Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1253
Hei folkens.

Jeg har jobbet siden jeg var 16 år og er nå 36.
Har bevegd meg oppover, fått mer og mer lønn, men syns fortsatt jeg får luselønn for jobben jeg gjør og markedet er ikke akkurat så stort uten å ha gode kontakter her og der.

Jeg har blitt spurt 3 ganger fra 3 forskjellige bedrifter i utlandet om jeg vil ha en jobb hos de. Jeg har svart nei alle gangene pga at jeg er usikker og vet jobben min jeg har nå er trygg.

Etter å ha fått den første forespørselen, så har jeg undersøkt litt lønn og har også spurt om lønn hos de som har spurt meg.
Første var på 900.000 NOK i året, andre var på 1.1 millioner i året og tredje var på nesten 1.5 millioner i året.

Til sammenligning så ligger jeg på 550.000 i året der jeg jobber nå.

Hva er ulempen med å jobbe for f.eks et firma i USA ?
Skjønner at det kan være andre regler når firma er i USA, men må de holde seg til regelverket der sin ansatt er bosatt eller i landet de er registrert i ?

F.eks så har jeg jo hørt at man kan miste jobben på dagen i USA. Ferietid er kortere og ikke akkurat noe som heter sykedager uten at du tjener de opp eller tar en dag fri uten lønn.

Hva ville dere ha gjort?
Er det greit å prøve seg eller ville du ha behold den trygge jobben du har her i Norge?

Syns det kunne vært greit å fått litt innspill her da jeg ikke har peiling på dette området i det hele tatt.
Jobber jo da som webutvikler her i Norge og har gjort det i snart 6 år.
Finn deg en ny jobb i Norge og øk lønna med hvertfall 200k.

Burde være en smal sak med 6 år i ryggen.

Tipper du har jobbet samme sted alle de åra?
Har kun jobbet i 2 forskjellige bedrifter.
1 med rundt 40 ansatte i 4 år og 1 med nesten 1000 ansatte i snart 2 år.
Tok jobben jeg har nå da jeg økte 100k i lønn fra hva jeg hadde. (Gikk ikke opp en eneste krone i lønn i 4 år i forrige jobben. 400k fra start til slutt)

Problemet med å søke ny jobb her i Norge er at jeg bor på en liten plass.
Må bruke rundt 1.5 time inn til nærmeste by (Ingen andre jobber i mitt felt nærmere).
Samt at jeg brakk ryggen min i fjor og har fortsatt en del senskader etter det, så reising er ikke anbefalt av legen. Så jeg hadde håpet å finne en jobb der det er mest mulig hjemmekontor, men kan ta tur innimellom inn på et kontor.

Og når man ikke bor sentralt i Oslo, så er mulighetene så utrolig små virker det som.
Sist endret av Nikon01; 21. november 2022 kl. 22:53.
Noen som vet hva jeg burde kunne i f.eks ReactJS før jeg kan søke på stillinger som en Junior utvikler i det?
Evt. noen tips til hvordan lande en grei jobb med ordentlig betalt i feltet? Første jobben jeg fikk sendte jeg bare søknader helt tilfeldig rundt etter en praksisplass igjennom NAV, andre jobben (Den jeg har nå)ble jeg spurt av en recruiter om jeg ville ha helt tilfeldig, så har aldri søkt på jobb som en utvikler faktisk.
Holder på med React for øyeblikket og har gjort det i rundt 2 mnd nå.
Jeg jobber for et selskap i USA men er ansatt via et mellomselskap i Norge med norsk kontrakt så jeg har samme goder som om jeg skulle jobbet for et Norsk firma og ja, fra min erfaring er de også villig til å betale mer og gi høyere økning (igjen er dette min personlige erfaring og ikke nødvendigvis en fasit).

Min kone jobber for selskap i England men hun opprettet et ENK her i Norge. Med enk blir det litt forskjellig mtp. Rettigheter og du skatter mer så det er viktig å tenkte på når du skal forhandle.