Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 12711
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hei,

Jeg lurte på om det er mulig å skrive en tekst før man kommer på tentamen. Kan lærerne/sensorer se at jeg har lastet ned dokumentet fra en minnepenn/itslearning?

Jeg har planlagt å skrive en tekst før en tentamen, men jeg tør ikke enda da jeg tror at jeg kommer til å bli tatt.

Noen tips?
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hei,

Jeg lurte på om det er mulig å skrive en tekst før man kommer på tentamen. Kan lærerne/sensorer se at jeg har lastet ned dokumentet fra en minnepenn/itslearning?

Jeg har planlagt å skrive en tekst før en tentamen, men jeg tør ikke enda da jeg tror at jeg kommer til å bli tatt.

Noen tips?
Vis hele sitatet...
Du vet jo ikke hva oppgaven er?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Jeg har spurt litt rundt, og jeg tenker meg at det er å skrive en tekst. Sakprosa eller skjønnlitterært vet jeg ikke helt sikkert...
Bruker dere datamaskiner på skriftlige eksamener? Damn, i feel old...
Vil ikke oppgaven fortsatt være hentet fra et random pensumspørsmål?
Når jeg hadde eksamen i engelsk på ungdomsskolen var det en tekst som skulle skrives, men tema visste man ikke fra før.
På alle tentamensoppgaver jeg har fått skal du skrive om ett bestemt tema som du ikke vet på forhånd.
Det du må være obs på, er når dokumentet isåfall er oprettet. Det som også er mulig er at hvis du høyreklikker på dokumentet, så kan du under "egenskaper" se hvilken bruker som oprettet dokumentet. Men det du enkelt og greit kan gjøre da, er og "copy & paste" i et nytt dokument, så finner ingen ut av noe som helst. Som nevnt tidligere er det en fordel hvis du vet emne og sjanger da. Lykke til =)
Gjennom hele ungdomskolen og muligens første året på videregående fant vi alltid tentamensoppgaven før engelsktentamen. Skolen våres brukte bare gamle eksamensoppgaver om igjen, og alle oppgavene lå på www.udir.no. Straks vi fikk vite noe om tema, var det en smal sak å finne frem oppgaven fra internett. Her er f.eks. en oppgave vi fikk.

Kjenner svært mange som gjorde det du tenker å gjøre, TS. Ingen ble tatt.
Sist endret av Don Draper; 26. oktober 2012 kl. 17:19.
En venn av meg skrev alle svarene (Vi fikk dagen før) også la han de på Dropbox, når han startet maskinen neste dag så lot han internettet være på i 2-3min og filen ble automatisk lagt inn i Dropbox mappen hannes.
Jeg la en Nynorsk -> Norsk oversetter på en CD som jeg stappa i PCn før Nynorsk tentamen i 10'ende (Jeg hadde egen PC, og skolen var short på PCer så jeg måtte bruke min egen.)

Ja, du greier nok å jukse, men av egen erfaring anbefaler jeg det ikke i det hele tatt.

Har ikke jukset på tentamen siden da, fordi skolen jeg går på nå overvåker hver ting du gjør via et program som heter 3AMI (3ami Monitoring & Audit System - MAS)
Will MAS alert me to potential computer network security threats as they happen?

With MAS you can monitor whether employees have downloaded confidential information to an external memory device, track the use of certain language on the network to prevent cases of bullying or harassment, and ensure that employees are not accessing inappropriate websites or downloading illegal files. Depending how you set your alerts MAS can also alert you to security threats such as the creation of dummy accounts or backdoors into the network. The secure records of all employee computer activity can be accessed instantly and compiled into reports to identify a range of different user activities.
Vis hele sitatet...
Ja, du blir busta om PCn din har 3ami installert.
Sist endret av WriteXRiot; 26. oktober 2012 kl. 17:28.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Om du allerede vet hva oppgaven er, så er det bare å skrive en tekst før, ja. Du kan jo eks. lagre den på SkyDrive(hotmail opplegg).

