Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 9506
You are pointless :)
Har et spørsmål angående tittelen, er det virkeligt så vanskeligt? Er det ikke bare og finne det tynneste papiret du klarer og printe den som foreks en 100 lapp? Hvis jeg går i en travel butikk og bruker denne, merker h*n bak kassen at den kan være annerledes?

Håper folk her forstår spørsmålet mitt.
Happy Buddha
Veel, du får jo ikke vannmerkene, og personen bak kassa merker nok forskjellen.
Det er så enkelt ja, bare å krølle lappene litt før de brukes. Var noen jeg kjenner som gjorde dette, men de ble tatt 1 uke etter.
Femtilapp er vel den eneste du kan "printe", iogmed at de andre seddelene har metalltråd vevet inn i seddelen.
Sitat av pointlessX0 Vis innlegg
Hvis jeg går i en travel butikk og bruker denne, merker h*n bak kassen at den kan være annerledes?

Håper folk her forstår spørsmålet mitt.
Vis hele sitatet...
Tror de merker det etterhvert og sjekker kamerane.. ville heller brukt falske penger i ulovlig business eller privat salg uten legitimasjons utgivelse...

Men hvis du parkerer langt vekk og tar en butikk fra ett annet fylke burde det jo være mulig, kan hende de nye cash-guard penge-tellerne merker det?
Papiret som brukes til sedler inneholder bl.a. bomullsfiber og har egenskaper som er ekstremt vanskelig å gjenskape i andre papirtyper. Jeg har gjennom mange år jobbet med trykksaker og print, og selv med det beste papiret og printeutstyret er det ekstremt vanskelig å lage noe som ser ut som og føles som ekte penger.

Sjansen for at du blir tatt er stor. Det er svært lett å kjenne igjen falske sedler, og dette er ikke noe politiet ser gjennom fingrene med. Strafferammen er 15 års fengsel, uansett omfang.

Er det verdt det?
Hvorfor ikke gå til en gatebod og spør om du kan veksle?
Det er lett å lage falske sedler. Du trenger en god scanner, en veldig god printer, og tynt bomullspapir. Dette får du kjøpt på nettet. Enkelte utenlandske sedler har færre sikkerhetselementer som metalltråder o.l.

Siden det er så enkelt, og det er svært ødeleggende for samfunnet, er straffen ekstremt høy i forhold til andre forbrytelser. Det er en av få forbrytelser som har MINIMUMSSTRAFF, og den er på TRE ÅRS FENGSEL! Dvs. blir du dømt får du tre år eller mer. Jeg risikerer i hvertfall ikke tre-fire-fem års fengsel for et par hundrelapper...

Stort sett alt annet er mindre risikabelt.

Du kan lese mer om pengefalsk her: http://money.howstuffworks.com/counterfeit.htm
Sist endret av EnPoseBananer; 22. juli 2012 kl. 18:21. Grunn: La til link
You are pointless :)
Trådstarter
Men foreks på jallaboder som er ute i gatene, dem kan da aldri merke noe? ^^ Merker dem noe så kan du vell bare løpe som f**n?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av pointlessX0 Vis innlegg
Men foreks på jallaboder som er ute i gatene, dem kan da aldri merke noe? ^^ Merker dem noe så kan du vell bare løpe som f**n?
Vis hele sitatet...
Kanskje det, men det kan utføres i lite omfang og skalaer, at det ikke lønner seg å gjøre seg kriminell for så små summer. Spesielt med de store strafferammene, da burde man heller prøve å finne ett smutthull som gjør at man kan satse mye større.
Sist endret av Fleff; 22. juli 2012 kl. 20:58.
Lag en seddel da og gjør en test på noen du kjenner og stoler på. Det er vel ikke ulovlig før du faktisk prøver å betale med den? Med mindre du har skikkelig papir og utstyr gjetter jeg at vedkommende skjønner tegninga før du engang har rukket å overlevere seddelen.
Det er ulovlig med en gang man kopierer den opp med intensjon om å distribuere den.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Lag en seddel da og gjør en test på noen du kjenner og stoler på. Det er vel ikke ulovlig før du faktisk prøver å betale med den? Med mindre du har skikkelig papir og utstyr gjetter jeg at vedkommende skjønner tegninga før du engang har rukket å overlevere seddelen.
Vis hele sitatet...
Jo, det er ulovlig å lage falske penger, selv om du ikke tar dem i bruk.
testa med skanneren min, men jeg fikk ikke lov til og skanne sedlen,
Funker sikkert fint å kjøpe røyk og brennevin av etc. polakker på båter som kommer til land med slike penger. Ville aldri tatt sjansen på å prøve meg i butikker i hvert fall.
Det er ikke så enkelt som du tror. du må klippe dem ut helt perfekt så de blir rette, eller skjære blir vel best.

