Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1198
Så det sjukeste har skjedd. Jeg har blitt ansatt i NAV og skal konsulentere for folk som har problemer jeg selv har alt for god erfaring med.

Det engasjerer, jeg blir til tider emosjonell og sint når rusdebatten når nye bunner og nye høyder når det gjelder kunnskapsløshet og narkopanikk. Jeg er anonym på en some plattform, men jeg merker at selv før jeg starter på tirsdag så vegrer jeg meg litt for å ytre meg om ting som har sammenheng med jobben.

Jeg skal ikke snakke direkte om egen arbeidsplass, men hvis jeg skulle si noe kontroversielt, hva er reglene? Veldig uklart synes jeg når jeg leser om det og det er mye ulike tolkninger av reglene.

Lojalitet til arbeidplass er jo en greie, men NAV er en svær maskin og det er jo ikke akkurat mangel på kritikkverdige saker. Og ikke vil noe jeg sier ramme produksjonen kan man si da, så lenge man ikke bryter taushetsplikt og ikke er helt bavvian da. Noen som har erfaring med dette?
Sist endret av NodSquad; 27. april 2023 kl. 14:47.
Gratulerer med ny jobb!

Et sted å starte er vel å snakke med sjef, evt. fagorganisasjon om problemstillingen på et generelt grunnlag, før du uttaler deg. Ikke for å få grønt lys for en spesifikk sak, men bare høre litt hva de tenker om det hele.
Lojalitetsplikten står sterkere enn ytringsfriheten, men i de fleste store konsern så gjelder ytringene kun i etterkant av besluttninger. Før den tid kan den ansatte normalt ytre seg på lik linje med utenforstående. Taushetsplikten gjelder heller ikke for informasjon som allerede er offentlig kjent.
Har ingen erfaring, men gratulerer med jobben. Gøy når man får bruk for den dyrekjøpte erfaringen man har, spesielt når det kan hjelpe andre.

Om jeg forstår deg riktig så ville jeg ikke latt dette bekymret meg. Det lureste man kan gjøre om man vil unngå å bli doxx’et er å skifte ut en eller to (unødvendige)detaljer slik at det leder i en annen retning, da mener jeg for eksempel at du legger det frem som at du er mann(hvis du er kvinne), eller at du bor i Bergen om du egentlig bor i Oslo, sånne småting som egentlig ikke har noen betydning for essensen av det du sier, men som bidrar til at det blir vanskelig/umulig å knytte til deg.
Jeg kan bare svare for meg. I Posten er det fullstendig taushetsplink. Ingenting på jobben er lov å snakke om. Det er kun pressetalsmann/kvinne som har lov, og sef sjefene. Brudd på taushetsplikten er oppsigelsesgrunn.

Selv nå, 10 år etter jeg sluttet følger jeg fortsatt taushetsplikten, som jeg er pålagt. Jeg svarer kun på ting som er offefntlig kjent, eller som folk kan resonnere seg fram til.

Jeg ville faktisk forvente at offentlig forvaltning (aka NAV) skulle ha enda strengere regler.
Så lenge dine uttalelser ikke kommer i konflikt med jobben eller jobbens regelverk så er det egentlig ikke ett problem.

Men hvis du vil kommentere den generelle ruspolitikken i Norge så er det bra, men lokale saker og håndtering av dem ville jeg holdt meg unna.
Å engasjere seg politisk skal i utgangspunktet ikke ha noe å si for din arbeidsplass, så lenge du ikke blander roller. Altså kan du ikke signere leserinnlegg med "Styremeldem i Trondheim parti og konsulent i NAV" (bare det første). På samme måte kan du ikke bryte taushetsplikten og fortelle hva personer forteller deg, i alle fall ikke på en direkte måte.