Anbefaler å lage et nytt word dokument, kopiere/lime inn det som sto i det gamle. Kan se litt mistenksomt ut at dokumentet er opprettet en uke før prøven

EDIT: Om du laster ned dokumentet rett fra hvor du lagret det, står det at det er opprettet samme dagen. Står fortsatt når det ble endret sist.
Sist endret av kribw; 26. oktober 2012 kl. 17:32.
Sitat av kribw Vis innlegg
Om du allerede vet hva oppgaven er, så er det bare å skrive en tekst før, ja. Du kan jo eks. lagre den på SkyDrive(hotmail opplegg).

Anbefaler å lage et nytt word dokument, kopiere/lime inn det som sto i det gamle. Kan se litt mistenksomt ut at dokumentet er opprettet en uke før prøven
Vis hele sitatet...
Neida, du har lov til å bruke alle hjelpemidler så lenge du ikke kommuniserer med andre, så da kan du dra opp et dokument fra 8. klasse og endre på det sånn at det passer inn til prøven. Derfår bør man lagre ALT systematisk, sånn at det blir lett å finne når du trenger det.
På min engelsk eksamen i 10ende klasse så visste vi på forhånd hva tema var, så hadde jeg tilfeldigvis liggende et veldig godt essay jeg hadde skrevet tidligere som hadde et lignende tema, på norsk dog. Så jeg oversatte det og tok det med, ganske sweet å gå fra eksamen etter 45min og få 6 haha!
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Egentlig hver engelsk tentamen vi har hatt, måtte vi ha skrevet en tekst. Men det gjør ingenting å skrive en tekst som kan være temaet.

Tusen takk for hjelp og tips folkens!
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Don Draper Vis innlegg
Gjennom hele ungdomskolen og muligens første året på videregående fant vi alltid tentamensoppgaven før engelsktentamen. Skolen våres brukte bare gamle eksamensoppgaver om igjen, og alle oppgavene lå på www.udir.no. Straks vi fikk vite noe om tema, var det en smal sak å finne frem oppgaven fra internett. Her er f.eks. en oppgave vi fikk.

Kjenner svært mange som gjorde det du tenker å gjøre, TS. Ingen ble tatt.
Vis hele sitatet...
Enkel oppgave som du fikk
Anbefaler deg å kjøpe Oxford Advanced Learners Dictionary, encyclopedic edition, tror jeg den heter...
Denne fikk jeg godkjent som ordbok på engelsk-eksamen, og i den er det masse artikler med bra tekst man kan flette inn i nesten hva det skal være av oppgavebesvarelse. Mange bra setninger, som man kun trenger å flette sammen.
Jeg kopierte, klippet og limte sammen flere artikler, og det holdt til en sekser...
Hvis dere fikk et hefte med forberedelser kan du søke opp temaet og få opp den tilsvarende oppgaven fra udir. Lærerne på vår skole brukte ihvertfall gamle eksamener som tentamener.
En enkel måte er å jukse på er minnepenn, gjorde dette på en tentamen for lenge siden, jeg har en veldig liten usb minnepenn. så når jeg satt den inn så holdt jeg hånden over den slik at man ikke kunne se den og fikk den over og tok den fort ut og tok den forsiktig tilbake i lommen på jakka mi, virka fett. Men gjør det når situasjonen er riktig, hvis en lærer hjelper en annen elev eller hvis du vet at du ikke blir tatt for det.

Det med dropbox funker også, men som oftest stenger de nettet, en fix man kan gjøre da er hvis du har en smarttelefon så setter du på delt internett funksjonen og logger deg på den.
Tentamene bruker noen ganger å være forrige års eksamener. Dermed kan du jo søke på eksamen i forrige semester.
Ja det funker har gjort det 2 ganger sjøl
Tips Om du går på en skole der alle får PCer med ferdig oppsatte kontoer, der du får laga en Outlokk-konto, OppadWeb, Fronter etc: F.eks freand for Fredrik Andersen. Vet ikke om alle VGS i landet operer på denne måten, men det gjør man i allefall i Østfold Fylkeskommune.