Og det er ikke bare å "krølle dem litt". Papiret er av annen kvalitet, de bruker ikke vanlige a4-ark til å lage pengesedler med.

Så har du metallmerkingen som er veldig synlig.


Blir du tatt èn gang, men kommer deg vekk, så blir mest sannsynlig politiet tilkalt og de tar hardt på pengeforfalskning. Da kan du fort åke i trøbbel om du prøver deg igjen.
kjøpte cheeseburgere på mækkern med en printa 50lapp, de merket ikke noe til det.
Sitat av Negr Vis innlegg
kjøpte cheeseburgere på mækkern med en printa 50lapp, de merket ikke noe til det.
Vis hele sitatet...
Når jeg tenker meg om så er egentlig en burger til 50kr verdt 15 års fengsel.
Sitat av t_ben Vis innlegg
Når jeg tenker meg om så er egentlig en burger til 50kr verdt 15 års fengsel.
Vis hele sitatet...
Enkelte aner ikke konsekvensene av dette dessverre. Svindel har vel de værste strafferammene i norsk rettsystem.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
det er jo umulig å bevise at du bevisst prøver å betale med en falsk 50-lapp? du fikk denne i veksel i en annen butikk?

med mindre du går til banken med 100 50lapper og vil sette inn da
Sitat av colabox Vis innlegg
det er jo umulig å bevise at du bevisst prøver å betale med en falsk 50-lapp? du fikk denne i veksel i en annen butikk?

med mindre du går til banken med 100 50lapper og vil sette inn da
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker dette som unnskyldning vil de nok sjekke nærliggende overvåkningskameraer og butikkens egne overvåkningskamera om de har. Dette er typiske saker de etterforsker ganske grundig.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hvis du bruker dette som unnskyldning vil de nok sjekke nærliggende overvåkningskameraer og butikkens egne overvåkningskamera om de har. Dette er typiske saker de etterforsker ganske grundig.
Vis hele sitatet...
Du husker selvsagt ikke hvor du har fått igjen den 50lappen da du bærer på endel sedler

Kan de da straffe deg for å betale med en 50 lapp du ikke visste var falsk?

Hadde nettopp en 20euro seddel som hun på flyplassen ikke ville ta imot fordi den var falsk, noe jeg ikke ante noe om. Fucka system om jeg skulle bli fengslet for det
Sitat av colabox Vis innlegg
Du husker selvsagt ikke hvor du har fått igjen den 50lappen da du bærer på endel sedler

Kan de da straffe deg for å betale med en 50 lapp du ikke visste var falsk?

Hadde nettopp en 20euro seddel som hun på flyplassen ikke ville ta imot fordi den var falsk, noe jeg ikke ante noe om. Fucka system om jeg skulle bli fengslet for det
Vis hele sitatet...
Klarer de ikke å bevise at det er deg som har laget den, eller at du visste om at den var falsk, så kan du ikke straffes for det. Men det er uansett såpass risikabelt at det ikke er verdt det. Man slipper så vidt jeg vet billigere unna med et ran.
Forfalkse valutta med printeren du har hjemme er noe av det dummeste du gjør.
Selvsagt kan du klare å bruke den falske valuttaen du har laget, og dermed så "sparer" du litt her og der, men hva er vitsen ? Skal du "tjene" på det så må du jo starte å lage et par tusen i falsk valutta ... og det er her du får seriøst store problemer.

