener de siktede er skyldig i. Jeg er heller ikke lege, men hvis du sier at Simensen var nær ved å omkomme så skal jeg ta ditt ord for det, til tross for at jeg ikke har lest noe i media som tyder på at han faktisk var nær ved å omkomme.

Men jeg er ganske overbevist om at mafiaparagrafen ikke kan anvendes her. Ingen av de siktede politimennene er meg bekjent dømt for lignende forhold før, og det er såvidt jeg har fått med meg ingenting som tyder på at disse politifolkene har hatt som hovedformål eller at en ikke ubetydelig del av deres aktiviteter består i å begå handlinger som kan straffes med fengsel i minst tre år. Det er ingenting som tyder på at dette er en organisert kriminell gruppe.

Men vi kan være enige om å være uenige!
Sist endret av Tias; 12. mai 2023 kl. 16:17. Grunn: Typo
Hvordan åpner de telefoner med makt? Er det verbale trusler eller tvinger de tommel/ansikt/ kode på skjermen?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hvordan åpner de telefoner med makt? Er det verbale trusler eller tvinger de tommel/ansikt/ kode på skjermen?
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet holdt han den opp foran ansiktet til eieren.
Politibetjenten har en annen versjon.

I betjentens forklaring skal han ha sagt at han lette etter ID på Stormo, da han fant bankkort sammen med mobilen hans i lommen til Stormo. Her skal mobilen ha vært «åpen», slik at betjenten kom rett inn på en video.

Betjenten har forklart at han var bekymret for Simensens personvern, og tenkte at han ville unngå at videoen ble spredt på sosiale medier av hensyn til Simensen. Derfor slettet han videoen fra mobilen til Stormo.
Vis hele sitatet...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...i-kampens-hete

Den var fin.

Det var altså med hensyn til guttene han slettet videoen, fordi han var redd for at det kunne skade dem dersom den havnet på SoMe.

Da så.
Trådstarter
Ok da så, vel det er jo endelig godt han politimannen er full av omtanke for guttene og ikke slettet videoene for å kvitte seg med bevis. Da puster jeg lettet ut for da var dagbladets versjon bare feil og når han tiltalte skal i retten så blir vi nok fortalt hvordan han gutten ble banket i huet med klubbe fordi det var til hans eget beste.

Nothing to see here.

Ok, det viser seg nå at heller ikke denne versjonen av politiets forklaring stemmer. Og også vitnet som filmet hendelsen ble tildelt flere slag, selv etter at han var lagt i bakken og i lenker. Så politimannen hadde nok sitt eget beste i tankene da han slettet videoen.

Til Dabladet sier Stormo blant annet dette:

Han ser at også kompisen Kristian Teigen (26) griper inn omtrent på samme tid. I overvåkningsvideoen ser man at også han får batongen brukt mot seg.

Hva som ble ropt i denne situasjon, spriker de ulike forklaringene på.

Ifølge Stormo blir også han slått gjentatte ganger av politiet før han blir satt i håndjern.

- Jeg ble slått i magen og brystet med knyttneven. Etter at jeg fikk håndjern på så fikk jeg også noen slag i ryggen med en knyttneve, sier han til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...grovt/79206527

Så den egentlige grunnen til at politimannen som slettet bevis innrømmet det er nok at han i ettertid har begynt å tenke på enten kamera på Esso stasjonen eller at videoen kanskje kunne gjennopprettes via software selv om han slettet beviset. Så det var ikke for å hindre at ofrene ble gjenkjent på SoMe at videoen ble slettet. Det var for å skjule politiets forbrytelser.

Skammelig at politimannen fortsatt jobber i etaten.

Edit ett døgn senere:
Endelig skjer det noe, nå er i det minste den voldelige politimannen tatt helt ut av tjeneste:

Mannen har siden saken ble anmeldt i november vært ute av operativ tjeneste. Istedenfor jobbet han med etterforskning.