Greia er jo at de sperrer/begrenser nettverk for brukeren min. Få en god venn (som ikke har samme prøve) til å låne deg hans brukernavn + passord. La oss kalle han Jølle Brunesen.
Trykk Windowsknapp -> Bytt bruker. Så "logg på med en annen bruker" eller lignende. Når du, som Fredrik Andersen, logger inn med Jølle Brunesens konto, jolbru, vil du ha nettilgang (dersom Jølles nett ikke er stengt).
Her kan det være greit å lagre prøvebesvarelsen din på en minnepenn, for så å logge på din bruker igjen, og der levere inn besvarelsen.

Om du Jølle ikke er grei nok til å låne deg brukeren hans, kan dere jo bruke skype eller spill med chat over lokalt nevverk.
Her kommer det litt an på hvilken type begrensning du har. Men chat gjennom f.eks COD 2 i på en lokal server skal fungere, til og med over hele skolen.
På min ungdomsskole (når jeg gikk der) ville ikke dette bli regnet som juks. Det er en tekst du selv har produsert. Og hvis du blir tatt for å prøve å gjøre det, og skolen din påstår det ikke er lov. Viser du til at det er lov å bruke alle hjelpemidler unntatt kommunikasjon og oversettelseprogrammer. Så "notater" du har skrevet på forhånd har du lov til å bruke.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Naomi Vis innlegg
På min ungdomsskole (når jeg gikk der) ville ikke dette bli regnet som juks. Det er en tekst du selv har produsert. Og hvis du blir tatt for å prøve å gjøre det, og skolen din påstår det ikke er lov. Viser du til at det er lov å bruke alle hjelpemidler unntatt kommunikasjon og oversettelseprogrammer. Så "notater" du har skrevet på forhånd har du lov til å bruke.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke kalt teksten for "notater" men heller en hel tekst. Kanskje jeg burde kalle det "notater"
gjort det mange ganger. teksten var ikke min engang, hadde funnet den dagen i forveien (funnet den på et språk og så satt over til det språket jeg trenger). funker fint bare det at jeg hadde lagret den på min egen pc og tatt med den for å bruken den pcn.

edit: oppgaven er somregel noe vi har jobbet med hele skoleåret så det er ikke så vanskelig å gjette. men jeg har som regel med meg 2 opgv. evt 3 sånn at det blir rett i forhold til oppgaven.
Sist endret av swember; 26. oktober 2012 kl. 20:30.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Jeg hadde ikke kalt teksten for "notater" men heller en hel tekst. Kanskje jeg burde kalle det "notater"
Vis hele sitatet...
Når du skal få det godkjent som hjelpemiddel tror jeg "personlige notater" er den riktige betegnelsen. Jeg har fortsatt med meg gamle oppgaver jeg selv har skrevet når vi har skrivedager. Fordi da kan jeg se på feilene jeg ofte gjør og på denne måten unngå å gjøre dem igjen. I tillegg kunne jeg hatt med såkalte øvelses tekster, hvor jeg har skrevet om emner jeg ser på som aktuelle for skrivedagen. Hvis en av dem skulle vise seg å stemme overens med en av oppgavene kan du så klart levere denne.
Det er ufattelig lett å jukse på tentamen. Alle hjelpemidler er lov utenom kommunikasjonsmidler. Husker jeg satt i 10 klasse matte tentamen med fasiten rett ved siden av meg, lærerne kunne ikke gjøre noe som helst karakter: 6.. Hahaha..