La meg bare si dette, etter min mening så blir alle falske seddler oppdagert, og med dette så vil den falske seddlen som du har laget bli "busta" for å være falsk, nødvendigvis ikke da du selv bruker den, men så snart den seddlen kommer i et butikksystem der dem ikke oppbevarer kontanter i kassen, men "suger" seddler og mynt inn i automatisert system, ja jeg skal garantere deg at den seddlen du selv lager på en printer passerer ikke en av testene til disse systemene. Det samme gjelds når det seddlen kommer i banken. Samtidg så ser alle banker og slikt på forfalsking av mynt & seddler som svært alvorlig. Alle norske bankar og butikker raopprterer alle funn av falske seddler til Politi, samt Norges Bank får selv inspisere alle falske seddler etc. sammen med Øko-krim gutta. Så ja ... alle falske seddler blir funnet og tatt.

Nå kommer det som kanskje en skal passe på vist du i det hele tatt synes det å printe egne seddler på din HP blekkprinter eller en annen Epson fargelaser eller hva enn merke og produsent det har. Alle produsenter av utstyr til trykk og print er pålagt å legge inn noe som kalles DocuColor Tracking Codes eller andre Tracking Codes. Dette betyr at alt du skriver ut fra enten din blekkskriver, fargelaster, kopimaskin, fax etc. Ja dem har innebygde "DocuColor TC" eller "TC" koder trykket på seg.

http://www.youtube.com/watch?v=izMGMsIZK4U&

Så vist du fremdeles synes det er smart å printe seddler fra din printer så vit at serinummer etc. info om din printer ligger så å si embeded i hver utskrift du gjør. Dette gjør det veldig enkelt for Politi å finne ut hvilken forfalskede seddler som er laget av hvem, og hvor mange som er laget ( står på mitt, 99,99% av alle falske seddler blir fanget opp av bank og andre system ) ... så da vet dem hvor mye du har forfalsket for ... er det snakk om 200,- i 50-lapper er det ikke sikkert dem gidder å bruke mye tid på det, men skulle politiet på et senere tidspunkt finne ut at du eier en printer med et gitt serienummer og dette serienummeret har blitt brukt og dukket opp på falske seddler, ja da er ikke dem vansklige å be 2 ganger om hva er det du har holdt på med.

Så di der "enkle" pengene som at du bare kan printe deg et par. tusen på din egen printer, ja dem kan bli veldig kostbare. Alt du lager vil jo bli funnet, dem har Tracking Codes på seg, så dem vil vite hvilken seddler kommer fra hvilken printer. Så i det øyeblikket onkel blå finner ut hvem eier printeren, ja da er den saken enkelt løst.

Skal du forfalske så store volum av penger at det lønner seg så må du faktisk trykke flere 100-tusen, og for å ikke bli tatt så kan du ikke gjøre det med normale printere. Du må nok over på en off-set trykker som kan trykke på bommulspapir, så må du løse andre utfordringer som vannmerke og metalltråd. Kanskje også et hologrammerke.
Så ja ... for at det da skal lønne seg når du må eie så mye utstyr for å lage en god forfalskning, ja da må du trykke millioner i falskemynt.
Det er veldig lite lønnsomt med tanke på straff. Bruke en falsk 50-lapp og få 50,000 i bot + 3 måneder i fengsel hvis du møter de rette rasshøla.
Du kan få bot eller 6 måneder for å bruke falske penger i god tro, jfr Straffelovens §176. Dette er ganske unikt i lovverket. (I gamle dager var det dødsstraff på flekken for falskmyntneri, uten de samme ankemulighetene som f.eks. en morder hadde.)