Nå er han tatt ut av tjeneste. Politimannen ble selv informert om dette i dag.
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/osloogviken/tilta...ste-1.16407817

Så er det vel fortsatt flere politifolk som ikke bør stå i tjeneste før denne saken er juridisk over? Politimannen som slettet bevis? Hvem av politifolkene banket vitnet som filmet hendelsen? Og hva med de resterende i politiet som har signert falske dokumenter, rapporter og anmeldelser? Vi kan ikke ha kriminelle politifolk i uniform, alle disse burde ut av tjeneste frem til de evt. er fult frifunnet.

Rar markering av arbeidsgiver
Politimannen har tidligere uttalt at han har forståelse for at overvåkningsvideoen ser voldsom ut.

Til NRK sier mannens forsvarer, John Christian Elden dette om hva politimannen selv synes om avgjørelsen:

– Han er ganske avslappet til det, og får tid til å forberede rettssaken i stedet, men synes det er en rar markering av arbeidsgiver akkurat nå kort tid før saken skal avgjøres i retten, sier Elden.

Om de vil klage på suspensjonen eller ikke skal de nå vurdere.
Vis hele sitatet...
Virker som selv Elden nå innser at de ikke har en veldig sterk sak, det beste han får til er at han kaller dette en "rar markering fra arbeidsgiver".
Sist endret av _abc_; 12. mai 2023 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Så er det vel fortsatt flere politifolk som ikke bør stå i tjeneste før denne saken er juridisk over? Politimannen som slettet bevis? Hvem av politifolkene banket vitnet som filmet hendelsen? Og hva med de resterende i politiet som har signert falske dokumenter, rapporter og anmeldelser? Vi kan ikke ha kriminelle politifolk i uniform, alle disse burde ut av tjeneste frem til de evt. er fult frifunnet.
Vis hele sitatet...
Ikke glem de 4 som holdt seg for gode til å lyve, men som heller ikke skrev sannheten
Sitat av Realist1 Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...i-kampens-hete

Den var fin.

Det var altså med hensyn til guttene han slettet videoen, fordi han var redd for at det kunne skade dem dersom den havnet på SoMe.

Da så.
Vis hele sitatet...
Viser seg også at det satt en veps på hodet til til fornærmede, det var derfor de slo.
Som flere sier så gjør de fleste politifolk i Norge en bra jobb og oppfører seg bra om du gjør det samme.

Denna her derimot har maaange anmeldelser på seg fra før som har blitt henlagt.

Få luka ut de få som ødelegger ryktet for andre gode politifolk, så får vi plutselig et bedre forhold og samarbeid med «popo»

Det er min erfaring hvertfall.
Trådstarter
Er det egentlig sant at politifolk flest gjør en god jobb? Eller er det noe vi har hørt så mange ganger fra så mange forskjellige at vi har adoptert det som universell sannhet? Se på denne saken. Det var en gærn politimann som stod for det meste av volden, men ikke all volden. Når politimannen klikket og gikk amok, hva gjorde de andre politifolkene på stedet? Joda de slo med politikølle og sprayet pepperspay på unge mennesker som forsøkte å hindre at gale politifolk skulle slå ihjel eller kvele voldsofferet. Ja bortsett fra 1 politimann som var opptatt med pepperspray OG sletting av bevis. Ingen politi på stedet grep inn og hindret volden, ingen gjorde forsøk på å få arrestert voldsmannen.

Etterpå forfalsket ALLE politifolkene rapportene, samkjørte sine falske forklaringer og leverte falske anmeldelser.

Hvor mange politifolk var på stedet den kvelden? Ikke EN eneste var ærlig, opptatt av å gjøre jobben sin eller å følge instrukser, eller loven for den del.

Dette er ikke en isolert sak, dette er den eneste saken der politiet ikke klarte slette alle beviser. Uten video fra overvåkningskamera ville ofrene blitt dømt og fengslet. De ville fått fremtiden sin ødelagt og ville blitt stemplet som voldskriminelle som brukte vold mot politi. Når sannheten var at de var ofrene og politiet de kriminelle.

Hvorfor er politiet på stedet fortsatt i tjeneste? Og hvor dypt stikker systemsvikten? Ikke bare samordnet politiet sine forklaringer og ga falske rapporter og anmeldelser, de klarte også få slettet video fra cellene der ofrene satt.

