Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1761
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har en liten microbølgeovnstrafo, og trenger litt hjelp til å tolke merkeskiltet på den. Det ser slik ut:
http://bilete.no//4530.jpg
Forsåvidt rimelig rett fram etter nasa, bortsett fra den eine som står merka med 0V 100V.

Tilkoplingspunkta på trafoen si primærside er følgande:
http://bilete.no//4532.jpg

Eg greier ikkje å forstå kvifor der er ein 0V-100V, og ut frå teikninga på merkeskiltet *må* det vere den breiaste av dei, og der er jo vitterlig to diskrete kabler.

Dei to andre er jo merka og er greie nok...
Veldig rart.. Kan det bare være at 0V er nøytral-tilkoblingen, mens 100V har samme funksjon som hhv 220V og 240V? Hvorfor de i så fall kjører 100V og 0V i samme plugg, er vanskelig å si.. Ville vært mer naturlig om 220V eller 240V var i samme plugg som 0V, ettersom trafoen er tysk, og alle europeiske land bruker spenninger på ca 230V (±10%).

Hva med å sette på en lavspent sinus på de forskjellige inngangene på primærsiden og måle sekundærspenningen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Provo
Hva med å sette på en lavspent sinus på de forskjellige inngangene på primærsiden og måle sekundærspenningen?
Vis hele sitatet...
Takk for forslaget, eg tenkte faktisk ikkje på den muligheta Men ja - eventuelt sette 230V på sekundærvindinga og måle meg fram, ettersom eg ikkje har signalgenerator at hand.
Tror det kan ha noe med amerikansk / europeisk standard å gjøre - i statene har du en fase med ~120v, den andre er som i de norske 400v TN-anleggene - nøytral..

EDIT: Hva skal du bygge? Tesla Coil?

I så fall, post worklog Skal begynne med en sånn jeg også.
Sist endret av excubated; 27. april 2008 kl. 23:31.