Nynorsk i 10 klasse, skrev oppgaven før, brukte nyno. Karakter: 6/5

Hadde spansk ifjor (2. klasse) og var syk på tentamen, fikk tentamensoppgaven av en annen i klassen og skrev oppgaven før tentamen. Kopier -> lim inn -> spille cabal i 3 timer -> gå.. karakter:6

Eksamen i R1 matte, tok bilde av en oppgav og stakk på dass, sa jeg måtte bæsje -> Sendte til en kompis og stakk inn i klassen, på slutten av dagen når jeg bare var igjen gikk jeg inn igjen på dass og leste hva jeg hadde fått i svar, pugget svaret og skrev det ned og leverte. Karakter: 6

Hvis du skulker tror jeg det er stor sjanse for at du kan få den samme prøven hvis lærerne er slappe. Har skjedd mange ganger.
Sist endret av CallMeMaybe.Dog; 26. oktober 2012 kl. 21:47.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Jeg pleide å spørre mine parallellklassekamerater som hadde tentamen dagen før oss feks om oppgaven siden den alltid var det samme, så skrev jeg en tekst>tok den med>win! utfordringen var å late som jeg jobbet i mellomtiden..
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av snowdog Vis innlegg
Jeg pleide å spørre mine parallellklassekamerater som hadde tentamen dagen før oss feks om oppgaven siden den alltid var det samme, så skrev jeg en tekst>tok den med>win! utfordringen var å late som jeg jobbet i mellomtiden..
Vis hele sitatet...
Etter man har kopiert og limt inn så har man good tid til å tenke over livet
Jeg lærte meg engelsk og jukset ikke på noen prøver. Fikk 6 på standpunkt VG1 og kan faktisk snakke og skrive engelsk hvis jeg får bruk for det. Kjipt for dere som trenger dialogen eller oppgaven skriftlig dagen før så dere kan sitte med google translate og lage svarene deres...
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Jeg lærte meg engelsk og jukset ikke på noen prøver. Fikk 6 på standpunkt VG1 og kan faktisk snakke og skrive engelsk hvis jeg får bruk for det. Kjipt for dere som trenger dialogen eller oppgaven skriftlig dagen før så dere kan sitte med google translate og lage svarene deres...
Vis hele sitatet...
Hvis du skal kommentere slikt da burde du heller kjenne meg ordentlig, fordi du vet nemlig ikke hvor høy karakter jeg har i Engelsk. Kan flytende muntlig...
Skjønner ikke hvorfor du skal jukse på tentamen, du tjener ingenting på det. Dessuten burde du klare å skrive ferdig en tentamen på de x antall timene du har på å gjøre oppgaven(e).
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du skal jukse på tentamen, du tjener ingenting på det. Dessuten burde du klare å skrive ferdig en tentamen på de x antall timene du har på å gjøre oppgaven(e).
Vis hele sitatet...
Hadde ikke akuratt kalt det juksing, fordi hvis jeg vil skrive en lengre tekst som tar lengre tid å skrive enn det vi har, så må jeg skrive noe i forveien :P
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du skal jukse på tentamen, du tjener ingenting på det. Dessuten burde du klare å skrive ferdig en tentamen på de x antall timene du har på å gjøre oppgaven(e).
Vis hele sitatet...
Han tjener en god karakter på det.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hvis du skal kommentere slikt da burde du heller kjenne meg ordentlig, fordi du vet nemlig ikke hvor høy karakter jeg har i Engelsk. Kan flytende muntlig...
Vis hele sitatet...
Da burde vel ikke en enkel skriveoppgave være noe problem... Du får tross alt en hel skoledag på å gjøre det.
Det samme tenker jeg.
Du har en PC(!) å skrive på, som da vil rette alle skrivefeil, du har sikkert 6 timer på deg, du har x-antall år med engelskundervisning. Det burde da ikke være så himla vanskelig å dra inn en 6'er på dette, ihvertfall en 5'er.
Om det er fantasien som setter grenser for teksten så er det mye enklere å sette seg ned et par dager før og lage tankekart. Utfylte tankekart, med stikkord og utkast, gir en kjempefordel på skriftlige eksamener. Da har du på en måte funnet ut vinklinger og løsninger på forhånd, så trenger du bare å skrive dem ned på eksamensdagen. Dette funker spesielt bra om du får utdelt tema på forhånd.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Da burde vel ikke en enkel skriveoppgave være noe problem... Du får tross alt en hel skoledag på å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at den teksten jeg vil skrive tar lenger tid å skrive en en hel skoledag...