Hvor mange historier om maktmisbruk fra politiet har du hørt? Og hvor ofte har du trodd på historiene? Og når en har hørt slike historier så har nok svært mange av oss lirt av oss samme floskel som du kom med, politifolk flest gjør en god jobb.

Jeg spør igjen, gjør de virkelig det? Rene mafiametoder ble brukt i denne saken. Hvor mange andre saker som dette har det vært? Og hva med feks henleggelser? Kun dager etter at vanlige folk anmelder noe, innbrudd, tyveri, osv så kommer brevet om at saken er henlagt. Og saker med kjent gjerningsmann blir også henlagt. I stort omfang. Nei jeg tror virkelig ikke det stemmer at politifolk flest gjør en god jobb. Jeg tror det er mer slik at politifolk flest gjør en jobb og får betalt for jobben og er neppe voldsmenn av natur eller kriminell. Men politifolk flest gjør nok ikke en GOD jobb.
Esso kamera MVP.

Forfalsket politifolkene rapportene sammen er de jo ikke politi for samfunnet, alle bør gå av, ikke bare han som slo.

De bør av prinsipp, eller være trente nok til å motstå gruppepress til å bidra til korrupsjon.

Ikke nok selvrespekt, ellers yrkes/samfunns respekt til fortelle sannheten, da har de ingenting der å gjøre og finn heller noen som har de verdiene
Sitat av williamdude Vis innlegg
Esso kamera MVP.

Forfalsket politifolkene rapportene sammen er de jo ikke politi for samfunnet, alle bør gå av, ikke bare han som slo.

De bør av prinsipp, eller være trente nok til å motstå gruppepress til å bidra til korrupsjon.

Ikke nok selvrespekt, ellers yrkes/samfunns respekt til fortelle sannheten, da har de ingenting der å gjøre og finn heller noen som har de verdiene
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel om det var gruppepress eller ordre /standard rutine de handlet etter. Hvis sistnevnte så hjelper det ikke å fjerne dem.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Spørsmålet er vel om det var gruppepress eller ordre /standard rutine de handlet etter. Hvis sistnevnte så hjelper det ikke å fjerne dem.
Vis hele sitatet...
Drittjobben med å renske opp i politietaten må starte en plass. Og her har vi virkelig et perfekt startsted. Utifra det vi vet sålangt er min påstand at ALLE politifolk som var på stedet og var involvert i forfalskning må fjernes fra politietaten. Den samlede uforstand og mengde lovbrudd og brudd på instruks og ikke minst etiske og moralske prinsipper tilsier at ingen av politifolkene er skikket til å gå i uniform.

De må sparkes rett og slett. De er banditter i uniform, og slik kan vi ikke ha det. Kjeltringer som glatt ofrer uskyldige og ødelegger deres fremtid for selv å gå fri. Kjenn litt på alvoret i dette.

Dernest burde vi vel få nedsatt en sannhetskommisjon som skal jobbe med systemsvikten. Nå er det offentlig kjent at det er en systemsvikt, vi snakker ikke lengre om "ett råttent eple". Da må vi korrigere systemsvikten. I denne saken konkret må ALLE som var involvert fjernes fra etaten. Politiet som utførte handlingene, samt alle i etaten som har forsøkt å tone dette ned, eller feie saken under teppet. Denne saken går fort opp et par trinn på maktens stige. Så også involverte sjefer må sparkes. De er en skam for etaten og ingen kan være trygg på at de vil utføre sin jobb noe bedre i fremtiden. Og den risikoen kan vi ikke akseptere.

Politi under utdannelse må ha større fokus på at lov og rett trumper kollegial lojalitet.