Rettferdig eller ei, falskmyntneri er (som mange andre har nevnt) noe de slår ekstremt hard ned på. Setter du en falsk femtilapp i sirkulasjon, blir den sjekket opp mot både printere og fingeravtrykk, og gjerne arkivert og sjekket på nytt og på nytt. Økokrim har helt andre ressurser og budsjetter enn betjentene som kjører rundt i patruljebil og plager ungdommer om kveldene. Husk også at sedler ikke går fra person til person lenger, den blir nok avslørt med én gang butikken går i banken med kassa, som regel samme kveld. Da har kun to personer tatt på den: Du og kassadama.

Ifølge Norges Banks vedtekter, kan man kopiere penger så lenge de er énsidige og gjengis i enten under 50% eller over 150% av størrelsen. Dette unntaket er ment for skoler, aviser, myntsamlere og andre som trenger illustrasjoner av penger. Alle andre typer kopier enn dette er straffbart. Dette gjelder selv om du skriver "KOPI" med store bokstaver, og selv om du redigerer bildet og for eksempel bytter ut Flagstad med deg selv. Norges Bank har enerett på å gjengi både sedlene i sin helhet, og deler av det graverte mønsteret.
Sitat av colabox Vis innlegg
det er jo umulig å bevise at du bevisst prøver å betale med en falsk 50-lapp? du fikk denne i veksel i en annen butikk?

med mindre du går til banken med 100 50lapper og vil sette inn da
Vis hele sitatet...
Om du har slettet ALLE spor og ikke knekker i avhør så er det jo ikke mulig å bevise det nei. Men de kommer til å sjekke den butikken du påstår at du fikk den i, sjekke kamera i denne butikken, storme huset ditt, sjekke søpla di, PCen din, printeren din osv. Tar de deg, så sliter du! Finnes mindre risikable måter å tjene 100 kroner på.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Om du har slettet ALLE spor og ikke knekker i avhør så er det jo ikke mulig å bevise det nei. Men de kommer til å sjekke den butikken du påstår at du fikk den i, sjekke kamera i denne butikken, storme huset ditt, sjekke søpla di, PCen din, printeren din osv. Tar de deg, så sliter du! Finnes mindre risikable måter å tjene 100 kroner på.
Vis hele sitatet...
JoJo men vist du er så uskyldig som du sier så har du jo heller ingenting i mot at onkel blå kommer hjem til deg å sjekker om du printer er involvert i å trykke disse ? ... nekter du så risikerer du jo bare å kaste en skygge av skyld over deg selv ... så når onkel blå har sjekka printeren & dataen din så er du vel kanskje avslørt og håndjern er neste.

Ja med mere du har skaffet deg en printer brukt eller på skroten slik at den ikke enkelt kan spores til deg, lager deg en hemmlig hule langt inne i skogen der du gjemmer alt av utstyr osv.

Fremdeles verdt å forfalske 1000 kroner ? ... tja la oss si 50 000,- ... er alt det arbeidet verdt 50K ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Om du har slettet ALLE spor og ikke knekker i avhør så er det jo ikke mulig å bevise det nei. Men de kommer til å sjekke den butikken du påstår at du fikk den i, sjekke kamera i denne butikken, storme huset ditt, sjekke søpla di, PCen din, printeren din osv. Tar de deg, så sliter du! Finnes mindre risikable måter å tjene 100 kroner på.
Vis hele sitatet...
Utfordringen er igjen å finne en butikk hvor det er sannsynlig at du kunne fått igjen en falsk seddel - mao en butikk uten cashguard el. som samtidig er nok besøkt til at det vil være sannsynlig at betjeningen ikke kjenner deg igjen.