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Det jeg sier er at den teksten jeg vil skrive tar lenger tid å skrive en en hel skoledag...
Vis hele sitatet...
Jaha? Så du tror en tekst på usaklig mange sider ikke blir tatt i juksekontrollen?
Hadde jeg vært sensor hadde jeg reagert sterkt på en person som helt uten videre har 8 sider mer enn noen andre.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Jaha? Så du tror en tekst på usaklig mange sider ikke blir tatt i juksekontrollen?
Hadde jeg vært sensor hadde jeg reagert sterkt på en person som helt uten videre har 8 sider mer enn noen andre.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at den er mye lengre, men at den tar lenger å skrive enn andre tekster... anyways hvis du ikke skjønner det, noe som jeg nesten ikke gjør heller så går det fint...
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Jeg sier ikke at den er mye lengre, men at den tar lenger å skrive enn andre tekster... anyways hvis du ikke skjønner det, noe som jeg nesten ikke gjør heller så går det fint...
Vis hele sitatet...
Aight, jeg gir meg
Når du er ferdig med eksamen kan du gjerne poste teksten her, nå ble jeg noe nysgjerrig
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Aight, jeg gir meg
Når du er ferdig med eksamen kan du gjerne poste teksten her, nå ble jeg noe nysgjerrig
Vis hele sitatet...
Den er grei, sier ifra jeg
Av nysgjerrighet, hvor mange sider er det snakk om? Hvor mye bruker du å skrive, og hvor mange sider har du planlagt å skrive nå?
Hva med å skrive den på skolen? Kjipt å loke til tusen i 6 timer uten å gjøre en drit pga du skrev den på forhånd.
Ser ikke lærerne på skjermene deres? Kan jo ikke skrive så mye på 5 min hvis de ser den kjapt.
jukset på engelsk tentamen i tiende klasse lærerne hadde glemt og slå av nettverket i klasserommet så jeg satt og chattet på facebook med brodern og det endte med at han skreiv teksten for meg lærerne misstengte juks og fanterier... men ble aldri busta
Er ikke alle hjelpemidler utenom internett og kommunikasjon tillatt på heldagsprøver?
Isåfall vil det ikke være juks å skrive en tekst før du kommer, hvordan du vil forberede deg er jo opp til deg?
Sitat av Oatre Vis innlegg
Hva med å skrive den på skolen? Kjipt å loke til tusen i 6 timer uten å gjøre en drit pga du skrev den på forhånd.
Vis hele sitatet...
Nå får man vel dra når man er ferdig på de fleste skoler da.
Skriver du teksten helt selv, er det jo ingen problem å jukse. Med mindre du blir merket.
Men kopierer du en annen tekst, kan læreren bruke ett program på itslearning, og kan finne ut att du har kopiert teksten fra en annen side.

Har en veninne som har jukset 4 ganger på tentamen, ble busta alle gangene. Endte opp med 1.
så ville heller skrevet selv og fått 2 enn 1. Men som sagt, skriver du teksten selv er det ingen problem.
Læreren vår var så "uheldig" å gi oss passordet til eksamensoppgava og fasiten. Right on!
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av 5ivert Vis innlegg
Læreren vår var så "uheldig" å gi oss passordet til eksamensoppgava og fasiten. Right on!
Vis hele sitatet...
Haha, håper det skjer med oss også
Sitat av 5ivert Vis innlegg
Læreren vår var så "uheldig" å gi oss passordet til eksamensoppgava og fasiten. Right on!
Vis hele sitatet...
Ride on.



[COLOR="White"]totegn[/COLOR]
Sitat av okkla Vis innlegg
jukset på engelsk tentamen i tiende klasse lærerne hadde glemt og slå av nettverket i klasserommet så jeg satt og chattet på facebook med brodern og det endte med at han skreiv teksten for meg lærerne misstengte juks og fanterier... men ble aldri busta
Vis hele sitatet...
Er det mulig... Lærerne på den skolen må jo seriøst være inkompetente.