Det som virkelig er sykt er jo at uten video fra Esso ville ofrene blitt dømt som voldsmenn og de kunne feks aldri blitt politi. Personlig har jeg ikke sett noen kriminelle handlinger fra disse ofrene i videoene. Likevel ville de aldri kunnet bli politi fordi de ville hatt et rulleblad. De som utførte de kriminelle handlingene den natten, de er alle politifolk. Ingen er ennå sparket og alle mottar lønn som politi. Selv om vi alle vet de kriminelle så er de fortsatt politi og mottar lønn som politi....
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Drittjobben med å renske opp i politietaten må starte en plass. Og her har vi virkelig et perfekt startsted. Utifra det vi vet sålangt er min påstand at ALLE politifolk som var på stedet og var involvert i forfalskning må fjernes fra politietaten. Den samlede uforstand og mengde lovbrudd og brudd på instruks og ikke minst etiske og moralske prinsipper tilsier at ingen av politifolkene er skikket til å gå i uniform.

De må sparkes rett og slett. De er banditter i uniform, og slik kan vi ikke ha det. Kjeltringer som glatt ofrer uskyldige og ødelegger deres fremtid for selv å gå fri. Kjenn litt på alvoret i dette.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke overbevise meg om alvoret. Mitt poeng, som ser ut til å gå over hodet på en del, er at å få folket til å rette all den rettferdige aggresjonen mot de som utfører ordrene er en klassisk måte å stoppe opprenskningen, ikke å starte den. En leder kunne godt ha kastet dem under bussen og fremstått handlekraftig og rettferdig, og det ville blitt brukt som et argument for hvor meeeget alvorlig problemet tas og hvor lite dette reflekterer etatens generelle kultur.

Akkuat det gidder jeg ikke la meg bruke til, så jeg sparer mesteparten av kruttet til systemet og er mindre opptatt av disse enkeltpolitiene som bare gjorde det enhver annen kollega ville gjort.


Ingen er ennå sparket og alle mottar lønn som politi. Selv om vi alle vet de kriminelle så er de fortsatt politi og mottar lønn som politi....
Vis hele sitatet...
OK, nå skal saken hans opp i juni. All den tid det er rettsstaten du er bekymret for, så bør du kanskje unne dem den prosessen.
Trådstarter
OK, nå skal saken hans opp i juni. All den tid det er rettsstaten du er bekymret for, så bør du kanskje unne dem den prosessen.
Vis hele sitatet...

Selvsagt skal kriminelle også få sin dag i retten. Selv kriminelle som bærer uniform med POLITI i reflekserende materiale på ryggen.

Dog er det ingen menneskerett å stå i sin stilling etter lovbrudd, eller bli omplassert eller motta lønn. Utifra video fra Esso samt det som nå er avklart er det ingen som helst tvil om at denne politimannen ikke er skikket til å bære uniformen eller representere etaten på noe som helst vis. Det er heller ingen menneskerett å motta lønn som politi når en person ikke er skikket til å være politi.

Og dette går i forlengelse også til de andre involverte i saken. Ingen av dem er skikket til å fortsette som politi, og de må derfor ut av etaten. Så får vi starte prosessen rundt selve systemsvikten. Det er uansett svært viktig å luke vekk kriminelle politifolk fra sine stillinger slik at ikke andre uskyldige borgere havner i fengsel eller domfelles for noe de ikke er skyldig i.

Jeg liker ikke helt at du forsøker å si at det vil ha null effekt å sparke disse fra etaten. Da er du halvveis til å akseptere at politiet er en kriminell bande. Og flink med ord som du er vil også mange andre som leser det du skriver svelge ditt synspunkt og hvor stopper det? Vi ender fort med at ingen andre en den verste voldsmannen i uniform blir domfelt og forsvinner ut av etaten mens de andre medskyldige fortsetter sine kriminelle gjerninger i uniform, slik at andre uskyldige rammes frem i tid.
Sitat av williamdude Vis innlegg
Forfalsket politifolkene rapportene sammen er de jo ikke politi for samfunnet, alle bør gå av, ikke bare han som slo.
Vis hele sitatet...
Politibetjentene skal ikke "gå av". De skal stilles strafferettslig ansvarlig for sine handlinger.

Den som bør gå av er politidirektør Marie Benedicte Bjørnland.

Jævla APER (Alle Politi Er Rasshøl)!
Sitat av random76010 Vis innlegg
Som flere sier så gjør de fleste politifolk i Norge en bra jobb og oppfører seg bra om du gjør det samme.

Denna her derimot har maaange anmeldelser på seg fra før som har blitt henlagt.

