Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1706
Hei!

Har bestemt meg for å rydde vekk alle mine dvder siden jeg stortsett ikke bruker dem mer. Men vil ta vare på dem, har tross alt brukt mye penger på dem og noen er vanskelige å få tak i.

Tenkte å kjøpe en plastkasse på Europris e.l og oppbevare dem i en bod. Boden er en del av huset, isolert men ikke oppvarmet. Kan dette skade dvdene?
Unngå fuktighet, temperatursvingninger og sollys så holder de i evig tid.
Hvorfor ripper du ikke DVD'ene og har de på nettverket/nas/cloud? Da kan du evt. selge de etterpå eller de som er verdt noe.
Hvordan er beste måte å rippe DVD/Blurays? Utstyr/programvare? Og hvordan sortere de på best mulig måte
Sitat av JosvaKimvik Vis innlegg
Hvordan er beste måte å rippe DVD/Blurays? Utstyr/programvare? Og hvordan sortere de på best mulig måte
Vis hele sitatet...
Lenge siden jeg rippet men for DVD var vel AnyDVD velkjent både pga UI og fordi den har godt triks mot kopisperrer. Den eksisterer fortsatt. Handbrake var og mye brukt.

Regner med at det er kommet nyere ting siden den gang. Men det finnes nok verktøy som løser dette for deg.

Du kan ha en film i hver sin folder. Som alle er underlagt hovedfolder FILM?
Sw du bruker for å spille av filmene har jo "netflix UI", du kan sortere på sjanger, årstall, region, cover arts etc.
Om du ripper de og så setter opp Plex vil du både ha ryddet i DVDene dine og ha tilgang til de over alt. I tillegg til automatisk metadata og mulighet for å dele biblioteket med andre.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Om du ripper de og så setter opp Plex vil du både ha ryddet i DVDene dine og ha tilgang til de over alt. I tillegg til automatisk metadata og mulighet for å dele biblioteket med andre.
Vis hele sitatet...
Blir et par lagringsenheter det vel?
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Blir et par lagringsenheter det vel?
Vis hele sitatet...
Kommer så klart an på mengden og hvilken kvalitet du velger å rippe til.

Jeg har en 6TB disk som er ca halvfull, og har en god del serier og filmer.
Om du trenger flere er det jo bare å gå på finn.no
Ikke mange som ser verdien av store DVD-samlinger lengre dessverre.
Sitat av JosvaKimvik Vis innlegg
Hvordan er beste måte å rippe DVD/Blurays? Utstyr/programvare? Og hvordan sortere de på best mulig måte
Vis hele sitatet...
Nei, beste måte blir vel noe individuelt. Selv benytter jeg meg stort sett av Anydvd og Clonebd (elby). Har lisenser på disse. Bruker noen få ganger Handbrake hvis jeg må. Bruker også Plex. Nesten alt var tidligere nevnt i tråden.

Sitat av IW2022 Vis innlegg
Blir et par lagringsenheter det vel?
Vis hele sitatet...
Har 25TB. Men dvd’er tar jo ikke store plassen. Er når en begynner med BD og oppover plassen spises opp. Alt etter hvilken kvalitet en velger. En serie på 9-10 sesonger med 24 episoder pr sesong spiser selvsagt opp endel plass.
Sist endret av Jens1; 13. april 2023 kl. 13:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Da mediesenter var noe alle skulle ha stua (90 tallet), og før TB lagring var vanlig,
ble DVD Jukeboxer forsøkt solgt inn som en løsning. Tror aldri det fikk noe særlig feste i markedet og
det finnes ikke noe behov for de lengre heller.
Sist endret av vindaloo; 13. april 2023 kl. 14:04.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Da mediesenter var noe alle skulle ha stua (90 tallet), og før TB lagring var vanlig,
ble DVD Jukeboxer forsøkt solgt inn som en løsning. Tror aldri det fikk noe særlig feste i markedet og
det finnes ikke noe behov for de lengre heller.
Vis hele sitatet...

Etter det det HD varianter av jukebox'n som kosta ca en sportsbil. Skikkelig drittprodukt markedsført som en Ferrari i hjemmekino'n. Folk lagde jo DIY nettverkslagring til brøkdel av prisen og brukte OS sw for avspilling.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av nybruker2022 Vis innlegg
Om du trenger flere er det jo bare å gå på finn.no
Ikke mange som ser verdien av store DVD-samlinger lengre dessverre.
Vis hele sitatet...
Ja det er mange idioter fortiden.
Det kan jo komme av at det er blitt vanskeligere å finne gode cd-spillere nå. Alle bruker jo nedlasting for tiden.
Sitat av trixx Vis innlegg
Ja det er mange idioter fortiden.
Vis hele sitatet...
Å kalle alle som ikke har en fysisk DVD samling idioter er vel å ta i vel?

Jeg ser og forstår fordelene med å eie en film, cd, DVD, Blue Ray fremfor å leie tilgangen. Det du eier er du herre over og vil alltid har tilgang til. Ingen kan fjerne tilgangen. Slik vi ser skje både hos Netflix, spotify osv der hele kataloger forsvinner eller blir geofencet.

Men å eie en haug DVD i fysisk forstand, det orker jeg. Så mye å holde orden på. Det tar plass, det er styr og en trenger en god avspiller som støtter riktig lyd osv.

Langt bedre for meg med full kvalitets ripp. Enten det er film, serier eller musikk. Og slik har det vært for mange i snart 20 år. En bekjent har tusenvis av CD plater. Vi snakker samler på grensen eller langt over grensen til mani. Han har flere rom i kjelleren med CD'er og LP'er fra gulv til tak. Og ikke engang et anlegg i kjelleren. Skal han lytte til noe så må han fysisk gå ned i kjelleren hente ut musikk og gå opp i stuen og spille av. Snakk om tungvint. Oppe i stuen har han vel kanskje 2-3-400 favoritt CD. Alt annet krever innsats for å lytte til.

I ærlighetens navn har han kanskje så mange CD plater at bare det å rippe alt krever så hard innsats over tid at det kan bli vanskelig å få til uten kostbare ripperoboter. Men han streamer ingenting. Alt fra fysiske plater. *koko*

Jeg kan streame fra eget bibliotek eller fra en streamingtjeneste. Trenger ikke slite med ripete CD'er eller plater plassert i feil cover etter en god nasch. Jeg har all den musikken jeg trenger tilgjengelig fra en hvilken som helst enhet. Pc, mobil, tablet osv.

Hvilken nytte gir den fysiske cd/dvd meg? Ingenting. Den kan selges straks etter ripping.