SAMTIDIG må seddelen være så godt laget at du kan sannsynliggjøre at hverken ekspeditøren i butikken der du fikk den eller du selv merket at den var falsk. Med andre ord, dersom den blonde 19-åringen i kassa reagerer umiddelbart på seddelen kan du få problemer med å forklare at du selv ikke la merke til det. Og fortsatt har man altså åpning i straffeloven for at du kan straffes uansett hvor god tro du befant deg i.
Du kjenner med en gang om det ikke er ekte sedler. Kom en fyr inn til oss på jobb en gang med en 500 lapp, den var trykt på ordentlig papir osv, kunne ikke se at det var noe galt uten å se etter vannmerket, MEN jeg kjente det med en gang.
kjedelig streiting
Det er ikke så stort problem å fikse vannmerket som jo bare består av vann og fisk, man må bare klare å gjøre det trikset der motsatt vei
Husk å ikke bruke laser printer...
Sitat av colabox Vis innlegg
Du husker selvsagt ikke hvor du har fått igjen den 50lappen da du bærer på endel sedler

Kan de da straffe deg for å betale med en 50 lapp du ikke visste var falsk?

Hadde nettopp en 20euro seddel som hun på flyplassen ikke ville ta imot fordi den var falsk, noe jeg ikke ante noe om. Fucka system om jeg skulle bli fengslet for det
Vis hele sitatet...
Man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Norge er en rettsstat.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Risk vs reward.......
Har du det rette utstyret er det en helt annen sak, men slikt utstyr koster en hel del spenn. Har du tid og kapital, så hvorfor ikke? Euroen er også meget vanskelig å forfalske, men mafiaen hadde likevel klart å trykke opp 20 milliarder NOK i euro-sedler.
Man vil ha store problemer med å bruke flere femtilapper på en gang da det i seg selv kan vekke oppsikt. Hvem er det som går rundt med masse femtilapper lizzm, hallo? Jeg hadde ihvertfall bit meg merke i detaljer og tatt en ekstra titt på både deg pengene dine, Mr badass, før jeg hadde ringt polti. Det er max 100 kr i fortjeneste. I ditt tilfelle 12 kr gevinst, de gjenværende vekslepengene for siggpakka du kjøpte da forbrytelsen ble begått. Du hadde da nok til en 0,33 L Grans øl på Rema, som du kjøpte for å gi deg selv en skikkelig salut, før snuten tok deg med buksene nede. Guttestreker, sa du. En alvorlig forbrytelse, sa dommeren. Smart plan kompis. Et par år i fengsel for en handling av simpleste sort? Trokke det er mye respekt i det heller hos de innsatte i norske fengsler, for det må jo i såfall være håpet ditt.

Krysser fingrene for at dere tar til fornuft her folkens.

Norge er et land hvor man kan få penger til til småting som husleie, tannlege-utgifter, mat, strømregninger og andre elementere nødvendigheter. Still dere heller i denne køen, den er ikke så lang.

Skulle du likevel fremdeles være overbevist om at forfalskning av penger er en god idè: Spør deg selv følgende:

Er det verdt risikoen? Hvor mye er friheten din verdt?
Sitat av pointlessX0 Vis innlegg
Men foreks på jallaboder som er ute i gatene, dem kan da aldri merke noe? ^^ Merker dem noe så kan du vell bare løpe som f**n?
Vis hele sitatet...
Klart de kan, og hvis de melder funnet fra til politiet så blir det nok storsatsing for å finne bakpersonene ettersom at det ikke er særlig gunstig å ha falske sedler i omløp. Høy risiko, høy straff og sannsynligvis lite gevinst.
Sist endret av Tnh; 10. september 2012 kl. 15:39.
valar morghulis
skralle's Avatar
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sivi...r-2393222.html

Legg merke til at de i link nr. 1 dømmes til over 3 års fengsel for å ha forfalsket 4200 kroner.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...elag/1.8162983

Legg merke til at personen i link nr. 2 ble dømt til fengsel i ett år og to måneder for maskert knivran med 11000 kroner i ransutbytte.
Jeg kjøpte kebab 2 dager på rad med printet femtilapp og en smash på narvesen, det gikk! Vanlig papir og scanner!