Få luka ut de få som ødelegger ryktet for andre gode politifolk, så får vi plutselig et bedre forhold og samarbeid med «popo»

Det er min erfaring hvertfall.
Vis hele sitatet...
Hvis det finnes 10 politifolk som oppfører seg som voldelig gangster på anabole steroider (sånn som politifolkene på ESSO i Kongsberg) og så har du 100 politifolk som er klar over hva som egentlig skjedde, men som aldri forsøker avsløre denne oppførselen. De bare dilter etter, og er med på å fjerne beviser, eller de vet at anmeldelser mot uskyldige er reinspikka løgn fra politiet sin side.

Da har du plutselig ikke bare 10 korrupte eller voldelige politifolk lenger. Da sitter du selvfølgelig med 110 sånne politifolk. Disse 100 andre folkene er kanskje ikke like pill råtten eller gjennom-korrupt som de 10 voldeligste gorillaene i etaten deres. Men 100 løgnhalser som heller velger å holde kjeft (og støtter deres voldelige kollegaer) enn å faktisk stå for det som er lov og rett, de har heller ikke noe i politi-uniformen å gjøre.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg liker ikke helt at du forsøker å si at det vil ha null effekt å sparke disse fra etaten. Da er du halvveis til å akseptere at politiet er en kriminell bande. Og flink med ord som du er vil også mange andre som leser det du skriver svelge ditt synspunkt og hvor stopper det?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om mitt syn har så enorm påvirkningskraft, men hvis det er tilfelle så bør du kanskje slutte å tillegge meg synspunkter jeg ikke har.

Jeg sier ikke at de ikke bør få straff eller sparkes, som alle andre som bryter regler. Jeg sier derimot at det har null effekt for hvordan etaten fungerer.

Man må selvsagt til bunns i de aktuelle lovbruddene og tjenesteforsømmelsene til hver enkelt og gi reaksjon deretter. Lynsjestemning rettet mot enkeltbetjenter som du har erklært hardkokte kriminelle ut fra hva du har lest i VG, er derimot en gavepakke til systemet. Du aner ikke hvordan det foregikk da de skrev rapportene, eller hva som motiverte handlingene til de enkelte. Du har bare erklært dem personlig som kyniske kjeltringer, og virker helt uinteressert i å finne ut hva som faktisk ligger til grunn når en hel gjeng med politifolk handler på denne måten. Jeg sier at vi bør være litt mer intetessert i å finne ut av det, enn i å ummiddelbart se hoder rulle. Hvis ikke ender det alltid med at de nederste hodene ruller og de øverste sitter trygt. Det er det motsatte som å "akseptete at politiet er en kriminell bande".

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Utifra video fra Esso samt det som nå er avklart er det ingen som helst tvil om at denne politimannen ikke er skikket til å bære uniformen eller representere etaten på noe som helst vis.
Vis hele sitatet...
Nei, å publisere en video fra Esso er vanligvis, i en rettstat, ikke nok til å formelt avklare hvorvidt et lovbrudd har skjedd. Det trengs en rettssak først. Jeg synes det er en god ordning.
Sist endret av *pi; 19. mai 2023 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Nei, å publisere en video fra Esso er vanligvis, i en rettstat, ikke nok til å formelt avklare hvorvidt et lovbrudd har skjedd. Det trengs en rettssak først. Jeg synes det er en god ordning.
Vis hele sitatet...
Du bommer så kraftig pi. Det trengs en rettssak for å avklare straffen for lovbruddet politiet begikk. Det kreves ikke en rettskraftig dom for å si at den voldelige politimannen ALDRI må bære uniform igjen.

Og for å klargjøre ennå en gang. Rettssaken sin skal ha få, på lik linje med alle andre voldsmenn. Men det kreves faktisk ikke mer enn den video'n fra Esso for å kunne si at denne voldsmannen er uegnet som politimann. Det er ingen menneskerett å være politi, og det trengs ikke rettskraftige dommer for å avskjedige uegnede politifolk. Du ser ut til å blande kortene her pi.

Straffen for politimannens forbrytelser skal selvsagt settes av en rett, ihht til ordinær rettsgang. Fjerning av uegnede politifolk er ikke noe som skal prøves i retten i utgangspunktet. Etaten er sin fulle rett til å avskjedige den voldelige politimannen basert på vitneutsagn, og videobevis. Det holder lenge. Så kan naturligvis voldsmannen påklage avskjedigelse og gå videre med saken, og da får en bare ønske lykke til.
Sist endret av _abc_; 19. mai 2023 kl. 22:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du bommer så kraftig pi. Det trengs en rettssak for å avklare straffen for lovbruddet politiet begikk. Det kreves ikke en rettskraftig dom for å si at den voldelige politimannen ALDRI må bære uniform igjen.

Og for å klargjøre ennå en gang. Rettssaken sin skal ha få, på lik linje med alle andre voldsmenn. Men det kreves faktisk ikke mer enn den video'n fra Esso for å kunne si at denne voldsmannen er uegnet som politimann.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i det. Jeg har bare ikke like hastverk med å se hoder rulle, og litt større interesse for å komme til bunns i nyansene. Fordi det er som kjent der djevelen sitter, og følgelig der systemet avsløres. En rask prosess på bekostning av en grundig prosess ser ut til å kjennetegne ganske mange av politiskandalene som har blitt rullet opp i det siste. Fyren er suspendert, vi har tid til å gjøre dette skikkelig. Det er uansett ikke han som er mest interessant her, men de andre involverte.
Sist endret av *pi; 19. mai 2023 kl. 22:22.
Trådstarter
Pi dette handler ikke om hastverk, for som vi vet er hastverk lastverk. Dette handler om at alle involverte politifolk fra den natten er uegnet som politifolk. Basert på forfalskede rapporter og falsk anmeldelse og mangelfull inngripen av alvorlig kriminalitet de først bevitnet også senere forklarte seg usant om, før de rundet av med å forsøke å lempe ansvaret over på over på ofrene. Dette er søppelmennesker som er helt uegnet til å ha en stilling der det kreves plettfri vandel for å i det hele tatt kunne søke opptak til utdanningen.

Grunnen til at de bør avskjediges raskt og uten mer snikksnakk er vel for pokker ganske innlysende. For hver dag de bære uniformer er det en risiko for at de igjen forsøker å få fengslet uskyldige mennesker. Det å gå i en sammensvergelse for å få uskyldige dømt er svært alvorlig. Det holder ikke si at som etaten gjorde da de gå 12.000 i bot til han som slettet bevis, at "han ikke viste det var ulovlig".

Vanlige folk dømmes året rundt for lover de kanskje ikke kjenner godt nok til, og det er ingen unnskyldning. Og for de resterende er det jo heller ikke snakk om dom i første omgang. Det er snakk om å ta fra dem retten til å opptre som politi, fordi de har jo bevist for hele nasjonen at de ikke er skikket til å utføre sin politigjerning på skikkelig vis.

Det er et hån både mot ofre og egentlig alle andre at alle fortsatt mottar lønn som politi. De skulle vært avsatt og sendt på Nav.

Selv om alle involverte politifolk blir avskjediget betyr jo ikke det at saken er over. Avskjedigelse er bare begynnelsen. Etterpå kan selve systemsvikten belyses langt grundigere og i dybden. Om en håndfull politifolk avskjediges er det en ganske så tydelig melding til andre i politiet om å opptre i tråd med stillingsinstruks og gjeldende lover og regler. Og verdien av en sånt "statement" skal en ikke undervurdere.
Sist endret av _abc_; 20. mai 2023 kl. 00:08.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Skydspørsmålet avgjøres i retten, ikke i sofaen din _abc_. Det samme gjelder spørsmålet om straff, selv om jeg er overbevist om at du gjerne skulle sett dem alle dyppet i tjære og rullet i fjær.

Det faktum at dette har blitt et rettspørsmål gjør det vanskelig for politiet å avskjedige den tiltalte politimannen før saken er belyst i retten. Nå holder jeg personlig en knapp på at den tiltalte politimannen dømmes i denne saken, men hvis retten skulle komme fram til frifinnelse blir det også nærmest umulig for politiet å avskjedige ham etterpå.
Trådstarter
Det blir nesten litt komisk dette her. Hvor mange ganger har jeg sagt at skyldspørsmålet skal avgjøres i retten i denne tråden? Også sier du at jeg forsøker å ta en sofaavgjørelse? Er du useriøs nå eller har du ikke lest tråden før du svarer?

Selve arbeidsforholdet er i utgangspunktet ikke noe som avgjøres i retten. Og enhver arbeidsgiver er i sin fulle rett til å avskjedige dersom de finner gode nok grunner til det. Dette gjelder også politietaten. 32 slag med knyttet neve og politikølle var det voldsofferet mottok den kvelden. De aller fleste mens offeret ligger i ro på bakken, men dette var for offeret en situasjon der hans liv var truet, både pga antall slag mot hode både med kølle og knyttnever men også fordi politiet tok kvelegrep med både hånd og kne på offeret. Så at offeret da "sprellet litt" det er faktisk helt naturlig. Trass i all volden offeret ble utsatt for, ble ikke volden gjengjeldt. Selv om politiet skrev det i anmeldelsen.

Basert på vitneuttalelser og video alene der voldsmannen deler ut 32 slag mot en mann som ikke gjør nevneverdig motstand tenker jeg det er mer enn nok data til å gi mannen fyken. Han vil da som alle andre som får fyken anledning til å si seg uenig i det og ta saken videre til fagforening og evt. arbeidsretten.

Ingen av de andre er vel egentlig bedre skikket til å gå i uniform? Politi som sammen koker opp falske rapporter og lyver i anmeldelser de er faktisk ikke skikket til å være politi. Så enkelt er det med den saken. De truer faktisk rettssikkerheten. Den samme rettssikkerheten du er så opptatt av og som du mener jeg ikke unner dem.

Igjen, det er forskjell på dom og evt. straff og det å fortsatt stå i jobb. Sjefen kan helt fint sparke de hele gjengen. Kanskje klager noen på det, men det er vel heller tvilsomt at de ønsker mer oppstyr rundt dette selv heller. Det er ingen menneskerett å være politi.

Skulle politimannen frifinnes anbefaler jeg alle som beveger seg i det offentlige rom å benytte "knapphullskamera" straks de forlater sin ringe bolig. For da er ingen trygge for "lovens lange arm og harde politikøller".
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det blir nesten litt komisk dette her. Hvor mange ganger har jeg sagt at skyldspørsmålet skal avgjøres i retten i denne tråden? Også sier du at jeg forsøker å ta en sofaavgjørelse? Er du useriøs nå eller har du ikke lest tråden før du svarer?
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg det er du som ikke leser før du svarer: Tias sier at all den tid det har blitt et rettsspørsmål, så blir det naturlig å gjøre seg ferdig med det før man lander personalsaken. Dersom (og vi er alle enige om at det er lite trolig) han blir blankt frifunnet på alle punkter, sier det seg selv at det blir vanskelig å forsvare en avskjedigelse. Han er suspendert, så han utgjør ingen trussel som politi pr nå. At han får lønn et par måneder til, får du heller leve med.

Politi som sammen koker opp falske rapporter og lyver i anmeldelser de er faktisk ikke skikket til å være politi. Så enkelt er det med den saken.
Vis hele sitatet...
Men hva faen vet du egentlig om dette? Hva vet du om noen av dem varslet oppover? Om noen skrev en rapport og ble bedt om å skrive en ny? Om noen ble truet med sanskjoner? Hva vet du om hvor personlig skikket hver enkelt av alle de involverte er? Kanskje sjefen du vil at skal sparke dem ikke er skikket til å ha personalansvar og sparke folk? Det er den enkleste løsningen i verden å kaste alle som er avslørt under bussen for å tilfredsstille folkets blodtørst, så kan resten av mølla surre og gå.

Du trenger ikke å oppsummere videoen flere ganger, vi har alle sett den. Vi tar det minst like alvorlig som deg. Vi er bare litt kaldere i hodet.
Sist endret av *pi; 20. mai 2023 kl. 12:07.